handdator

Visa fullständig version : Gå upp 5 kg muskler på 10 veckor?


MrMagic
2012-04-20, 22:57
Hej,

Jag väger för tillfället 85 kg, 190 cm lång och inte mycket kroppsfett. Jag har en plan i sommar att jag vill upp till 90 kg, alltså lägga på 5 kg muskler. För övrigt anser jag mig vara atletisk och ha bra gener att lägga på mig muskler.

Jag kommer jobba kl. 9.00-15.30 under denna 10-veckors period... Under min arbetsdag kommer jag endast ha möjlighet att äta lunch kl. 12.00. Annars tänker jag mig en riktigt stabil frukost kl. 07.30 (med ägg mm) och en proteinshake efter jobbet innan jag går till gymmet. Därefter ännu en shake efter gymmet, en stabil middag och till slut ännu någon proteinkälla på kvällen.

Tror ni det är möjligt för mig att lägga på mig 5 kg muskler under 10 veckor, om jag går till gymmet 3-4 ggr per vecka under denna period?

Kom gärna med andra tips!

Tack på förhand!

AdrianP
2012-04-20, 22:59
nej

Sheldon
2012-04-20, 22:59
Nej

Spartansk
2012-04-20, 22:59
Nej, det tror jag verkligen inte. 5 kg muskler brukar väl snarare ta minst 2 år att lägga på sig.

PeterN0rth
2012-04-20, 22:59
5kg fett är rimligare.

shoulder87
2012-04-20, 22:59
Nej.

Tips: Träna hårt och ligg på kcal-överskott så kan du åtminstone gå upp några hekton ren muskelmassa.

Zarfot
2012-04-20, 23:03
Är du seriös?

Löpsko
2012-04-20, 23:11
Nej, det tror jag verkligen inte. 5 kg muskler brukar väl snarare ta minst 2 år att lägga på sig.

Extremt tveksam till det påståendet.

PeterN0rth
2012-04-20, 23:13
Extremt tveksam till det påståendet.

Extremt nyfiken på ditt argument.

killenigrillen
2012-04-20, 23:16
Det är för många konkreta svar och för lite spekulation i den här tråden.


Det är omöjligt att svara på hur lång tid det tar för dig att gå upp 5 kg muskler.

blondyz
2012-04-20, 23:17
Absolut.









Inte.

Latissimus Dorsi
2012-04-20, 23:26
Nu ska jag inte leka tuff som förgående talare, och faktiskt vara någorlunda konstruktiv. Nej du kan inte gå upp 10kg ''rena muskler'' tills sommaren dvs på ca 3 månader, men att gå upp 10kg i vikt kan om du vill vara en baggis. Allt som krävs är ett kaloriöverskott, det finns inget som heter jaa ska äta lite mellanmål och en frukost och sen tar jag en proteinshake, nu attans ska jag bygga muskler. Det sammanlagda kalorinnehållet för det blir väl typ 1200kalorier, en normal man har ett behov på ca 2100 och du bör äta 2600 för att gå upp i vikt. Så styrketräna på du 4-5 gånger i veckan, tänk på utförandet riktigt noga både för din kropps skull och för muskeltillväxtens skull, ät massor med mat och vila. Men förvänta dig absolut inget mirakel,tre månader är tre månader för att bygga krävs det lång tid. 10kg kan du absolut gå upp i som sagt, men av dessa 10kg kmr kanske max 250-500gram vara muskler. Men skillnad kommer att ses absolut, speciellt om du tar det hela allvarligt lycka till.

begt
2012-04-20, 23:50
Varför skulle det vara möjligt? I såna fall skulle var och varannan snubbe vara extremt muskulös.

Mjölkprotein
2012-04-20, 23:57
Nope, omöjligt. Lägger du på dig 5kg är det knappast rena muskler...

Jag la på mig säkert, 4 kg på någon/två månader. Käkade dock svinmycket mat + gainer.

Jag var supernöjd, var väl medveten om att allt inte var muskler, men jag var så tanig (är det nu, har inte tränat på 3 månader, förlorat dessa kilon nu) så det var bara bra.

Mitt förslag är att fortsätta träna som vanligt, vill du lägga på dig. Gör det, men förvänta dig inte att allt ska vara muskler.

Spartansk
2012-04-21, 00:00
Nu ska jag inte leka tuff som förgående talare, och faktiskt vara någorlunda konstruktiv.

Leka tuff och leka tuff, det är väl inte så mycket att orda om. Frågan var enkel, och svaret är enkelt: De gaur ente.

Strand93
2012-04-21, 00:04
Hade du läst på lite innan du ställde frågan hade du redan vetat svaret

luderlasse
2012-04-21, 00:41
Asså lugna er, killen har lätt att gå upp i muskler och har lite undehudsfett så jag tror nog inte det kommer vara några problem alls!

WHITEFOLKS
2012-04-21, 01:14
Varför skulle det vara möjligt? I såna fall skulle var och varannan snubbe vara extremt muskulös.

Hur tänkte du där?

Bara för att något är möjligt för ett extremt fåtal så betyder det inte att alla måste kunna göra det t.ex. springa 100m på under 10 sekunder osv.

Manta
2012-04-21, 01:23
Folk verkar ju gärna blanda ihop rena muskler och fettfri massa. Att lägga på sig 5 kg rena muskler tar givetvis lång tid, men det skulle ju motsvara ~ 25 kg fettfri massa. TS är ju ute efter fettfri massa, vilket går läsa ganska tydligt i hans inlägg, även om han uttrycker sig lite konstigt. Nu är väl 5 kg fettfri massa på 10 veckor utan att samtidigt lägga på sig en massa fett också orealistiskt.

Carcer
2012-04-21, 02:00
Nu ska jag inte leka tuff som förgående talare, och faktiskt vara någorlunda konstruktiv. Nej du kan inte gå upp 10kg ''rena muskler'' tills sommaren dvs på ca 3 månader, men att gå upp 10kg i vikt kan om du vill vara en baggis. Allt som krävs är ett kaloriöverskott, det finns inget som heter jaa ska äta lite mellanmål och en frukost och sen tar jag en proteinshake, nu attans ska jag bygga muskler. Det sammanlagda kalorinnehållet för det blir väl typ 1200kalorier, en normal man har ett behov på ca 2100 och du bör äta 2600 för att gå upp i vikt. Så styrketräna på du 4-5 gånger i veckan, tänk på utförandet riktigt noga både för din kropps skull och för muskeltillväxtens skull, ät massor med mat och vila. Men förvänta dig absolut inget mirakel,tre månader är tre månader för att bygga krävs det lång tid. 10kg kan du absolut gå upp i som sagt, men av dessa 10kg kmr kanske max 250-500gram vara muskler. Men skillnad kommer att ses absolut, speciellt om du tar det hela allvarligt lycka till.

Att bara 250-500gram av en 10kg vikt uppgång tycker jag låter som en dålig prognos, kanske om han inte tränar utan bara överäter annars blir det mycket mer muskler. Säg 3kg muskler 3kg fett och 4 kg vatten så är du nog närmare sanningen på bulk, sen att det kanske efter en deff tillbaka till ursprungsvikt skulle gunna vara 250-500gram muskler mer eller så det är en annan sak.

begt
2012-04-21, 06:08
Hur tänkte du där?

Bara för att något är möjligt för ett extremt fåtal så betyder det inte att alla måste kunna göra det t.ex. springa 100m på under 10 sekunder osv.

Om det är möjligt för ett extremt fåtal så borde det vara möjligt att gå upp 2-3 kg muskler för ett större antal istället för 5 kg med det resonnemanget. Det vore väldigt mycket det också.

RobbanColeman
2012-04-21, 08:00
Det är dopingen som förvirrar. Inget annat. Det kryllar av folk som gör sådana här ökningar som ts nu också vill göra. Sommarbyggare är ett vedertaget begrepp, de existerar också i allra högsta grad, de är dock inte rena!

Sverker
2012-04-21, 08:37
Det är dopingen som förvirrar. Inget annat. Det kryllar av folk som gör sådana här ökningar som ts nu också vill göra. Sommarbyggare är ett vedertaget begrepp, de existerar också i allra högsta grad, de är dock inte rena!

:thumbup: Klockrent.

larsson6
2012-04-21, 09:51
Det är dopingen som förvirrar. Inget annat. Det kryllar av folk som gör sådana här ökningar som ts nu också vill göra. Sommarbyggare är ett vedertaget begrepp, de existerar också i allra högsta grad, de är dock inte rena!

+1

Har ett helt gäng på mitt gym som stämmer in här.

Wormzie
2012-04-21, 10:16
Det är dopingen som förvirrar. Inget annat. Det kryllar av folk som gör sådana här ökningar som ts nu också vill göra. Sommarbyggare är ett vedertaget begrepp, de existerar också i allra högsta grad, de är dock inte rena!

som tur är håller de sig i saltvattnet vid beachen dagtid som ser till att vi andra inte blir smittade eftersom de tar död på bakterierna.. kvällstid är det lite mer lurigt.. tips är att se upp för killarna i linne på krogen, de är sannolikt smittobärare ;)

Löpsko
2012-04-21, 10:19
Extremt nyfiken på ditt argument.


Att säga generellt att de inte får att bygga mer än 5kg muskler på 2 år är ju fel, såklart de går men är från person till person och beror ju på individens förutsättningar.
Kan ej länka någon fancy studie men är väll bara kolla runt bland journaler och använder på kolo så ser man att de ökat mer än 5kg under en 2 års period.
Har själv sätt det med egna ögon på vänner och bekanta att de går fortrare.

För min egen del så stämmer de säkert tyvärr :cryout:

Jishuku
2012-04-21, 10:45
tycker denna text summerar det ganska bra. Har bytt ut pounds mot kg för enkelhetens skull:
"The Colgan Institute of Nutritional Sciences (located in San Diego, CA) run by Dr Michael Colgan PHD, a leading sport nutritionist explains that in his extensive experience, the most muscle gain he or any of his colleagues have recorded over a year was 8,3 kg. Dr Colgan goes on to state that "because of the limiting rate of turnover in the muscle cells it is impossible to grow more than 0.028 kg of new muscle each day."

In non-complicated, mathematical terms, this would equate to roughly 10 kg in a year"

Jishuku
2012-04-21, 10:59
Så on topic: 1-2kg kan du nog gå upp på 10 veckor om du ligger i, så länge du inte är så nära ditt genetiska max att dina myostatin nivåer skjuter i taket. Då lär det gå långsammare.

Latissimus Dorsi
2012-04-21, 11:59
Leka tuff och leka tuff, det är väl inte så mycket att orda om. Frågan var enkel, och svaret är enkelt: De gaur ente.

Folk skulle göra sig lustiga, och gav honom bara svaret nej utan någon vidare motivering. Självklart är frågan lite uppenbar, att det inte går men ändå. Ni kunde upplysa stackarn istället, att det inte får för att xxxxxx.

cero
2012-04-21, 13:21
Nej, det tror jag verkligen inte. 5 kg muskler brukar väl snarare ta minst 2 år att lägga på sig.

Möjligtvis för någon som har tränat ett tag.

För en nybörjare går det helt klart att lägga på sig 5 KG muskler fortare.

Sverker
2012-04-21, 13:34
tycker denna text summerar det ganska bra. Har bytt ut pounds mot kg för enkelhetens skull:
"The Colgan Institute of Nutritional Sciences (located in San Diego, CA) run by Dr Michael Colgan PHD, a leading sport nutritionist explains that in his extensive experience, the most muscle gain he or any of his colleagues have recorded over a year was 8,3 kg. Dr Colgan goes on to state that "because of the limiting rate of turnover in the muscle cells it is impossible to grow more than 0.028 kg of new muscle each day."

In non-complicated, mathematical terms, this would equate to roughly 10 kg in a year"

Stämmer bra med det jag skrivit 100 ggr tidigare. "I bästa fall går det att bygga in 6 gram nytt muskelprotein varje dygn." 28 gram ny muskelmassa motsvarar lite drygt 5 gram nytt protein.

Silencer
2012-04-21, 13:38
Glöm dock inte att om man hetsäter sig fet så kommer man i faktiska siffror ökat i en hel del muskler, bara det att man ökat mycket mer i fett.
Om du äter upp dig 5kg på två månader tippar jag du får 1kg muskler och 4kg fett. Och sen när du ska dieta bort efter ditt hetsätande förlorar du det där kilot igen.

cero
2012-04-21, 13:44
Varför skulle man förlora kilot om man dietar ordentligt?

Rikard Jansson
2012-04-21, 13:45
Stämmer bra med det jag skrivit 100 ggr tidigare. "I bästa fall går det att bygga in 6 gram nytt muskelprotein varje dygn." 28 gram ny muskelmassa motsvarar lite drygt 5 gram nytt protein.

Så 2800 gram muskelmassa på 100 dagar är möjligt?

Silencer
2012-04-21, 13:49
Varför skulle man förlora kilot om man dietar ordentligt?

Easy come, easy go. Det ligger något i det. Snabba förändringar är sällan beständiga. Långsamt gnetande är vad som vinner i längden.

Spetälsk
2012-04-21, 14:01
Så 2800 gram muskelmassa på 100 dagar är möjligt?Studien ovan säger det.

MrMagic
2012-04-21, 15:20
Tack för bra svar! 5 kg rena muskler låter ganska orealistiskt nu när jag tänker på det. Blandade nog ihop med med en ökning av fett också. 1-2 kg är nog mer rimligt då...

cero
2012-04-21, 15:24
Tack för bra svar! 5 kg rena muskler låter ganska orealistiskt nu när jag tänker på det. Blandade nog ihop med med en ökning av fett också. 1-2 kg är nog mer rimligt då...

Kom ihåg att du aldrig får bra resultat om du styrketränar i perioder. Träna är något man gör kontinuerligt i flera år.

Whoopie
2012-04-21, 15:38
Seems legit :thumbup:

cero
2012-04-21, 15:54
Blandade nog ihop med med en ökning av fett också. 1-2 kg är nog mer rimligt då...

2 KG muskler är väldigt mycket på lite mer än 2 månader. Möjligtvis i nybörjarstadiet, men 12 KG muskler per år är bara att glömma. Snarare ett par kilo per år när man har tränat ett tag.

pwnyou
2012-04-21, 16:07
Bulkar du 12kg kommer nog 5kg vara muskler (fettfri massa)

Rusk
2012-04-21, 16:30
Nej, det tror jag verkligen inte. 5 kg muskler brukar väl snarare ta minst 2 år att lägga på sig.

Det har inte ens jag lyckats lägga på mig på dom 3 åren jag tränat, dock 2 av dom som jag legat på överskott.
Jag startade iof som överviktig så mina förutsättningar är la inget vidare mot en som tidigare inte har varit fet.

krubkungen
2012-04-21, 17:13
Jag går in med iställningen att jag byggar muskler hela tiden förutom vid deff då jag "behåller" mina muskler bara och blir SHREDDED AS FUUAAAARK, SICK CUNT!

Stefan J
2012-04-21, 17:17
Hej,

Jag väger för tillfället 85 kg, 190 cm lång och inte mycket kroppsfett. Jag har en plan i sommar att jag vill upp till 90 kg, alltså lägga på 5 kg muskler. För övrigt anser jag mig vara atletisk och ha bra gener att lägga på mig muskler.

Jag kommer jobba kl. 9.00-15.30 under denna 10-veckors period... Under min arbetsdag kommer jag endast ha möjlighet att äta lunch kl. 12.00. Annars tänker jag mig en riktigt stabil frukost kl. 07.30 (med ägg mm) och en proteinshake efter jobbet innan jag går till gymmet. Därefter ännu en shake efter gymmet, en stabil middag och till slut ännu någon proteinkälla på kvällen.

Tror ni det är möjligt för mig att lägga på mig 5 kg muskler under 10 veckor, om jag går till gymmet 3-4 ggr per vecka under denna period?

Kom gärna med andra tips!

Tack på förhand!

Kommer du på hur man gör får du gärna berätta för mig! :D

luderlasse
2012-04-21, 17:17
Tack för bra svar! 5 kg rena muskler låter ganska orealistiskt nu när jag tänker på det. Blandade nog ihop med med en ökning av fett också. 1-2 kg är nog mer rimligt då...

inte för att pissa på din parad men 1 kg på 10 veckor låter mer rimligt, gränsen sägs ju gå vid ca 5-6 kilo per år. Lycka till iaf!

cero
2012-04-21, 20:29
inte för att pissa på din parad men 1 kg på 10 veckor låter mer rimligt, gränsen sägs ju gå vid ca 5-6 kilo per år. Lycka till iaf!

Och den gränsen är säkert bara första 1-3 åren.