handdator

Visa fullständig version : Knakande axel (över huvudet)


Mjölkprotein
2012-04-20, 20:30
Vet att leder och sånt brukar knaka, men det här oroar mig en aning.

Har haft/har(?) tendinit i bicepssenan. Har just avslutat en Voltarenkur på 2 veckor som läkaren sagt att jag skulle ta. Just nu känner jag ingen som helst smärta, det har jag inte gjort på 1 och en halv vecka.

Axeln knakar dock litet, när jag sträcker ut armen över huvudet.
Det gör inte ont, och sträcker jag ut den i en liten vinkel och inte rakt upp med handen mot kroppen, knakar det inget. (dvs, att jag sträcker ut armen framåt samtidigt som jag tar uppåt, tills jag når utsträckt läge) Ibland knakar det inte oavsett hur jag gör, och ibland knakar/sprakar det som tusan.


Bör jag oroa mig för detta?


JAG HAR SÖKT! (Hittar knakande axelproblem, men inget som specifikt är över huvudet eller så)
OBS: Bara ena axeln knanar(den som jag haft tendinit på) på detta vis.

Mjölkprotein
2012-04-22, 22:11
Bump

Popliteus
2012-04-25, 07:45
Långa bicepssenan sträcks vid djupa pressar - bänk, axelpress etcm, kan vara ngt att ta det lugnt med efter din skada.

Annars att det knakar lite som inte gör ont eller skapar annat obehag behöver du nog inte oroa dig för.

Ego
2012-04-25, 18:37
Har haft/har(?) tendinit i bicepssenan. Har just avslutat en Voltarenkur på 2 veckor som läkaren sagt att jag skulle ta. Just nu känner jag ingen som helst smärta, det har jag inte gjort på 1 och en halv vecka.

Du borde oroa dig för detta, för bicepssenan var säkert konsekvensen av något större. Kasta lite medicin på detta, det hjälper mot symtomen, men huvudproblem är med största sannolikheten kvar. Om inte voltaren återställer rörelsemönster osv förstås, men dessa effekter är jag inte bekant med.

Mjölkprotein
2012-04-25, 22:11
Du borde oroa dig för detta, för bicepssenan var säkert konsekvensen av något större. Kasta lite medicin på detta, det hjälper mot symtomen, men huvudproblem är med största sannolikheten kvar. Om inte voltaren återställer rörelsemönster osv förstås, men dessa effekter är jag inte bekant med.

Hm...

Jag körde ett maxpass idag, för att se vart jag låg. Dvs att jag maxade ut i böj,bänk och mark på samma pass.

Jag upplever ingen smärta i dessa övningar nu när jag har flyttat upp stången.

MEN, jag känner att det inte är helt hundra i biceps när jag kör chins. Mest i bottenläget då, när man hänger.

Jag ska skära ner på direkta axelövningar såsom militärpress samt bicepsövningar. Det känns inte riktigt lika hemskt för att uppsöka läkare/sjukgymnast, men det kan hända att det blir värre. Och då har jag inget val.

Tack för svar föresten!