handdator

Visa fullständig version : kostdoktorn.se Lchf. Angående texter..


ps3fanswe
2012-04-20, 20:18
Hej!

Här är ett citat ifrån hemsidan.

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.


Vad säger ni om det?

Pretorian
2012-04-20, 20:21
Jag vet att tomater är big no no inom lchf.

Fredriiik
2012-04-20, 20:23
att han kan trycka upp den här texten någon stans:

http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/

Eddie Vedder
2012-04-20, 20:23
Jag vet att tomater är big no no inom lchf.

Nej det är fel. Det är ju lågt på kolhydrater. Nu vattnas ju begreppet ut mer och mer men just tomat var ju okej redan från början med de mest strikta varianterna.

Angående huvudfrågan så är det en förenklad hypotes som dock låter väldigt rimlig för den oinsatte. Det är ingen lögn men det är en sanning som utesluter mycket andra sanningar kan man säga. ;)

ps3fanswe
2012-04-20, 20:25
jag skrev till honom och frågade om referenser och fick detta till svar:

Man blir inte tjock av insulin.. det är ett hormon som stimulerar fettinlagring, en mekanism bland flera!

Det är hyperinsulinemi som är det man bör undvika.. och en av de mer effektiva metoderna är att hålla ner blodsockret till nomala nivåer.

Du får börja läsa här.

"Insulin signalerar till kroppens muskler och fettvävnad att ta upp socker (glukos) från blodet. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin

Pretorian
2012-04-20, 20:31
Nej det är fel. Det är ju lågt på kolhydrater. Nu vattnas ju begreppet ut mer och mer men just tomat var ju okej redan från början med de mest strikta varianterna.

Angående huvudfrågan så är det en förenklad hypotes som dock låter väldigt rimlig för den oinsatte. Det är ingen lögn men det är en sanning som utesluter mycket andra sanningar kan man säga. ;)

Ok. Läste det hos ptphilip som är lchf-förespråkare. Utdrag ur bloggen:
Men om den där tomaten gör nytta och du verkligen måste måste ha någonting, så ät den tomaten med gott samvete för då är det ett val som Du gör. Ät den inte och gå runt och ha dåligt samvete sen.

Exhale_
2012-04-21, 07:44
Mitt intryck av Kostdoktorn är att han vinklar resultat från studier, samt tydligen även annat, väldigt mycket för att det ska passa hans åsikter och budskap. Han far inte med osanningar men utelämnar gärna information.

ps3fanswe
2012-04-21, 09:24
va säger ni om detta


jag skrev till honom och frågade om referenser och fick detta till svar:

Man blir inte tjock av insulin.. det är ett hormon som stimulerar fettinlagring, en mekanism bland flera!

Det är hyperinsulinemi som är det man bör undvika.. och en av de mer effektiva metoderna är att hålla ner blodsockret till nomala nivåer.

Du får börja läsa här.

"Insulin signalerar till kroppens muskler och fettvävnad att ta upp socker (glukos) från blodet. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin

Fredriiik
2012-04-21, 09:58
du har ju redan skrivit det?
Kolla min länk och läs den så förstår du sen.

ps3fanswe
2012-04-21, 11:48
du har ju redan skrivit det?
Kolla min länk och läs den så förstår du sen.

jo jag såg den. har läst den för länge sedan.

Men det han skriver står det inget om i den artikeln. De sista han säger.

Insulinus
2012-04-21, 12:44
"Insulin signalerar till kroppens muskler och fettvävnad att ta upp socker (glukos) från blodet. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet."

Det där är ju basic fakta om hormonet i sig och stämmer mycket väl. Energimässigt sett har du mer tillgänglig energi från de fettsyror som är lagrade i dina muskler gentemot glykogenet. Men det är en kostsammare och långsammare process som krävs för att använda det fettet som energi av musklerna.

Silencer
2012-04-21, 12:52
Kostdoktorn är en scam artist.
Kostdoktorn är en scam artist.

Danne
2012-04-21, 19:48
Källa på det ?

Kostdoktorn är en scam artist.
Kostdoktorn är en scam artist.

Silencer
2012-04-21, 20:23
www.kostdoktorn.se

Snorkelfarsan
2012-04-21, 21:07
www.kostdoktorn.se

+1. klockrent

Morty
2012-09-07, 11:19
www.kostdoktorn.se

+1 underbar

Jag tryckte på fliken träning på hans blogg. Följande två teser var alla inlägg fokuserade kring:


Du behöver inte träna, för du äter LCHF
Du kan såklart (??!) träna precis lika bra på lågkolhydratskost, vilket du redan vet.

Jag blir ju verkligen oerhört kränkt över detta. Förstår inte, hans troll level är ju over 9000.

Zorgus
2012-09-07, 11:52
Träning och lchf kan jag hålla med om att han (och speciellt Dahlquistan) har fel om, speciellt om vi pratar regelbunden hård glykogentömmande träning. Sen att överviktiga gått ner en massa kilo mha LCHF och nu mår bättre tycker jag inte är nåt att vara upprörd över, tvärtom, cred till dom. Man får försöka hålla isär begreppen lite, en del människor slår bakut så fort de hör LCHF, men ett flertal av dom orkar/vill inte sätta sig in i det, utan föredrar att håna istället.

Ramrod
2012-09-07, 11:58
Träning och lchf kan jag hålla med om att han (och speciellt Dahlquistan) har fel om, speciellt om vi pratar regelbunden hård glykogentömmande träning. Sen att överviktiga gått ner en massa kilo mha LCHF och nu mår bättre tycker jag inte är nåt att vara upprörd över, tvärtom, cred till dom. Man får försöka hålla isär begreppen lite, en del människor slår bakut så fort de hör LCHF, men ett flertal av dom orkar/vill inte sätta sig in i det, utan föredrar att håna istället.

Det är fruktansvärt kränkande att massa överviktiga gått ner massa vikt på ett sätt som inte är godkänt av Morty.

tjing
2012-09-07, 15:39
Nu har iofs nyare studier visat på en koppling mellan lågkolhydratkost och AMPK, även vid kcal-överskott. Samma AMPK som även uppregleras vid träning alltså och som har en katabol effekt. Så ni ska nog inte vara alltför säkra på allt hat ni vräker ur er.

Alltid lika roligt med folk som inte har en susning om vad de pratar om, trasha ner på något för att de läst något som någon annan skrivit, som säger att något är dåligt.

Att träna på LCHF är dock en annan femma, eftersom det är suboptimalt.

Ramrod
2012-09-07, 17:13
Nu har iofs nyare studier visat på en koppling mellan lågkolhydratkost och AMPK, även vid kcal-överskott. Samma AMPK som även uppregleras vid träning alltså och som har en katabol effekt. Så ni ska nog inte vara alltför säkra på allt hat ni vräker ur er.

Alltid lika roligt med folk som inte har en susning om vad de pratar om, trasha ner på något för att de läst något som någon annan skrivit, som säger att något är dåligt.

Att träna på LCHF är dock en annan femma, eftersom det är suboptimalt.

Att träna på LCHF behöver inte på något sätt vara suboptimalt, men att prestera på högsta nivå i högintensiva övningar kan vara det. Det är ju inte ovanligt att t.ex. endurance-atleter äter kolhydratsreducerad/högfetts-kost.

RandomC
2012-09-07, 17:31
Nu har iofs nyare studier visat på en koppling mellan lågkolhydratkost och AMPK, även vid kcal-överskott. Samma AMPK som även uppregleras vid träning alltså och som har en katabol effekt. Så ni ska nog inte vara alltför säkra på allt hat ni vräker ur er.

Alltid lika roligt med folk som inte har en susning om vad de pratar om, trasha ner på något för att de läst något som någon annan skrivit, som säger att något är dåligt.

Att träna på LCHF är dock en annan femma, eftersom det är suboptimalt.

Antar att du utgår från de studier du hänvisar till på din blogg? Då kanske du även är medveten om att man bör vara försiktig med att dra slutsatser om vilka effekter en kost har på kroppssammansättningen utifrån påverkan på olika signalvägar. Vad vet man t.ex om aktivering och fosforylering av relevanta faktorer nedströms om AMPK (p70S6K/Akt/eEF2/mTOR)? Sen ska man tänka på att signalaktivering inte är detsamma som t.ex proteinsyntes och att de inte alltid korrelerar. Vill man mäta proteinsyntesen får man använda sig av infusioner av phenylalanine som man märkt på något sätt och sedan kan mäta i biopsier. Jag skulle knappast dra de slutsatser du drar iaf...

tjing
2012-09-07, 18:22
Att träna på LCHF behöver inte på något sätt vara suboptimalt, men att prestera på högsta nivå i högintensiva övningar kan vara det. Det är ju inte ovanligt att t.ex. endurance-atleter äter kolhydratsreducerad/högfetts-kost.

Håller med och det var högintensiv träning jag syftade på.

tjing
2012-09-07, 18:26
Antar att du utgår från de studier du hänvisar till på din blogg? Då kanske du även är medveten om att man bör vara försiktig med att dra slutsatser om vilka effekter en kost har på kroppssammansättningen utifrån påverkan på olika signalvägar. Vad vet man t.ex om aktivering och fosforylering av relevanta faktorer nedströms om AMPK (p70S6K/Akt/eEF2/mTOR)? Sen ska man tänka på att signalaktivering inte är detsamma som t.ex proteinsyntes och att de inte alltid korrelerar. Vill man mäta proteinsyntesen får man använda sig av infusioner av phenylalanine som man märkt på något sätt och sedan kan mäta i biopsier. Jag skulle knappast dra de slutsatser du drar iaf...

Vad menar du med "vad vet man"? Man vet mer än du verkar veta.

Du kan ju ta och läsa källorna i mitt inlägg också eftersom det tydligt framgår där att AMPK stimulerar muskelproteinnedbrytning.

z_bumbi
2012-09-07, 18:33
Det är ju inte ovanligt att t.ex. endurance-atleter äter kolhydratsreducerad/högfetts-kost.

Är det så vanligt? Jag kan på rak arm inte komma på någon som inte äter rejält med kolhydrater.

Ramrod
2012-09-07, 18:43
Är det så vanligt? Jag kan på rak arm inte komma på någon som inte äter rejält med kolhydrater.

Nä, sa inte att det var vanligt, men inte så ovanligt som man kan tro :p Kan ju ta Jonas Colting som ett exempel på någon som äter kolhydratsreducerad kost.

z_bumbi
2012-09-07, 18:53
Nä, sa inte att det var vanligt, men inte så ovanligt som man kan tro :p Kan ju ta Jonas Colting som ett exempel på någon som äter kolhydratsreducerad kost.

I procent men inte i absoluta tal.

Ramrod
2012-09-07, 19:02
I procent men inte i absoluta tal.

Det är väl procenten som är det relevanta? Det är ju det som säger från vilka makronutrienter energin som användes kommer ifrån.

RandomC
2012-09-07, 19:14
Vad menar du med "vad vet man"? Man vet mer än du verkar veta.

Att det sällan är så enkelt som att uppreglering av en enskild signalvägar eller proteiner alltid leder till samma fysiologiska respons. Vill man se om en kost påverkar muskelproteinsyntesen eller kroppssammansättningen, då undersöker man just det.

z_bumbi
2012-09-07, 19:21
Det är väl procenten som är det relevanta? Det är ju det som säger från vilka makronutrienter energin som användes kommer ifrån.

Nej procenten är ganska ointressant då man pratar om idrottare utan man räknar i gram.

Ramrod
2012-09-07, 21:52
Nej procenten är ganska ointressant då man pratar om idrottare utan man räknar i gram.

Det som är intressant är ju hur stor andel av energin som kommer från, har man en energiförbrukning på 2-3x BMR är det ganska ointressant hur många gram av något man stoppar i sig.

Sverker
2012-09-08, 06:44
Rätt ointressant om Jonas, eftersom han inte är här. Han tävlar i en extremsport och naturligvis blir träningen extrem.

Kanske inte för Jonas men en förklaring till andra extremaktiva till varför att köra på lågoktanigt bränsle kan vara skador och förslitningar.
Att träna försiktigt i 22 timmar/vecka sliter givetvis mindre än högintensiv träning 10 timmar / vecka. Inte säkert att elitidrottare berättar att fötterna värker i nedförsbackarna när han eller hon trycker på. Lättare att berätta att man lyckas med lågoktanbränsle.


Vi måste alltid vandra i andras mockasiner lite först innan vi översätter kost och träning till våra förutsättningar.

Morty
2012-09-08, 08:38
Råkade äta lågkolhydrat nån dag, gick ut och cyklade, bonkade, mådde skit. Nevar again. Visst att man kanske inte ska äta kolhydrater under varje pass, framför allt de långa lugna, för att få bättre anpassning. Speciellt om man tränar fastande. Men för att prestera på intensivare pass, när intensiteten och inte durationen är det viktiga, så behövs kolhydrater före och under pass. Annars blir det för tungt för snabbt.

Att typ 3 atleter i toppen äter lågkolhydrat är helt irrelevant. Jag förstår inte hur lchf-are kan tycka att det är det.

Morty
2012-09-08, 08:40
Det är fruktansvärt kränkande att massa överviktiga gått ner massa vikt på ett sätt som inte är godkänt av Morty.

strong reading comprehension bro/10

Bozar
2012-09-08, 10:12
Äter inte mikaelj här på forumet fortfarande lågkolhydratkost? Han har ju i så fall ökat rätt mycket med den, själv behöver jag kolhydrater innan träning eftersom jag kör intensiva och korta pass.

FredO
2012-09-08, 10:45
Att träna på LCHF behöver inte på något sätt vara suboptimalt, men att prestera på högsta nivå i högintensiva övningar kan vara det. Det är ju inte ovanligt att t.ex. endurance-atleter äter kolhydratsreducerad/högfetts-kost.

Påminner mig om två roliga artiklar av Anthony Colpo som jag läste häromdagen där både Björn Ferry & Jonas Colting faktiskt nämns. Inte ofta någon pratar om svenska idrottare i sådana sammanhang

Colpo - Why Low-Carb Diets are Terrible for Athletes, Part I
(http://anthonycolpo.com/why-low-carb-diets-are-terrible-for-athletes-part-1/)
Colpo - Why Low-Carb Diets are Terrible for Athletes, Part II (http://anthonycolpo.com/why-low-carb-diets-are-terrible-for-athletes-part-2/)

Sverker
2012-09-08, 13:33
Synd att Björn inte är här heller. Fort och fel är säkert problem även i skidskytte. Hade varit kul att träffa honom och få tankar kring max arbete följt av maximal nedvarvning inför varje skyttemoment.

Guddi
2012-09-08, 15:27
Äter inte mikaelj här på forumet fortfarande lågkolhydratkost? Han har ju i så fall ökat rätt mycket med den, själv behöver jag kolhydrater innan träning eftersom jag kör intensiva och korta pass.Jag snackade med honom ganska nyligen om det. Han har gått ifrån att äta strikt lågkolhydratkost, https://twitter.com/mikaelj/status/241528345043550210

Han kan ju säkert ge mer information själv sen.

mikaelj
2012-09-08, 21:02
För egen del verkar träningen inte påverkas särskilt mycket av kolhydrater hit eller dit. Då tränar jag dock huvudsakligen lågrepsträning med hyfsat lång vila mellan. Så det är mer av en bekvämlighetssak för mig.

z_bumbi
2012-09-08, 21:08
Det som är intressant är ju hur stor andel av energin som kommer från

Inte om du är idrottare, går man bara på procent så kan de absoluta talen (de som är intressanta) pendla enormt beroende på i vilken fas man är i träningen.

Ramrod
2012-09-08, 21:46
Att typ 3 atleter i toppen äter lågkolhydrat är helt irrelevant. Jag förstår inte hur lchf-are kan tycka att det är det.

Nu är jag ingen lchf:are men det går emot mantrat att man måste vräka i sig kolhydrater för att kunna prestera. Sen äter de nämnda atleterna vad jag vet inte strikt lågkolhydratskost, utan ligger vad jag kommer ihåg ungefär på 25-30 E% kolhydrater vilket är relativt lågt för att vara atleter som presterar på hög nivå.

Morty
2012-09-08, 22:18
Nu är jag ingen lchf:are men det går emot mantrat att man måste vräka i sig kolhydrater för att kunna prestera. Sen äter de nämnda atleterna vad jag vet inte strikt lågkolhydratskost, utan ligger vad jag kommer ihåg ungefär på 25-30 E% kolhydrater vilket är relativt lågt för att vara atleter som presterar på hög nivå.

Relativt lågt, ja. Men på 5000kcal/dag så blir det en del (+oxiderat protein).

Dessutom är merparten av deras träning lågintensiv, vilket sparar på kolhydrater.

Old Nick
2012-09-09, 10:00
Råkade äta lågkolhydrat nån dag, gick ut och cyklade, bonkade, mådde skit. Nevar again.

Jag äter tidvis ganska strikt LCHF, löptränar och bonkar aldrig.

Det är väl känt att kroppen måste ställa om sig till en ketogen diet. Det tar ungefär tre veckor. Att testa en dag och sedan dra sådana slutsatser som du gör är ungefär som att börja träna, få träningsvärk dagen efter och dra slutsatsen att styrketräning bara är dåligt eftersom det leder till trötthet, smärta, stelhet och obehag.

Däremot finns det förstås ingen anledning till att äta LCHF om man inte vill och jag tror säkert att många presterar bättre med kolhydrater. Men skall man nu prova bör man göra det på rätt sätt.

exevision
2012-09-09, 10:33
Visst att man kanske inte ska äta kolhydrater under varje pass, framför allt de långa lugna, för att få bättre anpassning. Speciellt om man tränar fastande.

Ja, då blir det ju inte fastande. Men, jaså?

maRRtin
2012-09-09, 10:44
Rätt ointressant om Jonas, eftersom han inte är här. Han tävlar i en extremsport och naturligvis blir träningen extrem.

Kanske inte för Jonas men en förklaring till andra extremaktiva till varför att köra på lågoktanigt bränsle kan vara skador och förslitningar.
Att träna försiktigt i 22 timmar/vecka sliter givetvis mindre än högintensiv träning 10 timmar / vecka. Inte säkert att elitidrottare berättar att fötterna värker i nedförsbackarna när han eller hon trycker på. Lättare att berätta att man lyckas med lågoktanbränsle.


Vi måste alltid vandra i andras mockasiner lite först innan vi översätter kost och träning till våra förutsättningar.
Dessutom blir det aningen lättare att få i sig sina 7 - 8 Mcal om man äter mer fett i sin kost. Att göra det på en kost som består av 60% kolhydrater är inte så näpet som man kan tro.

Scratch89
2012-09-09, 23:06
Äter inte mikaelj här på forumet fortfarande lågkolhydratkost? Han har ju i så fall ökat rätt mycket med den, själv behöver jag kolhydrater innan träning eftersom jag kör intensiva och korta pass.

För egen del verkar träningen inte påverkas särskilt mycket av kolhydrater hit eller dit. Då tränar jag dock huvudsakligen lågrepsträning med hyfsat lång vila mellan. Så det är mer av en bekvämlighetssak för mig.

Mikael äter numera några hekto gelehjärtan dagligen. :D

LilMack
2012-09-10, 07:54
Enda måltiden på dygnet jag äter låg kolhydratsdiet är middagen.
Har testat för skoj skull med lite fetare mat och givetvis proteinkällor.
Kycklingfilé kokt i kokosmjölk med chili och lite goa grejer. Funkar toppen. Sen någon shysst sidedish eller sallad.
Jag kanske inte över äter mig på fettet men alltid något :)

Zorgus
2012-09-10, 08:23
Sondre Nordstad-Moen, en norsk elitlöpare, slutade med lågkolhydratdiet eftersom han "saknade kraft" i sluten av loppen. Ferry äter mer kolhydrater nuförtiden. Colting äter inte alls någon lågkolhydratkost. Etc, etc..verkar som alla som testat det slutar med det. Om det vore så jäkla bra skulle alla i eliten köra på det, men ingen gör det. Tillräckligt med evidens för mig.

Bozar
2012-09-10, 09:38
Mikael äter numera några hekto gelehjärtan dagligen. :D

Haha, vem hade kunnat tro det skulle sluta där :Virro

Jag kör ju ofta med max 1 minuters vila mellan sets och när jag inte åt några kolhydrater innan passet kunde jag inte köra så hårt som jag ville för jag var inte utvilad mellan set. Jag dömer inte ut att det inte funkar för andra med längre vila men så är det inte för mig.

När jag inte tränar försöker jag dock hålla ned på kolhydraterna men det är mest pga jobbet då jag måste kunna vara mätt i 6 timmar och det är jag inte på havregrynsgröt/pasta/potatis/ris. Så antar att jag inte heller äter strikt lågkolhydratkost.

speedy83
2012-09-10, 09:46
Haha, vem hade kunnat tro det skulle sluta där :Virro

Jag kör ju ofta med max 1 minuters vila mellan sets och när jag inte åt några kolhydrater innan passet kunde jag inte köra så hårt som jag ville för jag var inte utvilad mellan set. Jag dömer inte ut att det inte funkar för andra med längre vila men så är det inte för mig.

När jag inte tränar försöker jag dock hålla ned på kolhydraterna men det är mest pga jobbet då jag måste kunna vara mätt i 6 timmar och det är jag inte på havregrynsgröt/pasta/potatis/ris. Så antar att jag inte heller äter strikt lågkolhydratkost.

Det här tycker jag är det största problemet med att äta kolhydrater, hungern är flera resor värre och jag är mätt max ett par timmar vilket är jobbigt.

Ramrod
2012-09-10, 11:49
Colting äter inte alls någon lågkolhydratkost. Etc, etc..verkar som alla som testat det slutar med det. Om det vore så jäkla bra skulle alla i eliten köra på det, men ingen gör det. Tillräckligt med evidens för mig.

Ingen har påstått att jonas colting äter lågkolhydratskost eller att det är bättre för att prestera fysiskt.

mikaelj
2012-09-11, 06:35
Mikael äter numera några hekto gelehjärtan dagligen. :D

Efter träning. Jag utvärderar och ser huruvida det hjälper mig eller inte.

Däremot hade jag fortfarande haft ett dåligt förhållande till mat om jag inte hade upptäckt lågkolhydratkost för fyra år sen...

Zorgus
2012-09-11, 08:37
Ingen har påstått att jonas colting äter lågkolhydratskost eller att det är bättre för att prestera fysiskt.

Jodå, det har jag hört från ett antal debattörer, tex Frank Nilsson eller Jonas Bergqvist.

Morty
2012-09-11, 08:54
Ingen har påstått att jonas colting äter lågkolhydratskost eller att det är bättre för att prestera fysiskt.

Jo, väldigt många av de som är djupt insyltade i lchf-sekten hävdar att colting presterar mycket bra på lchf. Men han äter inte alls lchf, men ändå lägre på kolhydrater än de flesta idrottare eftersom han tror på "train low compete high". Inga raffinerade kolhydrater när han äter riktiga måltider, men under längre träningpass så dricks det en del cola/red bull, äts lite bulle, etc.