handdator

Visa fullständig version : Bör jag köpa ett bälte?


sipufonatemo
2012-04-20, 18:56
Jag är nybörjare och kör Rippetoes Starting Strength-program fast med Pendlay-rodd istället för power cleans. Så jag kör alltså knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress och Pendlay-rodd.

När jag var på gymmet sist och körde knäböj kom en kille fram till mig och sa att jag bör använda bälte för ryggens skull. De har bälten på gymmet men de är för stora för mig tror jag för de sitter löst även på det innersta hålet. Och dessutom så hänger flärpen ut och går inte att spänna fast så den är lite i vägen (vilket jag gissar att den inte ska vara?). Och så är det inte den typen av bälte som är samma bredd hela vägen runt utan de är bredast baktill och smalnar av framtill.

Bör jag köpa ett bälte eller kan jag klara mig utan?

Vilken typ av bälte är bäst? (samma bredd hela vägen eller inte, läder eller neopren osv.)

Kan man köpa ett billigt någonstans, t.ex. begagnat?

Stryc9
2012-04-20, 20:18
Rent spontant, nej.
Jag köpte ett, svindyrt förstås, dum som man är. Använder det endast i maxningarna i mark men man kommer väldigt långt utan. Visst, med bälte klarar man kanske lyfta lite mer det känns som att det tar mycket bättre utan.

apfel
2012-04-20, 20:22
innan varje repetition: fyll lungorna med luft, spänn magen, håll trycket som skapas genom hela lyftet. då behöver du inget bälte.

emi23j
2012-04-20, 21:11
Rent spontant, nej.


beat me to it... +1!



OnT: lägg pengarna på ett par lyftar skor istället. Mycket bättre investering.

Rusk
2012-04-20, 21:36
Innan jag skadade min rygg så skulle jag sagt nej, nu säger jag ja.
3 veckor har gått sedans jag klantade mig i marklyft då jag envist försökte hålla kvar vikten när jag deffade och vem vet, ett bälte kanske skulle ha förhindrat detta?
Hur som helst, bättre att köra säkert.
Det kan iaf inte vara värre än den abstinens jag har efter tunga mark och böj atm.

Kotten
2012-04-20, 21:39