handdator

Visa fullständig version : Bör jag köpa ett bälte?


sipufonatemo
2012-04-20, 18:56
Jag är nybörjare och kör Rippetoes Starting Strength-program fast med Pendlay-rodd istället för power cleans. Så jag kör alltså knäböj, bänkpress, marklyft, militärpress och Pendlay-rodd.

När jag var på gymmet sist och körde knäböj kom en kille fram till mig och sa att jag bör använda bälte för ryggens skull. De har bälten på gymmet men de är för stora för mig tror jag för de sitter löst även på det innersta hålet. Och dessutom så hänger flärpen ut och går inte att spänna fast så den är lite i vägen (vilket jag gissar att den inte ska vara?). Och så är det inte den typen av bälte som är samma bredd hela vägen runt utan de är bredast baktill och smalnar av framtill.

Bör jag köpa ett bälte eller kan jag klara mig utan?

Vilken typ av bälte är bäst? (samma bredd hela vägen eller inte, läder eller neopren osv.)

Kan man köpa ett billigt någonstans, t.ex. begagnat?

Stryc9
2012-04-20, 20:18
Rent spontant, nej.
Jag köpte ett, svindyrt förstås, dum som man är. Använder det endast i maxningarna i mark men man kommer väldigt långt utan. Visst, med bälte klarar man kanske lyfta lite mer det känns som att det tar mycket bättre utan.

apfel
2012-04-20, 20:22
innan varje repetition: fyll lungorna med luft, spänn magen, håll trycket som skapas genom hela lyftet. då behöver du inget bälte.

emi23j
2012-04-20, 21:11
Rent spontant, nej.


beat me to it... +1!



OnT: lägg pengarna på ett par lyftar skor istället. Mycket bättre investering.

Rusk
2012-04-20, 21:36
Innan jag skadade min rygg så skulle jag sagt nej, nu säger jag ja.
3 veckor har gått sedans jag klantade mig i marklyft då jag envist försökte hålla kvar vikten när jag deffade och vem vet, ett bälte kanske skulle ha förhindrat detta?
Hur som helst, bättre att köra säkert.
Det kan iaf inte vara värre än den abstinens jag har efter tunga mark och böj atm.

Kotten
2012-04-20, 21:39
Aldrig fel med ett bälte, smäller det eller något händer så önskar man att man hade ett. Behöver kanske inte ha det hela tiden, men kör man väldigt tungt så JA.

ceejay
2012-04-20, 21:44
bälte är onödigt om man inte tävlar och försöker få ut några extra kilon någon enstaka gång.
my opinion

Kotten
2012-04-20, 21:51
bälte är onödigt om man inte tävlar och försöker få ut några extra kilon någon enstaka gång.
my opinion

Yes det säger du tills du skadar dig, vet flera som skadat sig i tunga marklyft etc. Skulle jag träna och reppa skulle jag inte ha bälte. Ska man göra 2-3 reps på en tung vikt finns det absolut inget negativt med att ha ett bälte.

Olsson80
2012-04-20, 21:53
Då är ju frågan, vad är tungt och hur ligger Ts i förhållande till detta?

Kotten
2012-04-20, 21:56
Då är ju frågan, vad är tungt och hur ligger Ts i förhållande till detta?

Vad som är tungt, ja det är olika från person till person

blondyz
2012-04-20, 22:07
Jag använder bälte ganska ofta, även när jag inte maxar eller kör extremt tungt. Tycker det är ganska bekvämt och hjälper till lite med båltrycket.

Sen kan det vara skadeförebyggande, men man ska inte för den sakens skull tro att allt är fritt fram bara för att man har bälte, det går att skada sig ändå.

Kotten
2012-04-20, 22:09
Kör man halvtungt tycker jag att man kan köra utan, bra för att träna upp lite styrka även i bålen, men dom riktigt tunga lyften uhhh där vill man inte skada sig

ceejay
2012-04-20, 22:12
Yes det säger du tills du skadar dig, vet flera som skadat sig i tunga marklyft etc. Skulle jag träna och reppa skulle jag inte ha bälte. Ska man göra 2-3 reps på en tung vikt finns det absolut inget negativt med att ha ett bälte.

och varför skulle skaderisken minska med bälte?

Matsa
2012-04-20, 22:23
Väldigt få behöver nog bälte egentligen, det går jättebra att träna utan. Innan man ger sig på tunga vikter så bör man lära in ett bra utförande. Lyfter man vettigt tror jag inte att bältet fyller någon vidare säkerhetsfunktion, lyfter man inte vettigt är man på hal is oavsett om man har bälte eller inte.

Därmed inte sagt att bälte är något dåligt, jag tror snarare att det kan vara bra att använda periodvis då det låter en hantera tyngre vikter men personligen tror jag nog på att bedriva den största delen av träningen utan bälte. Det finns dock på tok för många tokstarka personer som drar på sig bälte redan vid uppvärmningsvikter för att jag skall våga säga att det är så värst negativt.

Tävlar man tycker jag att det känns som en självklarhet att man tränar en del med bälte så att man får ut så mycket som möjligt av det.

Yes det säger du tills du skadar dig, vet flera som skadat sig i tunga marklyft etc. Skulle jag träna och reppa skulle jag inte ha bälte. Ska man göra 2-3 reps på en tung vikt finns det absolut inget negativt med att ha ett bälte.

Jag tror att bältets närvaro/frånvaro väldigt sällan är avgörande för huruvida man skadar sig eller inte. Man skadar sig oftast för att man lyfter fel, överskattar sin egen förmåga och ger sig på för tunga vikter, slarvar etc. Det går alldeles utmärkt att göra sig illa även med bälte.

Jag tror nästan att det finns en risk för att bältet blir en snuttefilt som gör somliga övermodiga.

blondyz
2012-04-20, 22:25
Väldigt få behöver nog bälte egentligen, det går jättebra att träna utan. Innan man ger sig på tunga vikter så bör man lära in ett bra utförande. Lyfter man vettigt tror jag inte att bältet fyller någon vidare säkerhetsfunktion, lyfter man inte vettigt är man på hal is oavsett om man har bälte eller inte.

Därmed inte sagt att bälte är något dåligt, jag tror snarare att det kan vara bra att använda periodvis då det låter en hantera tyngre vikter men personligen tror jag nog på att bedriva den största delen av träningen utan bälte. Det finns dock på tok för många tokstarka personer som drar på sig bälte redan vid uppvärmningsvikter för att jag skall våga säga att det är så värst negativt.

Tävlar man tycker jag att det känns som en självklarhet att man tränar en del med bälte så att man får ut så mycket som möjligt av det.



Jag tror att bältets närvaro/frånvaro väldigt sällan är avgörande för huruvida man skadar sig eller inte. Man skadar sig oftast för att man lyfter fel, överskattar sin egen förmåga och ger sig på för tunga vikter, slarvar etc. Det går alldeles utmärkt att göra sig illa även med bälte.

Jag tror nästan att det finns en risk för att bältet blir en snuttefilt som gör somliga övermodiga.

I princip vad jag ville säga fast mer utvecklat och välformulerat! :)

sipufonatemo
2012-04-20, 22:57
Hur vet jag vad som anses tungt för mig personligen?

Jag kör 3 set med 5 repetitioner på alla övningar utom marklyft där jag kör 1 set med 5 repetitioner.

(Meningen är att jag ska köra 3-5 uppvärmningsset för varje övning också men jag medger att jag slarvat med det och körde bara 1 uppvärmningsset sist för att det tar så lång tid annars och jag har hört att jag ska försöka klara av programmet på max ca 45 minuter. Dessutom kör jag i ett power rack och gymmet har bara 1 power rack så jag vill inte ockupera det alltför länge. Men jag funderar på att försöka igen med uppvärmningsseten.)

Om jag klarar av 5 repetitioner så höjer jag med 2,5 kg nästa pass på alla övningar utom marklyft. Om jag klarar av alla 5 repetionerna på marklyft höjer jag 5 kg nästa pass. Så jag kommer förmodligen gå till failure på alla övningar. Jag har bara kört några pass än så länge så jag har bara nått failure på militärpress.

smalis
2012-04-20, 23:08
Hur vet jag vad som anses tungt för mig personligen?

Jag kör 3 set med 5 repetitioner på alla övningar utom marklyft där jag kör 1 set med 5 repetitioner.

(Meningen är att jag ska köra 3-5 uppvärmningsset för varje övning också men jag medger att jag slarvat med det och körde bara 1 uppvärmningsset sist för att det tar så lång tid annars och jag har hört att jag ska försöka klara av programmet på max ca 45 minuter. Dessutom kör jag i ett power rack och gymmet har bara 1 power rack så jag vill inte ockupera det alltför länge. Men jag funderar på att försöka igen med uppvärmningsseten.)

Om jag klarar av 5 repetitioner så höjer jag med 2,5 kg nästa pass på alla övningar utom marklyft. Om jag klarar av alla 5 repetionerna på marklyft höjer jag 5 kg nästa pass. Så jag kommer förmodligen gå till failure på alla övningar. Jag har bara kört några pass än så länge så jag har bara nått failure på militärpress.

Jadu... Det är tungt helt enkelt. Skippa bältet bara så du bygger upp bra bålstyrka.

Spettekakan
2012-04-20, 23:08
när går gränsen för tungt? väger själv runt 66kilo och vill gärna ha ett bälte? bra att köpa eller är det onödigt? kör på 87,5 benböj

young_george
2012-04-20, 23:08
Jag tycker inte att någon nybörjare borde gå till failure i marklyft alls.

när går gränsen för tungt? väger själv runt 66kilo och vill gärna ha ett bälte? bra att köpa eller är det onödigt? kör på 87,5 benböj

Det finns såklart ingen såden gräns. Det är tungt när det är tungt, men det säger ju sig själv att en vikt du orkar göra 25 reps på inte är en, för dig, tung vikt.

ceejay
2012-04-20, 23:09
när går gränsen för tungt? väger själv runt 66kilo och vill gärna ha ett bälte? bra att köpa eller är det onödigt? kör på 87,5 benböj

varför vill du ha bälte?
iX-UuW5Hr9s

Spettekakan
2012-04-20, 23:11
Tycker det känns mycket goare, inbillar mig väldigt lätt att jag blir skadad också? men det kanske bara är bättre att träna upp en stark rygg istället för att lägga massa pengar på ett bälte som man inte kommer använda.

PeterN0rth
2012-04-20, 23:11
när går gränsen för tungt? väger själv runt 66kilo och vill gärna ha ett bälte? bra att köpa eller är det onödigt? kör på 87,5 benböj

Köp bälte och kör på. Jag har svårt att se hur ett bälte skulle begränsa progressionen, för mig har det bara varit till nytta.

blondyz
2012-04-20, 23:19
Tycker det känns mycket goare, inbillar mig väldigt lätt att jag blir skadad också? men det kanske bara är bättre att träna upp en stark rygg istället för att lägga massa pengar på ett bälte som man inte kommer använda.

Köp ett bälte och använd det om du trivs med det, att det skulle hämma din träning har jag svårt att se. Inbilla dig inte att det ska förebygga potentiella skador bara.

Kotten
2012-04-20, 23:21
och varför skulle skaderisken minska med bälte?

Vad tror du själv ??. Bra mycket stabilare med bälte

Kotten
2012-04-20, 23:22
Köp ett bälte och använd det om du trivs med det, att det skulle hämma din träning har jag svårt att se. Inbilla dig inte att det ska förebygga potentiella skador bara.

Jag drog på diverse småskador hela tiden i ryggen vid marklyft bla. Efter jag började med Bälte har jag inte varit skadad mer. Jag vet flera som kör med bälte just av samma orsak. Vilket jävla skitsnack

Rusk
2012-04-20, 23:37
Jag drog på diverse småskador hela tiden i ryggen vid marklyft bla. Efter jag började med Bälte har jag inte varit skadad mer. Jag vet flera som kör med bälte just av samma orsak. Vilket jävla skitsnack

I detta fallet är det du som är ute och cyklar och du får det att låta som om det vore något magiskt.
Får du "diverse småskador" när du tränar utan bälte så bör du sänka vikten och börja om på nytt fast med ett korrekt utförande.

Matsa
2012-04-20, 23:38
Om man ideligen drar på sig skador kanske det vore en bättre idé att ta reda på orsaken och göra något åt den. Om bältet hjälper är det ju bra men hur vet du att du inte bara skjuter upp problemen och får sota än värre längre fram? Visst ger bältet ökad stadga men samtidigt kan de flesta lyfta tyngre med bälte (ca 20kg i både mark och böj för min egen del) och tyngre vikter kan medföra ökad risk, jag tror att detta och den ökade stadgan tar ut varandra lite.

Hursomhelst går jag själv i bältesköpartankar. Jag fingrade nyligen på ett Zebra Competition (säljes på Powerzite) och det var nog det hårdaste bälte jag har sett. Det kändes faktiskt ännu stadigare än Wahlanders bälten, fast det var inte lika snyggt (och det är viktigt!). Allra helst vill jag köpa ett bälte av Bondesson i Gävle men han verkar inte ha tid att fixa ett till serie 2 så det får nog vara så länge. Efter ett samtal med Groda har jag dock lärt mig att man aldrig kan ha för mycket träningsprylar så det slutar säkert med att jag köper bägge.
:D

Mjölkprotein
2012-04-20, 23:39
Det var någon galen jäkel som promt försökte få mig att testa hans bälte och köpa ett själv. Han påstod sig ha haft väldigt nära kontakt med en slags legend på gymmet (död nu, tyvärr) och föreslog också att jag skulle göra situps med hantlar, och det hade tydligen denna "legend" lärt honom.

Föga troligt måste jag säga. Bälte är väl bra ifall man tävlar med utrustning, då kan man ju lika gärna slänga på alla medel som är tillåtna, för att lyfta mer. Men jag föredrar att lyfta utan utrustning, men jag har tänkt köpa sådana lyftarband, för att använda i chins då. Eftersom jag har haft otroligt dålig utveckling i chins, och tänkte därför ta till lite hjälpmedel för att försöka få några reps till utav min kropp, och därmed bli starkare i de muskler som krävs.

ANVÄND INTE BÄLTE

Fartman
2012-04-20, 23:47
Skit i bältet. Du kommer inte klara dig bättre från skador bara för att du köper dig ett bälte. Klarar sig från skador gör man genom att träna upp en stadig bålstyrka och det görs bättre utan bältet. Har själv gjort misstaget att börjat för tidigt med bälte (ungefär samma scenario låg bakom) och det resulterade i att jag blev svagare i bålen och fick ont i ryggen, blev aldrig skadad direkt men det började jävlas, så jag började om på lättare vikter utan bälte. Är nu mycket starkare och kör alltid utan bälte, har i princip aldrig fått nån form av ont i ryggen av träning sen dess.

Bälte har sin plats i mångas träning men för den stora massan så är det mest onödigt och som någon tidigare påpekat en falsk trygghet.

Kotten
2012-04-21, 00:22
I detta fallet är det du som är ute och cyklar och du får det att låta som om det vore något magiskt.
Får du "diverse småskador" när du tränar utan bälte så bör du sänka vikten och börja om på nytt fast med ett korrekt utförande.

Varför har man bälte, tala om det för mig. Mitt utförande är det inget fel på

Jona
2012-04-21, 08:14
En annan bältesfråga till er proffsiga: det verkar finnas olika sorters bälten, skiljer det sig vilket man ska ha för styrkelyft jämfört med för olympiska lyft?

Jagax
2012-04-21, 08:18
varför vill du ha bälte?
iX-UuW5Hr9s

Den killen var ju jäkligt stark och han fick upp vikten men jag tror att hans rygg hade mått bättre om han hade haft ett bälte på sig.
Ett tag såg det nästan ut som om han var på väg framåt med vikten,ryggen böjdes, se'n fick han in höften. Med ett bälte kanske han hade kunnat hålla ryggen rakare ?

z_bumbi
2012-04-21, 09:52
En annan bältesfråga till er proffsiga: det verkar finnas olika sorters bälten, skiljer det sig vilket man ska ha för styrkelyft jämfört med för olympiska lyft?

Tyngdlyftarbälten brukar vara smalare fram och styrkelyftsbälten är jämnbreda, styrkelyftsbälten brukar också vara mycket kraftigare i lädret och det finns andra regler för hur spännet ska vara konstruerat.
Det finns däremot de som kör tyngdlyftning med breda bälten och t ex bänk med bälten med varierande bredd.

deadich
2012-04-21, 10:51
Aldrig fel med ett bälte, smäller det eller något händer så önskar man att man hade ett. Behöver kanske inte ha det hela tiden, men kör man väldigt tungt så JA.

Får inte bålen sämre träning? Så man kan ju inte säga att det aldrig är fel.

Noob72
2012-04-21, 11:01
I detta fallet är det du som är ute och cyklar och du får det att låta som om det vore något magiskt.
Får du "diverse småskador" när du tränar utan bälte så bör du sänka vikten och börja om på nytt fast med ett korrekt utförande.

Nu tycker jag att du är ute och cyklar...Måste väl vara en fördel med bälte då man kanske har taskig teknik om man ska resonera på det viset?

Carcer
2012-04-21, 11:58
Jag säger så här, ponera att bålen är din svaga punkt den kan lyfta 100kg i böj. Med ett bälte så kan du plötsligt lyfta 110g i böj, har du då tränat din bål mindre? Du har ju fortfarande tränat den maximalt.

Jag håller med om att böjning utan bälte bör finnas med, kanske vartannat pass med och vart annat utan. Men tränar man med rätt vikter i förhållande till den hjälp bältet ger dig så får man nog mest bättre träning för benen, dessutom så har jag sett bälte hjälpa nybörjare med att lära sig behålla ryggen under lyften.

blondyz
2012-04-21, 12:24
Inverkar "onödig" bältesanvändning nämnvärt på bålstrykan?

Stryc9
2012-04-21, 12:25
Vart skall bältet ens sitta? över höftbenen eller ovanför?
Begriper inte hur man gör när man böjer med bälte, klämmer bara kärlekshandtagen och kistan efter 30 års grisbulk *popcorn*

blondyz
2012-04-21, 12:35
Vart skall bältet ens sitta? över höftbenen eller ovanför?
Begriper inte hur man gör när man böjer med bälte, klämmer bara kärlekshandtagen och kistan efter 30 års grisbulk *popcorn*

Mellan bröstkorgens nederkant och höftbenen. Att klämma åt över höfterna tror jag inte ger någon positiv effekt. Du känner när det sitter rätt, spänn åt ordentligt och spänn ut magen så märker du hur det "ska kännas".

Stryc9
2012-04-21, 12:46
Mellan bröstkorgens nederkant och höftbenen. Att klämma åt över höfterna tror jag inte ger någon positiv effekt. Du känner när det sitter rätt, spänn åt ordentligt och spänn ut magen så märker du hur det "ska kännas".

Ok ok, skall testas till veckan då. Har ett Toro med spakspänne, går att spänna så man blir blå i nyllet. Följdfråga, kan man spänna för hårt?

blondyz
2012-04-21, 12:54
Ok ok, skall testas till veckan då. Har ett Toro med spakspänne, går att spänna så man blir blå i nyllet. Följdfråga, kan man spänna för hårt?

Ja, det går att spänna för hårt. Håll in magen när du spänner åt, och i det läget spänner du så det sitter "lagom", när du slappnar av ska det kännas att det sitter tight, samtidigt ska du kunna andas och röra dig normalt. Spänner du bålen ska du känna ett ökat tryck och stöd.