handdator

Visa fullständig version : Lär mitt öldrickade förstöra min träning?


Joggershu
2012-04-20, 18:36
Det är såhär att jag dricker ett sexpack folköl 3 4 gånger i veckan. Tränar och äter som jag ska tror jag, inte hållet på så länge men ökar i vikt iaf. 6 folköl är ju ingen kalasfylla men är ändå ca 25cl 40% sprit och jag blir lite bakis dagen efter. Lite törstig, lätt huvud och man känner sig lite nere på morgonen.

Jag är en spinkis som försöker lägga på mig lite massa så ligger på kaloriöverskott, blir lite fetare av ölen men jag dissar kvällsmålen när jag ska öla. Kommer jag bygga muskler mycket sämre, hur mycket isf? Jag känner att träningsvärken blir värre efter ölandet också.

petah
2012-04-20, 18:39
En offtopic nyfiken fråga, varför i helvete dricker du 3-4 sexpack folköl i veckan?

Joggershu
2012-04-20, 18:43
En offtopic nyfiken fråga, varför i helvete dricker du 3-4 sexpack folköl i veckan?

Det är typ det enda roliga jag har haha jamen.

Rooks
2012-04-20, 18:54
Det beror helt enkelt på vad du har för mål, visst är det ju bra att du tränar utöver ölandet men det är knappast hälsosamt. Bestäm dig vad du vill göra med din kropp, vill du bli ripped eller om du är nöjd med ditt nuvarande race, du får helt enkelt prioritera efter vad du är ute efter.

Spartansk
2012-04-20, 18:56
Ingen bra idé att dissa kvällsmålen när du ölar. Det är din största fiende mot att bli biffig, skulle jag säga.

Joggershu
2012-04-20, 19:01
Det beror helt enkelt på vad du har för mål, visst är det ju bra att du tränar utöver ölandet men det är knappast hälsosamt. Bestäm dig vad du vill göra med din kropp, vill du bli ripped eller om du är nöjd med ditt nuvarande race, du får helt enkelt prioritera efter vad du är ute efter.

Jag tänkte att jag kanske deffar några månader när jag har fått lite massa och slutar ölandet då.

Dissar kvällmålet gör jag väl inte riktigt, men förminskar det för att inte få för sort överskott.

TheIsh
2012-04-20, 21:17
Sluta med ölen och hitta en mer fysisk hobby att utöva 3-4ggr i veckan. Slöseri på kalorier både vid bulk och deff enligt mig.

Apos78
2012-04-20, 22:32
Alkohol i den utsträckningen kommer att påverka negativt ja, oavsett om det handlar om en önskan att lägga på dig massa eller gå ned i vikt. Alternativet du har är väl att dricka mindre öl. Det går inte att förändra något i kosten som uppväger ölens negativa effekter.

Strand93
2012-04-21, 00:09
3-4 sexpack i veckan låter mycket. Att dricka någon gång ibland är väl helt okej. Jag brukar väl köra ett sexpack varannan vecka eller så, och jag tycker det är nog mycket

nemesis89
2012-04-21, 02:35
Du får väga dina ideal mot dina fysiska mål. Går inte det så får du börja kompensera. Att dricka 3-4 6pack öl i veckan är inte direkt något beundransvärt i något perspektiv.

GI-Joe
2012-04-21, 10:41
Det är såhär att jag dricker ett sexpack folköl 3 4 gånger i veckan. Tränar och äter som jag ska tror jag, inte hållet på så länge men ökar i vikt iaf. 6 folköl är ju ingen kalasfylla men är ändå ca 25cl 40% sprit och jag blir lite bakis dagen efter. Lite törstig, lätt huvud och man känner sig lite nere på morgonen.

Jag är en spinkis som försöker lägga på mig lite massa så ligger på kaloriöverskott, blir lite fetare av ölen men jag dissar kvällsmålen när jag ska öla. Kommer jag bygga muskler mycket sämre, hur mycket isf? Jag känner att träningsvärken blir värre efter ölandet också.

Att sluta med folkbertzen skulle inte bara hjälpa din träning utan även din plånbok, folkölen är knappast den billigaste. Då tycker jag hellre att du kan dricka några starköl på helgen om du nu måste dricka varje vecka ;)

Pepz
2012-04-21, 10:50
det är inte optimalt. men om du sköter träning och kost i övrigt så kan du komma en bra bit på vägen utan problem.

folk överdriver gärna alkoholens negativa effekter.

Spartansk
2012-04-21, 10:51
folk överdriver gärna alkoholens negativa effekter.

+1

King Grub
2012-04-21, 10:55
Överdriva negativa effekter i alla ära, men 24 folköl i veckan är inte en mängd som man bara kan rycka på axlarna åt och tro att det inte påverkar speciellt.

Tolkia
2012-04-21, 11:12
Att berusningsdricka fyra gånger i veckan är ett problem oavsett om man har en idealkropp eller inte.

cero
2012-04-21, 13:05
Finns nog alldeles för många variabler inblandade för att man ska kunna säga exakt hur mycket det kommer påverka. Hur som helst riskerar du både träningsresultat och hälsa.

Lillleif
2012-04-21, 14:41
TS: Ditt minsta problem är huruvida dina ökningar på gymmet kommer att påverkas eller ej. Skärpning.

Joggershu
2012-04-21, 18:15
TS: Ditt minsta problem är huruvida dina ökningar på gymmet kommer att påverkas eller ej. Skärpning.

Vad menar du med skärpning. Tycker du jag ska sluta med ölen?

deadich
2012-04-21, 19:02
Överdriva negativa effekter i alla ära, men 24 folköl i veckan är inte en mängd som man bara kan rycka på axlarna åt och tro att det inte påverkar speciellt.

Finns det några studier på exakt hur dåligt det är att dricka? Dess påverkan på muskelbyggandet alltså. Diskuterade idag med en kompis och man har ju hört så mycket. "dagens pass är helt förjäves" osv. Själv rör det mig inte eftersom att jag har total nolltolerans men intressant ändå.

Eddie Vedder
2012-04-21, 19:03
Finns det några studier på exakt hur dåligt det är att dricka?

Nej. Jag har skrivit en del om studier som finns.

http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/

Men det finns inga där man super helg efter helg efter helg. Skulle inte vara helt etiskt. :)

Spartansk
2012-04-21, 19:06
+1

Jag vill utveckla lite vad jag menade. Det finns massor exempel på folk som har supit mycket men ändå fått stora muskler. En kompis till mig, t ex, har en farfar som jobbade som fiskare som ung. När farfadern var ute på långturer drack han och hans kollegor sprit varje dag för att orka dra upp fiskegarn i flera timmar. Trots det fick farfadern välutvecklade ryggmuskler av allt dragandet.

Frågan är dock hur min kompis farfars lever mår. Så, även om det inte förstör träningen så mycket, så håller jag med övriga i tråden att det är dåligt i största allmänhet att dricka så mycket alkohol.

Awesomeous Prime
2012-04-21, 19:10
äsch, se på arthur saxon, hermann göerner och alla old-time strongmen, dom var grymt starka, i bra form och dom var ju riktig svampar ett gäng sexpack folköl lär inte vara så illa.

Dock så är det troligen så att du kanske skulle se över huruvida det är vettigt för dig att hålla på såhär vecka ut och in om det verkligen är som du säger att du dricker mest bara för att det inte finns annat att göra...

och som redan sagts, inte optimalt men.. dock tycker jag det låter illa att du skippar mat till "förmån" för ölens kalorier, se till att äta ordentligt ändå, om du börjar bli för fet får du antingen dra ner på ölen eller öka träningsmängden/kaloriförbrukningen på ett eller annat vis...

Bjorneman
2012-04-21, 23:59
För min egen del skulle det vara förödande, men man blir knappast berusad på sex folköl.

J.V
2012-04-22, 03:02
Skitsamma om det förstör träningen, det stora problemet är ju att du motiverar ditt drickande medDet är typ det enda roliga jag har

Exhale_
2012-04-22, 10:25
Byt från kvantitet till kvalitet. En god mörk öl till maten varannan dag skulle åtminstone jag föredra framför ett paket folkblask (jag förutsätter här att du dricker öl av typen Pripps Blå Lager). Men det här är ju bara min uppfattning!

I övrigt håller jag med Tolkia och Grub som vanligt.

PetterHultin
2012-04-22, 10:34
Nästa anhalt: AA-möte.
Get a grip man.

Mspa
2012-04-22, 10:48
En fråga bara.. Okej att man kan bygga muskler, jag har träningsvärk efter gårdagens pass, även fast jag drack vin till middagen, men stannar fettförbränningen helt av? Har läst länkarna och får inte ihop det.. Och enligt Anna Skipper så stannar förbränningen av i en vecka om man druckit, vilket låter helt galet! Någon här som vet?

Exhale_
2012-04-22, 10:53
Levern prioriterar att förbränna alkoholen. Detta håller vad jag vet i sig så länge det finns alkohol kvar att förbränna. Allt Anna Skipper säger ska man kvadrupelkolla mot vad andra säger. I många fall har hon inget belägg för sina uttalanden.

Spartansk
2012-04-22, 10:55
En fråga bara.. Okej att man kan bygga muskler, jag har träningsvärk efter gårdagens pass, även fast jag drack vin till middagen, men stannar fettförbränningen helt av? Har läst länkarna och får inte ihop det.. Och enligt Anna Skipper så stannar förbränningen av i en vecka om man druckit, vilket låter helt galet! Någon här som vet?

Det är fel, fettförbränningen stannar inte av.

Zizou
2012-04-22, 11:13
En fråga bara.. Okej att man kan bygga muskler, jag har träningsvärk efter gårdagens pass, även fast jag drack vin till middagen, men stannar fettförbränningen helt av? Har läst länkarna och får inte ihop det.. Och enligt Anna Skipper så stannar förbränningen av i en vecka om man druckit, vilket låter helt galet! Någon här som vet?

Anna Skipper.. *gah!*

Levern prioriterar att förbränna alkoholen. Detta håller vad jag vet i sig så länge det finns alkohol kvar att förbränna. Allt Anna Skipper säger ska man kvadrupelkolla mot vad andra säger. I många fall har hon inget belägg för sina uttalanden.

Det är fel, fettförbränningen stannar inte av.

+1 på dessa.

azrael109
2012-04-22, 11:18
Det är såhär att jag dricker ett sexpack folköl 3 4 gånger i veckan. Tränar och äter som jag ska tror jag, inte hållet på så länge men ökar i vikt iaf. 6 folköl är ju ingen kalasfylla men är ändå ca 25cl 40% sprit och jag blir lite bakis dagen efter. Lite törstig, lätt huvud och man känner sig lite nere på morgonen.

Jag är en spinkis som försöker lägga på mig lite massa så ligger på kaloriöverskott, blir lite fetare av ölen men jag dissar kvällsmålen när jag ska öla. Kommer jag bygga muskler mycket sämre, hur mycket isf? Jag känner att träningsvärken blir värre efter ölandet också.

Tyvärr låter det som du har allvarliga problem och borde söka hjälp, om du inte klarar av att dra ner på det där själv.

Det kommer definitivt att sabotera din träning(och resten av din kropp) att dra ner ett sexpack 4 dagar i veckan, men det tror jag nog du själv föstår.

Mspa
2012-04-22, 11:41
Anna Skipper.. *gah!*





+1 på dessa.

Jaja, Skipper är inte min kostguru heller, men som sagt, det finns så många "experter" och de har inte direkt samsyn :confused:

aldoschadewitz
2012-04-22, 13:44
Sluta dricka eller dra ner på det i alla fall. Både för din hälsa och tränings skull. se till att få sexpacket på magen istället