handdator

Visa fullständig version : TRX - Nån som har erfarenhet?


7on7
2012-04-20, 16:17
Hej,

Jag har kört styrketräning i ett gäng år nu och börjar tröttna lagom....
Jag har hört om TRX, är det nån osm har nån erfarenhet?
Bygger det muskler eller minskar jag i musklemassa om jag byter ut det mot "vanlig styrketräning"?

Fishtank
2012-04-20, 17:06
Du kommer få muskler till en viss nivå och sen stanna där pga att du inte har någon ökad belastning.
Har du inte motivation för styrketräning är det väl bara att köra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Paperbasket
2012-04-20, 18:18
Jag kör TRX som komplement till den vanliga gymträningen. Man kan göra belastningen tyngre genom sin kropps lutning när man tränar med en TRX. Men som ovan säger så kommer du till en viss nivå efter ett tag där du inte kan göra en tyngre belastning.

TRX är suveränt skön för magövningar aswell. Love it.

ATJL
2012-04-20, 19:30
Min erfarenhet, som inte är hyggligt omfattande som den träningsnörd jag är:

Alla varianter av sk funktionella och moderna/återupptäckta redskap, tex kettlebells, bulgarian bags, clubbells, ringar, släggor, battling- ropes, suspension- trainers (tex TRX) osv är som redan nämnts ett bra komplement till traditionell styrketräning med fia vikter, till en viss utsträckning.

Kan verka stabiliserande, skadeförebyggande (för all del även tvärt om om man gör fel), öka rörlighet, hjälpa med balans, ev hjälpa till att komma över platåer i traditionella övningar, göra träningen roligare framförallt osv.

Så, MIN slutsat, vilket nog inte är något egentligen sensationellt: Kör fria vikter och basövningar som grund, prioritera styrke ock olympiska lyft, chins dips rodd och pressar, skit i maskiner och pilatesbollar. Utöver detta, komplettera med tex TRX.

Om du åker på semster, hänger i sommarstuga över sommaren osv, då kan den framförallt vara guld värd.

Som sagt, min erfarenhet. Så innan ngn av "källa på det- typerna" på kollo nu hoppar på mig så: jag har inga! :-)

loadout
2012-04-20, 19:37
http://gifsforum.com/images/gif/fake%20laugh/grand/fake-laugh-eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3-633.gif (http://gifsforum.com/)

7on7
2012-04-21, 11:03
Ser att det verkar vara grymt för mag träning, jesus!! ;)

7on7
2012-04-21, 11:06
Så hur skulle ett upplägg enligt er se ut? Jag tränar fyra ggr i veckan och behöver inte köra armar då jag har bra tillväxt där ändå. Däremot skulle jag vilja få till bröst, rygg och mage/länd rygg bättre.
Alla tipps mottages!

z_bumbi
2012-04-21, 12:07
Byt ut någon övning varje pass mot motsvarande i TRX:n, om du tycker det är kul så byt ut fler övningar vartefter.
Inte innan större övningar som kräver bra bålstyrka men innan mindre övningar som inte kräver lika mycket av bålen.

emi23j
2012-04-21, 12:18
Jag kör ett överkroppspass med fria vikter och ett "gymnastik"-baserat träningspass i veckan med enbart kroppen som vikt. Upplever att det tagit min träning till en ny nivå. Jag gör i ofs det samma på underkroppen också med ett pass med fria vikter och ett pass sprint/hopp.

Angående TRX så skulle jag se det som en hjälpmedel till min gymnastik dag i ett antal övningar. Men inget som är absolut nödvändigt.
Om du funderar på att börja träna mer med din egen kropp som vikt så kan jag säga att det kommer att vara en pina de första veckorna innan du fått upp den rörlighet som krävs (speciellt i handleder/underarmar/händer). Det är dock fantastiskt rolig träning och jag upplever att det är en riktigt bra kombination (fria vikter och kroppen som vikt) om man vill öka styrka.

Om du tycker det är kul med TRX så kör på det.
Lyssna inte på folk som säger att det inte finns sätt att öka belastningen på. De vet inte vad de pratar om. Visserligen är denna typ av träning kanske inte lika bra ur hypertrofisynpunkt, men tung det kan jag lova dig att den är. Dock så kan väldigt få hoppa på de mer avancerade övningarna direkt eftersom de kräver oerhört mycket, men liksom all annan träning så finns det progressionssteg. Nu har jag skrivit tillräckligt...

Arne Persson
2012-04-21, 13:24
Human Trainer från Kanada tycker jag har vissa fördelar jmf med TRX.

Insulinus
2012-04-21, 13:42
Kul komplement! Lätt att stegra belastningen med vinkeln. Men svårt att se progressionen om du inte har markeringar i golvet så du vet vart fötter/händer ska vara.

Men nu under sommaren är det skönt att träna ute i solen. Släng upp bandet i träd/lyktstolpe och kör på bara :)

Vill du inte köpa ett TRX-band finns ju billigare fungerande kopior såsom Func.band t.ex.

7on7
2012-04-23, 15:34
Kul komplement! Lätt att stegra belastningen med vinkeln. Men svårt att se progressionen om du inte har markeringar i golvet så du vet vart fötter/händer ska vara.

Men nu under sommaren är det skönt att träna ute i solen. Släng upp bandet i träd/lyktstolpe och kör på bara :)

Vill du inte köpa ett TRX-band finns ju billigare fungerande kopior såsom Func.band t.ex.

Men är markeringar verkligen så viktigt?
Jag kör oftast efter mottot att jag tar en vikt och kör tills jag inte orkar mer, sen om det är 7 eller 9 kg t ex.
Jag kan ju ta måttband och mäta ut varje gång för att kunna se progressen i träningen.

7on7
2012-04-23, 15:46
Jag testade lite för första gången i helgen, och kan inget annat än hålla med "Emi23j", SHIT alltså!! Jag var så jävla obalanserad och skakade som bara fan... Kommer nog köra ett par övningar där som komplett till de muskel passen jag har idag i 4-6 veckor och sedan utvärdera det.