handdator

Visa fullständig version : Vi som tränar två gånger per dag


Springer
2012-04-20, 14:28
Nu när jag varit skadad och inte fått springa, har jag tagit ut mina aggressioner genom att försöka träna två ggr per dag. Kondition såsom cykel, rodd, crosstrainer och så två styrkepass per vecka. Försöker snitta 90 min per dag över tiden (inkl vilodagar)

Lite nytt för mig, det harj au varait uteslutande löpning tidigare, och då är det väldigt slitsamt att köra två pass per dag.

Fler som kör två ggr per dag (i alla fall 3-4 dagar i veckan)? Så här har det blivit för mig denna vecka:

Mån: Cykel till jobbet (3 mil) + styrka
Tis: Crosstrainer + cykla hem
Ons: Roddmaskin
Tor: Cykelt till jobet + cykel hem
Fre: Vattenfys/löpning + styrka (ikväll)

Ligger på kaloriminus nu, men tycker det gått hyfsat ändå

Vore kul att höra hur ni andra tränar?

(Nej, det är ingen jag-tränar-mer-än-du-tråd jag är ute efter)

tntballe
2012-04-20, 14:38
Mån: Frontböj, rodd, raka mark--- bakböj, bänk
Tis: Frontböj, rodd, raka mark--- bakböj, mark
Ons: som måndagen
Tors: som tisdag
Fre: Frontböj, bänk --- lätt böj
Lör: lätt böj
Sön: lätt böj

För lat för kondition :)
Postat via en mobil enhet

Nisseg
2012-04-20, 14:50
Kör vanligtvis 2ggr/dag med 1-2 vilodagar i veckan. Kör styrka eller kondition, eller både och på morgonen och MMA-träning på kvällen (detta på mån, tis, ons, tors. fre och lör ser lite annorlunda ut och sön är vanligtvis vilodagen).

Ligger på kcal-underskott nu och relativt lågt kolhydratintag (då jag inte tappar särskilt bra i vikt annars) och det fungerar bra. Många här som i princip ramlar av stolen när man berättar hur man tränar, men faktum är att jag tränat såhär de senaste 5 åren (2 år hockey på juniorelitnivå och 3 år MMA, sista två åren på rätt hög nivå). I båda idrotterna har jag haft bra tränare och i båda fallen har denna träningsdos behövts för att ligga bland toppen.

Fredrik_S
2012-04-20, 14:53
Kör ungefär så här
Mån armar
Tis bröst rygg
Ons armar
Tors bröst rygg
Fre armar
Lör bröst rygg
Sön armar
Mån Bröst rygg
osvosv
Delar ganska ofta upp gymträningen på två olika pass ett på dagen och ett sent på kvällen...
Lägger olika mycket kraft på muskelgrupperna per pass. Känns biceps dålig kanske det bara blir triceps är bröst utvilad får den kanske mer uppmärksamhet än rygg.
Är mycket för att isolera muskler så det blir inga basövningar(förutom lite mark)
Stretchar mycket.
Står på händer och göra olika calisthenicsövningar mellan setten och försöker nu också förbättra mig i marklyft( med start för några dagar sen)
Mage körs också 3-5 gnr i veckan.
Tar 5-7 dansklasser i veckan och transportcyklar ca 2 mil varje dag. Kör dock ingen konditionsträning ännu.
"Deffar" inför en modeshow om fyra veckor och äter ca 100g fett 250g protein och 500g kolhydrater i dagsläget.

begt
2012-04-20, 15:19
Springer: var sitter skadan? Om den sitter i höften så är cykling skonsammare än löpning visserligen, men det sliter ändå på kroppen. Jag fick en överbelastningsskada ifjol i stora sätesmuskeln, som även kändes lite i baksida lår, men fortsatte att cykla vilket sannolikt förlängde läkningsperioden.

Springer
2012-04-20, 15:25
Plantar fascit. All träning på land sliter lite på den, tyvärr.

agazza
2012-04-20, 15:32
Kaloriplus/balans

måndag 5x5
pass 1 bröst
pass 2 triceps
pass 3 mage eller nåt kanske

tisdag 5x5
pass 1 rygg
pass 2 biceps
pass 3 baksida axlar

onsdag 5x5
pass 1 framsida lår
pass 2 baksida lår
pass 3 vader

torsdag repeterar måndagen, men 3x12
fredag = tisdag men 3x12
lördag = onsdag men 3x12
söndag, någon slags kondition




När jag tränade. Fungerade ypperligt ifall jag åt bra, stadiga ökningar.

begt
2012-04-20, 15:44
Plantar fascit. All träning på land sliter lite på den, tyvärr.

Har du funderat på att simma ett tag?

Latissimus Dorsi
2012-04-20, 15:45
Kör ungefär så här
Mån armar
Tis bröst rygg
Ons armar
Tors bröst rygg
Fre armar
Lör bröst rygg
Sön armar
Mån Bröst rygg
osvosv
Delar ganska ofta upp gymträningen på två olika pass ett på dagen och ett sent på kvällen...
Lägger olika mycket kraft på muskelgrupperna per pass. Känns biceps dålig kanske det bara blir triceps är bröst utvilad får den kanske mer uppmärksamhet än rygg.
Är mycket för att isolera muskler så det blir inga basövningar(förutom lite mark)
Stretchar mycket.
Står på händer och göra olika calisthenicsövningar mellan setten och försöker nu också förbättra mig i marklyft( med start för några dagar sen)
Mage körs också 3-5 gnr i veckan.
Tar 5-7 dansklasser i veckan och transportcyklar ca 2 mil varje dag. Kör dock ingen konditionsträning ännu.
"Deffar" inför en modeshow om fyra veckor och äter ca 100g fett 250g protein och 500g kolhydrater i dagsläget.

Benträningen lyser med sin frånvaro :D

Fredrik_S
2012-04-20, 16:08
Benträningen lyser med sin frånvaro :D

Jag kör mage separat med isolationsövningar istället så jag behöver inte köra benböj för att få en snygg bålmuskulatur.

Rikard Jansson
2012-04-20, 16:10
Benmuskulaturen då?^^

Fredrik_S
2012-04-20, 16:18
Benmuskulaturen då?^^

hmm? tänkte inte på det..
Men det är sant benböj... hörs ju nästan på namnet.

Ne men jag brukar köra en del halvskumma benövningar också mycket statiska håll eller långsamma dymaniska rörelse i sidekickposition, handstående splits
osv. Dansen ger en hel del också. Men skulle förståss helt klart kunna bygga upp en rejälare benmuskulatur med mer separat progressiv överbelastningsträning för benen...

J.V
2012-04-20, 16:19
Benmuskulaturen då?^^Hans ben är redan nog bra. Finns bildbevis. ;)

Springer
2012-04-20, 17:04
Kaloriplus/balans

måndag 5x5
pass 1 bröst
pass 2 triceps
pass 3 mage eller nåt kanske

etc


När och hur länge varje pass?

agazza
2012-04-20, 18:23
hmm? tänkte inte på det..
Men det är sant benböj... hörs ju nästan på namnet.

Ne men jag brukar köra en del halvskumma benövningar också mycket statiska håll eller långsamma dymaniska rörelse i sidekickposition, handstående splits
osv. Dansen ger en hel del också. Men skulle förståss helt klart kunna bygga upp en rejälare benmuskulatur med mer separat progressiv överbelastningsträning för benen...

Hans ben är redan nog bra. Finns bildbevis. ;)

Ja här skulle en benbild och bilden på hoppspliten göra sig bra :D


Hur fan har du fått sådana ben fredrik? Du måste ju ha kört ett jävla program förr isf

Adde84
2012-04-20, 18:28
Kaloriplus/balans

måndag 5x5
pass 1 bröst
pass 2 triceps
pass 3 mage eller nåt kanske

tisdag 5x5
pass 1 rygg
pass 2 biceps
pass 3 baksida axlar

onsdag 5x5
pass 1 framsida lår
pass 2 baksida lår
pass 3 vader

torsdag repeterar måndagen, men 3x12
fredag = tisdag men 3x12
lördag = onsdag men 3x12
söndag, någon slags kondition




När jag tränade. Fungerade ypperligt ifall jag åt bra, stadiga ökningar.

Menar du att du kör 19 pass per vecka?
(18 pass styrka och 1 konditionspass) Hur långa är dessa pass och hur fördelar du detta morgon, middag och kväll? (finns kanske inte så många andra sätt om man ska hinna vila & äta ordentligt mellan)

Måste vara rätt slitsamt både mentalt och fysiskt. Ingen tid över för något annat utom på söndagarna altså.
(Själv tycker jag det är jobbit att få till ca 10-11 pass på en vecka, men då är jag ju bara halvvägs mot dig.)

Kötta på, :hbang:

Springer
2012-04-20, 18:32
Tar 5-7 dansklasser i veckan och transportcyklar ca 2 mil varje dag. Kör dock ingen konditionsträning ännu.


Är det bara jag som tycler det ligger en viss motsättning i de två meningarna? ;)

agazza
2012-04-20, 18:41
Menar du att du kör 19 pass per vecka?
(18 pass styrka och 1 konditionspass) Hur långa är dessa pass och hur fördelar du detta morgon, middag och kväll? (finns kanske inte så många andra sätt om man ska hinna vila & äta ordentligt mellan)

Måste vara rätt slitsamt både mentalt och fysiskt. Ingen tid över för något annat utom på söndagarna altså.
(Själv tycker jag det är jobbit att få till ca 10-11 pass på en vecka, men då är jag ju bara halvvägs mot dig.)

Kötta på, :hbang:

Ett pass på morgonen runt 11, efter frukost, hem, äta lunch, lata sig lite, pass två runt klockan 3 innan tjejen kommer hem, klar på 45 min - 60 min.

Pass 3 var på kvällen runt 8-9 kanske. eller hemma beroende på vad det var för träning, ibland slog jag ihop det så det bara var två pass per dag också.

Krävs ju att man inte har något liv, och äter mycket som sagt, men jag la ner efter 4 månader. Nu har jag inte tränat på 5

smeander
2012-04-20, 18:53
Måndag
Morgon
Rygg Fokus Vidd
Kväll
Armar + Mage
Tisdag
Framsida ben + Vader
Onsdag
Morgon
Bröst
Kväll
Intervall i slalombacken
Torsdag
Morgon
Axlar + Mage
Kväll
Rygg Fokus Tjock+ Baksida lår
Fredag
Morgon
Armar
Kväll
Bröst Fokus Övre
Lördag
Ben
Söndag
Morgonpromenad
Axlar Fokus utsida

Vardagar är jag på gymmet mellan 06:05 - 07:20 och 17:15 - 18:00
helgerna vid 10-tiden

Fredrik_S
2012-04-20, 20:44
Är det bara jag som tycler det ligger en viss motsättning i de två meningarna? ;)

Dansklasser är ofta inte direkt kondiotionskrävande. Det är mer en teknik och muskelaktivering som sker. En dansklass är ofta uppbygd med en uppvärmningsdel där man blir varm tänjer och lite styrka, mycke sällan konditionskrävande, sen är det inlärning av steg vilket är mer ett arbete för hjärnan och ibland jobbigt i en del muskler. Det händer när man kör koreografierna många gånger i rad på slutet av klassen att det blir någorlunda konditionträning men inte jämförbart med intervallträning eller löpning.

Transportcykel två mil är ingenting. Det är en damcykel jag glider runt på mellan gym stan och hem.

begt
2012-04-21, 08:22
Dansklasser är ofta inte direkt kondiotionskrävande. Det är mer en teknik och muskelaktivering som sker. En dansklass är ofta uppbygd med en uppvärmningsdel där man blir varm tänjer och lite styrka, mycke sällan konditionskrävande, sen är det inlärning av steg vilket är mer ett arbete för hjärnan och ibland jobbigt i en del muskler. Det händer när man kör koreografierna många gånger i rad på slutet av klassen att det blir någorlunda konditionträning men inte jämförbart med intervallträning eller löpning.

Transportcykel två mil är ingenting. Det är en damcykel jag glider runt på mellan gym stan och hem.

Inte desto mindre så bränner du en hel del energi på det över tid. Så länge man rör på sig (ens i lågt tempo) så går det åt avsevärt mycket mer energi jämfört med att sitta stilla.

Fredrik_S
2012-04-21, 14:27
Inte desto mindre så bränner du en hel del energi på det över tid. Så länge man rör på sig (ens i lågt tempo) så går det åt avsevärt mycket mer energi jämfört med att sitta stilla.

Bränna energi har ingenting att göra med konditionsträning.

dalmas
2012-04-21, 14:52
Jag har inga fasta dagar, men målsättningen är att få 3 styrkepass och 4-5 löppass och minst en heldag vila.

Som det sett ut under vintern/våren nu i år är det ungefär standard att ha kört (som jag förövrigt är mkt bekväm med för tillfället):

DAG1: Styrka (Bänkpress, Dips, Sned hantelpress), Löpning 10-12 km lugnt tempo.
DAG2: Löpning 10-12 km, Stakmaskin/rullskidor 60-70 min.
DAG3: Styrka (Marklyft, chins, goodmornings), Löpning intervaller
DAG4: VILA
DAG5: Styrka (Pushpress, press, styrkevändningar, chins)
DAG6: Löpning långpass 15-25 km.
DAG7: VILA eller lätt löpning

Det jag erfarit är att jag måste slänga in en 4-5 dagars viloperiod efter varje två-tre veckor då jag närmar mig överträning. 4-5 dagar med ingenting/promenader/jättelätt träning har gjort susen hittils och jag känner mig oftast helt återställd efter varje sådan period. Är det detta som räknas som micro-cykler? Eller skall det vara ännu kortare?

wintersnowdrift
2012-04-21, 21:56
Bränna energi har ingenting att göra med konditionsträning.

Word!

Jag svarade på nära nog frågan i topic i en annan tråd men vem gillar inte att prata om sig själv så jag kan dra det lite kort igen :).

Min träning är ett mishmash av allt möjligt, just nu främst med syfte att min kropp ska palla med alla grejer jag kan få för mig att jag vill göra med den. Förra året tävlade jag i tyngdlyftning under vintern, sprang maraton på våren och tävlade i downhill (cykel utför) under sommaren. För några år sedan tränade och tävlade jag i triathlon och lärde mig att man ganska ofta kan/måste träna två pass per dag om man ska kunna utvecklas i tre grenar, så det har jag fortsatt med. Eftersom jag mixar så mycket blir jag ingen stjärna i något men det gör inte så mycket. Överbelastningsskadorna har faktiskt lyst med sin frånvaro trots att jag tränar mer än någonsin, och jag tror att det till stor del har att göra med variationen.

Om jag kör två pass på samma dag ser jag alltid till att prioritera det ena. Springer jag intervaller på förmiddagen så blir kvällens styrketräning relativt lätt. Ska jag upp tungt i något lyftövning sparar jag gärna konditionsträning till efter styrkan. Har kört ganska mycket löpning och cykel direkt efter styrketräning och det fungerar förvånansvärt bra. Benen är uppvärmda och igång så det är bara att brassa på direkt.

Under sommaren kombinerar jag gärna teknikträning på cykel och lite hårdare konditionsträning samma dag. Två konditionspass, t.ex. cykel på morgonen och löpning på eftermiddagen är jag van vid sedan triathlonen så det kan jag också köra utan problem. Det är mer en fråga om inställning tycker jag tillsammans med klyschan "lyssna på kroppen". Man kan ju inte gå på max i alla pass och får ibland korta ner eller köra lättare än man tänkt om återhämtningen inte varit den bästa.

//Kristin

speedy83
2012-04-21, 22:09
Ett pass på morgonen runt 11, efter frukost, hem, äta lunch, lata sig lite, pass två runt klockan 3 innan tjejen kommer hem, klar på 45 min - 60 min.

Pass 3 var på kvällen runt 8-9 kanske. eller hemma beroende på vad det var för träning, ibland slog jag ihop det så det bara var två pass per dag också.

Krävs ju att man inte har något liv, och äter mycket som sagt, men jag la ner efter 4 månader. Nu har jag inte tränat på 5

Det blir ju helt klart ett svårt program att följa om man har ett jobb eller någon form av inkomstbringande aktivitet man måste ägna sig åt :)

Pungis
2012-04-22, 03:49
Jag kör cardio på morgonen och gym på kvällen

Tex:

Mån: Morgon simning 40 min, kväll ben
Tis: Morgon promenad 40 min, kväll bröst
Ons: Morgon löpning 4km, kväll rygg

Vilar när det behövs... Promenad kör jag bara när jag är sliten. Det ger ju varken styrka eller kondition, men det är bra att upprätthålla vanan att gå upp och köra ett pass :)