handdator

Visa fullständig version : Hur orkar era kroppar med att träna flera dagar i rad?


PetraK
2012-04-20, 13:56
Har läst runt här på forumet en tid och fått otroligt mycket bra information om träning och kost. Jag skulle dock behöva lite åsikter och råd nu, ska försöka sammanfatta kort.

Har alltid varit en aktiv tjej som sista året blivit mer seriös med träningen, dock ett uppehåll på 3 mån i vintras pga resa. Tränade 4-5 h i veckan innan jag for iväg, mest gruppträningspass såsom skivtång, cirkelfy, step up och ibland nått enstaka gympass. Har en aktiv vardag i övrigt med fysiskt jobb och tillbringar en del tid i stallet. Åt bra men räknade inga kalorier eller höll särskild koll på VAD jag åt.

Nu till problemet: När jag kom hem för 1 mån sen var jag såklart superpepp på att börja träna igen. Vill helst träna 5-6 h i veckan ( fördelat på 3 gympass och resten gruppass jag tycker är roliga ). I gymmet kör jag ett helkroppspass jag hittade här i en tråd för nybörjare. MEN min kropp orkar inte så mycket! Jag kan träna max två dagar i rad, sen känns det som jag blivit överkörd av en ångvält och knappt tar mig ur sängen. Inte direkt träningsvärk som gör ont utan bara en otrolig matthet. Måste då vila 2 dagar innan jag kan köra igen. Jag får endast ihop ca 3,5 h/vecka och jag vill ha minst det dubbla.

När jag läser runt här verkar alla kunna träna 5-7 pass i veckan, hur gör ni?!

Är jag i för dålig form? Äter fel? Varför orkar inte min kropp?!

Äter 2 g protein per kilo kroppsvikt där proteiner är från Ägg, kyckling, lax och kesella. Inga proteintillskott. Kolhydrater försöker jag få till max 100 g per dag.
Är 173 cm, 66 kg och ligger på 1600 kcal per dag ( försöker gå ner några kilon ).

Kurash
2012-04-20, 13:58
Man vänjer sig som Kjell Höglund skulle sagt.

Pjotor
2012-04-20, 13:58
Ligger du på underskott så kommer du naturligtvis inte att hinna återhämta dig som vanligt. Träna mindre eller lugnare, eller ät mer.

LarsLasr
2012-04-20, 14:00
Kolhydrater försöker jag få till max 100 g per dag.
1600 kcal per dag ( försöker gå ner några kilon ).

Detta kan ha med din ork att göra, testa leka runt med kolhydraterna litegrann. När äter du dom?

Och om din viktnedgång är viktigare än ork och energi så kan du fortsätta på kcalunderskott, annars ät mer.

Spartansk
2012-04-20, 14:02
Om du int lyckas komma på ett svar på din fråga, så kan du ju börja träna mer sällan. Det går finfint det med. Jag tränar måndag, onsdag och fredag. :)

Knatcharn
2012-04-20, 14:03
Man vänjer sig som Kjell Höglund skulle sagt.

Hahah, bästa låten. :thumbup:


OnT: Om du kör helkroppspass kan du ju inte köra flera dagar i rad. Musklerna behöver återhämtning. Om du ser någon som tränar 5 dagar i veckan så tränar de varierat och kör kanske samma muskel 2 gånger i veckan.

Kalliban
2012-04-20, 14:03
Har läst runt här på forumet en tid och fått otroligt mycket bra information om träning och kost. Jag skulle dock behöva lite åsikter och råd nu, ska försöka sammanfatta kort.

Har alltid varit en aktiv tjej som sista året blivit mer seriös med träningen, dock ett uppehåll på 3 mån i vintras pga resa. Tränade 4-5 h i veckan innan jag for iväg, mest gruppträningspass såsom skivtång, cirkelfy, step up och ibland nått enstaka gympass. Har en aktiv vardag i övrigt med fysiskt jobb och tillbringar en del tid i stallet. Åt bra men räknade inga kalorier eller höll särskild koll på VAD jag åt.

Nu till problemet: När jag kom hem för 1 mån sen var jag såklart superpepp på att börja träna igen. Vill helst träna 5-6 h i veckan ( fördelat på 3 gympass och resten gruppass jag tycker är roliga ). I gymmet kör jag ett helkroppspass jag hittade här i en tråd för nybörjare. MEN min kropp orkar inte så mycket! Jag kan träna max två dagar i rad, sen känns det som jag blivit överkörd av en ångvält och knappt tar mig ur sängen. Inte direkt träningsvärk som gör ont utan bara en otrolig matthet. Måste då vila 2 dagar innan jag kan köra igen. Jag får endast ihop ca 3,5 h/vecka och jag vill ha minst det dubbla.

När jag läser runt här verkar alla kunna träna 5-7 pass i veckan, hur gör ni?!

Är jag i för dålig form? Äter fel? Varför orkar inte min kropp?!

Äter 2 g protein per kilo kroppsvikt där proteiner är från Ägg, kyckling, lax och kesella. Inga proteintillskott. Kolhydrater försöker jag få till max 100 g per dag.
Är 173 cm, 66 kg och ligger på 1600 kcal per dag ( försöker gå ner några kilon ).

Jag tränar helkroppspass mån, ons, fre. Jag skulle nog klara av att slänga in exempelvis ett konditionspass på helgen, men tycker det är skönt med två dagars vila där (plus att jag ofta dricker en massa öl och dansar halva nätterna). :D
Min spontana tanke är att du kanske äter för lite, vilket gör att kroppen inte hinner eller orkar återhämta sig. Sedan får du tänka på vilka muskler du använder på passen. Eftersom du kör helkroppspass skulle jag rekommendera minst en dags vila innan nästa pass (dvs ca 48 timmar till nästa träning). De som tränar fler gånger än så tränar ofta splitpass, exempelvis halva kroppen per gång och kan därför träna sex dagar i veckan istället för tre, men fortfarande låta verje muskel vila ca 48 timmar innan nästa gång den tränas.

Eddie Vedder
2012-04-20, 14:03
Alla människor pallar inte lika mycket träning. Det är knappast något konstigt i det. Man får acceptera vilken nivå man befinner sig och sedan försöka utveckla sig ifrån det utgångsläget. Om man vill framåt vill säga.

Men det sista man ska göra är att titta på vad mycket någon annan tränar (eller påstår sig träna) och undra varför man inte klarar av det samma. Många saker i livet utom träningen och kosten avgör dessutom.

spoon
2012-04-20, 14:05
Att ge sig på ökad träningsdos och minskad mat är ingen bra ekvation. Börja med 3-4h i veckan om du klarar det och öka eftersom att kroppen och knoppen vänjer sig.

Poxeman
2012-04-20, 14:06
Mitt recept för att kunna träna mkt:
(I år har jag tänkt träna ca 600 timmar)

1. Lyssna på kroppen.
2. Öka långsamt. 3,5h denna veckan ger max 4h nästa.
3. Träna inte så jävla hårt hela tiden...
4. Ät. Bra, varierat och tillräckligt mkt. (Om man bantar är det svårare att orka)
5. Träna varierat, styrka / kondition / gruppträning osv.
6. Vila mkt. Sov mycket!

Lycka till!

Pretorian
2012-04-20, 14:13
Du har haft ett stort uppehåll och börjat träna igen, inte så konstigt att det känns i kroppen. Ta det lite lugnare i början och öka sen lite i taget.

Själv försöker jag träna varje dag. Jag tror inte det är bäst men jag tycker det är kul och dessutom går det riktigt bra nu (ligger på underskott). Vilodagar kommer lite då och då, speciellt när man har småbarn som kan bli sjuka etc.

PetraK
2012-04-20, 14:28
Tusen tack för alla snabba svar!:)

Kanske får jag helt enkelt nöja mig med mina 3-4 timmar, särskilt som jag ligger på underskott, som ni säger. Just nu vill jag gå ner ett par-3 kg till (Lyckades visst äta upp mig en del under vintern *popcorn* ), sen ska jag försöka hitta ett kaloriintag där jag ligger stabilt och hoppas på att orka mer då.

Grejen är att, som så många andra, vill jag inte tappa så mycket muskler när jag går ner i vikt. Därför känns det som att jag borde träna mera för att det inte ska ske?! Men det kanske räcker med 3-4 timmar/vecka om jag äter bra?

Jag vet att de som tränar gym flera dagar i rad tränar olika muskelgrupper och eftersom jag kör helkroppspass gör jag aldrig detta två dagar i rad utan skulle vilja köra gym dag 1, spinning dag 2, gym dag 3, step up dag 4. Dock tränas ju ben alla dagar då, men tänkte i min lilla värld att det kanske är skillnad på att träna ben på gymmet och på konditionspass...

Ehm, ja... jag verkar ha en del kvar att lära. :)

Fredrik_S
2012-04-20, 14:36
Det är för att du äter aldeles för lite. Den mat du äter räcker precis till för att hålla kroppen fungerande om du ligger blick stilla dygnet runt. Och eftersom du ger den så extremt lite så säger den åt dig att det är bäst att du lägger dig stilla för vi har energibrist.

Testa att öka kolhydratintaget till 200-300 gram varjed dag i en vecka eller två så borde du få energi till träningen. Det är fortfarande så pass lite att du troligen inte kommer gå upp någonting alls i fettvikt.

deadich
2012-04-20, 15:47
De flesta som tränar många dagar i rad kör nog inte helkropp varje dag...

Latissimus Dorsi
2012-04-20, 16:15
De händer bara, man gör det man ska göra och man vill göra det också allt eftersom! Den intuitionen kommer efter ett tag, de 4-5 första passen och sen rullar de på så bit ihop.

Beelz
2012-04-20, 17:33
På mig är det stor skillnad, vid överskott kan jag träna på utav helvete, underskott kan jag vara seg i kroppen dagen efter en vanlig arbetsdag, (byggjobbare)

Springer
2012-04-20, 17:55
Det går att träna även om man är trött ochg seg. Bara välja rätt sorts träning, och dra ner på protein och upp på kolhydrater.

Och så lite Kjell Höglund på det. ;)

anton2000
2012-04-20, 18:08
De flesta som tränar många dagar i rad kör nog inte helkropp varje dag...

This.
Tror få skulle orka köra ben dagen efter ett benpass t.e.x. Kör halvkropp eller någon split ist.

tntballe
2012-04-20, 18:21
This.
Tror få skulle orka köra ben dagen efter ett benpass t.e.x. Kör halvkropp eller någon split ist.

Man vänjer sig även vid det, tar bara längre tid.
Postat via en mobil enhet

Gald
2012-04-20, 18:40
Adapt and overcome

PetraK
2012-04-20, 19:30
Återigen tack för era svar!

Jag ska laborera lite med kolhydrater som några sagt. Kanske äta några hundra kalorier till också och se vad som händer. :)

Jag har väl egentligen inte bråttom att gå ner dessa kilon, tycker det är roligt att träna och känns tråkigt när jag har tiden men inte orken. Men jag får nöja mig med dessa 3-4 h/vecka nu så länge och hoppas på att kunna öka på det var eftersom.

En fråga jag dock gärna skulle vilja ha svar på är om det räcker med 2 helkroppsgympass i veckan och 1 gruppass för att inte tappa alltför mycket muskler vid en viktnedgång?

Skulle gärna köra splitpass i gymmet och kommer nog göra så så småningom, jag är dock rätt ny därinne och känner mig fortfarande väldigt ovan med ren styrketräning. Törs heller inte riktigt gå fram och slita tag i de lösa vikterna och stå där och fundera på hur tusan man ska göra medan alla står och glor och funderar på vad jag är för en nybörjare... ;) Men det kommer.

solari
2012-04-20, 19:33
I gymmet kör jag ett helkroppspass jag hittade här i en tråd för nybörjare. MEN min kropp orkar inte så mycket! Jag kan träna max två dagar i rad,

Du ska inte köra helkropp flera dagar i rad. Splitta!

PetraK
2012-04-20, 19:37
Du ska inte köra helkropp flera dagar i rad. Splitta!

Jag tränar inte helkroppspass i gymmet två dagar i rad.

Vill köra olika typ av träning flera dagar i rad. Alltså exemplevis:
Dag 1: Helkropp gym
Dag 2: Spinning
Dag 3: Helkropp gym

Silencer
2012-04-20, 19:39
Låter som att du bränner ut nervsystemet.

Gald
2012-04-20, 19:42
Återigen tack för era svar!

Jag ska laborera lite med kolhydrater som några sagt. Kanske äta några hundra kalorier till också och se vad som händer. :)

Jag har väl egentligen inte bråttom att gå ner dessa kilon, tycker det är roligt att träna och känns tråkigt när jag har tiden men inte orken. Men jag får nöja mig med dessa 3-4 h/vecka nu så länge och hoppas på att kunna öka på det var eftersom.

En fråga jag dock gärna skulle vilja ha svar på är om det räcker med 2 helkroppsgympass i veckan och 1 gruppass för att inte tappa alltför mycket muskler vid en viktnedgång?

Skulle gärna köra splitpass i gymmet och kommer nog göra så så småningom, jag är dock rätt ny därinne och känner mig fortfarande väldigt ovan med ren styrketräning. Törs heller inte riktigt gå fram och slita tag i de lösa vikterna och stå där och fundera på hur tusan man ska göra medan alla står och glor och funderar på vad jag är för en nybörjare... ;) Men det kommer.

Kör de som du tycker fungerar bäst för dig, tycker du att 2 helkroppspass passar dig så kör du efter de, om du är onöjd med de får du pröva något annat.

Personligen gillar jag att köra 2-3 muskelgrupper per pass så jag kan köra runt 4-6 träningpass per vecka då jag älskar att träna så mycket som möjligt, men alla har inte tid till det och kanske inte orkar m.m.

Ändra ett schema efter dina behov, hur ofta du kan träna och hur mycket du vill tärna. Kör kanske 2-3 gånger i veckan där du delar upp kroppen med ett antal muskelgrupper per gång du behöver ej köra hela kroppen 1 pass.

Kör du 2-3 gym pass i veckan så borde du inte tappa alltför mycket muskler, om du sköter kosten rätt.

P.S Bry dig inte om andra på gymmet, alla har varit nybörjare man måste börja nånstans du lär dig med tiden hur du ska utföra dina träningspass du får rutiner då du vet vad du ska göra.

Mvh

solari
2012-04-20, 20:02
Jag tränar inte helkroppspass i gymmet två dagar i rad.

Vill köra olika typ av träning flera dagar i rad. Alltså exemplevis:
Dag 1: Helkropp gym
Dag 2: Spinning
Dag 3: Helkropp gym


Dag 1: Ben
Dag 2: Ben
Dag 3: Ben

Fail

312
2012-04-20, 20:14
Jag styrketränar 6-7ggr/veckan, och jag har inga problem med det. Kör dock inga monsterpass dock. 40min brukar det ta, ungefär.

jokem
2012-04-20, 20:21
Ät bra, träna smart (inte alltid maxtungt). Variera mycket, ha kul på fritiden, tolerera att gå runt som en zombie ibland för att man är sliten! etcetc

312
2012-04-20, 20:26
Jag styrketränar 6-7ggr/veckan, och jag har inga problem med det. Kör dock inga monsterpass dock. 40min brukar det ta, ungefär.

Lägger till att jag bulkar, så det gör väl ganska stor skillnad på återhämtningen.

krubkungen
2012-04-20, 20:42
Dag 1: Ben
Dag 2: Ben
Dag 3: Ben

Fail

hehe:D

Fredrik_S
2012-04-20, 20:57
Låter som att du bränner ut nervsystemet.

Men nej?? Det låter det verkligen inte som. Blanda inte ihop personer som äter för lite med personer som tränar för mycket bara för att symptomen är lika. Detta är ett solklart fall av en person som äter på tok för lite.

nisse1976
2012-04-20, 21:04
Det går att träna även om man är trött ochg seg.
Det där är ett högst märkligt tips tycker jag. Jag tror de flesta vet/förstår att man kan träna även om man är trött men att man är ute efter förståelse varför man känner som man gör.

pwnyou
2012-04-20, 21:44
Lite tips från vad jag tycker "funkar för mig" (bro-science) kombinerat med vad jag hört och läst från vettiga personer:

- Ha lägre kalori-underskott
- Ta en koffein-tablett (eller kaffe) det första du gör på morgonen, innan all styrketräning och innan alla promenader/cardio, mycket koffein gör dig pigg
- Ha högt protein för att hålla dig mätt, det leder indirekt till att orken blir högre tycker jag
- Ät mer kolhydrater runt träningen, mer fett långt ifrån träningen (men försök hålla både kolhydrater och fett lågt, jämfört med protein, för mättnadens skull)

Robert L
2012-04-20, 21:59
Men nej?? Det låter det verkligen inte som. Blanda inte ihop personer som äter för lite med personer som tränar för mycket bara för att symptomen är lika. Detta är ett solklart fall av en person som äter på tok för lite.



Hur kan det svaret vara fel?

Person A äter lite i allmänhet och tränar 3 pass/veckan och "bränner ut nervsystemet"
Person B äter som en häst och tränar 10 pass/veckan och "bränner ut nervsystemet"

Vem äter för lite och vem tränar för mkt?

Poxeman
2012-04-21, 07:42
En fråga jag dock gärna skulle vilja ha svar på är om det räcker med 2 helkroppsgympass i veckan och 1 gruppass för att inte tappa alltför mycket muskler vid en viktnedgång?


Det TROR jag att det gör.
För mig räcker det bra med två helkroppspass i veckan tillsammans med massa konditionsträning. Har inte tappat nämnvärt med styrka eller muskelmassa de gånger jag deffat.
(Sen hade det säkert varit mer opti med ett annat upplägg, men då hade jag inte tyckt aatt det var lika roligt).

Dag 1: Ben
Dag 2: Ben
Dag 3: Ben

Fail

BS!
Det gäller bara att anpassa intensitet och längd på de olika passen.

Herman H
2012-04-21, 08:05
Dag 1: Ben
Dag 2: Ben
Dag 3: Ben

Fail

Som fd cyklist kan jag säga att man kan träna alla dagar i veckan flera månader i sträck men man kör t.ex intervaller en dag, distans nästa dag osv. Poängen är att det är benen som jobbar alla dagar oavsett vilken typ av cykling man bestämmer sig för att göra. När det gäller styrketräning går det också bra men man får ta i lite mindre vissa dagar, cyklister kallar det för att "ut och rulla". Jag tränar själv inte varje dag men så har jag ett tufft fysiskt arbete som jag gör varje dag utöver mina 3 el 4 pass bänk i veckan.

Detta är säkert inte den bästa varianten av träning (den jag gör) i kombination med mitt jobb men det funkar absolut för mig.

wintersnowdrift
2012-04-21, 11:02
När jag läser runt här verkar alla kunna träna 5-7 pass i veckan, hur gör ni?!


Väljer att svara på den här frågan för att ge lite perspektiv till "gymråttorna" som tror att kroppens nervsystem bränns ut(?) för att man tränar hela kroppen och inte isolerade muskelgrupper varje dag.

Jag har tränat regelbundet i nio års tid (är 25 idag) och snittade förra året 12 träningstimmar/vecka, ibland två pass om dagen. Jag är student så har relativt fria tider jämfört med ett heltidsjobb, men samtidigt är jag långt ifrån heltidsidrottare utan ägnar mig åt andra saker också. Hade naturligtvis inte kunnat ligga på en sån mängd om alla timmar var styrketräning varje dag i veckan, så variation är en stor nyckel. När jag började träna låg jag på 3-4 timmar i veckan, så en annan viktig bit är såklart progression och successivt ökad belastning.

Som styrka tränar jag tyngdlyftning och har även tävlat lite grann. Den typen av träning aktiverar hela kroppen varje pass och under höst och vinter ligger jag på 3-5 pass/vecka, 4-6 timmar, plus minst lika mycket konditionsträning i olika fomer (cykling, löpning, längdskidåkning främst). Många av mina klubbkompisar som enbart satsar på lyftning tränar fem-sex pass i veckan, bara styrka. Det är alltså fullt möjligt, men man måste träna för att orka träna mer :).

Man måste också vänja sig vid att kroppen inte är toppfräsch varje pass. Som flera redan skrivit måste intensiteten varieras och man måste planera för de hårdare passen så att man är relativt utvilad inför dessa. Mat är också en key factor, jag har haft perioder då jag ätit alldeles för lite och skador och trötthet har kommit som ett brev på posten. Man får fråga sig om man tränar för att "se snygg ut" eller för prestation. Är det för det senare är tillräckligt med mat och kolhydrater din frälsning, vill du banta samtidigt kanske du får acceptera att du orkar mindre.

//Kristin

Whoopie
2012-04-21, 12:39
Beror mycket på hur hårt man kör som sagt, men det handlar mycket om viljan att pressa sig varje dag, efter ett tag så vänjer sig kroppen.

Springer
2012-04-21, 13:14
Det där är ett högst märkligt tips tycker jag. Jag tror de flesta vet/förstår att man kan träna även om man är trött men att man är ute efter förståelse varför man känner som man gör.

Det var inget tips, det var just en förklaring. Det går genom att man tränar även när man är trött efter föregående pass, precis som TS är.

Fanns säkert någon som inte visste det. ;)

PetraK
2012-05-06, 16:13
Jag har ökat på kaloriintaget något, ligger mellan 1700-1800 /dag och har den här veckan orkat med 4 pass. :) Händer dock inte så mycket på vikten vilket jag kan få lite panik över, men men.

Ska imorgon börja träna splitpass i gymmet tänkte jag, är dock nervös... massa nya övningar som ska testas och en del fria vikter. Jag är som sagt nybörjare och känner inte en kotte ( relativt nyinflyttad ) som gymmar, vilket är synd då jag verkligen skulle behöva någon som visar hur man gör.

Whoopie
2012-05-06, 17:19
Kroppen tål mer än många tror, och som många har skrivit, äter man bra och sover bra på nätterna sedan ökar succesivt så kan man påfresta kroppen en hel del.

rooz
2012-05-06, 17:21
Sover bra (8-9H), äter mycket protein och blandar tunga & lätta pass.

Nikodemus
2012-05-06, 17:39
skynda långsamt =) jag började efter ett toklångt uppehåll nu i februari. började med att köra typ 3 pass i veckan å va typ helt DÖD efter. försökte bara att inte bli stressad och låta det komma. Nu kör jag typ 5 hårdare pass i veckan plus springer/promenerar typ 5 dar i veckan också. Snart räcker inte veckan till :)