handdator

Visa fullständig version : Kan någon ta en snabbkoll på mitt schema?


Oddish
2012-04-20, 12:32
Jag bestämde mig i en tidigare tråd för att slå ihop min överkropps-split och köra hela överkroppen två gånger i veckan istället (mån, ons). Försökte få kritik på nya schemat i samma tråd men den dog. Att jag inte kör både rak och lutande bänk varje pass är för att spara tid. Passet ligger redan nu på 70-75 minuter.

Något som ser konstigt ut? Något som fattas? Något som borde bytas ut mot annan övning?


Bänk / lutande bänk (varannan gång)
Sittrodd
Latsdrag
Cable crunch
Axelpress
Sittande hantellyft åt sidorna (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html)
Tricep extension (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html)
Preacher curl
Shrugs (smith)

Kalliban
2012-04-20, 12:36
Hela underkroppen saknas.. Men du skriver att det är dina överkroppspass, så då hoppas jag att du har underkroppspass också? Annars kommer du få en väldigt komisk kropp om ett tag ;)

apfel
2012-04-20, 12:44
vad är målet med träningen?

Thelder
2012-04-20, 13:58
Hela underkroppen saknas.. Men du skriver att det är dina överkroppspass, så då hoppas jag att du har underkroppspass också? Annars kommer du få en väldigt komisk kropp om ett tag ;)

:thumbup:

loadout
2012-04-20, 14:29
http://f2cbootcamps.com/wp-content/uploads/2009/06/JohnnyBravo3.gif

Oddish
2012-04-23, 16:03
Jag har börjat köra ben en gång i veckan just för att det inte ska se konstigt ut, men jag är en disco-gymmare och det skäms jag inte för. Prio för mig är en snyggare och mer muskulös överkropp.

Ingen som ser något problem med schemat eller?

Dribinho
2012-04-23, 16:19
Ett litet tips: Lägg kabelcrunches sist i passet. Så slipper du vara trött i en muskel som ofta stabiliserar i många övningar. Samt kör chins i någon form ifall du orkar.

Heeman
2012-04-23, 16:58
Du anser inte som disco byggare att bicep är en viktig komponent i ett schema?
Sen är ju hantlar bättre än bänkpress just för disco-stuket. kör hårt.

Latissimus Dorsi
2012-04-23, 20:58
Du anser inte som disco byggare att bicep är en viktig komponent i ett schema?
Sen är ju hantlar bättre än bänkpress just för disco-stuket. kör hårt.

Ska jag vara petig, så inser många inte att armen består till 2/3 av triceps så tränar du triceps (vilket är en muskel med snabba muskelfibrer som svarar väldigt bra på träning) så bygger du mycket bättre armar.

Oddish
2012-04-23, 23:20
Tack för synpunkterna! Det uppskattas.

Chins är jag för svag för i nuläget (halvfet nybörjare, 100 kg / 190 cm) men det är definitivt något jag vill lägga till senare.

Jag tänkte faktiskt på det idag, att jag var ganska slutkörd efter cable crunchen så det är nog en bra idé att flytta den längre bak i passet.

Du anser inte som disco byggare att bicep är en viktig komponent i ett schema?
Sen är ju hantlar bättre än bänkpress just för disco-stuket. kör hårt.

Jag kör 3x10 preacher curls och du har säkert rätt i att det är för lite men jag är osäker på hur jag ska öka volymen om det nu rekommenderas. Fler set (typ 5x10) eller en annan bicep-övning 3x10 efter preacher curlen?

Ang. bänkpress kan jag mycket väl tänka mig att testa hantlar istället. Jag tränar oftast ensam så det känns säkrare också.

312
2012-04-24, 00:24
T

Jag kör 3x10 preacher curls och du har säkert rätt i att det är för lite men jag är osäker på hur jag ska öka volymen om det nu rekommenderas. Fler set (typ 5x10) eller en annan bicep-övning 3x10 efter preacher curlen?

Ang. bänkpress kan jag mycket väl tänka mig att testa hantlar istället. Jag tränar oftast ensam så det känns säkrare också.

Det är förmodligen inte alls för lite. Biceps får mycket stryk via ryggträningen, så 3x10 bör duga. Annars testa 4-5 set.

Wessen
2012-04-24, 00:44
Men om du nu hatar att kör ben, kan du inte bara läga in knäböj varje eller vartannat pass så du kör helkropps pass utan att behöva ändra resten?

NiklasAlm
2012-04-24, 01:59
Men om du nu hatar att kör ben, kan du inte bara läga in knäböj varje eller vartannat pass så du kör helkropps pass utan att behöva ändra resten?

Varför ska han träna det mer om han tycker det är tråkigt, när målet är riktat mot en snygg överkropp? Blir du motiverad av att göra tråkiga saker?

Rusk
2012-04-24, 09:23
Mja bara en övning för bröst känns la sådär.
Både rygg och bröst förtjänar 2 övningar, kör du tex både bänk och lutande hantelpress på ett pass så kan du ta bort din axelpress då båda dom bröstövningarna tränar dina främre delts minst lika bra, behåll dock sidolyft:)

z_bumbi
2012-04-24, 09:52
Det här är ingen direkt kritik mot schemat utan bara ett annat sätt att lägga upp det. Jag tycker nämligen grunden efter vad som framgår ser skaplig ut så det mesta som ändras är detaljer. Iofs vet vi inte hur många set och reps det är per övning så det är svårt att säga något mer konkret.

Man kan köra lutande bänk ena passet och axelpressar det andra, passet när man kör axelpressar kan man skippa sidolyft eftersom axlarna redan har en övning.
Sen skulle jag, som vanligt, vilja peta in mer rodd och tar man bort sidolyften så bör man få in något set mer av den varan.

Oddish
2012-04-24, 11:34
Tack för hjälpen! Ni är grymma! :hbang: Jag har tagit till mig synpunkterna och justerat schemat därefter. Jag lade till lutande hantelpress på måndagar och tanken är att jag enligt z_bumbis rekommendation skippar sidolyft på onsdagar när jag kör axelpress istället och då ökar rodden till 5 set. I övrigt vad gäller antal set har jag mest kört på känsla.

Måndag

Bänk 3x10
Lutande hantelpress 3x10
Sidolyft 3x10
Sittrodd 3x10
Latsdrag 3x10
Tricep extension 4x10
Preacher curl 4x10
Cable crunch 3x10
Shrugs 3x10


Onsdag

Bänk 3x10
Axelpress 3x10
Sittrodd 5x10
Latsdrag 3x10
Tricep extension 4x10
Preacher curl 4x10
Cable crunch 3x10
Shrugs 3x10

312
2012-04-24, 11:54
Tack för hjälpen! Ni är grymma! :hbang: Jag har tagit till mig synpunkterna och justerat schemat därefter. Jag lade till lutande hantelpress på måndagar och tanken är att jag enligt z_bumbis rekommendation skippar sidolyft på onsdagar när jag kör axelpress istället och då ökar rodden till 5 set. I övrigt vad gäller antal set har jag mest kört på känsla.

Måndag

Bänk 3x10
Lutande hantelpress 3x10
Sidolyft 3x10
Sittrodd 3x10
Latsdrag 3x10
Tricep extension 4x10
Preacher curl 4x10
Cable crunch 3x10
Shrugs 3x10


Onsdag

Bänk 3x10
Axelpress 3x10
Sittrodd 5x10
Latsdrag 3x10
Tricep extension 4x10
Preacher curl 4x10
Cable crunch 3x10
Shrugs 3x10


Jag tycker det där ser helt ok ut faktiskt. Möjligtvis något set marklyft också, men det är ju inte något måste.

Jag skulle dock lägga passet lite längre ifrån varandra, typ Måndag - Torsdag.

Wessen
2012-04-24, 18:49
Varför ska han träna det mer om han tycker det är tråkigt, när målet är riktat mot en snygg överkropp? Blir du motiverad av att göra tråkiga saker?

Han skrev ju att han börjat köra ben en dag i veckan. Jag tror det skulle vara roligare att köra t ex knäböj två gånger i veckan, alltså på överkroppspassen, istället för att tillägna ett helt pass till ben. Men det är ju bara jag...

Oddish
2012-04-25, 02:41
Jag skulle dock lägga passet lite längre ifrån varandra, typ Måndag - Torsdag.

Jag körde torsdagar tidigare men blev lite skraj efter att ha läst ett antal trådar om alkohol här på Kolozzeum. Det fuckar tydligen upp proteinsyntesen ganska ordentligt och eftersom jag nästan alltid dricker öl på fredagkvällar får jag bara ett dygns förhöjd proteinsyntes om jag tränar torsdag. Jag vet inte, jag är säkert paranoid.