handdator

Visa fullständig version : Bara träna med vänsterarmen?


Akerhage
2012-04-20, 09:01
Jag har opererat min axel för 3v sedan och kommer vara sjukskriven nu i 6-8mån, samt att inte få gymträna riktigt på 1 år. Redan nu efter 3v börjar ångesten komma, armen i mitellan har krympt till hälften känns det som.

Tänkte jag kan ju köra lite benpress, benspark etc iaf utan problem med mitellan på. Så benen kan jag ju underhålla hyfsat.

Överkroppen då? Är det helt åt helvete att köra övningar bara med vänstern?`Ex som jag tänk är hantelrodd, sittande rodd i maskin med vänstern, bröstpress maskin med enbart vänstern, axelpress hantel, sidolyft och någon biceps samt triceps-övning.

Vet jag läst något för väldigt länge sedan om att kroppen kompenserar lite, men kanske var en skröna. Är det bara dumt att göra såhär?

limenka
2012-04-20, 10:18
Är du seriös?

Skrib
2012-04-20, 10:39
Överkroppen då? Är det helt åt helvete att köra övningar bara med vänstern?`Ex som jag tänk är hantelrodd, sittande rodd i maskin med vänstern, bröstpress maskin med enbart vänstern, axelpress hantel, sidolyft och någon biceps samt triceps-övning.

Armhävningar på en hand, hantelpress, -flyes, axelpress, hantelrodd, sittande rodd, enhandsmarklyft (kanske t.o.m vanliga marklyft), enhandsfrivändningar. Kettlebell swings, snatches och pressar. Vanlig hantelcurl, hammercurls, stående tricepsextensioner med hantel. Men håll dig ifrån maskiner.

Var beredd på att behöva bygga upp den skadade armen/axeln sen ändå och var vaksam på om du får ont i ryggen av sned belastning.

King Grub
2012-04-20, 10:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126788&highlight=unilateral

Stefan J
2012-04-20, 10:49
Jag har opererat min axel för 3v sedan och kommer vara sjukskriven nu i 6-8mån, samt att inte få gymträna riktigt på 1 år. Redan nu efter 3v börjar ångesten komma, armen i mitellan har krympt till hälften känns det som.

Tänkte jag kan ju köra lite benpress, benspark etc iaf utan problem med mitellan på. Så benen kan jag ju underhålla hyfsat.

Överkroppen då? Är det helt åt helvete att köra övningar bara med vänstern?`Ex som jag tänk är hantelrodd, sittande rodd i maskin med vänstern, bröstpress maskin med enbart vänstern, axelpress hantel, sidolyft och någon biceps samt triceps-övning.

Vet jag läst något för väldigt länge sedan om att kroppen kompenserar lite, men kanske var en skröna. Är det bara dumt att göra såhär?

Det är väl jättebra om du har motivation att träna din friska sida. Kör den så mycket du kan, du ska väl börja rehaba din skadade sida snart också om du inte redan gjort det? Oavsett om din skadade sida kompenserar eller inte så kommer din väg tillbaka när du väl kan köra på igen att vara kortare ju större del av kroppen som du håller i trim nu.

Akerhage
2012-04-20, 11:43
Är du seriös?

Japp, förstår det kan bli felbelastning med mera. Skall kika in grubs länk här med. Men av nedanstående så verkar det ju fungera iaf?

Akerhage
2012-04-20, 11:44
Det är väl jättebra om du har motivation att träna din friska sida. Kör den så mycket du kan, du ska väl börja rehaba din skadade sida snart också om du inte redan gjort det? Oavsett om din skadade sida kompenserar eller inte så kommer din väg tillbaka när du väl kan köra på igen att vara kortare ju större del av kroppen som du håller i trim nu.

Kör ju rehab sen dag 1, dock väldigt små rörelser. Kommer väl bli lite mer rotatorcuff med tiden, men just nu är den ganska låst på grund av smärta.

Stefan J
2012-04-20, 12:08
Du kan ju själv svara på en fråga. Vill du vara ful, svag och kass i hela kroppen eller stark i halva? ;)

stromming
2012-04-20, 12:09
Du kan ju själv svara på en fråga. Vill du vara ful, svag och kass i hela kroppen eller stark i halva? ;)

:hbang: Detta

Akerhage
2012-04-20, 12:25
Du kan ju själv svara på en fråga. Vill du vara ful, svag och kass i hela kroppen eller stark i halva? ;)

Gött, blir ett spännande projekt detta, lär ju få en del blickar när jag kör hantelpress med mitella ;)

TheIsh
2012-04-20, 13:17
Gillar inte vart det här är påväg.. Är själv rätt sne i kroppen, och håller på att träna mig rak.
Att träna ena sidan ät att förstöra sin hållning.. Speciellt om muskler som fäster i höften är involverade [och du bara köra ena sidan].

Av egen erfarenhet kan jag också säga att storleken och styrkan kommer tillbaka väldigt fort. Det blir lite som aldrig varit på gymmet och sedan bänka 10-15kg mer efter två veckor. Det går väldigt fort.

Träna det du kan träna ordentligt istället. Don't half ass it, literally!

edit/ Jag är inte utbildad, utan talar enbart ur egen erfarenhet här.

loadout
2012-04-20, 14:32
http://gifsforum.com/images/gif/rolleyes/grand/rolleyes-eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3-658.gif (http://gifsforum.com/)

Akerhage
2012-04-20, 14:46
text

hmm, jobbigt med olika svar såhär, är ju just detta jag tänkte på med faktiskt. Men som idag körde jag hantelpress, hantelrodd, marklyft enarms med hantel, axelpress, bicepscurl och situps. Blir nog ungefär dessa övningar jag kommer fokusera på