handdator

Visa fullständig version : Låt mig få höra vilka magövningar ni använder er av.


Claust
2012-04-19, 20:40
Magträning har alltid varit en av mina akilleshälar, men har bestämt för att se till att ta tag i det nu och se om man kan få lite fart på bukmuskulaturen så man kan bli starkare i knäböjen och marklyften. Så vad använder ni er av för övningar?

I nuläget kör jag följande:
Hjulet (abslide som den heter på tvshop, fast utan motstånd)
Twisted crunch (armbåge mot motsatt knä)
Vanliga situps

Har för övrigt lite begränsad tillgång till bänkar som man kan ställa in lutning på.

Så vad tycker ni? Saknas det någon specifik övning? Något jag borde lägga till?

All input är välkommen :)

Damien Thorne
2012-04-19, 20:42
Jag gilla cablecrunch.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Fishtank
2012-04-19, 20:42
Cable crunches.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

BelowAverage
2012-04-19, 20:50
Hängande benlyft med raka ben & sneda viktade rygglyft i romersk stol har gett överlägset mest och snabbast resultat för mig.

I huvudsak att undvika lättare övningar som vanliga eller sneda situps tror jag är det bästa sättet. Har uppfattat det som väldigt vanligt att folk tränar just mage väldigt lätt, trots höga vikter i alla andra övningar.

Sheogorath
2012-04-19, 20:50
Hängande benlyft, crunches i maskin, crunches på boll, brutalbänk. Dessutom tar hantelpullover tillräckligt mycket på min mage för att jag ska anse att den tränas bra i övningen. Med "mage" menar jag här obliquer och rectus abdominis.

blondyz
2012-04-19, 20:54
Kabelcrunches är utom tvekan min favoritövning för mage, när man får till det ordentligt tar det som få.

begt
2012-04-19, 21:11
Att bara ligga på rygg och göra benlyft fungerar bra det med- sänk inte benen ända ned till golvet bara.

Akagi
2012-04-19, 21:11
Liggande benlyft med vikt.

robbob
2012-04-19, 21:11
Maghjul, situps med vikt(hantlar eller viktskiva) och sidebends med hantel.

yoshi96
2012-04-19, 21:12
Maghjul och Cablecrunches.

Claust
2012-04-19, 21:26
Hur gör ni för att få Cable crunches att ta. Jag har försökt, men tycker den inte tar något. Måste göra något väldigt fel...

Claust
2012-04-19, 21:29
Hängande benlyft med raka ben & sneda viktade rygglyft i romersk stol har gett överlägset mest och snabbast resultat för mig.

I huvudsak att undvika lättare övningar som vanliga eller sneda situps tror jag är det bästa sättet. Har uppfattat det som väldigt vanligt att folk tränar just mage väldigt lätt, trots höga vikter i alla andra övningar.

"sneda viktade rygglyft i romersk stol" Hur ser den ut? Och jag kan inte annat än hålla med, känner att magen släpar just pga av lätt träning...

Claust
2012-04-19, 21:34
Hängande benlyft, crunches i maskin, crunches på boll, brutalbänk. Dessutom tar hantelpullover tillräckligt mycket på min mage för att jag ska anse att den tränas bra i övningen. Med "mage" menar jag här obliquer och rectus abdominis.

Skulle älska att ha en brutalbänk på gymmet, men det är ett gratisgym genom skolan (fattig student) så det är begränsade möjligheter.

Vad är det man ska tänka på när man utför crunches på boll för den ska ta på rätt sätt? Jag har testat den men givit upp då det känns som om jag inte kan gå tillräckligt djupt utan tappa balansen...

blondyz
2012-04-19, 21:35
Hur gör ni för att få Cable crunches att ta. Jag har försökt, men tycker den inte tar något. Måste göra något väldigt fel...

Börja med ganska lätt vikt, håll händer, höfter och armar fixerat. Spänn bålen och cruncha, du ska böja på bålen inte svänga på höfterna vilket jag sett många göra.

Claust
2012-04-19, 21:37
Maghjul, situps med vikt(hantlar eller viktskiva) och sidebends med hantel.

Uhm side bends? Vill inte låta otrevlig, men det låter som en riktigt skitövning. Känns som det borde finnas mycket bättre övningar att lägga sin tid på. No offense

L-Sami
2012-04-19, 21:38
För att bli stark i knäböj: Ryckknäböj och knäböj framför
För att träna rectus abdominis mm: Crunches och sit-ups

Morty
2012-04-19, 21:38
Hängade benlyft och fällkniv strikt som en idiot med vikt i händerna.

Claust
2012-04-19, 21:40
Ska nog lägga till hängande benlyft. Känns som man borde kunna göra den ganska tung om man kör med helt raka ben.

Claust
2012-04-19, 21:46
Hängade benlyft och fällkniv strikt som en idiot med vikt i händerna.

Fällkniven såg intressant ut. Måste testas!

deadich
2012-04-19, 21:50
Hjulet (abslide som den heter på tvshop, fast utan motstånd)
Twisted crunch (armbåge mot motsatt knä)
Vanliga situps

Näej! Viktat viktat och viktat skare va! Själv brukar jag köra crunches som lite warmup sen viktat i maskin. Gillar inte riktigt cable crunches, därför kör jag maskinen igen. Har inte lärt mig exakt hur jag ska köra på cable crunches.

Zizou
2012-04-19, 21:50
Uhm side bends? Vill inte låta otrevlig, men det låter som en riktigt skitövning. Känns som det borde finnas mycket bättre övningar att lägga sin tid på. No offense

Side bens är ingen dålig övning för obliques.

Kör själv cable crunch och dragonflags (med böjda knän just nu).

Claust
2012-04-19, 21:58
Side bens är ingen dålig övning för obliques.

Kör själv cable crunch och dragonflags (med böjda knän just nu).

Försökt med dragonflyes, men utförande blir så dåligt för jag inte är tillräckligt stark, mem tänkte absolut börja med den när jag fått lite mer styrka, tar som faen!

Claust
2012-04-19, 21:59
Näej! Viktat viktat och viktat skare va! Själv brukar jag köra crunches som lite warmup sen viktat i maskin. Gillar inte riktigt cable crunches, därför kör jag maskinen igen. Har inte lärt mig exakt hur jag ska köra på cable crunches.

Har tyvärr inga magmaskiner på mitt nuvarande gym så är lite begränsad där, så vet inte riktigt hur jag ska kunna vikta övningarna.

blondyz
2012-04-19, 22:02
Har tyvärr inga magmaskiner på mitt nuvarande gym så är lite begränsad där, så vet inte riktigt hur jag ska kunna vikta övningarna.

Du har ju fått en del tips i tråden?

Mjölkprotein
2012-04-19, 22:13
Inga isoleringsövningar, alls.

Men det är möjligt att jag blir tvungen att göra dessa, när jag påbörjar Sheiko.

Claust
2012-04-19, 22:13
Du har ju fått en del tips i tråden?

Absolut och jag kommer ta med mig allesammans. =) Var mer ett konstaterande bara.

Birkharju
2012-04-19, 22:30
Cablecrunch är den enda som jag kan rekommendera. De flesta andra får man köra 15+ rep för att bli trött i.

krubkungen
2012-04-19, 22:35
cable-crunches, crunches, hängande benlyft/liggande benlyft, magmaskin

Electr0ize
2012-04-19, 22:39
Sit ups, plankan och specialen som går ut på att man ligger på rygg och spänner magen medan träningskompisen släpper en boll på magen. T.ex en medicinboll. *flex* Dock inte något att rekommendera om man inte har en stark mage. ;)

stromming
2012-04-19, 22:59
Uhm side bends? Vill inte låta otrevlig, men det låter som en riktigt skitövning. Känns som det borde finnas mycket bättre övningar att lägga sin tid på. No offense

Beror väl på vad målet är. Så länge du inte blir skadad av övningen, och du kan öka vikterna progressivt så kan övningen ha sin användning. Vill du t.ex. bli bra i side bends så är side bends en utmärkt övning.

Pretorian
2012-04-20, 06:42
Crunches i kort rörelse (det är kanske det som är "crunches"?) där jag möter överkropp med underkropp genom att lyfta bäckenet.. ahh ni förstår säkert.

Färssen
2012-04-20, 07:46
Ingen som har något tips på hur man tränar upp styrkan för att kunna göra dragonflags? Jag gör någon slags fulvariant nu där jag häver upp kroppen i slutposition och sedan sänker ner kontrollerat, vilket är jobbigt men går lättare och lättare.

Har fått dille på att jag ska kunna göra strikta dragonflags trots tresiffrig kroppsvikt..

Annars tycker jag "land-mines" tar bra.

Dreas
2012-04-20, 08:12
Cable Crunches, brutalbänk och plankan kanske.

Ajsomfan
2012-04-20, 08:15
På mitt gym brukar jag göra benlyft i en chins/dips-ställning där man har underarmarna som man liksom vilar/hänger på. Fråga då, Är det bättre att hänga från chinsbaren och göra lyften istället?

Kalliban
2012-04-20, 08:21
Magträning har alltid varit en av mina akilleshälar, men har bestämt för att se till att ta tag i det nu och se om man kan få lite fart på bukmuskulaturen så man kan bli starkare i knäböjen och marklyften. Så vad använder ni er av för övningar?

I nuläget kör jag följande:
Hjulet (abslide som den heter på tvshop, fast utan motstånd)
Twisted crunch (armbåge mot motsatt knä)
Vanliga situps

Har för övrigt lite begränsad tillgång till bänkar som man kan ställa in lutning på.

Så vad tycker ni? Saknas det någon specifik övning? Något jag borde lägga till?

All input är välkommen :)

Om du vill bli starkare i just böjen och marken så tror inte jag att du tjänar ett dugg på att ligga och nöta situps. Du bör i så fall fokusera på att träna de inre magmusklerna, kör exempelvis plankan.

Fredriiik
2012-04-20, 08:29
Hängande benlyft, crunches i maskin, crunches på boll, brutalbänk. Dessutom tar hantelpullover tillräckligt mycket på min mage för att jag ska anse att den tränas bra i övningen. Med "mage" menar jag här obliquer och rectus abdominis.

du min anatomiska halvgud!
Hur tycker du hängande benlyften är för magen? Tar det inte en hel del på höftböjarn?
Den är väll väldigt lik liggande benlyft som tar nåt så in i benet på höftböjarn?


Själv kör jag cablecrunches med rep, kanske någon maskin å en när jag ligger på rygg och har fotsulorna mot taket och trycker benen/fotsulorna mot taket :)

Sheogorath
2012-04-20, 08:53
du min anatomiska halvgud!
Hur tycker du hängande benlyften är för magen? Tar det inte en hel del på höftböjarn?
Den är väll väldigt lik liggande benlyft som tar nåt så in i benet på höftböjarn?


Den tar mycket på höftböjarna men starka höftböjare är viktigt för att kunna stabilisera bäckenet så att man kan hålla god form i mark och böj. För att hängande benlyft ska "ta" mycket på magen (för det kan den göra!) får man såklart göra rörelsen så att ryggen krummas. D.v.s. fortsätta rörelsen så högt man kan, inklusive med "ryggen".

Fredriiik
2012-04-20, 08:58
Den tar mycket på höftböjarna men starka höftböjare är viktigt för att kunna stabilisera bäckenet så att man kan hålla god form i mark och böj. För att hängande benlyft ska "ta" mycket på magen (för det kan den göra!) får man såklart göra rörelsen så att ryggen krummas. D.v.s. fortsätta rörelsen så högt man kan, inklusive med "ryggen".

ah precis!

Va tycket du om liggande benlyft då? Skitövning för magen? ;P

Sheogorath
2012-04-20, 09:24
ah precis!

Va tycket du om liggande benlyft då? Skitövning för magen? ;P

Klart sämre för rectus abdominis i alla fall, men kanske vettig för stabiliserande bukmuskulatur. Och såklart höftböjare. Gör man den liggandes på lutande bräda mot vägg ("skråbräda") eller motsvarande börjar den likna hängande lyft mer och mer ju brantare lutning och det blir då en bättre magövning. :)

Claust
2012-04-20, 09:49
Om du vill bli starkare i just böjen och marken så tror inte jag att du tjänar ett dugg på att ligga och nöta situps. Du bör i så fall fokusera på att träna de inre magmusklerna, kör exempelvis plankan.

Ok. Trodde alla magmuskler var viktiga för stabiliteten i just knäböj? Så det är huvudsakligen de inre man ska koncentrera sig på?

Claust
2012-04-20, 09:53
Klart sämre för rectus abdominis i alla fall, men kanske vettig för stabiliserande bukmuskulatur. Och såklart höftböjare. Gör man den liggandes på lutande bräda mot vägg ("skråbräda") eller motsvarande börjar den likna hängande lyft mer och mer ju brantare lutning och det blir då en bättre magövning. :)

Tar med mig att jag borde börja med hängande benlyft. Då hade vi en ny övning på repertoaren :) Tack Sheo för din input.

Rusk
2012-04-20, 10:59
Cable crunches, benlyft och ibland så slänger jag in några set för obliques och det brukar bli sidodrag eller sneda crunches på boll.

Pretorian
2012-04-20, 11:19
Lite tips från R Riches:
auUjW8byCL0

PetterHultin
2012-04-20, 11:58
Liggande benlyft m.vikt
Magmaskin
Multiset med olika övningar tills man spyr.

Knatcharn
2012-04-20, 12:05
Knäböj och marklyft får sköta min mage. Hängande benlyft med raka ben händer ibland att man kör dock.

TheIsh
2012-04-20, 13:08
Ass 2 calves frontböj.

robbob
2012-04-20, 16:19
Uhm side bends? Vill inte låta otrevlig, men det låter som en riktigt skitövning. Känns som det borde finnas mycket bättre övningar att lägga sin tid på. No offense

No offense tagen. :)

Testa den. Det kan bli en ny favvo övning.

Rusk
2012-04-20, 16:40
Uhm side bends? Vill inte låta otrevlig, men det låter som en riktigt skitövning. Känns som det borde finnas mycket bättre övningar att lägga sin tid på. No offense

Som andra skrivit, verkligen ingen dålig övning för obliques.
Riktigt skön att köra såhär http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/501

BelowAverage
2012-04-20, 17:06
"sneda viktade rygglyft i romersk stol" Hur ser den ut? Och jag kan inte annat än hålla med, känner att magen släpar just pga av lätt träning...

Film (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/168)
Nämen titta! :D Och jag som skrev en lång värdelös förklaring först ;P
Nu kan jag börja kalla den sidolyft, vad pinsamt.

Pjotor
2012-04-20, 18:35
Omvända crunches och maghjul.

Akagi
2012-04-23, 10:51
Provade på hängande benlyft idag, som i länken http://http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html)
Tog riktigt bra men upplevde känningar i axlarna/lederna, vad kan de bero på tror ni?

Claust
2012-04-23, 15:01
Som andra skrivit, verkligen ingen dålig övning för obliques.
Riktigt skön att köra såhär http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/501

Ok kan hålla med om den där ser bra mycket bättre om. Jag tänkte mer på den när du står rakt upp och böjer dig lite åt sidan, med en hantel i handen.
http://www.youtube.com/watch?v=Ol69_qunf48

Claust
2012-04-23, 15:02
Omvända crunches och maghjul.

Omvända crunches? Innebär det att du håller emot väldigt mycket i den negativa fasen?

Fredron
2012-04-23, 15:02
Cablecrunches och viktade situps med lutning.

Robbmeister
2012-04-23, 16:10
Cablecrunches och plankan.

Sheogorath
2012-04-23, 18:41
Omvända crunches? Innebär det att du håller emot väldigt mycket i den negativa fasen?

Nej. Man drar knäna mot sig istället för sig själv mot knäna.