handdator

Visa fullständig version : Problem med sömnen, får ingen luft m.m


jonkel
2012-04-19, 16:32
Vaknar varje natt av att jag är pissnödig. Minst 1 gång. Någon gång i veckan så drömmer jag om att jag inte får någon luft, och jag skämtar inte, jag vaknar upp med världens andtag och är allmänt andfådd.

Jag har undvikit att dricka efter 20:00, vaknar ändå och pissar. Inatt så trodde jag att jag skulle dö haha, fick ingen luft när jag sov. Jag vet inte om jag inte får någon luft på riktigt, drömde om att jag drunknade, vaknade precis innan jag "dog".

Detta händer ofta mig. Om vi säger att jag sover ut på en lördag, då har jag istället huvudvärk när jag vaknar.

Någon som känner igen detta?

MathiasF
2012-04-19, 16:35
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9

Angel
2012-04-19, 17:41
Du sover ungefär en tredjedel av dygnet, det är normalt att kissa.

Det du kan göra är att skriva miktionslistor över 3 dygn. Tidpunkt och mängder hur du mycket kissar, ta hjälp av en inkontinenssköterska/distrikssköterska på din vårdcentral så får du hjälp att utvärdera det.

Silencer
2012-04-19, 17:44
Käka mindre protte så pissar du mindre.

Herman H
2012-04-19, 18:04
Vaknar varje natt av att jag är pissnödig. Minst 1 gång. Någon gång i veckan så drömmer jag om att jag inte får någon luft, och jag skämtar inte, jag vaknar upp med världens andtag och är allmänt andfådd.

Jag har undvikit att dricka efter 20:00, vaknar ändå och pissar. Inatt så trodde jag att jag skulle dö haha, fick ingen luft när jag sov. Jag vet inte om jag inte får någon luft på riktigt, drömde om att jag drunknade, vaknade precis innan jag "dog".

Detta händer ofta mig. Om vi säger att jag sover ut på en lördag, då har jag istället huvudvärk när jag vaknar.

Någon som känner igen detta?

Du är inte ensam och jag är tydligen normal så det är lugnt. Blev dock snarkopererad -99 så jag har inte andningsuppehåll när jag sover förutom om jag mot förmodan skulle lägga mig på mage, då är det kört. Pissar gör jag mellan kl 3:00 och 4:00 en gång i princip varje natt.

envisgryn
2012-04-19, 18:59
Hej
Du uppvisar klassiska symtom på sömnapnesyndrom, sk OSAS.
Sök hjälp snarast.
Du kan läsa om sömnapnesyndrom på www.sömnapne.se
Mvh
Jan Löfgren

hultman
2012-04-19, 22:08
Kliv av dnp :)