handdator

Visa fullständig version : Bra bibliotek i Stockholm.


leo1
2012-04-19, 15:40
Hej!

Då jag är nyinflyttad i Stockholm och ofta går på bibliotek undrar jag om någon har bra förslag. Jag bor vid Gullmarsplan och tar mej runt med cykel. Det spelar inte så stor roll om det är en bit att cykla.

Det ska gärna gå att låna en dator ett litet tag utan lånekort. Finnas många magazin, tex King, Café, Res, Body, Vagabond.

Sköna fåtöljer och en bra cafeteria är ju alltid nice.

Väl mött!

/Leo

Mazr
2012-04-19, 17:35
Gå på bibliotek utan att låna/läsa böcker? Jisses...

Tänker nästan direkt på Kulturhuset, om du vill ha tidningar, café och så.

MasterChief
2012-04-19, 18:46
Hej!

Då jag är nyinflyttad i Stockholm och ofta går på bibliotek undrar jag om någon har bra förslag. Jag bor vid Gullmarsplan och tar mej runt med cykel. Det spelar inte så stor roll om det är en bit att cykla.

Det ska gärna gå att låna en dator ett litet tag utan lånekort. Finnas många magazin, tex King, Café, Res, Body, Vagabond.

Sköna fåtöljer och en bra cafeteria är ju alltid nice.

Väl mött!

/Leo

Nu var det allt för länge sedan jag var på Stadsbiblioteket (hörnet Sveavägen/Odengatan) men då jag var där regelbundet hade de ett fantastiskt rum med alla världens tidskrifter, Café, datorer och givetvis ofattbart med böcker.

leo1
2012-04-19, 20:10
Ska kollas upp! Tackar!

Kamp
2017-01-24, 14:22
Bumpar denna tråden.

Studerar i Umeå och kommer skriva min Masteruppsats hela våren. Jag flyttar permanent till Stockholm (Solna) i februari och då jag aldrig bott där förut tar jag gärna emot tips på ställen där jag kan plugga i lugn och ro samtidigt som jag har tillgång till en stor mängd litteratur.

Tacksam för alla tips då jag som "nordbo" gärna undviker att åka in i smeten för att hitta en vettig plats att studera.

Mvh
Kamp

Yes
2017-01-24, 14:50
Stockholms stadsbibliotek kommer vara det närmaste som har böcker av någon slags dignitet.

Kamp
2017-01-24, 22:27
Stockholms stadsbibliotek kommer vara det närmaste som har böcker av någon slags dignitet.

Tack för tipset!

Hemi
2017-01-24, 22:46
Bumpar denna tråden.

Studerar i Umeå och kommer skriva min Masteruppsats hela våren. Jag flyttar permanent till Stockholm (Solna) i februari och då jag aldrig bott där förut tar jag gärna emot tips på ställen där jag kan plugga i lugn och ro samtidigt som jag har tillgång till en stor mängd litteratur.

Tacksam för alla tips då jag som "nordbo" gärna undviker att åka in i smeten för att hitta en vettig plats att studera.

Mvh
Kamp

Det på 20-talet av Asplund ritade funkismästerverket Stockholms Stadsbibliotek ligger dock ordentligt mitt inne i smeten, vid Observatorielunden och var på min tid i där ofta fullsmockat med folk och rätt jobbigt. Men bra böcker, ja. Har Umeå universitet annars, som jag antar du studerar på någon annan länk i stan?

Yes
2017-01-24, 23:08
Det på 20-talet av Asplund ritade funkismästerverket Stockholms Stadsbibliotek ligger dock ordentligt mitt inne i smeten, vid Observatorielunden och var på min tid i där ofta fullsmockat med folk och rätt jobbigt. Men bra böcker, ja. Har Umeå universitet annars, som jag antar du studerar på någon annan länk i stan?
De gånger jag varit där har det aldrig varit fullsmockat med folk. Knappast folktomt men på en hanterbar nivå.

Hemi
2017-01-24, 23:20
Kanske överdrev, jag var rätt lättstörd dåförtiden och studieplatserna runt om var ofta fullsatta, vid 5 tiden när jag var där. På dagen var det väl bättre. Sen hoppas jag att biblioteken fått lite skärpning för det var rätt stökigt under en tid, ställen att hänga på ungefär.

Yes
2017-01-24, 23:30
Okej, jag har för all del aldrig varit där för att studera. Jag har bara tagit mig dit för att gräva i hyllorna och gå hem med en hög böcker.

Hemi
2017-01-25, 03:30
Solna.
KI universitetsbibliotek skall vara öppet för allmänheten. Länge sedan jag var där men borde vara bra att skriva uppsatser i. Ligger alltså inte vid KS utan alldeles nordväst om E20. Ligger avsides.

Kamp
2017-01-25, 07:42
Det på 20-talet av Asplund ritade funkismästerverket Stockholms Stadsbibliotek ligger dock ordentligt mitt inne i smeten, vid Observatorielunden och var på min tid i där ofta fullsmockat med folk och rätt jobbigt. Men bra böcker, ja. Har Umeå universitet annars, som jag antar du studerar på någon annan länk i stan?

Sant att det ligger relativt smetigt och just risken att det är smockat med folk och inte finns någon tillstymmelse till studiero känns ju sådär.

Umeå har inte, vad jag vet, någon speciell länk. Funderade på om jag som utomstående har rätt att låna och uppehålla mig på SU universitetsbibliotek men inte kollat upp detta än.

KI universitetsbibliotek såg ju lovande ut och även mycket nära där jag kommer bo:)

Edit: Samtidigt har KI kanske inte så mycket litteratur inom Statsvetenskap? :c

Hemi
2017-01-25, 12:44
Utrikespolitiska Institiutet i Gamla Stan var ett annat ställe jag hängde på, litet bibliotek men öppet för allmänheten, då i alla fall. Zenit i smeten, nära slottet men lugnt område.