handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver sätter fart på magen?


Silencer
2012-04-19, 15:16
Jag kan nu efter långa prövoperioder konstatera något förbryllande. Varje gång jag tar en proteindrink så måste jag ganska omgående efter det gå på toaletten. Jag får inte ont i magen eller någonting, men jag måste alltid gå på toaletten cirka 10 min efter intag av prottedrink. Det är dock ingen "allergi" eller intolerans, jag är nämligen allergisk mot bl.a. vetemjöl och får jag det i mig så gör det ONT som djävulen i magen, riktiga krampsmärtor. Proteinet orsakar ej magsmärtor eller obehag på det sättet, endast akut nödig ganska fort efteråt.

Så vad kan detta bero på egentligen? Det är något med proteinpulvret som sätter fart på magen, och jag vet inte riktigt vad det är. Känns som att kroppen inte smälter det helt bra, men inte så pass illa att det bara rinner igenom och orsakar smärtor.

Alelale
2012-04-19, 16:08
Är det magknip du får när du ätit vetemjöl?

Hur mycket proteinpulver intar du?
Hur länge har du gjort det?

Ibland när jag har väldigt högt proteinintag så kan jag bli lite gasig i magen men då ska jag ha ätit 500 gram Kesella och ca 60 gram proteinpulver + 5 dl mjölk på en eller två timmar.

Kischen
2012-04-19, 16:22
Haft problem med vissa proteinpulver *host* whey 80

hidden
2012-04-19, 17:02
Jag tycker att vanlig vatten kan få ens mage att gå igång på morgonen. Har problem med att inte kunna göra nummer 2 om jag vaknar tidigt. Därför kan antingen vatten eller en proteinshake hjälpa en på traven. Har märkt att "högre" aktivitet på morgonen också får igång min mage, till exempel packa kläder, diska, laga mat etc.

Silencer
2012-04-19, 17:20
När jag äter vetemjöl/gluten så känner jag att det vill komma ut direkt, så det blir en smärta hela vägen genom matsmältningssystemet.

Proteinpulvret är ingen smärta eller smältningssvårigheter, det är mer bara att när jag dricker min shake så måste jag gå på toa och så kommer lite saker ut i förtid. Så det är något knepigt med det ändå, även om det egentligen är väldigt harmlösa symptom. Men jag vill optimera min matsmältning eftersom det påverkar mycket inte bara kring träning utan också allmänhälsan.

Nebuchadnezzar
2012-04-19, 17:40
Brukar behöva skita när jag tar det på tom mage. Rätt trist bajs också.

Holabandola
2012-04-19, 17:52
Prova ett rent 100% isolat Whey 100 tex. Gärna någon sort med tillsatt inulin.
Det borde göra magen bättre, min mage loves it. Stor skillnad mot tex vasslekoncentrat

Isengard
2012-04-19, 18:21
Prova ett rent 100% isolat Whey 100 tex. Gärna någon sort med tillsatt inulin.
Det borde göra magen bättre, min mage loves it. Stor skillnad mot tex vasslekoncentrat

+1
Jag är laktosintollerant så isolate är det enda som funkar för min mage, kör ett vetebaserat nu å det är inga problem alls med magen :)