handdator

Visa fullständig version : Bra (hemmagjord) gainer ..


Micke_B
2004-01-23, 10:44
Tja, hur rekomenderar ni att man blandar en bra gainer. Har tänkt mig följande:

40g protte
60g kolhydrater (jag väger 70 kg)

Men problemet är vilka kolhydrater ska jag välja.

----------- GI

Fruktos 27
Sakaros 97
Glukos 141


Det jag läst om vassle är at det tar ca 1 timma för kroppen att ta upp, medan ex Glukos tas upp på 10-15 minuter. Så om jag bara har snabba kolhydrater missar inte min "blodsockertopp" proteinet då?

Är det då bättre att göra en gainer som är en blandning av ovanstående kolhydrat källor?? eller inte.

Vilket GI bör mina kolhydrater i min gainer ha?

tacksam för svar
/Micke.

King Grub
2004-01-23, 11:17
Så krångligt behöver du inte göra det för dig. Det fungerar med bara druvsockret om du äter en normal måltid någon timme senare. 75% glukos, 25% frukos är annars en bra kombination (kan någon säga SKUMBANANER? :naughty: )

Micke_B
2004-01-23, 11:28
Ok, vet nån av nått bra ställe att köpa druvsocker och fruktsocker på? billiga stor pack? finns det nån bra internet butik för det?

kostar väl ca 40kr / kliot på kvatum, men finns bara i 500grams förpackningar. :/

King Grub
2004-01-23, 11:42
Hulme på http://www.humle.se/ säljer maltsocker, med samma GI som glukos, i stora förpackningar. Det är allt jag vet i den frågan.

Angående vassleproteinet: det är ju inte så att det går en timme och sedan BOOM! så tas allt upp på en gång, utan det är en gradvis process.

Micke_B
2004-01-23, 11:50
Skummbananer ? ;)

jo, men ... äh ... skulle kännas fel liksom. Tror kilopriset på skummbananer är något högre än Glukos/Fruktos också, vill göra det billigt för mig. Men men kanske kan lyxa på nån gång i bland med lite skumbananer. Variation förnöjer juh. ;)

King Grub
2004-01-23, 12:01
Skum- och gelégodis är optimalt efter träningen! 75% glukos, 25% fruktos och inget annat - precis vad du tänker blanda ner i drinken, fast godare. I praktiken ingen skillnad, alltså.

Kimo
2004-01-23, 12:02
Hyfsat lösgodis brukar kosta fyra kronor hektot och det blir 40 kronor kilot. Att välja smaskigt godis framför pulver efter träningen känns väldigt rätt för min del.

Halib
2004-01-23, 14:17
Originally posted by Kimo
Hyfsat lösgodis brukar kosta fyra kronor hektot och det blir 40 kronor kilot. Att välja smaskigt godis framför pulver efter träningen känns väldigt rätt för min del.


Håller med helt och hållet! Har man en godisfabrik i närheten kan man åka dit och köpa defekta godisar för vrakpris! :hbang:

moocow
2004-01-23, 14:26
Originally posted by Halib



Håller med helt och hållet! Har man en godisfabrik i närheten kan man åka dit och köpa defekta godisar för vrakpris! :hbang:

aaaah, hade en vän som arbetade där "ahlgrens bilar" tillverkas tidigare, han fyllde en kasse med lätt krockskadade bilar för 20:- :kickass: (det handlade om kilon då), tyvärr så är han ju inte längre kvar där men det var riktigt kalas :o)