handdator

Visa fullständig version : Kramp i musklerna efter träning


Röda Björnen
2012-04-19, 14:22
Jag anser mig träna väldigt hårt men har på senare tiden också fastnat för tunga vikter och innan dess hade jag inte detta problem, och ett problem jag upptäckt är att efter ett hårt pass så får jag kramp i de muskler jag tränat bara jag råkar spänna dem eller anstränga dem lite smått. Det är helt okej om jag tar det lugnt men bara de spänns lite så biter det som en kniv..

Är detta något andra har som är vanligt eller är något fel?

MVH

blondyz
2012-04-19, 14:32
Händer mig ibland.. Jag tränar inte överdrivet tungt om man jämför med många, men för min förmåga tränar jag hårt.

Biceps är värst, dagarna efter får jag kramp direkt. Sträcker jag inte ut helt och håller det en stund så krampar det totalt igen.

Kan tillägga att biceps är de muskler som jag personligen tycker mig ha mest problem med.

Fredriiik
2012-04-19, 14:56
Dricker du ordentligt? Har för mig att taskig vätskebalans kan orsaka kramper. Sen är det någon vitamin också men kommer tyvärr inte ihåg.

Jag skulle börja med att ösa i mig en massa vatten under de dagarna du tränar och se om det hjälper.

blondyz
2012-04-19, 15:05
Dricker du ordentligt? Har för mig att taskig vätskebalans kan orsaka kramper. Sen är det någon vitamin också men kommer tyvärr inte ihåg.

Jag skulle börja med att ösa i mig en massa vatten under de dagarna du tränar och se om det hjälper.

Är det inte främst mineraler du tänker på?

Fredriiik
2012-04-19, 15:07
Är det inte främst mineraler du tänker på?

das is möglisch min herre! :) Kom som sagt inte ihåg ;P Så någon får gärna fylla i vad det är mer som kan bidra till kramper.

vicarious
2012-04-19, 15:13
Obalans eller brist av mineraler. Brukar väl främst vara kalium och magnesium det rör sig om tror jag.

blondyz
2012-04-19, 17:23
Obalans eller brist av mineraler. Brukar väl främst vara kalium och magnesium det rör sig om tror jag.

Magnesiumbrist brukar visa sig genom ofrivilliga muskelryckningar, mycket möjligt att det kan övergå i kramp också.

Röda Björnen
2012-04-19, 18:53
Magnesiumbrist brukar visa sig genom ofrivilliga muskelryckningar, mycket möjligt att det kan övergå i kramp också.

Jo har pga ekonomi haft svårt att hålla en redig allsidig kost senaste 2 månaderna, detta problem började för ca 5 veckor sedan.

Muskelryckningar har jag också råkat ut för, främst i låren där muskel skakat till plötsligt. Något ni rekommenderar för att få mer magnesium och kalcium i kosten.

Dricker en del mjölk så kalcium bör ju inte vara ett problem, magnesium dock är jag osäker på!

MVH

Forqie
2012-04-19, 19:27
Händer också mig, i alla fall efter varje benpass, riktigt läskigt :(

blondyz
2012-04-19, 19:43
Jo har pga ekonomi haft svårt att hålla en redig allsidig kost senaste 2 månaderna, detta problem började för ca 5 veckor sedan.

Muskelryckningar har jag också råkat ut för, främst i låren där muskel skakat till plötsligt. Något ni rekommenderar för att få mer magnesium och kalcium i kosten.

Dricker en del mjölk så kalcium bör ju inte vara ett problem, magnesium dock är jag osäker på!

MVH

Jag vet faktiskt inte riktigt i vilka livsmedel det finns rikligt med magnesium, tror inte det brukar kosta så mycket att köpa tillskott på apoteket dock om man är intresserad av det.