handdator

Visa fullständig version : Ryggen vägrar bli större/Hur få "V" formen?


VVV
2012-04-19, 12:46
Hej!
Jag har tränat nu i några månader och jag har börjat att se resultat. Jag har dessutom ökat i styrka i hela kroppen ganska rejält. Jag har blivit större/starkare i brösten, armarna, benen, magen osv och LITE i ryggen men jag har inte alls fått samma resultat i ryggen. Jag är riktig besviken över resultatet jag fått på ryggen. Jag har ökat i styrka men dock har de inte alls blivit större känns det som.

Så här kommer frågan. Varför blir inte min rygg större/bredare och varför får jag inte "V" formen trots att jag har blivit starkare och kan ta högre vikter? Vad kan jag göra för att få V formen och riktig breda vingar. Skulle uppskatta om någon skulle kunna ge mig lite förslag och svara på mina frågor osv och kanske säga några övningar som är riktig bra för att få riktig breda vingar/ bred rygg. Jag vill verkligen få en bred rygg.

Tack på förhand!
Mvh
VVV

Noob72
2012-04-19, 12:47
Några månader? Är du ett så kallat nyårslöfte som hållt i lite längre än normalt?

Strand93
2012-04-19, 12:52
Försök träffa latsen. Kör lats/chins med brett grepp, rodd med brett grepp etc. Även sidolyft kan hjälpa. Annars så är ju ett enkelt sett att bli smalare runt midjan :D

z_bumbi
2012-04-19, 12:52
Hur ser ditt träningsprogram ut?

Fredrik_S
2012-04-19, 12:55
Det brukar väl åtminstonde ta ett eller ett par år med bra gener att verkligen forma om sig och få till en rejäl muskulatur. Med vanliga gener lär det ta betydligt mycket längre tid, och med dåliga kommer det aldrig hända.

emi23j
2012-04-19, 13:16
+1 på vad de andra redan sagt. + ät mer mat!

Silencer
2012-04-19, 14:11
Det tar år...

Popliteus
2012-04-19, 14:14
Försök träffa latsen. Kör lats/chins med brett grepp, rodd med brett grepp etc. Även sidolyft kan hjälpa. Annars så är ju ett enkelt sett att bli smalare runt midjan :D

Latssdrag med smalt grepp för vidd!!

jokem
2012-04-19, 14:18
Fortsätt träna

Kåla
2012-04-19, 14:21
Latssdrag med smalt grepp för vidd!!
Vad bygger då brett grepp? Eller är brett grepp bara idioti?

Wormzie
2012-04-19, 14:21
Träna latsdrag/chins/pullups och glöm inte att lägga till roddövningar också.

Popliteus
2012-04-19, 14:29
Vad bygger då brett grepp? Eller är brett grepp bara idioti?

Okej riktigt så är det inte. Brett grepp bygger övre lats och inre rygg medan smalt supinerat grepp bygger nedre lats. Så en blandning borde vara det bästa. Men jag tycker att större fokus ska läggas på smalt grepp för en bredare rygg.

VVV
2012-04-19, 14:41
Några månader? Är du ett så kallat nyårslöfte som hållt i lite längre än normalt?

Nej jag har tränat nu i 6 månader ungefär och det kommer bli många framöver.

Försök träffa latsen. Kör lats/chins med brett grepp, rodd med brett grepp etc. Även sidolyft kan hjälpa. Annars så är ju ett enkelt sett att bli smalare runt midjan :D

Vad menar du med att "träffa latsen"?

Hur ser ditt träningsprogram ut?
När jag tränar rygg så brukar det så ut så här: ( Vet inte riktig namnen på alla övningnar men ska försöka hitta/förklara de)
1. Chin ups 3xfailure

2. Pulldown på maskin 3x8

3. Wide-Grip Pulldown Behind The Neck , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a167.png

4. V Bar Pull down 3x8 ,bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a373.png

5. T Bar Row , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a103.png

6. Den här övningen fast på maskin och sittandes vet inte vad den heter bild : http://www.jefit.com/images/exercises/a176.png 3x8

7. Den här övningen fast på maskin och sittandes vet heller inte va den heter , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a693.png 3x8

8.Sist kör jag en nedre rygg övning , bild http://www.jefit.com/images/exercises/a184.png 3x8

Såhär brukar ett ryggpass se ut för mig. Vad har ni för åsikter om det? är det för mycket/lite/något som behöver ändras så är det bara att säga till. Uppskattar alla tips och förslag!

Tack för alla era svar! Det är bara att säga vad ni tycker.
Mvh

PeterN0rth
2012-04-19, 14:44
Du behöver inte ha en bibel av övningar för att få en bra fysik.

Använd max 2-3 för ÖVRE rygg och lär dig tekniken. Variera mellan 5-12 reps beroende på övning och dag. Jag kör 2 gånger i veckan med "volym" på ena och "styrka" på andra.

Sliter du i sakerna enbart för viktens skull kommer du aldrig få större lats än Gandhi.

Noob72
2012-04-19, 15:03
Tycker inte han förtjänar ett svar då han skriver att ryggen vägrar bli större efter några månaders gymmande.

RSundin
2012-04-19, 15:08
Äh, bara läs Axon.blogg.se så ska de nog gå bra, haha

VVV
2012-04-19, 15:12
Tycker inte han förtjänar ett svar då han skriver att ryggen vägrar bli större efter några månaders gymmande.

Tycker inte att du ska vara kvar i den här tråden när du ändå inte hjälper till något utan att bara skriva negativa kommentarer, du måste ju ha ett perfekt liv. Dessutom så förväntar jag mig inte att jag ska ha hulken rygg men eftersom jag har sett skillnad i de övriga muskelgrupperna så tycker jag att det är konstigt att ryggen inte har blivit större, iallafall lite åtminstonde. Hur som helst så förstår jag inte varför du lägger ner tid på att läsa det jag har skrivit när du ändå skriver negativa kommentarer istället för att skriva något vettigt.

Mauriice
2012-04-19, 15:37
Nej jag har tränat nu i 6 månader ungefär och det kommer bli många framöver.



Vad menar du med att "träffa latsen"?


När jag tränar rygg så brukar det så ut så här: ( Vet inte riktig namnen på alla övningnar men ska försöka hitta/förklara de)
1. Chin ups 3xfailure

2. Pulldown på maskin 3x8

3. Wide-Grip Pulldown Behind The Neck , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a167.png

4. V Bar Pull down 3x8 ,bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a373.png

5. T Bar Row , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a103.png

6. Den här övningen fast på maskin och sittandes vet inte vad den heter bild : http://www.jefit.com/images/exercises/a176.png 3x8

7. Den här övningen fast på maskin och sittandes vet heller inte va den heter , bild: http://www.jefit.com/images/exercises/a693.png 3x8

8.Sist kör jag en nedre rygg övning , bild http://www.jefit.com/images/exercises/a184.png 3x8

Såhär brukar ett ryggpass se ut för mig. Vad har ni för åsikter om det? är det för mycket/lite/något som behöver ändras så är det bara att säga till. Uppskattar alla tips och förslag!

Tack för alla era svar! Det är bara att säga vad ni tycker.
Mvh

Jesus, det var ett mastigt ryggpass. Kör du verkligen 8(!!) övningar? Varför kör du så mycket? Hur många vilodagar har du efter ett sånt pass?

Kom ihåg för inte så längesen då mina ryggpass var jävligt långa. Gick sen över till 4 set chins, 3 set stångrodd, och 3 set rear delt flyes för ett tag sen och än så länge svarar ryggen positivt. Intensiteten är högre dessutom nu när volymen skalats ner.

"But hey, you can do whatever the FUCK you wanna do!!!" - Hodge Twins

VVV
2012-04-19, 15:52
Jesus, det var ett mastigt ryggpass. Kör du verkligen 8(!!) övningar? Varför kör du så mycket? Hur många vilodagar har du efter ett sånt pass?

Kom ihåg för inte så längesen då mina ryggpass var jävligt långa. Gick sen över till 4 set chins, 3 set stångrodd, och 3 set rear delt flyes för ett tag sen och än så länge svarar ryggen positivt. Intensiteten är högre dessutom nu när volymen skalats ner.

"But hey, you can do whatever the FUCK you wanna do!!!" - Hodge Twins

Ja det brukar jag göra, Jag undrar om det är dåligt eller om jag bör ändra något? Tänkte kanske börja med 4 sets istället för 3.

Jag brukar vila 3 dagar ungefär efter varje ryggpass.
Bör jag ändra mitt ryggpass schema?

Zizou
2012-04-19, 16:01
24 set rygg på ett pass, var 4e dag?! Ryggen lär ju aldrig hinna återhämta sig efter ett sådant monsterpass om du ska träna efter 3 dar igen.

Halvera det minst, så lär du nog få mycket bättre resultat. Fokusera på t.ex marklyft, chins, rodd.

3 set mark (kan bytas ut mot 3 set av annan övning, t.ex latsdrag, varannan gång), 4 set chins, 4 set rodd t.ex. Täcker hela ryggen och lär ge dig bättre resultat än 24 set med 8 olika övningar.

Sheogorath
2012-04-19, 16:07
Okej riktigt så är det inte. Brett grepp bygger övre lats och inre rygg medan smalt supinerat grepp bygger nedre lats. Så en blandning borde vara det bästa. Men jag tycker att större fokus ska läggas på smalt grepp för en bredare rygg.

Men är det så som du säger då?

Jag kan ärligt säga att jag INTE tycker att det är så jäkla självklart vad skillnaden egentligen blir (avseende ryggmuskulatur) om man jämför breda och smala drag, och jag tycker ändå att jag gjort min läxa. Att det blir mer baksida axlar och bröst men mindre biceps i smala drag kan jag sträcka mig till. Och tvärt om alltså i breda drag. Men sen blir det svårt. Varför skulle t.ex. teres major aktiveras mindre i smala drag? Varför skulle latsen (än hellre någon viss del av dem?) aktiveras bättre? Varför skulle det vara skillnad i mängd aktivering i trapezius, levator scapulae, rhomboideus?

Latissimus Dorsi
2012-04-19, 16:29
Men är det så som du säger då?

Jag kan ärligt säga att jag INTE tycker att det är så jäkla självklart vad skillnaden egentligen blir (avseende ryggmuskulatur) om man jämför breda och smala drag, och jag tycker ändå att jag gjort min läxa. Att det blir mer baksida axlar och bröst men mindre biceps i smala drag kan jag sträcka mig till. Och tvärt om alltså i breda drag. Men sen blir det svårt. Varför skulle t.ex. teres major aktiveras mindre i smala drag? Varför skulle latsen (än hellre någon viss del av dem?) aktiveras bättre? Varför skulle det vara skillnad i mängd aktivering i trapezius, levator scapulae, rhomboideus?

Jag kan absolut noll koll inom anatomi, men mina 5 cents är väl att man har armbågarna mer utåt sidan i breda drag vilket mer aktiverar övre ryggen på något magiskt sätt, dvs huvudsakligen teres major och posterior deltoid. Rätta mig om jag har fel.

Sheogorath
2012-04-19, 16:31
Jag kan absolut noll inom anatomi, men mina 5 cents är väl att man har armbågarna mer utåt sidan i breda drag vilket mer aktiverar övre ryggen på något magiskt sätt, dvs huvudsakligen teres major och posterior deltoid. Rätta mig om jag har fel.

Du har fel.

Latissimus Dorsi
2012-04-19, 16:32
Du har fel.

Det glädjer mig men har du någon motivering herr Sheogorath :D

stromming
2012-04-19, 16:35
Det glädjer mig men har du någon motivering herr Sheogorath :D

Han säger att det inte är självklart att det är en skillnad. Då är det upp till dig att bevisa att det faktiskt är en självklart skillnad, och att latsen tar mer i breda drag.

Sheogorath
2012-04-19, 16:36
Det glädjer mig men har du någon motivering herr Sheogorath :D

Det kanske det hade gjort, men jag säger tvärt om: vad finns det för stöd för din uppfattning? Bakre delta kan vi ganska enkelt utesluta. Det är bara ett fåtal av muskelfibrerna, de längst ner, som kan bidra till adduktion av armen medan hela muskeln kan göra extension. Så den bör helt klart kunna jobba effektivare i smala drag. Teres major kan jag intuitivt känna att den skulle kunna tänkas jobba effektivare i adduktion än i extension men jag tror aldrig jag sett någon studie på detta och jag tycker inte att det är helt klart när man kikar på ursprung, fäste, muskelfibrerriktningar osv.

Silencer
2012-04-19, 17:50
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

Hur stor validitet nu detta har då... spännande iaf.

aldoschadewitz
2012-04-19, 19:03
Vad bygger då brett grepp? Eller är brett grepp bara idioti?

nej tvärt om, bredare grepp tar mer på ryggen än smalt grepp (som tar mer på biceps) dock kan man lyfta tyngre med smalt. kör båda typ 3 sett brett sen 2 sett smalt och tvärt om nästa ryggpass

Grapeman
2012-04-19, 19:05
Tihi, @sidolyft!

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

aldoschadewitz
2012-04-19, 19:07
Men är det så som du säger då?

Jag kan ärligt säga att jag INTE tycker att det är så jäkla självklart vad skillnaden egentligen blir (avseende ryggmuskulatur) om man jämför breda och smala drag, och jag tycker ändå att jag gjort min läxa. Att det blir mer baksida axlar och bröst men mindre biceps i smala drag kan jag sträcka mig till. Och tvärt om alltså i breda drag. Men sen blir det svårt. Varför skulle t.ex. teres major aktiveras mindre i smala drag? Varför skulle latsen (än hellre någon viss del av dem?) aktiveras bättre? Varför skulle det vara skillnad i mängd aktivering i trapezius, levator scapulae, rhomboideus?

du har troligtvis rätt men bör han isolera övningarna på detta sätt med tanke på att han vill bygga en större rygg. då lär väll inte fokuset ligga på teres major och minor utan lats?

Röda Björnen
2012-04-19, 19:09
nej tvärt om, bredare grepp tar mer på ryggen än smalt grepp (som tar mer på biceps) dock kan man lyfta tyngre med smalt. kör båda typ 3 sett brett sen 2 sett smalt och tvärt om nästa ryggpass

Motivera

MVH

Sheogorath
2012-04-19, 19:39
du har troligtvis rätt men bör han isolera övningarna på detta sätt med tanke på att han vill bygga en större rygg. då lär väll inte fokuset ligga på teres major och minor utan lats?

Hur kan du få breda och smala drag till isolationsövningar över huvud taget? Bara för att de i viss mån har olika inbördes muskelaktivering är det ju inga isolationsövningar. Inte på långa vägar oavsett utförande.

Popliteus
2012-04-19, 20:52
Men är det så som du säger då?

Jag kan ärligt säga att jag INTE tycker att det är så jäkla självklart vad skillnaden egentligen blir (avseende ryggmuskulatur) om man jämför breda och smala drag, och jag tycker ändå att jag gjort min läxa. Att det blir mer baksida axlar och bröst men mindre biceps i smala drag kan jag sträcka mig till. Och tvärt om alltså i breda drag. Men sen blir det svårt. Varför skulle t.ex. teres major aktiveras mindre i smala drag? Varför skulle latsen (än hellre någon viss del av dem?) aktiveras bättre? Varför skulle det vara skillnad i mängd aktivering i trapezius, levator scapulae, rhomboideus?

Det är ett bra sätt att dela in hur de olika greppen aktiverar ryggmuskulaturen tycker jag om man ska generalisera lite. Jag tkr att det är lättare att utföra latsdragen med smalt grepp och lägga störst del av utförandet på avsedd muskel. Därav en bättre procentuell aktivering av latsen vid utfört arbete. Nu vet jag att du ville höra ngt i stil med eftersom att Angulus inferior inåtroteras/adduceras mer vid ett bredare grepp blir rhomboideus mer aktiv... och att biceps utför en större del av arbete vid brett grepp samtidigt som att det går att minimera deltoideus posteriors % aktivering med ett mer vertikalt drag vid smalt grepp. Även att latsens nedre fibrer är mer aktiva vid en extension/depresseionsröresle snarare än en adduktion/depression. Men det är bara vad jag tror :D.

Sheogorath
2012-04-19, 20:55
Det är ett bra sätt att dela in hur de olika greppen aktiverar ryggmuskulaturen tycker jag om man ska generalisera lite. Jag tkr att det är lättare att utföra latsdragen med smalt grepp och lägga störst del av utförandet på avsedd muskel. Därav en bättre procentuell aktivering av latsen vid utfört arbete. Nu vet jag att du ville höra ngt i stil med eftersom att Angulus inferior inåtroteras/adduceras mer vid ett bredare grepp blir rhomboideus mer aktiv... och att biceps utför en större del av arbete vid brett grepp samtidigt som att det går att minimera deltoideus posteriors % aktivering med ett mer vertikalt drag vid smalt grepp. Även att latsens nedre fibrer är mer aktiva vid en extension/depresseionsröresle snarare än en adduktion/depression. Men det är bara vad jag tror :D.

Jag gillar det här svaret mer. Det är mer spekulativt och inte ett "så här är det, så här ser det ut"-svar. För nyfikenhets skull: hur tänker du när du säger att latsens nedre delar aktiveras mer i extension än adduktion? Det är inget jag stött på eller själv kan se.

Akagi
2012-04-19, 21:44
Jesus, det var ett mastigt ryggpass. Kör du verkligen 8(!!) övningar? Varför kör du så mycket? Hur många vilodagar har du efter ett sånt pass?

Kom ihåg för inte så längesen då mina ryggpass var jävligt långa. Gick sen över till 4 set chins, 3 set stångrodd, och 3 set rear delt flyes för ett tag sen och än så länge svarar ryggen positivt. Intensiteten är högre dessutom nu när volymen skalats ner.

"But hey, you can do whatever the FUCK you wanna do!!!" - Hodge Twins

+1 Hodge Twins :D

VVV
2012-04-24, 10:17
Tycker ni att mitt ryggschema är dålig? Vad tycker ni om den?
Jag tycker att det är konstigt att jag blivit betydligt starkare och större i de övriga muskelgrupperna medan jag inte har fått några vingar alls eller särskilt större rygg fastän jag har ökat i styrka i alla ryggövningar rejält vägrar latissimus dorsi (vingarna) bli större. Varför?
Skulle verkligen uppskatta ett svar. Kan det vara så att genetisk så har jag helt enkelt en kass rygg och vingar och i så fall kommer jag aldrig kunna träna till mig "V" vingarna under några årstid? Tacksam för svar.

Zizou
2012-04-24, 10:23
Tycker ni att mitt ryggschema är dålig? Vad tycker ni om den?
Jag tycker att det är konstigt att jag blivit betydligt starkare och större i de övriga muskelgrupperna medan jag inte har fått några vingar alls eller särskilt större rygg fastän jag har ökat i styrka i alla ryggövningar rejält vägrar latissimus dorsi (vingarna) bli större. Varför?
Skulle verkligen uppskatta ett svar. Kan det vara så att genetisk så har jag helt enkelt en kass rygg och vingar och i så fall kommer jag aldrig kunna träna till mig "V" vingarna under några årstid? Tacksam för svar.

JAG tycker det. Alldeles för många övningar och set enligt mig. 8 övningar á 3 set var fjärde dag känns extremt.

Här är min post angående det: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5724693&postcount=20

moodi
2012-04-24, 11:23
Korta ner antalet övningar till 4 istället..

Marklyft
Chins
Någon form utav rodd (jag föredrar stångrodd/kabelrodd med v-handtag)
Shrugz

Så kör jag iallafall, dock kör jag latsdrag eftersom jag är för svag och tung för chins!

madballz
2012-04-24, 11:42
Det handlar om proportioner, om du har smal midja får du mer v-formad rygg.