handdator

Visa fullständig version : MINA tips och trix under deff - Mat, dryck och "godis".


rarr
2012-04-18, 23:31
Hej kolo. Gör denna tråden för att försöka hjälpa "nybörjare" som inte kan stå emot godsaker ibland och ge dem lite tips och trix på olika göttigheter man kan äta då jag själv gått den långa vägen och testat, läst etc. Jag själv älskar snabbmat, godis, chips och läsk. Jag har nu börjat deffa igen inför sommaren och det är skönt att vara igång igen. Jag är en riktig, kallas det discogymmare(?), tränar hårt inför något för att sedan slappa "off season". *flex*

Jag har under mina deffperioder testat några olika metoder, nutrilett, kaloriräkning till "inga kolhydrater" Det som har passat mig bäst är att skippa kolhydraterna samtidigt som jag räknar kalorier. Mitt tips här; Om du nu verkligen vill köra nutrilett så gör det endast om du är mycket överviktig. I mitt fall när jag testade nutrilett så hade jag nått enstaka kilo som skulle bort, fick bort dem men kände mig svag och tanig efter det, aldrig mer.

Tänkte slänga ur mig lite saker som jag äter och vad som funkar för mig i olika sammanhang i vardagen, samt lite tips på hur jag brukar lösa kniviga situationer gällande kost.

En vanlig dag (fysiskt arbete 7-16):
07.00: Kaffe
09.00: 1 äpple, 1 liten burk yoghurt, 1 proteinshake, kaffe.
11.00: Kaffe
13.00: 2st kycklingfiléer med lite tzatziki
16.00: Proteinshake eller om jag är trött och hungrig, kvarg(kesella) med en klype russin
18.00: 2st kycklingfiléer med lite sweet chili sås
19.00: 5km powerwalk och direkt efter ett gympass
Efter träning ca 21.00 Proteinshake

Så här ser mina dagar ut just nu, funkar hur bra som helst för MIG och jag gör fina framsteg i fettreduceringen. Kan även tillägga att jag bygger på mig muskler och styrka. Till teorinissar; mitt liv är som ett lab fullt av experiment, detta experimentet går enligt planerna vad som än står i regelboken!

Nu till själva tipsen:

Jag ÄLSKAR läsk och när jag verkligen är sugen så dricker cola Zero eller redbull sugarfree.

Vi alla blir förr eller senare medbjudna till pizzerian, och istället för att tacka nej eller hänga med utan att äta något så beställer jag en sallad med Isbergssallad, skinka, kyckling och kebab + lite sås.

Det är lördagskväll och det rycker i godistarmen efter något gott, läkerol extreme salmiak och läkerol giant salvi är några personliga favoriter.

Jag äter kyckling extremt ofta, jag försöker variera hur jag tillagar kycklingfilén för att försöka variera smaken.
Skära filén i till små kuber och steka tillsammans med lök, steka som den är, grilla den med god marinad eller köra den i ugnen.

Kvarg, usch och fy, men till mellanmål är dess näringsvärden bara för bra, blanda med en skvätt fun light.

Glass är ju förbannat gott, köp GB's halvlitersförpackning "lättglass 5%" och dela förpackningen på mitten. Köp även ett proteinpulver med mycket söt smak, blanda en halv skopa pulver med 0.75dl vatten, värm och vipps så har du glass med chokladsås under 200kcal!

Enkel och smidig lunch för den som är i farten eller är för lat för att laga mat, kräsna kan kolla bort, en burk med tonfisk i vatten.

Extremt sällan så köper jag mig en påse färdigpoppade popcorn, 75g tror jag att det är i dom (fast påsarna är stora). Det är gott och räcker länge, och en påse på 75g innehåller inte mycker kcal Har dock för mig att det är runt 50% kolhydrater, men när det verkligen krisar är det en räddare i nöden.

Nu är det sent och jag ska upp tidigt, gör en EDIT om jag kommer på fler tips.

Hoppas det var till någon hjälp!

BlingMe
2012-04-19, 00:40
Tack för detta. Även om det inte var något för mig så är det alltid kul att se hur andra äter under deffen.

Tycker vi behöver fler sådana här inlägg istället för det vanliga standard svaret som länkar till Grubs deffguide.

DGARD
2012-04-19, 07:38
Håller med BlingMe alltid kul med lite tipps.

Själv brukar jag ta en halv eller hel proteinbar. 200kcal kan man ta och då också få i sig 20g protein känns bra även om det egentligen är godis.

Försöker räkna in lite gott i dieten under helgerna så jag inte blir helt extrem vilket jag annars har en tendens till att bli vilket dessutom alltid slutar i fail.

Glassen var bra det ska jag testa.

Aljo
2012-04-19, 08:22
Var faktiskt nära på att spy när jag läste "en vanlig dag" haha, just för att jag tidigare ofta har tillagat mina kycklingfiléer på ett sätt som gör att det inte blir gott =D

Mina tips:

Stora glas kaffe (0,4 - 0,5l) med röd mjölk. Mättar väldigt bra för stunden.

Blir du hungrig och inte vill/ska äta på ett tag, gör någonting. T.ex. gå en promenad eller börja städa på vinden. Så släpper hungern lite och man får lite cardio om man annars är lat =)

Och om man gillar broccoli, ät det i stora mängder till måltiderna. Fyller ut magsäcken fint.

Coachamig
2012-04-19, 13:50
Tack för detta. Även om det inte var något för mig så är det alltid kul att se hur andra äter under deffen.

Tycker vi behöver fler sådana här inlägg istället för det vanliga standard svaret som länkar till Grubs deffguide.

Håller med, det är kul att se hur andra äter så jag kan ju dela med mig av mina snacks jag änvänder för att tillfälligt dämpa sötsuget:
Dricka:olika funlight, cola zero, pepsi max

Ätbart:
Vaniljkräm - Blanda ica 2x lättkvarg 250g med 1 portion proteinpulver (funkar med alla smaker i princip men vanilj är favoriten) rör i pyttelite sötningsmedel om det behövs o sen lite psylliumfrön för att det ska se fint ut o mätta mer. <400kcal och typ 75g protein har jag för mig.

Jello - lägg 1 paket gelatinblad i 2dl vatten medans ni värmer 2dl vatten blandat med 4-5dl funlight till ljummen temperatur häll sedan ihop allt i kastrullen o rör tills gelatinet lösts, häll sedan upp i en fet skål o in i kylen i2-3h ger en fet jello som man kan smaska på en hel kväll bara <110kcal !! Ha i nåra bär lr så i skålen så sere finare ut.

ProteinJello(pannacottaliknande) - gör precis samma som vanliga jellon men byt vatten o saft mot minimjölk+proteinpulver(kan va bra att ha i lite sötningsmedel + typ vaniljessans om vaniljsmak på pulvret lr kakao om choklad för att få tillräckligt med smak). E bäst att skaka mjölk o pulver i shaker o hälla ut i kastrullen för att slippa klumpar. Kalorier varierar med ingredienser och proportioner men jäävla massa protein o stor sats så lätt att få in i deff om man minskar lite på något annat mål under dagen

Sen är även kvarg blandat med något av detta en klassiker: fun light, önos lågkcal hallonsylt, bär (OBS blanda aldrig med pepsi det var det vidrigaste jag ätit på länge:D)

Stryc9
2012-04-19, 14:21
0600: Två ägg, två skivor carbzone

0800: Proteinshake

1000: Proteinshake

1100: 100-200g kött, kyckling med ~100g grönsaker

1400: Proteinshake

1600: Ett mer kalorirkt proteinpulver med mjölk, 200kcal plus ~150 för mjölken

gym

Middag 100-200g kött, fågel etc med grönsaker. Plus eventuell sås och andra tillbehör

Kvällsmål, ett ägg, en ölkorv eller light kvarg med bär eller något i den stilen

Litenochlortig
2012-04-19, 14:57
Tänk inte förmycket på vad du stoppar i dig, skit i att räkna kalorier på grönsaker, magra såser, och smör samt rökt skinka som pålägg.

Lär dig uppskatta hur mycket kalorier olika måltider innehåller tills att du kan dom så att du slipper väga och istället kan mäta t ex 2dl råa makaroner och 15 köttbullar räcker för detta mål.

Det är riktigt jobbigt att överäta på fettsnålt kött så juda dig så mycket du kan när det finns tillgängligt.

kaffe kaffe kaffe kaffe

Jampa
2013-03-15, 11:47
Jag har precis tänkt att börja deffa (första gången) Finns det någon gräns på hur mkt man ska äta jämfört med vad man väger? (Jag har tränat i cirka 4 år och väger omkring 76 kg)

Sinatra
2013-03-15, 18:54
Ganska likt mig ändå!

Fast när det gäller sötsaker så kör jag fan på the real deal. Whatever liksom så länge jag jag inte går över kalorigränsen. Den dagen jag käkar onyttigt så brukar jag köra kyckling och broccoli till lunch och byta ut middagen mot proteinpulver. Går mätt hela dagen och jag kan trycka i mig något onyttigt på kvällskvisten.

Fungerar för mig! Gillar inte att käka lättglass och sådant. Käkar det jag vill ha.

Idag fick jag starkt sug för jordnötssmör så det kommer bli stora jävla mackor med jordnötssmör och proteinbars. YUMMEH!