handdator

Visa fullständig version : Frekvens i ben/press/drag


Rawsteel
2012-04-18, 22:26
Goddag, sitter och planerar ett nytt upplägg efter många månaders 2 split nötande då jag helt enkelt vill börja träna med lite högre volym.
Jag tänkte dock höra om ni har några förslag på hur man bör lägga upp ett ben/press/drag upplägg där vilan inte blir för lång och inte för kort innan varje muskel tränas igen.
Om jag kör som nedan så kommer varje muskel tränas 2 gånger under loppet av 7 dagar, dock så är det 118h vila vilket jag tycker låter lite för mkt, vad tycker ni?

Dag 1 - Ben
Dag 2 - Press
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Drag
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Börja om

Ett annat alternativ är ju att köra 3-1-3 men det känns nästan lite mastigt att vara på gymmet 6 dagar i veckan.

Rawsteel
2012-04-19, 10:18
Ingen som är duktig på det där med frekvens? Tränar man 7-9 riktiga arbetsset där man slutar 1-2 ifrån failure är då 118h för lång vila?
Vad har ni för erfarenheter av press/drag/ben?

Pompere
2012-04-19, 11:07
Goddag, sitter och planerar ett nytt upplägg efter många månaders 2 split nötande då jag helt enkelt vill börja träna med lite högre volym.
Jag tänkte dock höra om ni har några förslag på hur man bör lägga upp ett ben/press/drag upplägg där vilan inte blir för lång och inte för kort innan varje muskel tränas igen.
Om jag kör som nedan så kommer varje muskel tränas 2 gånger under loppet av 7 dagar, dock så är det 118h vila vilket jag tycker låter lite för mkt, vad tycker ni?

Dag 1 - Ben
Dag 2 - Press
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Drag
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Börja om

Ett annat alternativ är ju att köra 3-1-3 men det känns nästan lite mastigt att vara på gymmet 6 dagar i veckan.

Körde det under höst/vinter. Funkade fint med återhämtning på 72h, bara du inte gick till fail i alla set. Dock krävs det enorm träningsmotivation för att hålla hög kvalite på gymmet 6 dgr/vecka.