handdator

Visa fullständig version : Body Science Brain Optimizer


Botrik
2012-04-18, 20:58
Stötte på det här tillskottet alldeles nyss då jag kikade runt lite på nätet och blev lite nyfiken på om det faktiskt fungerar? Jag ställer mig tveksam precis som alltid när det gäller kosttillskott men det vore kul att höra om det är någon som provat och märkt av någon effekt!

Jag tänker väl främst använda det till annat än träning - typ vid provskrivning i matematik eller liknande. Det har väl sin plast inom träningen också, dock.

Någon?

deadich
2012-04-18, 21:13
Det hade underlättat om du skrev ingredienserna. Så jag gör det för att underlätta för framtida läsare.


Serveringsstorlek: 2 ½ skopa / 7.5 gram
Body Science proprietary blend focus †
L-tyrosin †
Acetyl L-karnitin †
DMAE †
Ginko biloba

DMAE:
Short-term studies have shown an increase in vigilance and alertness with a positive influence on mood following administration of DMAE, vitamins, and minerals in individuals suffering from borderline emotional disturbance.[5] Research for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has been promising, though inconclusive.[6] A study showed dimethylaminoethanol to decrease the average life span of quail.[7]


Hoppa till: navigering, sök
Strukturformel för L-tyrosin.
Molekylmodell

Tyrosin (Tyr, Y) är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner. Ämnet tillhör gruppen hydrofila eller polära aminosyror.

Tyrosin är en ingrediens vid kroppens tillverkning av tyreoideahormoner som styr kroppens ämnesomsättning, samt dopamin, melanin och noradrenalin.

/quote. Låter ju bra, men huruvida man ens behöver mer av tyrosin vettefan. Studier skulle vara trevligt om någon kan hitta.


Ginko ska vara bra för minnet bland annat enligt gamla skrönor. Enligt forskningsrapporter stämmer det dock inte.



ALCAR has the ability to cross the blood-brain barrier and get to the brain blood circulation, where it acts as a powerful antioxidant,[14] which helps in prevention of the brain cells' deterioration. Its supplementation has been shown to be neuroprotective in instances of cerebral ischemia in rats[15] and may be useful in treating peripheral nerve injury as well as spinal cord injury.[16][17] It may have some neuroprotective benefit in the treatment of Parkinson's disease, but further research is required.[18] ALCAR is also known to increase sperm motility,[19] which describes the ability of sperm to move vigorously. Since motility is among the most important factors that help in the determination of sperm’s fertilization capability, acetyl-L-carnitine can help sperm cells move more actively, which consequently leads to the improved male fertility.

ALCAR has been shown to be more effective than tamoxifen in improving the curvature and reducing the pain and plaque sizes for men who sought treatment for their Peyronie's disease early and having low curvature deformities.[20] ALCAR has also been shown to improve insulin response[21][22] and is proved to have a positive effect on various muscle diseases as well as heart conditions. [23] [24]



Personligen tror jag att om det ger effekt så är det en väldigt liten effekt man får av produkten. Så liten att det inte är värt det. Men har du pengar så kan du ju testa.

King Grub
2012-04-18, 21:16
Bortkastade pengar baserade på mest oklara studieresultat.

Tiefensee
2012-04-18, 21:20
Ginko ska vara bra för minnet bland annat enligt gamla skrönor. Enligt forskningsrapporter stämmer det dock inte.





ginko biloba är klassat som naturläkemedel. Ett av kriterierna för att få klassas som naturläkemedel är att det har bevisad effekt.
Biloba kan avhjälpa minnesbesvär hos äldre och avhjälpa öronsusningar. Det hjälper till att öppna upp blodkärl.

aldoschadewitz
2012-04-18, 21:57
ginko biloba är klassat som naturläkemedel. Ett av kriterierna för att få klassas som naturläkemedel är att det har bevisad effekt.
Biloba kan avhjälpa minnesbesvär hos äldre och avhjälpa öronsusningar. Det hjälper till att öppna upp blodkärl.

Va? Har ju fan ett stort sånt träd i min trädgård! Pappa gjorde te av det nån gång men kan jag använda det till träningen?

Tiefensee
2012-04-18, 22:19
Det är väl kanske främst något som kan vara intressant för äldre :)

z_bumbi
2012-04-19, 07:20
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Vaxter-i-livsmedel/Ginko-biloba-i-halsoprodukt/