handdator

Visa fullständig version : Har du problem med auktoriteter?


filmjölk
2012-04-18, 20:44
Jag tror att jag lider av denna åkomma. Vi kör en poll! (poll kommer om ett par min)

Stefan J
2012-04-18, 20:46
Mja, pissmyror som sitter och tuppar sig i auktoritetspositioner kan reta skiten ur mig (det är helt sanslöst hur lite makt som krävs ibland för att vissa ska balla ur). Men är det en vettig person på posten så nej.

Rikard Jansson
2012-04-18, 20:47
Edit; så ska man inte skriva när man söker till militären :)

xodd
2012-04-18, 20:49
Enl. psykologen på mönstringen har jag problem med kvinnliga auktoriteter... Något jag aldrig märkt av. Där emot är jag sannerligen för rätt kompetens på rätt plats, och det finns alldeles för många mellanchefer och högre upp i offentlig förvaltning och sjukvård som aldrig borde fått en bestämmande roll öht, och nej, inte bara kvinnor!

Oxe
2012-04-18, 20:51
Jag har jätte lätt för auktoriteter när det är pga pondus att dom har sin plats...

när nån fjunig 80kg mupp som inte är torrbakom öronen så väldigt stora problem, som till stor del sökt sig till en viss position pga att han är en mupp...

Sheogorath
2012-04-18, 20:52
Jag får nog sätta mig i gruppen med extrema problem. Det har möjligen blivit något bättre med åren men det skär sig fortfarande emellanåt i vissa situationer. Med rätta, tycker ju jag förstås.

Spartansk
2012-04-18, 20:58
Inte det minsta. Jag älskar när andra säger åt mig hur jag ska göra, in i minsta detalj. Jag hade blivit en bra samuraj.

Scratch89
2012-04-18, 20:59
Jag har svårt med läkare som glider in med sin vita rock och sätter sig på höga hästar.

Olegh
2012-04-18, 21:00
Alltså, jag vet inte riktigt. Kanske. En auktoritet kan utöva sin makt på olika sätt. Grundas maktutövandet på den auktoritära rollen snarare än rim och reson kommer jag ha stora problem med det hela. Men det har jag träffat på extremt sällan.

Rikard Jansson
2012-04-18, 21:00
På kolo har jag det :D

Victuhh
2012-04-18, 21:03
Fyller 21 detta året och tycker inte om "vuxna" (får man fortfarande använda detta uttrycket när man fyllt vuxen?) som ser mig som en pojkvasker, svårt att ge exempel :D

PeterN0rth
2012-04-18, 21:05
Är man lång och robust så brukar det aldrig vara några problem. Storlek har alltid betydelse.

Southwind
2012-04-18, 21:07
Ja.

http://funny-pictures-blog.com/wp-content/uploads/2011/09/Respect-my-Authoritah.jpg

Morty
2012-04-18, 21:08
Anarkist.... Hatters gonna fuarking HATT

Tolkia
2012-04-18, 21:14
Definiera "problem" och "auktoriteter".

filmjölk
2012-04-18, 21:15
Är man lång och robust så brukar det aldrig vara några problem. Storlek har alltid betydelse.

Eller så blir "auktoriteten" osäker, och tuppar sig än mer för att visa sin dominans som Bourgarhane. (Notera Bourgar, inte Alfa)

En typisk Bourgarhane har fått sin auktoritet genom sitt yrke, sin pappa, sina kontakter eller sina pengar, han känns igen på den trendriktiga frisyren, dyra kläderna och vill ge igen för åren du spolade honom i toaletten. Får du en sån som chef och du är storväxt och stabil kan du kallt räkna med att Bourgarhanen försöker sätta sig på dig närhelst han kan för att visa sin Bourgardominans.

Scratch89
2012-04-18, 21:20
Eller så blir "auktoriteten" osäker, och tuppar sig än mer för att visa sin dominans som Bourgarhane. (Notera Bourgar, inte Alfa)

En typisk Bourgarhane har fått sin auktoritet genom sitt yrke, sin pappa, sina kontakter eller sina pengar, han känns igen på den trendriktiga frisyren, dyra kläderna och vill ge igen för åren du spolade honom i toaletten. Får du en sån som chef och du är storväxt och stabil kan du kallt räkna med att Bourgarhanen försöker sätta sig på dig närhelst han kan för att visa sin Bourgardominans.

Men måste du dra in elaka bourgare i varenda tråd du gör? Kan inte auktoriteter och problemen de medför existera över partigränser och ideologier?

filmjölk
2012-04-18, 21:22
Men måste du dra in elaka bourgare i varenda tråd du gör? Kan inte auktoriteter och problemen de medför existera över partigränser och ideologier?

Porblem Ofiser?

Scratch89
2012-04-18, 21:25
Porblem Ofiser?

Uppenbarligen.

Spartansk
2012-04-18, 21:25
Eller så blir "auktoriteten" osäker, och tuppar sig än mer för att visa sin dominans som Bourgarhane. (Notera Bourgar, inte Alfa)

Har hört om detta fenomen. Att biffiga killar råkar ut för bråk på krogen, från mindre killar som vill vara coola och "slå ner biffen".

För övrigt något jag aldrig råkat ut för. :')

130kg finsk sisu
2012-04-18, 21:30
Absolut inte. Man lyder och biter sig i tungan. Helt vanligt preusseri.

Någonting jag har problem med dock är chefer som flyr sitt ansvar, som vågar inte ta beslut och rider på en välbetald lön utan att våga vara chef.

spoon
2012-04-18, 21:31
Jag böjer mig för överheter som Lei, Cirkelrak och spange.

Torsk_ole
2012-04-18, 21:44
Någonting jag har problem med dock är chefer som flyr sitt ansvar, som vågar inte ta beslut och rider på en välbetald lön utan att våga vara chef.

+1

Det är värre med personer som innehar en position de inte kan behärska.

Vad är tycker de som har problem med auktoriteter att problemet är?

spoon
2012-04-18, 21:48
+1

Det är värre med personer som innehar en position de inte kan behärska.

Vad är tycker de som har problem med auktoriteter att problemet är?

När auktoriteten eller positionen används som ett argument för att veta bättre. Men det är väl egentligen bara dåligt ledarskap eller brist i kommunikation.

Morty
2012-04-18, 21:50
+1

Det är värre med personer som innehar en position de inte kan behärska.

Vad är tycker de som har problem med auktoriteter att problemet är?

Jag tycker att problemet med auktoriteter är att de finns på ställen där det inte är så frivilliga. Där de kan kontrollera en person mot personens vilja.

Morty
2012-04-18, 21:52
Men måste du dra in elaka bourgare i varenda tråd du gör? Kan inte auktoriteter och problemen de medför existera över partigränser och ideologier?

+1, i princip alla ideologier innehåller mer eller mindre tydliga inslag av auktoritärism.

egge
2012-04-18, 21:53
Jag lyssnar på punk.

filmjölk
2012-04-18, 22:18
Uppenbarligen.

Ok då Scratchis. Jag måste inte dra in borgerligheten i varenda tråd, men jag tycker den passar här, då just många auktoriteter anser sig vara auktoriteter för att de har en fet lön, en högskoleutbildning med status eller en fin titel, och det är borgerligt. Dessa personer njuter av sin nya maktställning, iom att de får mer att säga till om, något de inte fick göra när de växte upp. Sådana auktoriteter har jag ibland svårt för.

Jämför med läkaren i ditt eget exempel.

Ja han vet bäst, ja han är kompetent, och ja han har den yrkesmässiga befogenheten att trumfa dig. Trots det får du en barnslig känsla av att det hade vart ganska kul med att utsätta honom för en omgång av "Varför slår du dig själv?" så att han förstår att du är mycket starkare än honom, och inte borde ha en sån jobbig attityd.

Torsk_ole
2012-04-18, 22:19
När auktoriteten eller positionen används som ett argument för att veta bättre. Men det är väl egentligen bara dåligt ledarskap eller brist i kommunikation.

Eller brist på förståelse. Klart ingen gillar en dålig chef/ledare.

Jag tycker att problemet med auktoriteter är att de finns på ställen där det inte är så frivilliga. Där de kan kontrollera en person mot personens vilja.

Finns på ställen där de inte är så frivilliga? Kontrollera en person mot personens vilja? Kan du ge nåt exempel eller vidareutveckla?

TREX
2012-04-18, 22:31
Ja de är oftast idioter och gör saker på ett dåligt/ineffektivt sätt som det känns att man skulle kunna göra bra mycket bättre själv.

Nu tänker jag iofs på myndigheter när jag hör ordet så vet inte om jag är ute på djupt vatten.

Fartman
2012-04-18, 22:43
Nej inte alls faktiskt. Har väldigt lätt att handskas med auktoriteter, tex i armén hade jag inga som alls problem. Bara göra det man ska, man behöver inte vara en mes och smöra för den saken utan bara ta det som en karl utan tjafs och gnäll. Alla riktiga befäl och även värnpliktiga befäl (som annars kan vara riktiga ****** mot endel) respekterade mig då man inte var någon gnällig tönt och ingen försökte köra med mig heller. Om jag stöter på folk i auktoritetspositioner som jag märker är lite utav ****** (man läser fort av dessa) så brukar jag tänka "jaja, bara spela med så blir dom glada". "Maktgalna" personer är ju faktiskt på sätt och vis väldigt lätta att handskas med, bara låta dom tro att dom är jävligt häftiga och får som dom vill.. oftast så sitter dom ju ändå på den typen av ställen där det spelar mindre roll. Sen brukar det inte vara helt svårt att få lite som man själv vill om man bara vet hur man ska lägga fram det till dessa.
Jag har själv inget behov alls om att behöva bestämma så då är det inte svårt, då kanske vissa tror att man får en massa skit bara för att man inte orkar tjafsa men snarare tvärtom. Auktoriteter gillar ju ofta att sätta dom som krånglar på plats, dit hör inte jag. :D

(finns såklart extremfall där man måste vara en riktig dörrmatta om man inte lackar men det är undantagsfall som jag inte råkat ut för ännu)

C.E.J.
2012-04-18, 23:27
Det har alltid varit så, men det är först på sistone som kunnat sätta fingret på det, att jag har problem med auktoriteter. Jag läste inte OP, men i mitt fall innebär det att jag har en omedveten ovilja att följa andras råd. Jag vill göra alla misstagen på egen hand, varefter jag konstaterar att tipsen jag fick från början var vettiga trots allt.

Spartansk
2012-04-18, 23:38
Nej inte alls faktiskt. (...) Om jag stöter på folk i auktoritetspositioner som jag märker är lite utav ****** (man läser fort av dessa) så brukar jag tänka "jaja, bara spela med så blir dom glada". "Maktgalna" personer är ju faktiskt på sätt och vis väldigt lätta att handskas med, bara låta dom tro att dom är jävligt häftiga och får som dom vill.. oftast så sitter dom ju ändå på den typen av ställen där det spelar mindre roll. Sen brukar det inte vara helt svårt att få lite som man själv vill om man bara vet hur man ska lägga fram det till dessa.
Jag har själv inget behov alls om att behöva bestämma så då är det inte svårt, då kanske vissa tror att man får en massa skit bara för att man inte orkar tjafsa men snarare tvärtom. Auktoriteter gillar ju ofta att sätta dom som krånglar på plats, dit hör inte jag. :D

(finns såklart extremfall där man måste vara en riktig dörrmatta om man inte lackar men det är undantagsfall som jag inte råkat ut för ännu)

Instämmer med varenda ord.

hultman
2012-04-18, 23:47
Jag har problem med självutnämnda auktoriteter och personer i auktoritetstjänst som inte har täckning för det. Naturliga sådana har jag inga problem att lyda order av. Å andra sidan har jag sällan något stort behov av att tjafsa om det inte gynnar mig på något sätt och har svalt ett och annat i ett högre syfte. Ingen relation är friktionsfri.

JJOHANSSON
2012-04-19, 00:50
Albatross

hallar
2012-04-19, 04:35
Eller så blir "auktoriteten" osäker, och tuppar sig än mer för att visa sin dominans som Bourgarhane. (Notera Bourgar, inte Alfa)

En typisk Bourgarhane har fått sin auktoritet genom sitt yrke, sin pappa, sina kontakter eller sina pengar, han känns igen på den trendriktiga frisyren, dyra kläderna och vill ge igen för åren du spolade honom i toaletten. Får du en sån som chef och du är storväxt och stabil kan du kallt räkna med att Bourgarhanen försöker sätta sig på dig närhelst han kan för att visa sin Bourgardominans.

Jag ägnade inte min skolgång åt att mobba mina kamrater. Istället studerade jag och är således i en sådan situation nu att jag säger åt andra människor på mitt jobb vad som skall göras. Har inga problem med auktoriteter jag respekterar hierarkin med vetskap om att jag stadigt klättrar uppåt i den.

Brunfel
2012-04-19, 05:47
Min erfarenhet är att de som har problem med auktoriteter är väldigt bekväma med sin position i "hiearikin".
Samma personer tar ogärna själva beslut, eller sätter sin signatur på något osäkert.
Man gömmer sig bakom tryggheten att det är någon annans problem, och att det är okej med okonstruktiv kritik.

Yes
2012-04-19, 06:45
Jag respekterar kompetens och vad vissa positioner innebär. Inte mer än så.

mikaelj
2012-04-19, 06:58
Jag erkänner inte auktoriteter som inte kan rättfärdiga sin position.

Jag erkänner inte styrning som inte kan motiveras.

Delirium
2012-04-19, 07:14
Med tanke på min arbetsplats så vore det olycklig om jag hade auktoritetsproblem. Bara att ställa in sig i ledet.

Eddie Vedder
2012-04-19, 07:29
På kolo har jag det :D

Jag tycker snarare du verkar kysser marken för vissa auktoriteter men samtidigt som du har ett väldigt underligt behov av att gå emot andra bara för sakens skull.

On topic så behöver jag, precis som Tolkia, en bättre definition. Men rent generellt har jag inte problem alls med människor i hög ställning. Även om jag inte för den delen håller tyst om jag är kritiskt mot dem. Och jag har inga bekymmer att kritisera IRL, det behövs inte ett anonymt internetnick för det.

LoveMachine
2012-04-19, 07:54
Enligt min snäva definition så kan man i princip inte ha problem med auktoriteter. En person med sann auktoritet följer man helt naturligt. Om man tvivlar på deras lämplighet och "har problem" är personen ingen auktorietet utan bara chef/expert/besserwisser.

Fast i den konventionella innebörden så har jag inga direkta problem. Jag är fullt nöjd med att rätta in mig i ledet så länge som det inte är uppebart att auktoriteten är ute och cyklar totalt. Jag kan sätta gruppen i första rummet när så krävs. Mitt ego är tillräckligt robust för att inte jag ska känna mig som en omegaman bara för att jag inte står och skriker på andra och pekar med hela handen.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:03
Generellt tror jag att det som så ofta handlar om en summa av en auktoritetsdyrkan/auktoritetsfientlighet som alltid är konstant. Människor har ju en tydlig förmåga att lyda blint, de kanske mest kända psykologiska experiment som någonsin genomförs bevisar ju det och det är ju övertydligt i vardagen också. Samtidigt som man anser sig hata auktoriteter på annat håll.

Typ hata staten men dyrka Ayn Rand, hata hela sjukvårdsapparaten men dyrka någon guru som sysslar med Ayur Veda, hata Djurgårdens tränare men älska AIK:s etc.

Jag håller med LoveMachine, är auktoriteten i fråga verkligen en auktoritet kan jag känna en respekt oavsett om den personen gör något jag själv inte vill ge mitt stöd till i sak. Hitlers auktoritet kan jag inte annat än fascineras över till exempel.

Pernam
2012-04-19, 08:05
Jodå, om chefer och andra auktoriteter sätter sig på sina höga hästar, eller att jag inbillar mig att dom gör det det, så blir jag tvärsöver och diskussionslysten. Lustigt nog har jag ändå goda vitsord från både värnplikten och utlandstjänst, och i princip från alla jobb jag haft. Kan iofs bero på att cheferna lär sig att lämna mig ifred i mesta möjliga mån och låta mig köra mitt eget race.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:09
Jodå, om chefer och andra auktoriteter sätter sig på sina höga hästar, eller att jag inbillar mig att dom gör det det, så blir jag tvärsöver och diskussionslysten. Lustigt nog har jag ändå goda vitsord från både värnplikten och utlandstjänst, och i princip från alla jobb jag haft. Kan iofs bero på att cheferna lär sig att lämna mig ifred i mesta möjliga mån och låta mig köra mitt eget race.

Är det att "ha problem"? Du har ju uppenbarligen fått respekt till och med. Att inte lägga sig platt är väl inte att ha problem? Det verkar som sagt finnas en väldig definitionsförvirring här.

Rikard Jansson
2012-04-19, 08:14
Jag tycker snarare du verkar kysser marken för vissa auktoriteter

som vilka? :)

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:24
som vilka? :)

Du verkar se upp till de byggare som du gillar på ett ganska okritiskt sätt samtidigt som du är direkt anti mot andra idéer. Det du utstrålar är knappast att du ifrågasätter det ena och tror lite mer på det andra. Utan en väldigt svart och vit inställning. Men så behöver det ju inte vara, du kan ju bara ha en lite klumpig argumentationsstil på internet som får dig att framstå så.

Och jag säger inte det här för att vara otrevlig utan det är just så jag tycker att du betett dig på sistone. Du är väldigt säker på A och är övertygad om att de som gör A också har rätt och är bäst. De som inte riktigt håller med, i olika omfattning, tillskriver du B utan att de ens själva sagt det. Och alla de här personerna som du godtyckligt placerar i B verkar du vara allmänt förbannad på.

Rikard Jansson
2012-04-19, 08:29
Du verkar se upp till de byggare som du gillar på ett ganska okritiskt sätt samtidigt som du är direkt anti mot andra idéer. Det du utstrålar är knappast att du ifrågasätter det ena och tror lite mer på det andra. Utan en väldigt svart och vit inställning. Men så behöver det ju inte vara, du kan ju bara ha en lite klumpig argumentationsstil på internet som får dig att framstå så.

Och jag säger inte det här för att vara otrevlig utan det är just så jag tycker att du betett dig på sistone. Du är väldigt säker på A och är övertygad om att de som gör A också har rätt och är bäst. De som inte riktigt håller med, i olika omfattning, tillskriver du B utan att de ens själva sagt det. Och alla de här personerna som du godtyckligt placerar i B verkar du vara allmänt förbannad på.

Vet inte vad det har med att kyssa marken för någon att göra, för det gör jag inte, det är bara så att jag automatiskt ställer mig på motsatt sida från folk som med fula propaganda-tekniker försöker få folk på sin sida. I princip kan man väl säga att jag därför ställer mig emot media, ateister (internet-varianten), och i mindre diskussioner så ställer jag mig alltid emot folk som är emot nazister bara för att de snackar så jävla mycket skit, inte för att jag gillar nazism eller håller med dem. Jag bara ogillar den andra sidan så pass mycket att jag inte kan låta bli att säga emot dem :) Så det du skriver kan jag stå för, inte att jag skulle kyssa marken för någon.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:31
Vet inte vad det har med att kyssa marken för någon att göra, för det gör jag inte, det är bara så att jag automatiskt ställer mig på motsatt sida från folk som med fula propaganda-tekniker försöker få folk på sin sida. I princip kan man väl säga att jag därför ställer mig emot media, ateister, och i mindre diskussioner så ställer jag mig alltid emot folk som är emot nazister bara för att de snackar så jävla mycket skit, inte för att jag gillar nazism eller håller med dem. Jag bara ogillar den andra sidan så pass mycket att jag inte kan låta bli att säga emot dem :) Så det du skriver kan jag stå för, inte att jag skulle kyssa marken för någon.

Fast om du tittar på dina egna inlägg så är du inte alls så kritisk mot alla som du vill framställa dig. Tvärtom påstår du ju väldigt tydligt att vissa byggarauktoriteters koncept är det som funkar punkt slut. Om du hade varit så frisinnad som du påstår så skulle du vara kritisk även där.

Zorgus
2012-04-19, 08:33
Ja, jag har stora problem med vissa "auktoriteter", som tex WHO, Livsmedelsverket, FDA, Strålskyddsmyndigheten och andra som istället för att utgå från forskning har en politisk agenda. Det retar mig något vansinnigt faktiskt.

Rikard Jansson
2012-04-19, 08:36
Fast om du tittar på dina egna inlägg så är du inte alls så kritisk mot alla som du vill framställa dig. Tvärtom påstår du ju väldigt tydligt att vissa byggarauktoriteters koncept är det som funkar punkt slut. Om du hade varit så frisinnad som du påstår så skulle du vara kritisk även där.

Jag är inte alls kritisk mot alla, jag blir bara förbannad när jag ser ful-propaganda i stil med (du vet att jag inte kan förklara så bra, så drar några exempel): U.S.A. efter andra världskriget, media vs breivik idag (vinklad information överallt), medias inställning till SD, SL-maffians propaganda för styrkeprogression, internetateismens propaganda för att kristna är dumma i huvudet, o.s.v.

Saken är den att folk kan förstå att Hitler var ond, breivik var ond, SD är något invandrarfientliga, styrkeprogression är ett okej sätt att träna på, och att kristna är lite vilsna utan att man vinklar informationen och trycker ner den i halsen på dem (edit; samt överdriver som fan och gängar ihop sig och säger att den andra sidan är ondskan själv som inte omedelbart håller med) . Det går liksom inte ens föra en vettig debatt utan att någon av förespråkarna flippar ur och idiotförklarar en.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:39
Jag är inte alls kritisk mot alla, jag blir bara förbannad när jag ser ful-propaganda i stil med (du vet att jag inte kan förklara så bra, så drar några exempel): U.S.A. efter andra världskriget, media vs breivik idag (vinklad information överallt), medias inställning till SD, SL-maffians propaganda för styrkeprogression, internetateismens propaganda för att kristna är dumma i huvudet, o.s.v.

Du förstärkte precis hela min poäng om att du placerar in alla i B och säger att de alla tycker samma sak. Och det är fel.

Rikard Jansson
2012-04-19, 08:41
Du förstärkte precis hela min poäng om att du placerar in alla i B och säger att de alla tycker samma sak. Och det är fel.

Men det är ju inte alls fel. Bandwagon-konceptet är ju hur tydligt som helst.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:47
Men det är ju inte alls fel. Bandwagon-konceptet är ju hur tydligt som helst.

Ja vi säger så. Du har sett ljuset och vi andra är insnärjda i konspirationen och/eller drivande i den. :)

Rikard Jansson
2012-04-19, 08:47
Ja vi säger så. Du har sett ljuset och vi andra är insnärjda i konspirationen och/eller drivande i den. :)

Mer ful-propaganda, försöker få alla på andra sidan att verka paranoida :)

Grahn
2012-04-19, 08:49
Andra sidan.....oftast när man börjar prata som om allt går att dela i två homogena läger så bör man fundera på om det verkligen är så enkelt.


Fast har kanske lite eller inget med problem med auktoriteter att göra.

Pernam
2012-04-19, 09:02
Är det att "ha problem"? Du har ju uppenbarligen fått respekt till och med. Att inte lägga sig platt är väl inte att ha problem? Det verkar som sagt finnas en väldig definitionsförvirring här.

Jo, det kan faktiskt vara ett problem. Jag har tagit massa fighter i mitt liv och slösat energi på tjafsande om olika saker, där jag istället kunnat hålla käft och knyta näven i fickan och resultatet hade blivit i princip detsamma. Om en idiot i ledande befattning tar ett idiotiskt beslut så kommer hen inte att ändra på sig oavsett hur bra man argumenterar emot beslutet, just därför att personen är en en idiot. I ett sånt läge är det egentligen bättre att lägga sig platt och rida ut stormen, men det går ju inte eftersom man blir så förbannad och inte kan hålla käft.

Grahn
2012-04-19, 09:06
Jo, det kan faktiskt vara ett problem. Jag har tagit massa fighter i mitt liv och slösat energi på tjafsande om olika saker, där jag istället kunnat hålla käft och knyta näven i fickan och resultatet hade blivit i princip detsamma. Om en idiot i ledande befattning tar ett idiotiskt beslut så kommer hen inte att ändra på sig oavsett hur bra man argumenterar emot beslutet, just därför att personen är en en idiot. I ett sånt läge är det egentligen bättre att lägga sig platt och rida ut stormen, men det går ju inte eftersom man blir så förbannad och inte kan hålla käft.

Tror du får en personlig vinst dock, du blir inte mentalt personen som bara knyter handen i fickan, igen, igen och åter igen.

Zorban
2012-04-19, 09:08
Jo, det kan faktiskt vara ett problem. Jag har tagit massa fighter i mitt liv och slösat energi på tjafsande om olika saker, där jag istället kunnat hålla käft och knyta näven i fickan och resultatet hade blivit i princip detsamma. Om en idiot i ledande befattning tar ett idiotiskt beslut så kommer hen inte att ändra på sig oavsett hur bra man argumenterar emot beslutet, just därför att personen är en en idiot. I ett sånt läge är det egentligen bättre att lägga sig platt och rida ut stormen, men det går ju inte eftersom man blir så förbannad och inte kan hålla käft.
Men det är ju inte att ha problem med auktoritet, snarare att ha problem med att någon tar ett (enligt sig själv) korkat beslut och man är typen som ifrågasätter det. Knappast att man som TS går omkring och tjurar för själva sakens skull över att någon är för "bourgerlig".

Torsk_ole
2012-04-19, 09:08
Suck...

Det är väl klart som korvspad att folk har problem med dåliga ledare/chefer.
Precis som folk har problem med dålig mat, dålig musik och allt annat som upplevs som dåligt.

Det som är intressant är de som har problem med auktoriteter i största allmänhet.

Grahn
2012-04-19, 09:16
Fast ifrågasätt ett antal beslut som du ser som dåliga och se om omgivningen inte kommer att påstå att du har problem med auktoriteter.

;)

Torsk_ole
2012-04-19, 09:30
Fast ifrågasätt ett antal beslut som du ser som dåliga och se om omgivningen inte kommer att påstå att du har problem med auktoriteter.

;)

Fast det beror på hur du framför det. Om man endast sågar "dåliga" beslut så är det klart att folk tycker du har problem.

Om man istället gör så här:
1. Beskriv konsekvensen med det dåliga beslutet
2. Ger förslag på andra lösningar

Så kommer man att komma mycket längre. Sen fattar chefen ett beslut, är det ett dåligt beslut och chefen har återkommande dåliga beslut så är det ännu en gång till en dålig chef. Det har ingenting med att man har problem med auktoriteter att göra.

Grahn
2012-04-19, 09:36
Fast det beror på hur du framför det. Om man endast sågar "dåliga" beslut så är det klart att folk tycker du har problem.

Om man istället gör så här:
1. Beskriv konsekvensen med det dåliga beslutet
2. Ger förslag på andra lösningar

Så kommer man att komma mycket längre. Sen fattar chefen ett beslut, är det ett dåligt beslut och chefen har återkommande dåliga beslut så är det ännu en gång till en dålig chef. Det har ingenting med att man har problem med auktoriteter att göra.

Absolut, men även de som kanske har problem med auktoriteter ser det ju inte så inför sig själva. Så frågeställningen blir lite klurig.

filmjölk
2012-04-19, 09:50
Just läkare och ssks är en auktoritet jag har svårt för. Säger de hur jag skall göra kör de med mig, och skulle de faktiskt lyssna på vad jag tycker lägger de över sitt ansvar på mig, jag får inte samma betalt, blablabla, och jag upplever personen som inkompetent och osäker. Så oavsett vad de gör, gör de alltid fel i mina ögon och irriterar mig. Jag är ett förvuxet grinigt barn som irriterar mig oavsett. Men jag kan hantera det numera.

Stefan J
2012-04-19, 10:46
Just läkare och ssks är en auktoritet jag har svårt för. Säger de hur jag skall göra kör de med mig, och skulle de faktiskt lyssna på vad jag tycker lägger de över sitt ansvar på mig, jag får inte samma betalt, blablabla, och jag upplever personen som inkompetent och osäker. Så oavsett vad de gör, gör de alltid fel i mina ögon och irriterar mig. Jag är ett förvuxet grinigt barn som irriterar mig oavsett. Men jag kan hantera det numera.

A håll flabben och arbeta! Disken behöver ställas in i diskmaskinen och patienterna har inte fått kaffe. Seså, hopp o lek. När du är klar kan du gå in på A4, för han har skitit på sig och behöver duschas och bytas på.

filmjölk
2012-04-19, 11:15
A håll flabben och arbeta! Disken behöver ställas in i diskmaskinen och patienterna har inte fått kaffe. Seså, hopp o lek. När du är klar kan du gå in på A4, för han har skitit på sig och behöver duschas och bytas på.

:/ Lägg till lite blodprover på världens mest svårstuckna patient medans du kollar facebook och jag går från irritation till hat :D

filmjölk
2012-04-19, 11:48
Haha.

Fast hur du kan se en ssk som auktoritet förstår jag inte, man är inget annat än en läkares verktyg. En sjuksköterska är en skötare som visserligen kan slippa torka bajs men å andra sidan måste stå och dela piller varje jävla dag. Nä jag skulle fan blivit florist. Grön fin omgivning, inga skrik, inga glåpord, inget 24/7 nonsensbabbel, inget bajs, inget ätande av bajs, inga småbrudar som vill få uppmärksamhet eller få sin vilja igenom genom att skära sönder sig, inga dödshot, inga piller, inget knarkartjat om för lite benzo eller dagliga fruktlösa försök till att övertyga någon om att de måste ta sin medicin. Bara jag och mina växter!

SSKn är ju lite av en gruppledare på en avdelning. Vi jobbade ofta 2-3 skötare och en ssk, då blir ju sskn (motvillig) chef, särskilt på nattetid när inga läkare ses till annat än som jour. Men oftast jobbar man ju som en grupp ändå, sskn gör lite andra uppgifter bara.

Numera jobbar jag nästan alltid helt själv, bara jag som personal på "avdelningen" - det är rätt skönt.

Tolkia
2012-04-19, 16:49
Definiera "problem" och "auktoriteter".
Jag undrar fortfarande vad det är att "ha problem med auktoriteter". Vilka är problemen, och vad är en auktoriter? Av tråden att döma verkar det ju kunna betyda precis allt. Att uppfyllas av hat gentemot dåliga chefer, att uppfyllas av hat gentemot alla som får säga åt en vad man skall göra oavsett om de är dåliga på sitt jobb eller ej, att vara rädd och lägga sig platt för överordnade, att ha rättshaveristiska drag, att hata "bourgare" (vad är en "bourgare"?) ... osv. osv. i evighet, amen. Det säger ju ingenting och allt; den ene säger sig ha problem med auktoriteter och beskriver det som en god egenskap som visar att vederbörande minsann är en rakryggad person som inte säljer sin själv, den andre säger sig ha problem med auktoriteter och beskriver det som en dålig egenskap. Vad pratar vi om egentligen, man undrar.

C.E.J.
2012-04-19, 17:08
En del har såna problem med auktoriteter att de knappt kan hålla ett jobb. Därför finner man i många låglöneyrken väldigt excentriska personer.

Grahn
2012-04-19, 17:10
Det känns som att ordet problem i problem med auktoriteter torde tyda på att man uppfattar det som just ett sådant.

Sheogorath
2012-04-19, 17:46
Det känns som att ordet problem i problem med auktoriteter torde tyda på att man uppfattar det som just ett sådant.

:thumbup: