handdator

Visa fullständig version : äta onyttigt en dag varannan vecka


theMellis
2012-04-18, 20:26
Har en fråga som e lite konstig:

Äter du mån-lör (13dagar) med -500 kcal per dag.

Söndagen (dag 14) äter du säg +6500 kcal

Kommer du gå +/- 0 i vikten då?

Det jag undrar är om jag kan äta upp allt jag tappat på en dag eller om det finns någon max "kcal" per dag?

dauit
2012-04-18, 20:29
så du menar att på söndag kommer du äta 6500 kcal mer än vanligt?

du förstår väl att du ska trycka i dig då tre gånger så mycket mat!

theMellis
2012-04-18, 20:31
ja, precis!

Sheogorath
2012-04-18, 20:33
Har en fråga som e lite konstig:

Äter du mån-lör (13dagar) med -500 kcal per dag.

Söndagen (dag 14) äter du säg +6500 kcal

Kommer du gå +/- 0 i vikten då?

Det jag undrar är om jag kan äta upp allt jag tappat på en dag eller om det finns någon max "kcal" per dag?

Nej, "max-kcal per dygn" är ett så löjligt högt energiintag (30 000 kcal eller mer?) så det är inget man kan räkna med att överskrida. Äter du mycket fett kanske din kropp kommer slå bakut så att du får kraftig diarré och tarmen inte klarar av att ta upp all näring, men du kommer såklart ändå att hinna ta upp en faslig massa.

Du kan i princip räkna med att det är möjligt att "förstöra" hur mycket som helst om du bara missköter dig tillräckligt grovt.

dauit
2012-04-18, 20:36
okej då förstår, ja du kommer hamna tillbaka på noll om du skulle göra så men nu är jag inte helt säker eftersom det sker över en sådan lång tid så kanske förändring redan har skett och du måste börja på den nya veckan med "överskottbank" på 6500 kcal, är inte helt hundra på det här så jag borde inte kommentera, men men

King Grub
2012-04-18, 20:39
Det är inget som nollställs efter en vecka, utan allt är ständigt pågående, både inlagring och förbränning.

theMellis
2012-04-18, 21:42
okej tack för alla svar! Hade väl kanske hoppats att man hade kunnat mata i sig stora mängder mat... Men får väl ge mig ut i spåret istället!

kajjm
2012-04-18, 22:51
Du får helt enkelt öva/träna ditt psyke..
Det är det enda som är svagt hos dig..

Har du klarat 13 dagar strikt kost är du typ på punkten där de flesta tappar sitt sögsug och där det börjar bli lätt..

Du verkar ha satt upp din motiovation/morot för att deffa med att unna dig ordentliga grisdagar... du bör hitta en annan motiovation för du kommer förstöra mer än du gynnar..


Äter du underskott i 13 dagar så riskerar du att tappa lite lite muskler.. det är ofta ett pris folk får betala när man deffar, vllket det i längden är värt.
Men sabbar man hela 'deffen' på 14 dagen, kan du ha tappat lite, lite muskler helt i onödan för näringen du får i dig på 14 dagen kommer antagligen INTE balansera ut det du tappat i muskler (trots att det kan vara extremt lite) de 13 dagar tidigare, eller om du inte tappar muskler, så har du förlorat 13 dagar där du kan ha legat på balans istället och försiktigt ökat i muskler...



HELT onödigt att köra så för det förstör ju bara för dig själv..

Spartansk
2012-04-18, 23:47
okej tack för alla svar! Hade väl kanske hoppats att man hade kunnat mata i sig stora mängder mat... Men får väl ge mig ut i spåret istället!

Men vänta lite nu... Menar du att du ska äta +6500 kcal en dag i veckan? Det är ju så mycket mat att det måste vara obehagligt att trycka i sig. Om du vill ha en dag i veckan där du unnar dig vad du känner för att äta, så lär du landa en bit under +6500 kcal.

theMellis
2012-04-19, 06:21
Jo, tack! Jag förstå va ni båda menar men först och främst kajm! Jag förstår att de låter som att jag e världens sötsugsmissbrukare men det var mest en rolig grej.. Jag deffar nu och komme rinte göra så, hade väl hoppats att de fanns något max tack (typ 50-70)% mer av vanligt kcal intag.. Men det gör ju inte det! :(

Sen så vet jag att det är väldigt mycket +6500 kcal och det va ju lite överdrivet! Ville bara göra en poäng. Men jag vet också att trycker du i dig amerikanska pannkakor till frukost, en stor macdonalds meny till lunch, på kvällen en brutal pizza med chips och en och en halv liter cola och sen ut och bira på de och nattkäk efter då kmr vi ganska långt :)

Pretorian
2012-04-19, 06:23
Du kan gå på diet med kaloriunderskott och äta dig mätt varje dag också. Det måste inte vara att du går hungrig dygnet runt. Då är det lätt att man börjar äta dåliga saker.

Lychgate
2012-04-19, 06:33
Eller så jobbar man in "dålig" mat i sitt dagliga intag genom att anpassa kosten i övrigt. Går utmärkt även under deff att äta amerikanska pannkakor förutsatt att man äter mindre av annat under dagen.

Att grisa i sig allt på en dag låter kontraproduktivt och risken för hetsätning "Jag får ju bara äta detta idag!*Springer till statoil 23:50 för att hälla i sig en påse M&M's innan dagen är slut*".

Vegout
2012-04-19, 06:51
Inför påsken undrade jag samma sak. Jag var några veckor in i min diet och letade nog efter ursäkter att smälla i mig en massa energi. Så jag började läsa på om fettförbränning, ätardagar, sparläge och ernergiupptag.

Det jag kom fram till - och här lägger jag inte en brasklapp om att jag bara är en glad hobbyist - är att sparläge är en myt (http://www.vegout.se/post/20461199440/kroppens-sparlage-och-viktminskning), ätardagar är ett påhitt för att mentalt orka med diet och att allt du stoppar i dig lagras.

Så om du vill ha resultat så äter du upp din morot och intalar dig sedan att du är nöjd så.