handdator

Visa fullständig version : Tappa vikt och muskler.


Woody R
2012-04-18, 19:20
Vill nu gå ner i vikt och bli mer uthållig i hela kroppen.

Väger just nu runt 77kg med ungefär 10% kroppsfett, hade velat gå ner 4-5kg, för att tappa så mycket måste jag nog kanske tappa lite muskler också?

Har gjort om passen så att jag kör några basövningar (marklyft, benböj, bänkpress, militärpress, chins, kör de på olika dagar) högrep 20+, sen springer jag eller cyklar, eftersom jag inte vill gå upp något i muskler så vad ska jag käka efter träning? Lite kolhydrater bara?
Sen givetvis ligga på kaloriunderskott.

Och en till fråga, måste man få i sig protein för att öka sin uthållighet i musklerna?

312
2012-04-18, 20:05
Varför skulle du behöva tappa muskler också?

Varför vill du inte gå upp något i muskler under deff? Det är ju guld om man faktiskt lyckas med det.

Woody R
2012-04-18, 20:11
Grejen är ju den att jag vill gå ner i vikt, inte främst fett, tror du att jag skulle kunna gå ner till runt 72 genom att bara tappa fett och inte muskler?

vicarious
2012-04-18, 20:13
Grejen är ju den att jag vill gå ner i vikt, inte främst fett, tror du att jag skulle kunna gå ner till runt 72 genom att bara tappa fett och inte muskler?

Du borde väl ha det som mål iallafall? Varför gå in med inställningen att du ska tappa muskler, det är väl onödigt. Deffa på och gör ditt bästa för att behålla musklerna. Tappa muskler som man slitit hårt för att skaffa är väl dumt. Har du runt 10% bodyfat nu finns det ju fett kvar att skala av.

Woody R
2012-04-18, 20:18
Ja det är sant, men sen när jag ligger på 5% så kommer det kanske inte vara så roligt eller lätt att hålla sig där hela tiden.

312
2012-04-18, 20:23
Ja det är sant, men sen när jag ligger på 5% så kommer det kanske inte vara så roligt eller lätt att hålla sig där hela tiden.

Varför ens gå ner i vikt om man inte vill maximera fettförlust och spara musklerna? Förstår inte riktigt grejen.

vicarious
2012-04-18, 22:36
Ja det är sant, men sen när jag ligger på 5% så kommer det kanske inte vara så roligt eller lätt att hålla sig där hela tiden.

Nä när man börjar komma så lågt så finns det risk att man tappar muskelmassa också. Men satsa på att behålla så gott det går. 5% är förövrigt riktigt lågt.

Varför vill du gå ner i vikt?

Woody R
2012-04-19, 06:51
Vill bli lättare och smidigare, springa lättare osv, har tappat suget för att bygga muskler, vill prova något nytt.

King Grub
2012-04-19, 11:10
Är det du på bilderna i din journal så har du inte någon muskelmassa som hindrar smidighet eller löpning, om det inte är världseliten i långdistans du satsar på.

Woody R
2012-04-19, 12:04
Är det du på bilderna i din journal så har du inte någon muskelmassa som hindrar smidighet eller löpning, om det inte är världseliten i långdistans du satsar på.

Det är sant, men som jag sagt vill jag ändå gå ner i vikt, gillade kroppen mer som den var förra året då jag vägde 70kg.

Fredriiik
2012-04-19, 12:15
om du går ner fem kg och det blir bara fett så hamnar du ju under 4% bf. Grattis det är snustorrt som knappt tävlande har.

Kör på med det du drivs bäst med om du tappar lite muskler spelar väll ingen roll då du ändå inte finner muskelbygget roligt längre?

Woody R
2012-04-19, 12:25
Nej exakt, och tänkte då vilket som är det bästa sättet att gå tillväga.

Springa mycket och ligga på underskott?

Springer
2012-04-19, 13:15
Hur lång är du?

Protein och kolhydrater efter träning låter väl bra. Vill du träna mycket löpning, så är väl kolhydrater receptet.

Om man tränar bort 1000 kcal/dag så lär du kunna äta ganska kolhydratrik mat och ändå få i dig 1,5 g/kv protein.

Woody R
2012-04-19, 14:13
181cm, ja man måste ju få i sig ändå så man orkar springa