handdator

Visa fullständig version : Positiva kroppsliga skillnader av konditionsträning?


Dannnne
2012-04-18, 18:22
Att det är genetiken som avgör musklernas utseende känner jag till, man kan enbart ändra storleken på musklerna. Trots detta har jag fått uppfattningen att de som utövar någon lite intensivare form av konditionsträning kontinuerligt, får ett annorlunda kroppsutseende. Jag tycker mig se att dessa tenderar att ha lite mer slanka muskler (Är väl medveten att den generella uppfattningen är att dessa är en myt) och mindre fett kring buken. Kommer ihåg att King Grub har skrivit att löpning gör att man punktförbränner fett från magen (även om detta nu är en marginell skillnad, så bör det ju påverka). Jag har också något vagt minne av att samma herre någon gång nämnt att konditionsträning är positivt, om man är ute efter att få en attraktiv kropp, ur Svensson perspektiv.

Om vi ponerar att två personer (A och B), som ser exakt likadana ut, börjar styrketräna identiskt. Skillnaden är att person B också väljer att utföra intensiv konditionsträning 3 gånger i veckan. Låt säga att båda nu lägger sig på 200 kcal överskott varje dag i 5 år.
Kommer det vara några kroppsliga skillnader mellan A och B?(om vi nu bortser från eventuella styrke- och volym förluster B har fått genom konditionsträningen)

Personligen konditionstränar jag oavsett hur det ligger till, då jag värderar hälsa högt, men jag känner mig ändå nyfiken på detta.
Avslutningsvis vill jag ursäkta mig på förhand om jag förvrängt, missuppfattat, eller övertolkat något av det King Grub har skrivit.

tossefar
2012-04-18, 18:24
De slanka musklerna är helt enkelt mindre muskler.

entropy
2012-04-18, 18:41
I exemplet du ger kommer den som konditionstränar antagligen få en mindre andel visceralt fett, men mer fett totalt. Detta under förutsättning att nettoöverskottet faktiskt är lika stort, då intensiv konditionsträning kommer påverka styrketräningens resultat negativt.

Visceralt fett är inte det fett som hindrar dina magrutor från att synas, utan är det skadliga fett som finns kring de inre organen.

Anders The Peak
2012-04-18, 21:11
Fast om man separerar konditionsträningen från styrketräningen med ca 6 timmar så ökar signalerna för muskeltillväxt. Dessutom finns det inget riktigt stöd för att konditionsträning påverkar muskeltillväxten negativt när det gäller påverkan av signalsystemen även om man tränar båda nära i tid.

Provrörsbarn
2012-04-18, 21:19
Fast om man separerar konditionsträningen från styrketräningen med ca 6 timmar så ökar signalerna för muskeltillväxt. Dessutom finns det inget riktigt stöd för att konditionsträning påverkar muskeltillväxten negativt när det gäller påverkan av signalsystemen även om man tränar båda nära i tid.

Jaså finns det verkligen inget riktig stöd att konditionsträning påverkar muskeltillväxt negativt?! :O
Det trodde jag var "helt självklart" Hmm...då kanske jag inte behöver ha dåligt samvete varje gång jag kör ett konditionspass...

DarcyGrahn
2012-04-18, 21:23
Jag själv blir mer deffad på samma vikt om jag utför konditionsträning (thaiboxning och liknande) och således kan äta mer.

speedy83
2012-04-18, 21:31
Av ren nyfikenhet, postade inte Grub en artikel där man slog fast att konditionsträning hade ganska påtaglig negativ inverkan på tillväxt ganska nyligen?

emi23j
2012-04-18, 21:34
Fast om man separerar konditionsträningen från styrketräningen med ca 6 timmar så ökar signalerna för muskeltillväxt. Dessutom finns det inget riktigt stöd för att konditionsträning påverkar muskeltillväxten negativt när det gäller påverkan av signalsystemen även om man tränar båda nära i tid.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19448698

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17095927

Dannnne
2012-04-18, 22:56
I exemplet du ger kommer den som konditionstränar antagligen få en mindre andel visceralt fett, men mer fett totalt. Detta under förutsättning att nettoöverskottet faktiskt är lika stort, då intensiv konditionsträning kommer påverka styrketräningens resultat negativt.

Visceralt fett är inte det fett som hindrar dina magrutor från att synas, utan är det skadliga fett som finns kring de inre organen.

Intressant, detta viscerala fettet, är det även skadligt i mindre mängder?
Om vi säger att man lever hälsosamt och förmodligen har låga nivåer av detta fett, så bör det väl inte vara någon större fara ändå, eller? Brudar likes them abs ;)

Fast om man separerar konditionsträningen från styrketräningen med ca 6 timmar så ökar signalerna för muskeltillväxt. Dessutom finns det inget riktigt stöd för att konditionsträning påverkar muskeltillväxten negativt när det gäller påverkan av signalsystemen även om man tränar båda nära i tid.

Mycket intressant att höra, även om man inte riktigt vet vad man ska tro på, med så olika resultat på florerande studier.
Känner du dig övertygad om att konditionsträning, vid rätt tidpunkt, ger en positiv effekt? eller inte negativ i alla fall? :)

Jag själv blir mer deffad på samma vikt om jag utför konditionsträning (thaiboxning och liknande) och således kan äta mer.

Det är precis detta som jag själv tycker mig ha känt, kul med fler som har samma känsla :)

Surgency
2012-04-18, 23:24
Fast om man separerar konditionsträningen från styrketräningen med ca 6 timmar så ökar signalerna för muskeltillväxt. Dessutom finns det inget riktigt stöd för att konditionsträning påverkar muskeltillväxten negativt när det gäller påverkan av signalsystemen även om man tränar båda nära i tid.

Hur kan du tro att dina spekulationer är relevanta?

Man har vetat i hundra år att konditionsträning har negativ inverkan på styrketräning, detta kan förklaras teoretiskt och har visats i studier.

Spartansk
2012-04-18, 23:55
Funkar inte på mig. Jag konditionstränade mycket (och styrketränade lite) under tonåren, och var då smal, men med slät kropp och stor ölmage. Numera konditionstränar jag nästan inget, styrketränar mycket, och har mycket snyggare kropp (mer synliga muskler, mindre mage).

Anders The Peak
2012-04-19, 06:25
Konditionsträning för mig handlar om att springa 3 km i skog på 12 minuter och 5 km på drygt 20 minuter. Träningen handlar då om de resperatoriska systemen och inte förändring i muskelmetabolismen.
Om man tränar för ett maraton bör målsättningen vara något helt annat än för en som vill ha god kondition och en hygglig muskelmassa. Träningen måste anpassas till syftet med träniníngen.

Lychgate
2012-04-19, 06:40
Visceralt fett är väll mer en diet aspekt än om man konditionstränar? I längden är nog skillnaden mer om den ena personen äter mycket fruktos eller dricker alkohol.

z_bumbi
2012-04-19, 07:47
Visceralt fett är väll mer en diet aspekt än om man konditionstränar?

Träningen ändrar var fett lagras in så nej.

Asdf
2012-04-19, 10:39
Under alla mina år med både löpning/styrketräning har jag uppmärksammat en betydligt mindre styrkeförlust om jag haft intensiva löppass på icke-styrketräningsdagar ( och om det ska vara samma dag, minst en betydande tid emellan ex morgon och kväll)

Att löppassen _inte_ varit mer än någonstans mellan 7-10km. Någon får fylla i om det är ex kortisol som påverkar proteinsyntesen negativt efter en bestämd tidsperiod av aerob aktivitet och hur detta sker

Sedan är en viktig aspekt att det är svårt o kombinera träningsvolymen med både muskelstyrka/hypertrofi samt löpträning för bättre kondition och välmående, _utan_ att träna ihjäl dig eller uppnå maximala resultat för det ena eller andra. Det blir oftast en avvägning där du får bestämma vilka mål du har