handdator

Visa fullständig version : Ålder och löner


Snobbe
2012-04-18, 14:29
Hade för några dagar sedan lönesamtal med min chef, där både han och jag vet att jag har "väldigt" låg lön jämnfört med mina kollegor. Och jag vill såklart ha högre. Jag har i princip samma erfarenhet av jobbet som många av kollegorna, jag har i princip samma kunskap (mer på vissa saker mindre på andra). Jag producerar lika som många osv osv. Men ändå så ligger jag så mycket lägre. Och det verkar vara endast pga min ålder.

Det är ju inte direkt bara mitt jobb som ger lägre lön till folk som e yngre, men varför är det så? Jag förstår inte vad min ålder har med att göra med hur mycket jag ska tjäna. Jag ska ha ett till möte där jag ska ta upp en del saker men stör mig så jävla mycket bara på att jag ligger ibland tom 25% lägre lön än vissa andra som gör samma saker som jag, men dom e 10år äldre.

delta_mats
2012-04-18, 14:32
Har dom jobbat längre tid?

Jag tycker gott du kan utgå från att få samma lön som dina medarbetare sedan kan arbetsgivaren ge sina synpunkter på varför du inte skulle ha samma lön. Utgå alltså från samma lön och inte vise versa.

Snobbe
2012-04-18, 14:44
Har dom jobbat längre tid?

Jag tycker gott du kan utgå från att få samma lön som dina medarbetare sedan kan arbetsgivaren ge sina synpunkter på varför du inte skulle ha samma lön. Utgå alltså från samma lön och inte vise versa.

Vissa har jobbat lite längre och jag anser mig inte behöva ha exakt samma lön som dom. Förstår såklart att dom ska ha högre. Men att dom ligger 20-25% högre är för mig rätt extremt. (ökningarna vi ska få via god prestation så kommer jag inte ei närheten av deras lön även fast jag jobbat lika länge).

VicVella
2012-04-18, 15:09
Tycker att lön ska sättas utifrån vad man presterar samt vilken potential företaget bedömer att du har (dvs hur pass angelägna de är att du jobbar kvar).

Att Kalle ska tjäna mer för att han jobbat X år längre i företaget är skitprat. I min mening.

Men det fungerar väl olika i olika branscher och beroende på typ av jobb.

Olsson80
2012-04-18, 15:10
Pratat med fackförbundet? Kollat av hur era avtal ser ut?

The_RobRoy
2012-04-18, 15:21
Om du presterar som de som jobbat längre och kan visa på att så är fallet, bör du ha goda förutsättningar att få upp lönen till den nivån om du byter jobb. Väldigt svårt att lyckas med det och behålla samma jobb/företag.

limenka
2012-04-18, 15:36
Du borde ha förhandlat fram bättre lön vid anställningens ingående. Lär dig förhandla bra så kanske du lyckas få mer "rättvis" lön vid nästa förhandling.

shut teh face
2012-04-18, 16:11
Lönen är sällan rättvis på något sätt. Det handlar oftast om att komma in rätt från början.

Sedan finns det alltid chans till rejäla löneförhöjningar inom samma företag/tjänst men då ska du besitta nyckelkunskap som ingen av dina kollegor kan, eller kan lära sig inom en överskådlig framtid.

filmjölk
2012-04-18, 16:24
Individuell lönesättning gynnar inte den som presterar bäst, utan den chefen gillar mest, alternativt den som gnäller högst.

Samma arbete, samma lön. Ingen skillnad på någon som gör det han skall, och på någon som "gör det lilla extra".

Adama
2012-04-18, 16:34
Så har det nog varit på (nästan) alla jobb jag har haft.

Första kvalificerade jobbet jag fick så hade jag väldigt låg lön. Var där ett tag, samlade på mig erfarenhet, bytte jobb och fick upp lönen.

Hamnade på ett nytt ställe samtidigt som en annan person som inte var "bättre" än mig på något sätt i just det jobbet men han hade längre erfarenhet så han fick högre lön.

Och så har det rullat på.. varje gång jag bytt jobb har jag ju aldrig begärt samma lön som jag redan har.. alltid mera. När man är färsk och verkligen vill ha ett jobb så "vågar" man väl inte begära för mycket i tron om att man inte ska få det överhuvudtaget.

Snobbe
2012-04-18, 17:14
Du borde ha förhandlat fram bättre lön vid anställningens ingående. Lär dig förhandla bra så kanske du lyckas få mer "rättvis" lön vid nästa förhandling.

Japp jag vet att jag borde gjort det. Men jag förstår inte varför jag inte ska kunna göra det efter jag blivit anställd? Ett misstag borde inte påverka så mycket så att jag nästan måste dra från företaget för att få en lön som passar mig?

Adama
2012-04-18, 17:18
Det brukar vara extremt svårt att omförhandla sin lön när man väl är anställd. Den stora förhandlingen gör man när man anställs och därefter när man byter jobb.

filmjölk
2012-04-18, 18:06
Söker man jobb idag som arbetslös utan att vara högskoleutbildad har man redan på förhand förlorat en lönediskussion. det finns två dussin som tar jobbet för en tusenlapp mindre än dig. Arbetsgivare har en enorm makt över o-/lågutbildade arbetssökande idag. Bara en parantes i sammanhanget.

Olegh
2012-04-18, 18:15
Söker man jobb idag som arbetslös utan att vara högskoleutbildad har man redan på förhand förlorat en lönediskussion. det finns två dussin som tar jobbet för en tusenlapp mindre än dig. Arbetsgivare har en enorm makt över o-/lågutbildade arbetssökande idag. Bara en parantes i sammanhanget.

Nja, har man inga tidigare kunskaper eller meriter lär man glatt få nöja sig med den lägsta lönen enligt kollektivavtalet. Så är det ett okvalificerat jobb lär man inte ens få chansen att diskutera lönen.

snej
2012-04-18, 18:35
Tycker att lön ska sättas utifrån vad man presterar samt vilken potential företaget bedömer att du har (dvs hur pass angelägna de är att du jobbar kvar).

Att Kalle ska tjäna mer för att han jobbat X år längre i företaget är skitprat. I min mening.

Men det fungerar väl olika i olika branscher och beroende på typ av jobb.

+1. För företaget är det som är det viktiga, inte antal anställningsår. Vi har folk på jobbet som varit anställda i 3 år som tjänar lika mycket och i många fall mer än vissa som har varit anställda i 20-30 år.

snej
2012-04-18, 18:35
Individuell lönesättning gynnar inte den som presterar bäst, utan den chefen gillar mest, alternativt den som gnäller högst.

Samma arbete, samma lön. Ingen skillnad på någon som gör det han skall, och på någon som "gör det lilla extra".

Vilket bs.

filmjölk
2012-04-18, 20:39
Vilket bs.

Sa killen som är kompis privat med chefen (jag avser inte dig personligen nu). Eller kärringen som är så jäkla tjatig och gnällig att hon får extra för att chefen inte orkar med hennes tjat.

Jag har sett det här med en "pott" som chefen får lägga till för individuella lönesättningar i offentlig sektor in action, och det är fasen inte vackert. Fy vad det slickas, baktalas, fjäskas och spelas teater för några smutsiga hundralappar extra i månaden.

"Göra det lilla extra" är fö. en eufemism för att diska chefens kaffemugg, ställa upp som wingman när han går på krogen, springa hans privatärenden, eller obetalt svara på jobbfrågor via telefon samtidigt som man är sjukskriven.

Melinda
2012-04-18, 20:54
Jag ligger 10 kr/h mindre än några av de andra på företaget. Nästan alla har olika löner. Beroende på vad dom gör. Min lön ligger lite lägre pga min ålder och att jag bara kört i 4 år. Trots de så gör jag bättre/mer jobb än de andra. Plus att jag gör mycket som egentligen inte hör till mitt. Men har en toppen chef så varken lön,pengar eller vad som helst. Personligt eller i jobbet är inga
Problem, om jag nu skulle behöva hjälp med något. Idag fick jag sommar däck :)

Ignatius72
2012-04-18, 21:32
Individuell lönesättning gynnar inte den som presterar bäst, utan den chefen gillar mest, alternativt den som gnäller högst.

Samma arbete, samma lön. Ingen skillnad på någon som gör det han skall, och på någon som "gör det lilla extra".

Jag skulle säga att ovanstående är typiskt kärrninggnäll. För ett företag så finns det all anledning i världen att belöna de som faktiskt tillför något. Att betala mer till den som gnäller högst är mest en myt odlad av de lata och improduktiva.

spoon
2012-04-18, 21:36
Jag skulle säga att ovanstående är typiskt kärrninggnäll. För ett företag så finns det all anledning i världen att belöna de som faktiskt tillför något. Att betala mer till den som gnäller högst är mest en myt odlad av de lata och improduktiva.

Nja jag håller inte med. Dom som arbetar i det tysta och räknar med att deras arbete ska tala för dom hamnar ofta efter. Har man vassa armbågar och slickar rätt röv så kommer man längre med samma kompetens.

Herman H
2012-04-19, 06:11
Jag skulle säga att ovanstående är typiskt kärrninggnäll. För ett företag så finns det all anledning i världen att belöna de som faktiskt tillför något. Att betala mer till den som gnäller högst är mest en myt odlad av de lata och improduktiva.


:thumbup:

Mina grabbar på firman har olika lön oberoende av ålder, den som har minst har grundlön efter avtal och sen blir det högre efter hand beroende på prestation, inte ålder, den som gnäller mest är den som är längst ner på skalan och producerar 25-30% mindre än nästa person i "lönestegen", det är nästan alltid så i min branch oavsett om de går på akordslön eller fast lön. Företagen kan helt enkelt inte ha kvar en person som inte producerar tillräckligt för sin lön och då blir det så här ganska naturligt.

snej
2012-04-19, 06:21
Sa killen som är kompis privat med chefen (jag avser inte dig personligen nu). Eller kärringen som är så jäkla tjatig och gnällig att hon får extra för att chefen inte orkar med hennes tjat.

Jag har sett det här med en "pott" som chefen får lägga till för individuella lönesättningar i offentlig sektor in action, och det är fasen inte vackert. Fy vad det slickas, baktalas, fjäskas och spelas teater för några smutsiga hundralappar extra i månaden.

"Göra det lilla extra" är fö. en eufemism för att diska chefens kaffemugg, ställa upp som wingman när han går på krogen, springa hans privatärenden, eller obetalt svara på jobbfrågor via telefon samtidigt som man är sjukskriven.


Jag sätter löner själv på ett företag med ca 40 anställda. Och jag är väldigt noga med att de som verkligen är effektivast, har högst kvalité, är flexibla, samarbetsvilliga, tar egna initiativ och är idésprutor, är de personer som har högst lön.

De duktigaste ska ha en sådan lön att de inte har råd att sluta helt enkelt, får alla samma lön trots att det är ljusår i skillnad på deras output, så kommer de som man verkligen vill behålla snart att sluta, alt. tappa gnistan och lägga sej på samma nivå som ''medelmåttan'' pga att det helt enkelt inte ger något att anstränga sej.

Jag tycker individuell lönesättning är extremt viktigt, och de flesta här vill själva ha det. Dock så är det ju väldigt viktigt att man har ett bra mätverktyg för effektivitet, kvalitet och även ''mjuka'' delar som inte syns i statistiken. Samarbetsförmåga och flexibilitet är oerhört viktigt och något som jag personligen värderar väldigt högt när jag lönesätter, vid sidan av statistikunderlag som effektivitet och kvalitet.

filmjölk
2012-04-19, 06:37
Jag sätter löner själv på ett företag med ca 40 anställda. Och jag är väldigt noga med att de som verkligen är effektivast, har högst kvalité, är flexibla, samarbetsvilliga, tar egna initiativ och är idésprutor, är de personer som har högst lön.

De duktigaste ska ha en sådan lön att de inte har råd att sluta helt enkelt, får alla samma lön trots att det är ljusår i skillnad på deras output, så kommer de som man verkligen vill behålla snart att sluta, alt. tappa gnistan och lägga sej på samma nivå som ''medelmåttan'' pga att det helt enkelt inte ger något att anstränga sej.

Jag tycker individuell lönesättning är extremt viktigt, och de flesta här vill själva ha det. Dock så är det ju väldigt viktigt att man har ett bra mätverktyg för effektivitet, kvalitet och även ''mjuka'' delar som inte syns i statistiken. Samarbetsförmåga och flexibilitet är oerhört viktigt och något som jag personligen värderar väldigt högt när jag lönesätter, vid sidan av statistikunderlag som effektivitet och kvalitet.

Det är helt ok i mina ögon, så länge det beror på effektivitet, kompetens, det man tillför på jobbet...och inte hur mycket chefen gillar eller ogillar personen. Kankse är det jag som har dåliga erfarenheter av det här med individuell lönesättning. Jag fick själv några hundralappar mer pga att chefen tyckte jag var "duktig" (inget jag hade bett om, avskyr att bli klappad på huvudet, chefen gillade inte mig något vidare heller...så hon kanske försökte köpa mig?), men förutom det blev det extremt infekterat på arbetsplatsen över småsummor som vissa fick men inte andra.