handdator

Visa fullständig version : Portionsguide


Springer
2012-04-18, 11:32
Livsmedelsverket har gett ut en portionsguide, med bilder som används för att skatta portionsstorlekar i olika sammanhang.

Har någon sett denna, eller vet var man kan få tag i den elektronisk format (de har den i shoppen på papper)?

cakehole
2012-04-18, 14:32
Livsmedelsverket har gett ut en portionsguide, med bilder som används för att skatta portionsstorlekar i olika sammanhang.

Har någon sett denna, eller vet var man kan få tag i den elektronisk format (de har den i shoppen på papper)?

Under mitt senaste besök hos apoteket så fick jag syn på just sånadäringa "portionsguider", som var gjorda i plast. Dvs. plastskopor avsedda som riktlinjer vad det gäller måltidsstorlek. Plastskopor i olika färger och storlekar för att agera som riktlinjer för hur mycket av varje livsmedelskälla som kan vara lämpligt för en Svensson att inmundiga :D

"sås-skopan" såg relativt väl tilltagen ut, och om man tänker sig att såsen görs på gräddbas så kan kalorierna sticka iväg lite där ifall Svensson förlitar sig på måtten. hehe

Fru_Flisa
2012-04-18, 16:29
Haha va? Det där låter helt galet, tar väl inte hänsyn till om svensson jobbar på kontor eller i byggeribranchen, är kvinna eller man, ätit en bulle till förmiddagskaffet och därför bör ta 1/2 dl mindre ris eller vice versa? Eller om såsen där är baserad på grädde eller buljong.

Exhale_
2012-04-19, 06:29
http://www.maltidsmattet.se/

OneManArmy
2012-04-19, 06:40
Det är väl ändå inte livsmedelsverket som tagit fram det där?

Springer
2012-04-19, 12:51
Nej, det är någon som vill tjäna pengar på diet.

Jag menade de här (har nu beställt, blir intressant):
http://webbutiken.slv.se/articles/article.asp?article_id=6976

Vegout
2012-04-19, 17:03
Grymt initiativ! Jag tycker att det är jättekonstigt att vi inte har ett standardiserat mått på vad "en portion" är.

Exhale_
2012-04-20, 07:18
Nej, det är någon som vill tjäna pengar på diet.

Jag menade de här (har nu beställt, blir intressant):
http://webbutiken.slv.se/articles/article.asp?article_id=6976

I vilket syfte ska du använda materialet?

Exhale_
2012-04-20, 07:22
Grymt initiativ! Jag tycker att det är jättekonstigt att vi inte har ett standardiserat mått på vad "en portion" är.

Jag tycker det är väldigt logiskt att vi inte har ett standardiserat mått på vad en portion är. Med tanke på den rika variationen av livsmedel så kan ett standardiserat mått bli väldigt missvisande i vissa situationer.

Eddie Vedder
2012-04-20, 09:08
...om man tänker sig att såsen görs på gräddbas så kan kalorierna sticka iväg lite där ifall Svensson förlitar sig på måtten. hehe

Jo fast de flesta äter ju inte samma sak varje dag. En dag är det gräddsås, en dag är det tomatsås och en dag yoghurtbaserad sås, en dag senap etc. Såna här generella saker syftar ju inte till att vara exakta varje dag så gräddsåsdagen kanske man får i sig för mycket men på tomatsåsdagen blir det för lite. Normala måltidsmönster för människor som håller vikten är inte en fråga om kaloriräkning utan att de snarare äter tills de blir lagom nöjda. Det är faktiskt intressant att studera såna där personer som år ut och år in är lika smala. Alltid lite kvar på tallriken vid varenda måltid. Alltid ganska små portioner.

Eller kanske inte alltid men ... ja ni förstår. :D

Apos78
2012-04-20, 09:57
Vi har dom där måltidsmåtten på mottagningen då det skickades ut ett ex av varje då de lanserades. Ingen av oss har dock provat att äta efter den mängden mat men det skulle vara intressant att se hur det upplevs. Det blir verkligen ett konkret mått på hur stor portionen ska vara. Som Eddie säger så varierar ofta val av livsmedel så pass att det går att vara ganska generell. Utan att läsa på så tror jag dam-måttet ligger på 2200 kcal och herr-måttet på 2600 kcal eller nåt liknande.

Springer
2012-04-26, 12:01
Jag tycker det är väldigt logiskt att vi inte har ett standardiserat mått på vad en portion är. Med tanke på den rika variationen av livsmedel så kan ett standardiserat mått bli väldigt missvisande i vissa situationer.

Hur menar du då? Inte så att en portion består av en viss volym väl?

Springer
2012-04-26, 12:05
Har fått materialet nu, det var rätt så intressant faktiskt. Ganska detaljerat, och man fick en liten hum om vad volymvikten var för många olika sorters mat.

Nackdelen är att det är ett (två faktiskt) A4-häften, så det är inget man tar med sig på resturang, direkt. Men, jag hoppas kunna trimma in ögonmåttet lite bättre.

Rekommenderas för den nyfikne i alla fall.