handdator

Visa fullständig version : Fråga angående Leangains och kostupplägg - kommer från PF och lågkalori


Tisu
2012-04-18, 06:32
Hej!

Hade tänkt skriva en bra presentation av mig, men behöver svar innan det magiska klockslaget 12:00.

Men jag, 27 år 195 cm och för nuvarande 99 kg. Vägde 88 kg och styrketränade 4-5 dagar i veckan när jag var 18. Slutade. Vägde som mest 116 kg när jag jobbade (jobbet bjöd på pizza när man jobbade över). Visste inget om kost och provade viktklubb eller vad det heter och gick ner till 105 kg. Pendlade några år mellan 103 och 107 kg. Nådde 110 kg, och provade LCHF på svärföräldranas inrådan, gick ner till 96, men ack så lätt att fuska och svulla av de otillåtna synderna.

NU. Hade svullat upp till 106 kg för en månad sedan (120320), och 120321 började jag med periodisk fasta med 200p 40k 80f @ 1680 kalorier och gick ner till 99 kg ganska snabbt (tre veckor), men nu har jag legat på 99,2 - 99,6 konstant under 1,5 vecka och börjar lessna. Ökade till 240p 40k 80f @ 1840kalorier. Men same same.

MEN, jag ser relativt... smal är verkligen att ta i, men ni förstår. Och jag hade tänkt prova LG efter jag kommit ner till 95 kg, och funderar på att börja redan nu, dock med ett kaloriunderskott per vecka på omkring 4000, vad tror ni om det?

Men största frågan, dessa 60% man ska äta efter träningen på träningsdagar... När är efter? Jag försöker läsa mig till det och tycker att det verkar vara alltså innan kl 20:00 när man slutar äta, och då är det väl ingen större fara, men om det är ett mål som innehåller 60% blir det tufft (både jobbigt och häftigt).

Det upplägg jag tänkt mig är:

Styrketräna: 3 ggr/vecka (mån, ons, fre)

Träningsdagar: 240p 300k 80f @ 2880 kalorier

Vilodagar: 240p 40k 80f @ 1840 kalorier

Vad tror ni om det? Har jag missat något är det bara att hojta till så svarar jag på det-

Beelz
2012-04-18, 08:21
Efter du tränat och duschat ska du käka, vad är problemet.. :p?

Om du tycker det är jobbigt att äta mycket mat på en gång så är LG verkligen inget för dig...

Tisu
2012-04-18, 08:26
Efter du tränat och duschat ska du käka, vad är problemet.. :p?

Om du tycker det är jobbigt att äta mycket mat på en gång så är LG verkligen inget för dig...

Men måste det vara en och samma måltid, eller går det att sprida ut upptaget under dagen? Jag brukar träna under fastan med BCAA innan, så hela min dag är efter träningen.

Knatcharn
2012-04-18, 09:24
Går att sprida ut det över några timmar men poängen är att fasta en lång period. Ett exempel är; Fasta 22.00-14.00, Ät 14.00-22.00 (behöver inte vara dessa tider såklart). Då tar du pre-workout, tränar, och sen går du hem och äter rejält, men kanske delar upp den stora måltiden i två om du inte pallar äta allt på samma gång. Allt detta finns på hemsidan med flera exempel på varianter med olika många måltider och timmar i fasta.

Läs detta tack: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Edit: Du kan ju träna på fastande mage också, som du kan läsa om i länken ovan. Det tar inte lång tid att läsa igenom de olika varianterna, så gör det om du vill få svar. Som du säkert förstår är tiderna han skrivit ut justerbara också, man behöver verkligen inte följa dessa tider, bara antal timmar som ska fastas och ätas på.

Tisu
2012-04-18, 09:31
Går att sprida ut det över några timmar men poängen är att fasta en lång period. Ett exempel är; Fasta 22.00-14.00, Ät 14.00-22.00 (behöver inte vara dessa tider såklart). Då tar du pre-workout, tränar, och sen går du hem och äter rejält, men kanske delar upp den stora måltiden i två om du inte pallar äta allt på samma gång. Allt detta finns på hemsidan med flera exempel på varianter med olika många måltider och timmar i fasta.

Läs detta tack: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Edit: Du kan ju träna på fastande mage också, som du kan läsa om i länken ovan. Det tar inte lång tid att läsa igenom de olika varianterna, så gör det om du vill få svar. Som du säkert förstår är tiderna han skrivit ut justerbara också, man behöver verkligen inte följa dessa tider, bara antal timmar som ska fastas och ätas på.

Tack för förtydligandet :) Hade läst detta men missat det om hur man lägger upp måltiderna, och eftersom jag vanligen tränar på fastande mage blir det inga problem för mig.

Men vi får se hur det blir med stora måltider.... har planerat en nu till kl 12 på 1695 kalorier, 180p 187k 31f. Blir spännande *popcorn*

Knatcharn
2012-04-18, 09:35
Tack för förtydligandet :) Hade läst detta men missat det om hur man lägger upp måltiderna, och eftersom jag vanligen tränar på fastande mage blir det inga problem för mig.

Men vi får se hur det blir med stora måltider.... har planerat en nu till kl 12 på 1695 kalorier, 180p 187k 31f. Blir spännande *popcorn*

En äckligt stor måltid kommer antagligen som en skänk från ovan under deff då man får svulla i stora mängder och verkligen bli mätt. Tar väl ett tag att vänja sig vid fastan under resten av dygnet dock. Men du kan absolut dela upp intaget under de timmar du ska äta för att slippa känna att du ska spricka om du föredrar det.

Tisu
2012-04-18, 09:39
En äckligt stor måltid kommer antagligen som en skänk från ovan under deff då man får svulla i stora mängder och verkligen bli mätt. Tar väl ett tag att vänja sig vid fastan under resten av dygnet dock. Men du kan absolut dela upp intaget under de timmar du ska äta för att slippa känna att du ska spricka om du föredrar det.

Jag har ju kört PF kl 12 - kl 20 i nästan en månad nu, så det borde inte bli så svårt :) Orolig för blodsockerfallet bara när jag skytt kolhydrater lika länge...

Zizou
2012-04-18, 10:10
Jag skulle dra ner mycket på fettet på träningsdagarna, till 30-40g iallafall, och öka kolhydraterna mer.
Meningen med leangains är ju att ligga riktigt lågt på fett på träningsdagar, för att höjja det på vilodagar.

vicarious
2012-04-18, 10:15
Jag skulle dra ner mycket på fettet på träningsdagarna, till 30-40g iallafall, och öka kolhydraterna mer.
Meningen med leangains är ju att ligga riktigt lågt på fett på träningsdagar, för att höjja det på vilodagar.

+1 på det. Tryck in mer kolisar istället på träningsdagarna :) Med fördel lägger du mycket av kolisarna efter träningen. Hur mycket du ska lägga före får du testa dig fram med, det som gör att du presterar bäst helt enkelt.

Tisu
2012-04-18, 10:20
Jag skulle dra ner mycket på fettet på träningsdagarna, till 30-40g iallafall, och öka kolhydraterna mer.
Meningen med leangains är ju att ligga riktigt lågt på fett på träningsdagar, för att höjja det på vilodagar.

Misstänkte det... att sänka till 50-60 borde vara fullt möjligt. Är det en rimlig nivå? Får börja med den äckliga minimjölken då *cry*

vicarious
2012-04-18, 10:22
Misstänkte det... att sänka till 50-60 borde vara fullt möjligt. Är det en rimlig nivå? Får börja med den äckliga minimjölken då *cry*

Du gör ju som du vill. Vi skrev ju 30-40, kör du 50-60 om du vill det. Helt upp till dig. Jag hade gått lägre.

Tisu
2012-04-18, 10:24
Du gör ju som du vill. Vi skrev ju 30-40, kör du 50-60 om du vill det. Helt upp till dig. Jag hade gått lägre.

Kan ju alltid prova med 40 :) Men det blir svårt med stekfettet då... blir till att ungssteka då ;)

Kischen
2012-04-18, 11:16
Jag har ju kört PF kl 12 - kl 20 i nästan en månad nu, så det borde inte bli så svårt :) Orolig för blodsockerfallet bara när jag skytt kolhydrater lika länge...

Varför skulle du få blodsockerfall för att du äter kolhydrater?

Tisu
2012-04-18, 11:32
Varför skulle du få blodsockerfall för att du äter kolhydrater?

Jag är ju ingen expert, men jag antog att eftersom jag inte ätit kolhydrater på nästan en månad skulle insulinet få frispel, men så är kanske inte fallet?:confused:

Tisu
2012-04-18, 11:35
Så, den planerade måltiden:

420 g kyckling
150g råris
500g kvarg 0,3%
100g sweet chilli
10g smörolja
2,5dl standardmjölk
1dl whey 80 banan (spyvarning, men måste bli av med den)...

180p
187k
31f

Orkade knappt 70%... gör nytt försök om ett par timmar :cool: Men har legat på så få kalorier nu så det tar väl bara några gånger att vänja sig, är ju stor i maten i vanliga fall :eating:

Eddie Vedder
2012-04-18, 15:13
Varför skulle du få blodsockerfall för att du äter kolhydrater?

Insulinkänsligheten försämras under en tid med jättelite kolhydrater. Behovet minskar ju. Men det borde ju leda till ett ovanligt högt blodsocker. Om det sedan även dippar mer vet jag inte.

Tisu
2012-04-18, 19:00
Så, en dag har gått. Var både svårare och lättare än jag trodde, så det kör vi på :thumbup:

280p
371k
40f

~2900 kalorier (mycket mer skulle jag inte mäktat med...)