handdator

Visa fullständig version : Upprepning av VLCD - farligt?


wick
2012-04-17, 23:23
Tjenare. Jag är en kille på 18 år som inte är överdrivet nöjd med min kropp.. jag skulle inte kalla mig kraftigt överviktig, men en aning kanske - speciellt nu på senare tid.

Så här är det: Jag gick på en VLCD diet för ett tag sen och gick ner rejält bara på 10 dagar.. Jag tyckte de där påsarna var så fruktansvärt äckliga så jag fick bara i mig ca 2-3 per dag, när jag egentligen skulle fått i mig 6.

Jag vet att jag som 18 år INTE ska gå på såna här tokiga dieter, och att jag borde kämpa mig till min viktnedgång.. men jag kan säga redan nu att jag har försökt och försökt men det går bara inte.. Ingenting händer och jag tappar motivation fort. Iallfall, efter jag beslutat att äta lite smått efter VLCD dieten blev jag helt tokig och efter några dagar satt jag och bara vräkte i mig allt möjligt - Pizza, läsk, godis, chips.. Och det har varit min kost nu i några veckor, och jag rör mig minimalt så självklart har det lett till viktökning.

Min fråga är nu, om jag skulle börja på den här svält dieten igen, skulle det vara farligt för mig? Isåfall, hur farligt, och vad skulle kunna hända?

Vill inte se ut som jag gör nu när sommaren kommer!

Och återigen, jag vet att jag inte borde gå på sån här diet - men ja, jag är för svag för att ta den "hårda" vägen.

Tack på förhand!

Spartansk
2012-04-17, 23:28
Jag tyckte de där påsarna var så fruktansvärt äckliga så jag fick bara i mig ca 2-3 per dag, när jag egentligen skulle fått i mig 6.

Jag vet att jag som 18 år INTE ska gå på såna här tokiga dieter

Iallfall, efter jag beslutat att äta lite smått efter VLCD dieten blev jag helt tokig och efter några dagar satt jag och bara vräkte i mig allt möjligt - Pizza, läsk, godis, chips..

Tre skäl till att du inte borde köra den här dieten. Vad är det som säger att det kommer gå annorlunda nästa gång du prövar?

Och om du nu har så dålig disciplin, hur har du då tänkt hålla din vikt efter eventuell VLCD?

Förresten, varför är det så viktigt att bli smal just till sommaren? Oftast har man ju kläder på överkroppen året runt. Och hittar man en tjej på vintern så måste ju kläderna av lik förbannat.

wick
2012-04-17, 23:31
Tre skäl till att du inte borde köra den här dieten. Vad är det som säger att det kommer gå annorlunda nästa gång du prövar?

Och om du nu har så dålig disciplin, hur har du då tänkt hålla din vikt efter eventuell VLCD?

Förresten, varför är det så viktigt att bli smal just till sommaren? Oftast har man ju kläder på överkroppen året runt. Och hittar man en tjej på vintern så måste ju kläderna av lik förbannat.

Bra frågor! Jag har väl mer eller mindre redan bestämt mig. Ska bara försöka att efter dieten hålla vikten.. eller gå ner ytterligare. Gick ju åt skogen sist så bara prova igen.

Främst för att inte behöva skämmas på stranden kanske? :) Jag har redan flickvän så det är inga bekymmer.. men även hon har börjat klaga.

Vill mer veta OM och HUR skadligt det eventuellt skulle vara för mig att börja igen.

blondyz
2012-04-18, 00:00
En kropp som inte mår bra brukar se ur därefter mer eller mindre.

Det känns väl onödigt att svälta bort dina eventuella muskler och kondition för att sedan ersätta dessa med pizza och kebab.

Hitta motivationen, jobba på disciplinen och kör hårt är mitt råd.

ed1234
2012-04-18, 01:16
Det där med att vräka i sig skräpmat är det typiska resultatet av att ha för bråttom.

Lychgate
2012-04-18, 06:15
Rent fysiskt är det inte skadligt i kortare perioder, speciellt om du har påtaglig övervikt.

Dock håller jag med övriga. Att gå på VLCD med dina mentala problem när det kommer till diet är bra mycket skadligare än dieten i sig. Fixa din kost i övrigt, att jojobanta som du gör just nu är inte positivt.

Mental
2012-04-18, 13:55
Innan vi ens spekulerar, längd och vikt i nuläget?

Och om du kör en vlcd diet så får du se till att köra enligt rekommendationerna, det är redan på miniminivåerna av protein om man tar alla påsarna, börjar man fuska så äter det muskelmassa. Då får du lättare att bli fet efteråt.

För att ge fan i hetsätandet efter 2v VLCD får du se till att följa ett upptrappningsschema.

Jag brukar rekomendera att man börjar med att köra 1v med påsar + lunch, sedan 1v med påsar + frukost och lunch, sista veckan kommer middagen tillbaka.

Och det ska vara bra måltider, inte skräp.

wick
2012-04-18, 18:46
Innan vi ens spekulerar, längd och vikt i nuläget?

Och om du kör en vlcd diet så får du se till att köra enligt rekommendationerna, det är redan på miniminivåerna av protein om man tar alla påsarna, börjar man fuska så äter det muskelmassa. Då får du lättare att bli fet efteråt.

För att ge fan i hetsätandet efter 2v VLCD får du se till att följa ett upptrappningsschema.

Jag brukar rekomendera att man börjar med att köra 1v med påsar + lunch, sedan 1v med påsar + frukost och lunch, sista veckan kommer middagen tillbaka.

Och det ska vara bra måltider, inte skräp.

Jag är 185 lång och väger 88 kg. Okej, ska man fortfarande ligga på typ under 100g kolhydrater per dag under upptrappningstiden?