handdator

Visa fullständig version : Muskler, fett och INGET HÄNDER?!


madz
2012-04-17, 20:34
Okej, så jag har ett litet problem.
Jag vet om att man inte kan lägga på sig muskler utan att lägga på sig fett.
Man måste ligga på kaloriöverskott för att kunna bygga, eller åtminstone på balans, går dock inte lika "fort" då. Jag vet även att man måste ha låg fettprocent för att mag musklerna ska synas.

Problemet är här då att jag försöker bygga muskler och få fram en vältränad mage, är underviktig 54 kg på 174 cm , men kan ändå inte få fram magmusklerna! Jag anser mig själv vara stark med magen men det vill liksom inte hända något, och gå ner mer i vikt är bevisligen inte ett alternativ för mig. Det andra problemet är att så fort jag äter lite mer så är det alltid magen som blir lidande, den svullnar upp och det lilla fett jag har på kroppen ligger helt enkelt på magen! Vet att man inte kan punkt förbränna. Men jag måste ju göra fel någonstans?!

Tränar spinning 3-4 dagar i veckan, Box 1 dag.
Mage 3 dagar.
Armar, axlar, övre rygg och bröst 2 dagar i veckan.

Får i mig kolhydrater via enstaka lingongrova då och då, Weetbix flingor, frukt, bär och grönsaker i massor ( självklart inga direkt stora källor till det men ) äter lite fullkorns ris, couscous, potatis och bulgur. Men det är inte speciellt mycket då jag försöker hålla nere på kolhydraterna. En del dagar kan det dock bli mer i form utav brödet och flingorna.

Mycket protein och en ganska lagom mängd fett, dock egentligen alldeles för lite skulle jag tro.
Äter även Kreatin varje morgon, proteinshake efter träningen och har precis börjat med SELF omninutrions synerlin tabletter ( Tidigare åt jag WNT,s CLA kapslar )
.
Är medveten om att det kanske blev ett lite förvirrande inlägg, men är verkligen tacksam för svar!

TommieS
2012-04-17, 20:40
Hur länge har du tränat? Det tar tid att få resultat tyvärr.

madz
2012-04-17, 20:47
Har tränat sedan oktober 2010 i form av mage, rygg och kondition.
MEn rejäl styrketräning och så har jag gjort sedan förra sommaren.
Känner att jag utvecklas med armarna! Det är ju dock det problemet att magmusklerna inte blir tillräckligt stora och att fettförbränningen har slutat samtidigt som jag inte FÅR göra mer fettförbränning i form utav att gå ner i vikt!

Acids
2012-04-17, 20:56
Pröva träna på balans då?
Enligt mig ser det ut som du tränar mage alldeles för mycket, sänk träningstillfällena till 2ggr/v och kötta mycket benlyft och crunches :-)

madz
2012-04-17, 20:59
har börjat med crunchen på pilatesboll, det ska tydligen hjälpa med balansen?
Blir dock mycket benträningen under spinning passen och börjar jag mosa dom i gymmet så kommer jag verkligen inte orka spinningen där det enda motiga är just ben styrkan och inte konditionen. Kanske är just för att jag behöver träna upp dem, men det gör jag väl under passet?

OneManArmy
2012-04-17, 21:01
Du kör alltså konditionsträning 5 dagar i veckan och resten av tiden ligger du och kör situps och överkropp sen undrar varför du inte dina muskler växer?

Sluta eller minska på din konditionsträning som mummsar upp dina muskler och börja träna riktig styrketräning på balans/litet överskott och kör en regelrätt deff när du byggt tillräckligt med massa.

glhf

madz
2012-04-17, 21:09
Har du någon rekommendation på hur jag ska lägga upp träningen då ? :)

Acids
2012-04-17, 21:19
Har du någon rekommendation på hur jag ska lägga upp träningen då ? :)

Mindre kondition mer bygga.
Måndag Bröst triceps
Tisdag Rygg biceps
Onsdag vila alt. Spinning i ditt fall?
Torsdag Ben mage
Fredag Axlar, trapz

Resten av helgen väljer du själv. Helst vila och rikligt med bra mat.

kEKKZA
2012-04-17, 21:22
Körde några rätt basic kroppsviktsövningar som jag tyckte gav resultat jäkligt fort faktiskt, kan tillägga att jag är 171 och väger 56 så vår mått liknar väl varandra lite grann..

3ggr i veckan:
Omvända crunches 3x10
Rysk vridning med underkroppen 3x10
Fällkniven 3x10

1 gång i veckan:
Marklyft
Benpress
Vet inte det specifika namnet men denna här(länken) hängandes i i bara armarna i en chin-ups ställning eller liknande
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWLyingLegHipRaise.html

begt
2012-04-17, 21:24
Träna tungt och med progression. Att göra mängder av sit-ups brukar inte ge mycket. En bättre magövning är att hänga i ett räcke och lyfta benen långsamt uppåt. Har du inte tillgång till det kan du fästa vikter i fötterna (eller ha tunga kängor) och göra benlyft (håll benen minst 1 dm över golvet och så höjer du ett par dm och sänker långsamt igen).

Plankan är bra också- ta på dig en tung ryggsäck t.ex.

Rusk
2012-04-17, 21:33
Du kör alltså konditionsträning 5 dagar i veckan och resten av tiden ligger du och kör situps och överkropp sen undrar varför du inte dina muskler växer?

Sluta eller minska på din konditionsträning som mummsar upp dina muskler och börja träna riktig styrketräning på balans/litet överskott och kör en regelrätt deff när du byggt tillräckligt med massa.

glhf

This.

Mindre kondition mer bygga.
Måndag Bröst triceps
Tisdag Rygg biceps
Onsdag vila alt. Spinning i ditt fall?
Torsdag Ben mage
Fredag Axlar, trapz

Resten av helgen väljer du själv. Helst vila och rikligt med bra mat.

Jag rekommenderar dig att träna varje muskel mer frekvent än det ovan, tex 2 split 4 gånger i veckan eller tom helkropp då du fortfarande är skapligt färsk.
Att träna varje muskel 1 gång i veckan är inte direkt optimalt om man ska kolla på forskningen.

andeem
2012-04-17, 21:37
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/who_wants_to_be_a_novice_you_do

Acids
2012-04-17, 21:48
This.



Jag rekommenderar dig att träna varje muskel mer frekvent än det ovan, tex 2 split 4 gånger i veckan eller tom helkropp då du fortfarande är skapligt färsk.
Att träna varje muskel 1 gång i veckan är inte direkt optimalt om man ska kolla på forskningen.

Hur optimalt är helkropp då? Ska man träna mer frekvent är det isåfall rullande 3 split som jag skulle rekommenderat, samt ett litet kaloriöverskott trots allt.
Och kan du visa mig källa på "forskningen" som backar upp ditt påstående, tack?
Jag själv blandannat fick mer än bra resultat av detta program, samt vet en hel del mer personer som fått.

Rusk
2012-04-17, 22:21
Hur optimalt är helkropp då? Ska man träna mer frekvent är det isåfall rullande 3 split som jag skulle rekommenderat, samt ett litet kaloriöverskott trots allt.
Och kan du visa mig källa på "forskningen" som backar upp ditt påstående, tack?
Jag själv blandannat fick mer än bra resultat av detta program, samt vet en hel del mer personer som fått.

Helkropp är utmärkt för nybörjare.
Och visst kan du få bra resultat av att träna varje muskel 1 gång i veckan, många som har fått.
Men du kommer med största förmodan att gå omkring flera dagar med en muskel som är fullt redo för träning igen.
Vad tror du att du får ut mest av?
Här har du en artikel som träningslära skrivit, skrolla ner till frekvens så finns det länkar till diverse studier http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

Victuhh
2012-04-17, 22:30
Ät mer ska du se. Sikta på överskott först och gå upp några kilo. Kanske kommer magmusklerna fram där någonstans? Du väger ju faktist jävligt lite..

Mer mat och eventuellt gainer.

Fru_Flisa
2012-04-17, 23:10
Ät mer ska du se. Sikta på överskott först och gå upp några kilo. Kanske kommer magmusklerna fram där någonstans? Du väger ju faktist jävligt lite..

Mer mat och eventuellt gainer.

+1

Ät kära du! Det är inte farligt att äta mat som husmanskost. Det du har fått för dej om magen är inte så som du tror. När man är smal så syns det på ett helt annat sätt när man ätit än om man har några kilos trivsel. Dessutom gör det lilla underhudsfettet att kroppen mycket mer diffar i konturer och svullnad pga olika vätskenivåer. Det är en fälla att tro det är fett som kommer och går. För det tredje; alla fibrer och grönsaker med mera får verkligen magen (en smal sådan) att visa på skillnader som har med direkt innehåll, inte fett!, att göra.

Jag får känslan att du är överdrivet vaksam om att råka lägga på dej fett och bara vill ha muskler. Det går bra, bara ät mer och ät bra (så som du gör) så behöver du inte oroa dej för det går inte över en dag att lägga på sej varken fett eller muskler.
Sen så all den där spinningen kan du tänka att den tar lite energi av dina styrkepass, kör lite mindre spinning och mer styrka så kommer du lättare lägga på dej muskelmassa.

Slaytan
2012-04-18, 05:39
Stronglifts 5x5 tycker jag du ska köra :)

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

RobbanColeman
2012-04-18, 06:39
Byt till ett klassiskt byggningsupplägg, det där ser mer ut som ett multisportsupplägg.

Ta en 3,4,5, eller 6-split. Minska ner konditionsträningen, jag kör 20 min eller inte alls. Just nu gäller varje dag dock då jag deffar.

Bara där kommer maten räcka till bättre. Ät ej mer utan börja så. Detta förutsatt att du får i dig minst 2g protein/kg, annars höjer du just det.

Lär dig träna mage. En kort kontrollerad rörelse där man blåser ut luft vid kontraktion ger bra träff på "rutorna".

Mvh

pwnyou
2012-04-18, 06:52
Minska på konditionen, börja träna mer seriöst och satsa på att gå upp till 60kg på 18 veckor typ (0,33kg i veckan), så får du säkert skitfina ökningar!

madz
2012-04-18, 15:17
Måndag: Armar och axlar
Tisdag: Spinning, mage ch nedrerygg självständigt
Onsdag: Övre rygg och bröst
Torsdag: Spinning och Core-pass
Fredag: Armar och axlar
Lördag: Spinning ev ben träning varannan vecka?
Söndag Vila .

Kör alltid så tungt jag kan, men ändå så jag klara 10x3 per muskel och övning

Är det ett bra upplägg eller har jag fortfarande inte fattat det? :)

Fru_Flisa
2012-04-18, 16:25
Måndag: Armar och axlar
Tisdag: Spinning, mage ch nedrerygg självständigt
Onsdag: Övre rygg och bröst
Torsdag: Spinning och Core-pass
Fredag: Armar och axlar
Lördag: Spinning ev ben träning varannan vecka?
Söndag Vila .

Kör alltid så tungt jag kan, men ändå så jag klara 10x3 per muskel och övning

Är det ett bra upplägg eller har jag fortfarande inte fattat det? :)

Jag tycker att du baserar din träning på tunga basövningar som mark & knäböj, det kommer stärka upp och skulpturera midjan finfint. Spinning gör inte det.
Armar och axlar räcker med ett pass i veckan, träna ben där istället.

Latissimus Dorsi
2012-04-18, 17:02
Fortsätt träna först och främst och sen va inte rädd för att gå upp i vikt, och 54kg är inte riktigt optimalt började själv på den vikten och väger 3 månader senare 62 vilket inte är wooooowökningar men något har hänt. Så försök ät så mycket du kan och byt till ett mer standard 3 split schema t.e.x, och skippa konditionen på träningsdagarna så ska du se att något händer =)

Chaaarles
2012-04-18, 17:48
Måndag: Armar och axlar
Tisdag: Spinning, mage ch nedrerygg självständigt
Onsdag: Övre rygg och bröst
Torsdag: Spinning och Core-pass
Fredag: Armar och axlar
Lördag: Spinning ev ben träning varannan vecka?
Söndag Vila .

Kör alltid så tungt jag kan, men ändå så jag klara 10x3 per muskel och övning

Är det ett bra upplägg eller har jag fortfarande inte fattat det? :)

Skippa spinningpassen och andra konditionspass. Helt. Ge muskelträningen tid.