handdator

Visa fullständig version : svag som attan i kronlyft


bearwolf
2012-04-17, 19:51
*gah!*
har upptäckt ett problem, i marklyft kan jag brotta upp som max 190kg. dock är det när stången är runt knäna som jag inte orkar böjja upp ryggen. Så jag tänkte att jag kör lite kronlyft där jag är som svagast i momentet. laddar på 140kg, stången är precis nedanför knäskålen med lätt böjda ben. i mitt svagaste ställe, stången rör sig inte en mm. provar igen och om jag böjjer bena mer får jag upp den. Jag får nöja mig med att köra 10'or på 120, med en himmelsk pump som resultat.

Hur har jag lyckats med detta? har jag så mycket legdrive att jag sportar förbi det här stället i lyftet? som jag har förstått det så lyfter de flesta 10-30kg mer i kron än i mark... :(

nåja, nu ska jag köra strikta kron som komplement ett tag så kanske det lossnar. Men vad tror ni? kan min markteknik vara helt åt skogen? ska kanske filma någon dag. eller är det magen som är för svag?

har ganska stor kagge som drar mig framåt, men när jag markar och kommer förbi knäna så får jag lite skön bakvikt istället och hävstångar upp den kanske?
gud vad jag svamlar. iaf, har ni varit med om något liknande förut?

Acids
2012-04-17, 21:08
Har du kört korrekt med utlåsning osv. i marklyft så verkar det väldigt underligt att du är såpass "klen" i kronlyften.
Hade jag vart i din sits så hade jag försökt mig på tunga 4 reppare i kronlyft alternativt försökt köra lite striktare i detta område i marklyft, givetvist tungt där med. :) Mycket mat är även din vän!
Själv klarar jag runt 10-20kg mer i kronlyft, och känner verkligen att kronlyften hjälpt mig i marken.
Vet inte ifall det var till så stor hjälp, men värt ett försök tycker jag.

mikaelj
2012-04-17, 21:19
Hur har jag lyckats med detta? har jag så mycket legdrive att jag sportar förbi det här stället i lyftet? som jag har förstått det så lyfter de flesta 10-30kg mer i kron än i mark... :(

Det här är en del av det.

En annan del är att du i kronlyft måste vänta in stången en längre stund än när du kör vanliga marklyft -- antar att vanliga marklyft rör sig från golvet direkt för dig?

bearwolf
2012-04-17, 21:33
jo den lättar från golvet med hyffsad lätthet. tack för tips, ska börja köra kronlyft som komplement varje pass, och våga lite tyngre just där nere i ryggen där det känns. I vanliga mark så trycker jag kanske fram höften lite för fort. låser alltid ut lätt överdrivet med ryggen lite bakåt.
tack tack :)

z_bumbi
2012-04-18, 07:30
En del har ett väldigt svagt område precis i kronlyftshöjd och det är inget ovanligt att lyfta samma vikter som i mark, har de dessutom inte tränat kron så blir det ännu mer tydligt och vikterna kan bli lägre.
Om du är ute efter att lyfta mycket i kron så måste du självklart träna från den höjden, är du bara ute efter att bli starkare så kan du köra både lägre och högre (högre kan bli en rejäl viktkåtövning då många kan flytta väldigt stora vikter så tänk på att öka med förstånd).
Vill du få ut kraften i marken så bör nog inte kron utgöra en väldigt stor del av träningen (det varierar iofs) och ska den ingå så fundera på hur du kan få liknande dragvinklar som i marken eller helt annorlunda vinklar och då bara se det som en allmän övning.

bearwolf
2012-04-18, 09:17
En del har ett väldigt svagt område precis i kronlyftshöjd och det är inget ovanligt att lyfta samma vikter som i mark, har de dessutom inte tränat kron så blir det ännu mer tydligt och vikterna kan bli lägre.
Om du är ute efter att lyfta mycket i kron så måste du självklart träna från den höjden, är du bara ute efter att bli starkare så kan du köra både lägre och högre (högre kan bli en rejäl viktkåtövning då många kan flytta väldigt stora vikter så tänk på att öka med förstånd).
Vill du få ut kraften i marken så bör nog inte kron utgöra en väldigt stor del av träningen (det varierar iofs) och ska den ingå så fundera på hur du kan få liknande dragvinklar som i marken eller helt annorlunda vinklar och då bara se det som en allmän övning.

ah, jag är mest ute att öka i vanligt marklyft. vill spränga 200kg's barriären som har gäckat mig ett tag. tänker att jag lägger in lite komplement med kron på olika höjder för att jobba lite på min svaga vinkel där, borde få lite carryover tänker jag. Har aldrig kört kron förut vilket säkert är en stor del av att jag är svagare där. Har ingen glute ham raise i gymmet här, en sån skulle kanske också ha hjälpt? kanske ska prova såna där "skivstångsjuck", och kanske lite goodmornings som jag inte gjort på länge...
Har ni några mer tips på övningar som kanske kan hjälpa?

mikaelj
2012-04-18, 10:09
Brukar du bomma 200 vid knäna? Hur långt från benen har du stången när du bommar?

bearwolf
2012-04-18, 10:50
ja det är vid knäskålen som farten avtar och jag får ge upp... känns som att om jag skulle utföra en ostbåge skulle jag kunna ta upp den men väljer att avbryta. stången har kontakt med smalbenen, försöker hålla axlarna ovanför/lätt bakom stången. Har inte provat 200 på ett tag nu heller, har deloadat och jobbar mig upp lagomt fort igen, körde mycket singlar och treor förut, nu jobbar jag runt femmor, och slänger in lite komplement, tills jag kommer upp på kanske 5x170 någonting, då tänkte jag gå ner i reps igen och börja om lite lägre och jobba mig upp till ett 200 lyft. Har även börjat lägga in lite "speedwork" då jag blev inspirerad av louie simmons :) så mitt mål är att ta 200kg om några månader. i värsta fall innan året är slut. Försöker ha den respekt till övningen som behövs och bygga en stabil grund.

filmjölk
2012-04-18, 13:01
OT: Varför kallas korta marklyft för kronlyft, när kronlyft är en försvenskning av "silver dollar deadlift" där man marklyfter en stång med två lådor fyllda med mynt som vikt?

mikaelj
2012-04-18, 13:03
OT: Varför kallas korta marklyft för kronlyft, när kronlyft är en försvenskning av "silver dollar deadlift" där man marklyfter en stång med två lådor fyllda med mynt som vikt?

Är du säker på att det är en förkortning? Krona är ju det som är högst upp också, t ex på en tand.

filmjölk
2012-04-18, 13:21
Är du säker på att det är en förkortning? Krona är ju det som är högst upp också, t ex på en tand.

Första gången ordet "Kronlyft" nämndes i Sverige (vad jag vet) är efter en strongmantävling kanske år 2000 eller något. Där lyfte man marklyft med två lådor fyllda med mynt från 45cms höjd (dubbel höjd mot vanliga mark), och delmomentet i tävlingen kallades för just "Kronlyft".

Efter det kallas alla marklyft med stång där man har kortare lyftväg av någon anledning för just Kronlyft. Spelar ingen roll om man lyfter och viktskivorna vilar på en 5cm upphöjning, eller från ett läge ovanför knäna allt benämns KRONlyft. (ibland...lolololoookräks..."korta kron").

Kronlyfter man skall man lyfta mynt - kronor för böfvelen! Annars får man kalla det något annat.

/aspis.

mikaelj
2012-04-18, 13:22
Tack för förklaringen!

Vad heter det på engelska? Korta marklyft eller upphöjda marklyft på svenska, kanske?

tntballe
2012-04-18, 13:36
Första gången ordet "Kronlyft" nämndes i Sverige (vad jag vet) är efter en strongmantävling kanske år 2000 eller något. Där lyfte man marklyft med två lådor fyllda med mynt från 45cms höjd (dubbel höjd mot vanliga mark), och delmomentet i tävlingen kallades för just "Kronlyft".

Efter det kallas alla marklyft med stång där man har kortare lyftväg av någon anledning för just Kronlyft. Spelar ingen roll om man lyfter och viktskivorna vilar på en 5cm upphöjning, eller från ett läge ovanför knäna allt benämns KRONlyft. (ibland...lolololoookräks..."korta kron").

Kronlyfter man skall man lyfta mynt - kronor för böfvelen! Annars får man kalla det något annat.

/aspis.

Just höjden är ju som med t.ex. böj, så länge man utför en lätt nigning kallar man det knäböj.
Jag tycker att alla dessa halvvarianter som inte ingår i något tävlingsmoment ska kallas partiella mark/böj/lolololol. Allt för att vi övriga ska slippa:krampus

Määng
2012-04-18, 13:54
Tack för förklaringen!

Vad heter det på engelska? Korta marklyft eller upphöjda marklyft på svenska, kanske?

Har för mig att jag läst "dimmel deadlifts" någon gång. Iofs inte samma som kronlyft/upphöjda marklyft eftersom man i dimmel deadlift gick ner med stången till knäna och sen upp igen, inte från klossar eller liknande. Så med andra ord är den här posten betydelselös. Trist.

bearwolf
2012-04-18, 16:11
på engelska säger man väll ofta rack deadlift.

var det inte något om att det är som att lyfta om man stog nere i ett krondike? på svenska då alltså
kanske bara är hogwash

spoon
2012-04-18, 16:29
Kan det vara så att du är svag i ryggen och därför böjer ryggen i starten? Detta brukar ge en enkel start och tung utlåsning i marklyft. Syns också tydligt när man ska köra kronlyft och ländryggen blir utsatt.

bearwolf
2012-04-18, 19:34
Kan det vara så att du är svag i ryggen och därför böjer ryggen i starten? Detta brukar ge en enkel start och tung utlåsning i marklyft. Syns också tydligt när man ska köra kronlyft och ländryggen blir utsatt.

jag är rädd för att det är så, tyckte dock kron var sjukt skönt för det prickade just ländryggen så bra, får träna upp ländryggen mer :)