handdator

Visa fullständig version : Illamående efter HIIT...


shifty
2004-01-22, 21:17
Jag har problemet att jag mår riktigt dåligt efter att ha kört HIIT efter ett styrketräningspass... Jag får känslan att vilja spy, och den sitter i väldigt länge, har t.o.m. spytt efteråt vid ett tillfälle...

Såhär vill jag inte ha det...

Någon som vet något som kan hjälpa, eller vad det beror på?

z_bumbi
2004-01-22, 21:22
Kör inte HIIT efter ett styrketräningspass om du mår illa av det?

Se till att äta mer kolhydrater innan styrkan eller för den delen innan?

HIIT är ju inget undermedel för att få bättre kondition, öka mjölksyratåligheten eller för den delen bränna fett och det är ju ingen mening med att köra så hårt att man spyr.

shifty
2004-01-22, 21:33
Ville snarare vet vad som gör att jag mår illa, att jag ska sluta köra det efter passen är ju självklart om ingen kan ge mig någon lösning på det hela.

Inte riktigt det svar jag tänkt mig...:em:

King Grub
2004-01-22, 21:37
Lite läsning:

http://www.poweringmuscles.com/cycling.asp?article_number=4

http://www.ultracycling.com/nutrition/puke.html

Gäller i och för sig längre lopp, men orsakerna kanske stämmer in ändå?

RealElwood
2004-01-22, 21:51
Jag får oxå en otrolig illamående känsla, men det spelar ingen roll om jag kör det efteråt eller om jag bara kör ett HIIT pass..

Glenner_84
2004-01-22, 21:55
Mår illa när jag kör mina vanliga extrema pass:( ... Äter ca 1timma före träningen....Mådde riktigt illa efter ryggpasset i tisdags, drack ca 1,5L vatten under träningen sen när jag slukade min Max Gain var jag förbannat nära att spy, beror det kanske på att man åt för nära passet eller att man häller i sig för mycket vätska?

RealElwood
2004-01-23, 07:48
Originally posted by Glenner_84
Mår illa när jag kör mina vanliga extrema pass:( ... Äter ca 1timma före träningen....Mådde riktigt illa efter ryggpasset i tisdags, drack ca 1,5L vatten under träningen sen när jag slukade min Max Gain var jag förbannat nära att spy, beror det kanske på att man åt för nära passet eller att man häller i sig för mycket vätska?

Det där är väldigt olika bland folk har jag märkt. Jag har inga prob. med att äta 15-30 min innan man ska ner å grisa bland vikterna. Men är det kondition så måste jag ha 1 - 1½ timme vila mellan..

Dipshit
2004-01-23, 12:26
Originally posted by RealElwood


Det där är väldigt olika bland folk har jag märkt. Jag har inga prob. med att äta 15-30 min innan man ska ner å grisa bland vikterna. Men är det kondition så måste jag ha 1 - 1½ timme vila mellan..

Hade jag ätit 15-30 min innan så hade folk halkat runt inne på gymmet.. http://www.simworld-club.de/Smilies-2/Essen-Trinken/spiegelei.gif

Zlin
2004-01-23, 12:40
Originally posted by RealElwood
Jag får oxå en otrolig illamående känsla, men det spelar ingen roll om jag kör det efteråt eller om jag bara kör ett HIIT pass..

Precis samma för mig. Spelar ingen roll om det är kondition eller styrka jag kör. Kan knappt få i mig proteindrinken efteråt ibland...Antar att man inte skall ta ut sig så mycket, men då förtar man ju lite meningen med att träna...du ökar ju inte om du inte anstränger dig liksom...jag biter ihop (:whipped: ) , men visst känns det kasst när man vet att man kommer må skit efter det där konditionspasset...och det skall ju vara roligt att träna...smärta är mättande får bli mitt nya motto..:D

z_bumbi
2004-01-23, 12:45
Originally posted by Zlin
Antar att man inte skall ta ut sig så mycket, men då förtar man ju lite meningen med att träna...du ökar ju inte om du inte anstränger dig liksom...

Nej du bör nog inte ta ut dig så mycket och du förtar inte meningen med att träna om du håller dig på en mer rimlig nivå.

Nej du ökar inte om du inte anstränger dig men måste du köra helt slut på dig för att få resultat? Nej det måste man inte, varken på gymet eller när det gäller kondition.

tenchi
2004-01-23, 12:54
om det inte redan kommit fram så är det mjölksyran som (mest troligt) orsakar illamåendet. Hittade det i nån facklitteratur...

Officer
2004-01-23, 13:08
z_bumbi har helt rätt.

Tragiskt att många tar det här med att träna hårt alldeles för allvarligt.
Nej du behöver inte nå total failure vartenda jävla set så du knappt kan resa dig upp, nej du behöver inte totalt förstöra dig under kondisträningen, för att få bra resultat.


Träna med hjälp av hjärnan för helvete...

Keirin
2004-01-23, 21:15
Minns en intervjuv med :devil:Ludmilla Engqvist:devil: på hennes tid. Där sa hon att hon måste träna så hårt så att hon spyr för at bli bra:smash:

(Jag håller dock inte med)

Zlin
2004-01-24, 17:15
visst, jag kan hålla med till viss del, man behöver ju inte ta ut sig allt man har, men illamåendet kan komma även vid måttlig ansträgning för min del...ber om ursäkt om jag antydde något annat...:em:

Garnax
2004-01-25, 20:10
Jag blev också riktigt illamående efter styrkepassen och spydde också vid ett tillfälle och var mycket nära vid flera andra men
inte nu längre.

Jag äter mat närmre träningen och sen äter jag något mindre typ 15 min innan jag kliver in på gymgolvet. typ en banan eller 2.

Och de där 2 bananerna innan passet fungerar bra för mig.

Har inte blivigt illamående sedan dess.
Så testa det.


//Garnax