handdator

Visa fullständig version : Minimalt med bröstinverkan i Dips, maximering av Triceps


Stoltz
2012-04-17, 14:52
För mig tycker jag att dips har gett överlägset bäst inverkan på mina triceps, men just nu får jag inte lov att träna axlar och bröst, eller åtminstone inte särskilt mycket.

Finns det något utförande där jag kan minimera bröstets medverkan i dipsen, medan jag behåller eller kanske t.o.m. ökar tricepsens?

z_bumbi
2012-04-17, 14:54
Spontant skulle jag säga nej och frågan är också vad som menas med inte mycket? Om du och den som behandlar dig har olika åsikter om den frågan så riskerar det att bli rejält fel.

blondyz
2012-04-17, 14:58
Det finns maskiner för dips, där man kan hålla mot med benen. Jag upplever att dessa prickar triceps och avlastar bröst/axlar, dock ska man vara på det klara med att bara för att det känns så behöver det inte betyda att det är så i särskilt stor utsträckning. Skulle man misslyckas är risken att man drar i med bröst/axlar stor också.

Jag skulle säga att du nog har bättre nytta av att köra andra tricepsövningar.

Stoltz
2012-04-17, 15:00
Spontant skulle jag säga nej och frågan är också vad som menas med inte mycket? Om du och den som behandlar dig har olika åsikter om den frågan så riskerar det att bli rejält fel.

Jag var lite otydlig - Det är jag själv som valt bort bröst och axlar under min rehabperiod, min naprapat sade att jag egentligen kunde fortsätta som jag gjorde, men att jag skulle försöka göra ryggen starkare jämfört med bröstet. Tills jag vet att det går att göra i någorlunda form (tar inget för givet med den här ryggen ;)) så tänkte jag undvika/minimera bröst/axlar-involvering så mycket som möjligt.

Det är en lite kladdig fråga, för just som du säger, vad menar jag med mycket... Om man säger så här, ifall det finns en teknik som minimerar bröstets inverkan så får jag helt enkelt testa den och se hur det blir. Men just nu så tycker jag att jag inte känner någon skillnad mellan mina utföranden.

Grazzafukkinrazzi
2012-04-17, 15:06
Spontant känns det som att du skulle kunna begränsa ROM:et och endast köra övre halvan av själva rörelsen.

Å andra sidan tycker jag det är onödigt att göra så när det finns så många andra bra tricepsövningar som inte involverar bröst eller axlar nämnvärt.

ChrisA
2012-04-17, 15:11
Finns som sagt många andra tricepsövningar men om du ska insistera med att köra dips hade jag kört dips mellan två bänkar istället för i en dipsställning. Tar mycket mer på triceps än vad vanliga dips gör har jag märkt iaf

z_bumbi
2012-04-17, 15:16
Jag tänker annorlunda.

Om naprapaten tycker du kan träna bröst och axlar så är det antagligen ingen fara att göra det så varför plocka bort det? Det är ju om inte annat bra att behålla rörligheten och muskeltonusen så att du inte får en chock när du börjar träna de delarna igen.. Därmed inte sagt att du behöver gå på för fullt varken vad gäller intensitet eller antal set/reps.

Akagi
2012-04-17, 16:14
Som Grazza~ sa begränsa rörelsen och försök räta upp kroppen så mycket som möjligt.

Stoltz
2012-04-17, 17:16
Å andra sidan tycker jag det är onödigt att göra så när det finns så många andra bra tricepsövningar som inte involverar bröst eller axlar nämnvärt.
Absolut. Favoriter är skullcrushers, frenchpress, etc. Men tyvärr så muppar sig axlarna väldigt mycket där med. Så just nu är det mycket pushdowns och snarlika övningar, vilka är fina i sig, men inte ger lika mycket som Dips för mig.

Men du kanske tänkte på några andra, give it a go och berätta :)

Det finns maskiner för dips, där man kan hålla mot med benen. Jag upplever att dessa prickar triceps och avlastar bröst/axlar, dock ska man vara på det klara med att bara för att det känns så behöver det inte betyda att det är så i särskilt stor utsträckning. Skulle man misslyckas är risken att man drar i med bröst/axlar stor också.

Jag skulle säga att du nog har bättre nytta av att köra andra tricepsövningar.
Bra förslag, men har inte lyckats att koppla ur bröstet särskilt mycket i maskinen. Faktum är att det ger ett ganska rejält tryck på bröstet för mig.

Finns som sagt många andra tricepsövningar men om du ska insistera med att köra dips hade jag kört dips mellan två bänkar istället för i en dipsställning. Tar mycket mer på triceps än vad vanliga dips gör har jag märkt iaf
Bra idé!


Jag tänker annorlunda.

Om naprapaten tycker du kan träna bröst och axlar så är det antagligen ingen fara att göra det så varför plocka bort det? Det är ju om inte annat bra att behålla rörligheten och muskeltonusen så att du inte får en chock när du börjar träna de delarna igen.. Därmed inte sagt att du behöver gå på för fullt varken vad gäller intensitet eller antal set/reps.

Min erfarenhet när jag hade ett liknande mål, men där det istället handlade om mage/rygg, så gick jag cold turkey på magen i två månader, och byggde istället upp ländryggen. Det blev önskvärt resultat av det, därav att jag beslutade att köra samma taktik här.

Förstår dock precis vad du menar, och att det kan tyckas... drastiskt (?) att ta bort hela träningen där, men jag tror verkligen att i nuläget så är det bättre så. Det kommer inte pågå under allt för lång tid heller, tror att två månader kommer att räcka.

Grazzafukkinrazzi
2012-04-17, 17:47
Absolut. Favoriter är skullcrushers, frenchpress, etc. Men tyvärr så muppar sig axlarna väldigt mycket där med. Så just nu är det mycket pushdowns och snarlika övningar, vilka är fina i sig, men inte ger lika mycket som Dips för mig.

Men du kanske tänkte på några andra, give it a go och berätta :)

Åhfan, liggande tricepsextension är överlägset bästa övningen enligt mig. På vilket sätt krånglar axlarna jävliga när du utför dessa? Gäller det både rak och EZ-stång?

Denna skulle kunna fungera som ett bra substitut:

SQ6_8exMujc

Annars har du även övningen vid 2:25, en annan favorit.

AgDdHo8XTKk

Stoltz
2012-04-17, 17:52
Just nu har jag väldigt begränsad rörelseförmåga i axlarna, så fort armbågarna kommer över en viss gräns så smärtar det till rätt enormt. Annars håller jag med dig, det är fina övningar. Det är själva placeringen av axlarna som gör att det krånglar.

deadich
2012-04-17, 17:56
Om man kör väldigt långt in så att avståndet mellan händerna är väldigt liten samt att man hänger helt rakt så borde man ju få bort bröstaktiveringen väldigt mycket. Eller? Annars är det ju bara att köra tricepsisolering och skita i dips.

blondyz
2012-04-17, 18:00
Nu vet jag inte hur maskinen ser ut där du tränar, vi har hammerstrenght (gul/svarta), testa pressa bröstet hårt mot plattan och spänn till ordentligt i låren. Funkar bra för mig, men som sagt kan jag ju bara utgå från vad jag känner.