handdator

Visa fullständig version : Chips efter träning ?


Shoyan
2012-04-17, 13:54
Funkar chips bra efter träning som snabba kolhydrater ?

begt
2012-04-17, 14:08
Det innehåller mycket fett vilket inte är vad man helst vill ha efter träning. Då är ris/pasta bättre val :)

Shoyan
2012-04-17, 14:10
Det innehåller mycket fett vilket inte är vad man helst vill ha efter träning. Då är ris/pasta bättre val :)

fan, tränade nyss och åt chips efter men inte mycket. Gör det något eller ?

Erik_Hellström
2012-04-17, 14:11
Innehållsförteckning
Potatis, solrosolja, salt.

Näringsinnehåll
Energi (kj) 2200 Energi (kcal) 520
Protein (g) 5
Kolhydrater (g) 58 - varav sockerarter (g) 0,8
Fett (g) 32 - varav mättat fett (g) 3,5
Fiber (g) 4,1
Natrium (g) 0,5 - motsvarande salt (g) 1,3

Stärkelsen från potatis är en bra källa efter ett träningspass, däremot kan väl den relativt sett stora mängden fett ifrågasättas om det är "optimalt", men det är väl en prioriteringsfråga.

Skulle själv inte basera mitt mål efter träning på chips som kolhydratskälla, men inget direkt fel i det om det förövrigt passar in i ditt matintag.

Eddie Vedder
2012-04-17, 14:12
Gör det något eller ?

Vad tror du kan hända? Magsäckstömningen blir lite långsammare än om det varit fettfritt. Det blev mer salt. Men chips som primär måltidsbas efter alla pass kanske inte är det bästa men det finns fler anledningar till det.

Svaret på frågan om det kan ätas ibland är utan tvivel ja.

Shoyan
2012-04-17, 14:14
Vad tror du kan hända? Magsäckstömningen blir lite långsammare än om det varit fettfritt. Det blev mer salt. Men chips som primär måltidsbas efter alla pass kanske inte är det bästa men det finns fler anledningar till det.

Svaret på frågan om det kan ätas ibland är utan tvivel ja.

bara engångsak.

312
2012-04-17, 14:17
fan, tränade nyss och åt chips efter men inte mycket. Gör det något eller ?

Shoyan, sluta nojja så mycket. Om du åt en chipspåse en gång gör inget, herregud.

För ditt eget bästa, sluta noja så mycket. Deffa om du vill deffa, bulka om du vill bulka. Kör på bara.

aldoschadewitz
2012-04-17, 14:18
Inget jag skulle rekommendera, ta en frukt eller en bit bröd istället

Shoyan
2012-04-17, 14:19
Shoyan, sluta nojja så mycket. Om du åt en chipspåse en gång gör inget, herregud.

För ditt eget bästa, sluta noja så mycket. Deffa om du vill deffa, bulka om du vill bulka. Kör på bara.
vill bara få bästa resultat av min träning. Inte så att detta spelar stor roll ?
Åt bara lite och ska äta pasta nu med.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 14:24
Om du bara gör det en gång och du redan har gjort det så spelar det ju ingen roll, gjort är gjort.

Du kommer aldrig få "bästa" resultat av din träning. Däremot kan du antagligen få 95% med rätt enkla medel.

Shoyan
2012-04-17, 14:25
Om du bara gör det en gång och du redan har gjort det så spelar det ju ingen roll, gjort är gjort.

Du kommer aldrig få "bästa" resultat av din träning. Däremot kan du antagligen få 95% med rätt enkla medel.

Okej, så jag kommer fortfarande få ut bra resutlat av min träning även om detta hände bara en gång ?
Tack

jasonmago
2012-04-17, 14:27
vill bara få bästa resultat av min träning. Inte så att detta spelar stor roll ?
Åt bara lite och ska äta pasta nu med.

Då finns de lite viktigare saker att se över..

Super du mycket?
äter du tillräckligt?
tränar du tillräckligt?
vilar du tillräckligt?
sover du tillräckligt?
äter du rätt produkt på rätt tillfälle?

Om du äter lite chips då och då så förändrar de knappast något i de stora hela :) jag unnar mig gärna lite chips eller godis, speciellt när jag deffar :) Man uppskattar det mer då.

Men som sagt tidigare. Att de ska vara opti för träningen är knappast den största faran med att äta chips. Det är inte bra mat över lag

312
2012-04-17, 14:27
Okej, så jag kommer fortfarande få ut bra resutlat av min träning även om detta hände bara en gång ?
Tack

Du skojar väl nu? Ja, om vi förutsätter att du gör allt annat rätt.

Om jag tränar ett år, men en av dagarna endast äter godis, så kommer det inte märkas någon skillnad i slutändan.

WHITEFOLKS
2012-04-17, 14:28
Ja.

Du skulle antagligen kunna få "bra resultat" även om du gjorde det varje dag. Inte för att det är bästa alternativet utan för att det är en så liten detalj i det stora hela.

begt
2012-04-17, 14:29
Okej, så jag kommer fortfarande få ut bra resutlat av min träning även om detta hände bara en gång ?
Tack

Nej, du kommer att dö 5 år i förtid och bli fet som en säl inom en vecka.

Slappna av :) Det ger inte så stor skillnad att äta chips efter träning om man håller ned fettintaget under resten av dagen. Det vore nog möjligt att se skillnad efter någon månad med ett sånt upplägg jämfört med ett mer "optimalt" scenario. Men någon jätteskillnad... Knappast.

Eddie Vedder
2012-04-17, 14:31
Okej, så jag kommer fortfarande få ut bra resutlat av min träning även om detta hände bara en gång ?
Tack

Du har ju redan fått svar på det.

vicarious
2012-04-17, 14:36
Om du bara gör det en gång och du redan har gjort det så spelar det ju ingen roll, gjort är gjort.


+1, vad ska du göra. Åka tillbaks i tiden? :D

Tror du allvarligt att dina träningsresultat är i sjön på grund av att du vid ett tillfälle åt chips efter träningen? Hur tänker du?

Chrbo
2012-04-17, 14:39
Okej, så jag kommer fortfarande få ut bra resutlat av min träning även om detta hände bara en gång ?
Tack

Nej, nu kan du lika gärna sluta träna i ett års tid. Chips direkt efter träning är absolut inte att rekommendera då det hämmar muskeltillväxt i upp till ett års tid.

Skämt åsido, nojar du lika mycket om du sover dåligt en natt?

Apos78
2012-04-17, 14:49
Jag tror det är fullt möjligt att få bättre träningsresultatet med chips efter träningen någon gång då och då. Så länge det inte är något man nojar ihjäl sig över så sätter jag en slant på att det kan bidra till en känsla av ett lyckat träningspass och ett trevligt välmående. Båda viktiga för träningsresultatet på längre sikt.

Jag håller bra form och äter gärna lite chips efter träningen om det ligger en öppnad påse i skafferiet. Sen tror jag inte att jag får bäst resultat men vadå bäst? I förhållande till vad?

Nikodemus
2012-04-17, 14:57
:d

cirkelrak
2012-04-17, 15:42
Finns inget godare än chips efter träning när man är vrålhungrig.

Sheogorath
2012-04-17, 18:04
Det finns dessutom inte på kartan att fettet i chipsen skulle påverka glykogeninlagringen negativt så till den grad (ens alls!) att det är av relevans om vi snackar om återladdning efter ett styrkepass i en normal split. Det finns helt enkelt inget stöd för det. Dessutom är salt jättebra efter träning eftersom man troligen svettats en del.

Det negativa är förstås att kalorierna springer iväg om man ska äta så mycket kolhydrat från chipsen som kanske är "optimalt" för återhämtning, men det är inte en given negativ. Vissa kanske behöver äta mycket energi för att lägga på sig massa.

PeterN0rth
2012-04-17, 18:46
Tänkte trycka i mig en 200gram helnöt om 1 timme lagom till Champions League. Borde jag bikta mig imorrn?

Sniggel
2012-04-17, 18:49
Det enda som jag tycker är intressant är ifall du fick i dig något proteinrikt efter träningen?
Det lär vara viktigare för träningen är om du väljer mellan chips eller kokt potatis.

Jag antar att du inte bara åt chips?

begt
2012-04-17, 18:50
Tänkte trycka i mig en 200gram helnöt om 1 timme lagom till Champions League. Borde jag bikta mig imorrn?

Ät proteinrik mat och mindre av fett och kolhydrater imorgon så är du på energibalans sen. En gång = ingen gång.

Eddie Vedder
2012-04-17, 19:09
Ser att det här är fjärde tråden om nästan exakt samma sak. Just chips verkar du extra orolig över. Det är knappast sunt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181236
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181090
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181112

Dessutom överger du ju trådarna.

Shoyan
2012-04-17, 19:43
Det enda som jag tycker är intressant är ifall du fick i dig något proteinrikt efter träningen?
Det lär vara viktigare för träningen är om du väljer mellan chips eller kokt potatis.

Jag antar att du inte bara åt chips?

Dricker proteinshejk ockå såklart =)

jasonmago
2012-04-18, 05:48
Måste ju vara ett skämt haha?