handdator

Visa fullständig version : Behöver den beryktade SL-maffians råd om schema


arthax
2012-04-17, 12:51
Disclaimer;
Inledningsvis vill jag tacka Börje H för din input och vårt samtal fram och tillbaka, men jag har ett oundvikligt behov av att låta mina vikter baseras på någon form av procent som räknas och som skapar en gradvis progression, därför har jag inte hoppat på ert 4ggr/v schema. (ännu)

För drygt ett år sedan tränade jag enligt 5x5 omkring 20v, men mot slutet gav min rygg upp av all knäböj vareviga pass. Vilade mig ett några veckor och började sedan på 5/3/1 eftersom jag tyckte att det såg skonsammare ut mot ryggen, vilket det också var.

Nu hör till saken att 5/3/1 fungerade bra, men jag tyckte ändå inte att programmet passade mig då jag gärna böjer flera ggr fast där intensiteten och volymen skiftar. Oavsett så vill jag inte fortsätta med 5/3/1.

I skrivande stund tränar jag enligt extended russian routine och gillar den skarpt, men det är galet tungt och kommer inte att träna utifrån den kontinuerligt.

Har tränat SL (inspirerat) i drygt ett år. 28år, 85kg på 185cm. Böj-145 / Bänk-95 / Mark-150kg .. jag är dock säker på att dessa kommer putsas när nuvarande rutinen avslutas om 6v.

Jag har sneglat på Madcow, men vet inte om den passar min rygg. Är rädd att delvis bristande teknik kan ruinera min rygg ännu en gång. Eller så är Madcow kalas bra? Mitt mål är som sagt att öka i dem stora tre - men jag kan inte släppa att jag i mitt ego också eftersträvar en större fysik.

Jag har tagit hem Per Berglunds (Damien Thornes variant) schema, och det ser också mycket intressant ut. http://medlem.spray.se/damienthorne/...styrkelyft.xls

Inga fanboy utspel nu, utan konkreta tips och vägledning uppskattas! Anledningen till att jag föredrar scheman som räknar ut vikten är för att jag har svårt att motivera mig om ingen redan har bestämt ... lite som; "Hoppa! .. hur högt?"
Detta beteende skapades förmodligen under min kampsportskarriär som nu ligger på hyllan.

Tacksam för vägledning!

de_dave
2012-04-17, 13:24
Tänker du färdiga scheman för hela din styrketräning, eller enbart vissa övningar?

Helhetsrutiner finns ju några,Sheiko, Mengeträning

Rutin för specifika övningar, ex Hirvis (bänk), Coanes markprogram, finska markprogrammet, Russian squat routine (som du nog hade koll på).

Kan bara svara för de jag själv testat. Sheiko tycket jag fungerade bra, man slipper tänka på hur man ska lägga upp träning själv och du har oändligt antal (nåja) block som du kan bygga beroende på fas i träningen. Jag tycket det var roligt, men man ska gilla hög volym.

Håller precis på med RSR och Coanes nu, så kan inte ge betyg på dem än.

men jag är bara en nybörjare, kan tyvärr inte värdera vilken som är "bäst" eller skulle passa dig bäst.

de_dave
2012-04-17, 13:25
Tips är att kolla på styrkelyftsdelen på forumet, där ligger det ett antal

de_dave
2012-04-17, 13:26
Ser att du redan postat där :)

Kör på Sheiko, tyckte det fungerade bra, lagom tungt och kul med mycket träning :P

arthax
2012-04-17, 13:32
Tack för dina svar de dave!

Jag har kört ett block Sheiko, glömde säga det. #29 och tyckte det var helt okej, saknade dock lite roddar. Men jag vet inte riktigt hur noga det är med att lägga in lite egna övningar i slutet av passen eller om det ruinerar allt?

Jag eftersöker färdiga program. En stor nyfikenhet ligger i vad ni övriga SL gubbar tränar? Är det hemmasnickare scheman eller hur ser era upplägg ut?

de_dave
2012-04-17, 13:39
Tack för dina svar de dave!

Jag har kört ett block Sheiko, glömde säga det. #29 och tyckte det var helt okej, saknade dock lite roddar. Men jag vet inte riktigt hur noga det är med att lägga in lite egna övningar i slutet av passen eller om det ruinerar allt?

Jag eftersöker färdiga program. En stor nyfikenhet ligger i vad ni övriga SL gubbar tränar? Är det hemmasnickare scheman eller hur ser era upplägg ut?

Rätt vanligt att modda lite. Det viktigaste är att behålla vikterna och periodiseringen av basövningarna. Komplementen kandock ändras lite efter behov.

Verkar vara rätt vanligt med egna program. Om du läser tråden Styrkelyftsprogram

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75392&page=4


Stahlberg skriver där:

9. SKRÄDDARSYDDA PROGRAM. Jag försöker göra upp programmen efter adeptens speciella behov, inga "allmänna" program uatn ett program för JUST HONOM.

Känns som ett rätt vanligt tankesätt :)

z_bumbi
2012-04-17, 13:49
Om du vill ha procentprogram så plocka några av de färdiga som finns på nätet och efter ett tag märker du vilken typ du utvecklas bäst på. Då kan du börja justera och bygga om efter vad du behöver träna mer på. Känner du att du går totalt in i väggen på något program så tveka dock inte att dra ner på volymen. Att lägga till saker kan vara vanskligare då du behöver köra igenom hela programmet för att se vad som händer.

Så gör också många tränare dvs det är få som träffar en tränare första gången som får ett helt unikt program utan man testar ett standardiserat program för att kunna utvärdera vad som händer. Visst några övningar hit eller dit kan variera och de flesta har antagligen känsla för vilken nivå man ska gå in på baserat på vad personen gjort tidigare men man måste ha bra koll på hur träningen har sett ut innan för att göra skräddarsydda program som är meningsfulla.
Något jag har lärt mig är dock att tiden man lägger i början på att göra det mest grundläggande är något man får tillbaka mångfalt senare så det är inte fel att börja "för lågt" eller "för enkelt" och sedan bygga ut. Att börja på en för hög nivå kan däremot straffa sig rejält.