handdator

Visa fullständig version : Lchf - påverkas Förbränningen om du äter kolhydrater?


ps3fanswe
2012-04-17, 12:29
Så många som äter lchf nu. Å de dom säger är att om man äter fett istället för kolhydrater så är förbränningen ? Å om dom äter kolhydrater mitt under dieten så blir förbränningen sämre?

Vad säger ni?

vicarious
2012-04-17, 12:31
Äter man mer fett så ökar fettförbränningen, just av den anledningen. Man äter mer fett och då kommer kroppen använda mer fett som bränsle. Ganska logiskt. Det har dock ingenting att göra med hur mycket kroppsfettet förändras. Där är det kaloribalansen som är avgörande.

Inge Enveten
2012-04-17, 12:53
Så många som äter lchf nu. Å de dom säger är att om man äter fett istället för kolhydrater så är förbränningen ? Å om dom äter kolhydrater mitt under dieten så blir förbränningen sämre?

Vad säger ni?

Termen fettförbränning är egentligen ointressant. Kaloriunderskottet avgör din fettförlust.

Beelz
2012-04-18, 08:31
Kaloriunderskott avgör din viktdnedgång/fettförlust, inte någon speciell diet.. Fettförbränning/fettinlagring sker hela tiden.

aijou
2012-04-18, 08:59
Som andra redan skrivit. Det är sant att fettförbränningen ökar när man äter mer fett men samtidigt så ökar fettinlagringen. Det som avgör om du förbränner mer fett än vad du lagrar in är, som sagt, hur stort kaloriunderskott du har.

Silencer
2012-04-18, 09:06
LCHF är en diet för tjockisar som har svårt med aptiten och vill nå en normalvikt.

Silencer
2012-04-18, 09:18
Dvs det finns inget magiskt med den. Det finns inget optimalt i att utesluta kolhydrater ur kosten.

Morty
2012-04-18, 10:20
LCHF är en diet för tjockisar som har svårt med aptiten och vill nå en normalvikt.

Min åsikt också. Den är inget för normalviktiga, tränande individer som vill ha bra resultat.

Beelz
2012-04-18, 12:30
Lchf kan vara ett bra sätt för folk att gå ner i vikt på, de flesta svenssons som vill tappa fläsk orkar ju oftast inte lära sig om mat, så genom att utesluta alla kollisar så minskar dom risken att överäta på godis och annat skit. Så på så sätt kan det vara effektivt. Men risken är ju stor att dom går upp igen eftersom dom har noll koll när dom sen återgår till "vanlig" mathållning. :/ lchf för övrigt är en riktig skitdiet imo, av dels egna erfarenheter och vad jag sett och hört av andra

Pretorian
2012-04-18, 12:54
Apropå LCHF så hittade jag en blogg som skriver om det samt träning. Litet utlägg från ett inlägg som är till för att peppa folk som börjar tröttna på dieten:

"så ät den tomaten med gott samvete för då är det ett val som Du gör. Ät den inte och gå runt och ha dåligt samvete sen.”

En TOMAT!?

Pretorian
2012-04-18, 14:07
Fick till svar av han som driver bloggen:
"Är kanske lite otydligt men syftar på LCHF där tomater är i gränsfall när det gäller kolhydrater."

Puh..

speedy83
2012-04-18, 14:31
Fick till svar av han som driver bloggen:
"Är kanske lite otydligt men syftar på LCHF där tomater är i gränsfall när det gäller kolhydrater."

Puh..

Då snackar man verkligen extremfall! känns ju galet överambitiöst att avstå tomat som förövrigt är en väldigt nyttig pryl att äta....

Skrämmande

Tiefensee
2012-04-18, 20:43
LCHF är ju beroende av att mer eller mindre utesluta kolhydrater. Vid strikt LCHF tillverkar kroppen ketoner åt hjärnan och därmed minskar hungerskänslorna. Samma som vid fasta. Vill man lyckas väl med sin LCHF diet bör man väl därför inte äta extra kolisar då och då.