handdator

Visa fullständig version : Frukostintag och matematiskt tänkande


King Grub
2012-04-17, 11:17
To determine the influence of a morning meal on complex mental functions in children (8-11y), time-frequency analyses were applied to electroencephalographic (EEG) activity recorded while children solved simple addition problems after an overnight fast and again after having either eaten or skipped breakfast. Power of low frequency EEG activity [2Hertz (Hz) bands in the 2-12Hz range] was determined from recordings over frontal and parietal brain regions associated with mathematical thinking during mental calculation of correctly answered problems. Analyses were adjusted for background variables known to influence or reflect the development of mathematical skills, i.e., age and measures of math competence and math fluency. Relative to fed children, those who continued to fast showed greater power increases in upper theta (6-8Hz) and both alpha bands (8-10Hz; 10-12Hz) across sites. Increased theta suggests greater demands on working memory. Increased alpha may facilitate task-essential activity by suppressing non-task-essential activity. Fasting children also had greater delta (2-4Hz) and greater lower-theta (4-6Hz) power in left frontal recordings-indicating a region-specific emphasis on both working memory for mental calculation (theta) and activation of processes that suppress interfering activity (delta). Fed children also showed a significant increase in correct responses while children who continued to fast did not. Taken together the findings suggest that neural network activity involved in processing numerical information is functionally enhanced and performance is improved in children who have eaten breakfast, whereas greater mental effort is required for this mathematical thinking in children who skip breakfast.

Physiol Behav. 2012 Apr 4. Eating breakfast enhances the efficiency of neural networks engaged during mental arithmetic in school-aged children.

Kischen
2012-04-17, 11:25
Physiol Behav. 2012 Apr 4. Eating breakfast enhances the efficiency of neural networks engaged during mental arithmetic in school-aged children.

Tog man barn som inte åt frukost och gjorde studie på dessa eller var det frukostätare som helt enkelt fick skippa frukost?

Ola Wallengren
2012-04-17, 12:44
Endast 2 av 81 barn i studien brukade inte äta frukost.

paatrik
2012-04-17, 15:43
Att frukost är så viktigt för barn handlar väl om deras oförmåga att regelbundet kompensera och hålla koll på intaget, inte att frukost i sig är något magiskt? Jag menar, hur stor indirekt roll har frukost kontra direkta roll? Finns det rent fysiologiska fördelar, främst för barn, att äta frukost?

Eddie Vedder
2012-04-17, 15:57
Att frukost är så viktigt för barn handlar väl om deras oförmåga att regelbundet kompensera och hålla koll på intaget, inte att frukost i sig är något magiskt? Jag menar, hur stor indirekt roll har frukost kontra direkta roll? Finns det rent fysiologiska fördelar, främst för barn, att äta frukost?

En faktor som både kan ses som direkt och indirekt är ju att de ofta är mer aktiva och kanske förbrukar mer energi under förmiddagen. Även om det tyvärr blir mindre av den varan, i alla fall vid en viss ålder. Men överlag är det nog som du säger. Och att som förälder ha som grund att försöka implementera goda frukostvanor hos sina bar tror jag utan tvekan är bra rent generellt.

Sen kan man ju lägga in brasklappen att en förälder vars barn vägrar frukost, men ändå är kärnfrisk och klarar av lek och skola ändå, inte behöver ligga sömnlös över frukosten. Ett annat tillägg är ju att skolmaten ibland är rena frukosten, det förekommer ju närmast skandalöst tidiga skolluncher ibland.

Sniggel
2012-04-17, 18:51
Endast 2 av 81 barn i studien brukade inte äta frukost.

Så man kan säga att påtvingade koständringar försämrade den matematiska tankeförmågan? :D

Och innan någon tror något. Hade jag själv haft ungar så hade jag definitivt uppfostrat dem till att äta frukost. Jag ser många fördelar med det.
Däremot har jag själv märkt av ökad kognitiv förmåga av att skippa frukost (min hjärna fungerar bra på förmiddagen för första gången i mitt sen jag började testa), eller iaf att hålla den låg på kalorier eller kolhydrat.

Sverker
2012-04-17, 19:05
Att frukost är så viktigt för barn handlar väl om deras oförmåga att regelbundet kompensera och hålla koll på intaget, inte att frukost i sig är något magiskt? Jag menar, hur stor indirekt roll har frukost kontra direkta roll? Finns det rent fysiologiska fördelar, främst för barn, att äta frukost?

Jag skulle aldrig lägga ansvaret på ( yngre ) skolbarn att fixa maten själva. Verkligheten är nog så krass att barn som inte äter frukost ofta har föräldrar med egna problem.

Surgency
2012-04-17, 21:05
Endast 2 av 81 barn i studien brukade inte äta frukost.

Alltså är det en korrelationsstudie och nästintill ointressant då studien inte egentligen behandlar frukostätandets vara eller icke vara.

3bz
2012-04-18, 01:32
Behavioral data är det enda vettiga från denna studien. När det gäller analyser av eeg-data så kan vissa effekter uppstå därför att analysfönstret bara varar till 1000ms post-stimuli och ena gruppen har reponses som sker utanför detta fönster. Att de sen försöker tolka power increses eller decreases som processeringseffektivitet eller ökade krav är inte heller någon höjdare, kan jämföras med att anta att den som skriker högst i gymmet är den som tar i mest/är starkast/utnyttjar sina muskler bäst/<annat valfritt antagande>.

Gällade tolkningar av behavioral data så har det som bör sägas redan sagts.

paatrik
2012-04-18, 06:54
Jag skulle aldrig lägga ansvaret på ( yngre ) skolbarn att fixa maten själva. Verkligheten är nog så krass att barn som inte äter frukost ofta har föräldrar med egna problem.

Absolut, jag håller fullständigt med. Ville dock inflika att frukosten blir viktig just för att alternativ ofta saknas. Debatten blir annars "Frukost är magiskt, du måste ha frukost" vilket är fel då många har fungerande kostupplägg utan just frukost. Men i skolåldern tycker jag det är klokt att äta på morgonen.

Att föräldrarna har problem vet jag inte, tror snarare det handlar om lättja och viss acceptans för beteendet. Dålig koll dessutom.

Ola Wallengren
2012-04-18, 07:00
Alltså är det en korrelationsstudie och nästintill ointressant då studien inte egentligen behandlar frukostätandets vara eller icke vara.

Nej, det är en randomiserad kontrollerad studie. Jag skulle inte kalla resultaten ointressanta, men de bör tolkas i sitt sammanhang

Eddie Vedder
2012-04-18, 07:44
Alltså är det en korrelationsstudie och nästintill ointressant då studien inte egentligen behandlar frukostätandets vara eller icke vara.

81 stycken skulle vara världens minsta epidemiologiska studie. :D Metoden framgår ju tydligt nog i abstraktet för att se att det är en intervention. Och jag håller med att de frukoststudier som är epidemiologiska kan vara tämligen irrelevanta för individer som du och jag men även där finns ju fördelar. Jag har svårt att se hur exempelvis periodiska fasta skulle implementeras på en hel befolkning faktiskt. Det är nog bättre att försöka fixa till folks taskiga livsstilsvanor genom att de inleder dagen med en bra frukost. Sannolikheten att resten av dagen består av någorlunda bra käk är nog bättre då än om samma personer ska gå utan att äta en matbit till kanske klockan 13-14. Men det är ju bara vad jag tror.

Silencer
2012-04-18, 09:05
Protein på morgonen gör väl att hjärnan vaknar till? Har jag läst men kan inte hitta var nu...

paatrik
2012-04-18, 12:55
Ganska intressant klipp:
http://youtu.be/X0huI3oVbyo

Positivt/negativt med Coca-Cola? Cyniskt att de söker good-will eller enbart positivt med fler som engagerar sig (utöver staten och allmänna rekommendationer)?