handdator

Visa fullständig version : Energidipp


Inge Enveten
2012-04-17, 08:39
Vet ej om tråden passar bäst här eller i allmänt men jag och de jag diskuterat saken med upplever fenomenet under deff tar jag det här.

Jag vaknar typ 07-09, mår bra fram tills 12-14 och sen brakar energin ordentligt. Orkar inget. Vill inget. Ligga ner funkar bäst. Några timmar senare typ 18-20 mår jag suveränt igen.

Varför händer detta? Finns någon lösning?

AtomicPuffin
2012-04-17, 09:51
Varför? Vet ej. Nånting nånting hormoner ämnesomsättning antagligen.

För mig kan det hjälpa att kasta om kosten (vad jag äter till lunch spelar stor roll, mindre funkar bättre), ofta kan det vara att jag sover för lite, ibland är det dom där djävla träden som anfaller (pollen).

Popliteus
2012-04-17, 10:05
Hur ser kosten ut?

Känner igen det du skriver och det blev en stor skillnad för mig när jag ökade fettintaget i min lunch.

GI-Joe
2012-04-17, 12:20
Vet ej om tråden passar bäst här eller i allmänt men jag och de jag diskuterat saken med upplever fenomenet under deff tar jag det här.

Jag vaknar typ 07-09, mår bra fram tills 12-14 och sen brakar energin ordentligt. Orkar inget. Vill inget. Ligga ner funkar bäst. Några timmar senare typ 18-20 mår jag suveränt igen.

Varför händer detta? Finns någon lösning?

Tycker det låter som kosten jag med. Se över en mer balanserad kost så du slipper att det dala

begt
2012-04-17, 12:21
Gör du så att du lägger större delen av ditt energiintag vid middagen så kan det vara en förklaring. Det tenderar att bli så för mig i alla fall.

Inge Enveten
2012-04-17, 12:38
Kosten kan nog beskrivas som fettsnål. 20-30 g per dag på ca 77 kg.

Varför menar ni att det kan vara en anledning?

begt
2012-04-17, 13:01
20-30 g per dag är kanske så lite att det påverkar dina hormoner. Testa att ligga på 30-40 g ett tag.

gQLLe
2012-04-17, 13:17
hur högt ligger du i protein? tycker många ligger onödigt högt där. testa sänk lite och gå något högre på fettet

Popliteus
2012-04-17, 13:33
Kosten kan nog beskrivas som fettsnål. 20-30 g per dag på ca 77 kg.

Varför menar ni att det kan vara en anledning?

Haha, undrar du varför vi tror att kosten kan vara en andledning att du har energidippar under deff? Alltså under en period när du äter kanske 1000kcal mindre om dagen? :)

Testa öka på lite fett i kosten tkr jag.

daloatf
2012-04-17, 14:30
Såg någon dokumentär där de gick igenom lite olika dieter och just vid en låg fett diet var det lättare att hamna i en depression. Just nu kommer jag inte ihåg vad dokumentären heter, men den finns på youtube och personen gör ett experiment att leva på skräpmat x månader. Han dissar Supersize me rejält i den dokumentären med. Tror den heter Fat Head eller liknande.

ett klipp ifrån dokumentären
_6IxiW3wBH4

Inge Enveten
2012-04-17, 16:03
Haha, undrar du varför vi tror att kosten kan vara en andledning att du har energidippar under deff? Alltså under en period när du äter kanske 1000kcal mindre om dagen? :)

Testa öka på lite fett i kosten tkr jag.

Trollar du eller? Ditt inlägg var i alla fall ganska provocerande. Gj, mission accomplished.

Såg någon dokumentär där de gick igenom lite olika dieter och just vid en låg fett diet var det lättare att hamna i en depression. Just nu kommer jag inte ihåg vad dokumentären heter, men den finns på youtube och personen gör ett experiment att leva på skräpmat x månader. Han dissar Supersize me rejält i den dokumentären med. Tror den heter Fat Head eller liknande.

ett klipp ifrån dokumentären


Interdasting ty