handdator

Visa fullständig version : Fråga ang viktminskningen


azeriath
2012-04-17, 08:01
Hej på er, har fått en hel del hjälp i min journal men går fortfarande lite bet och bethöver upplysas lite bara.

Jag är 179cm lång och väger 138 kg, efter att jag la om kosten och började räkna kcal så gick jag ner från 143 till 137 på 5 veckor men efter det står det still. Jag pendlar upp till 138 och tillbaka ner till 137,5 men tar mig bara inte under 137.

Har börjat mäta midjan nu och på söndag får vi se om det blivit nån skillnad. Jag har ju minskat i midja det ser jag ju själv i spegeln samt att konturer kring muskler börjar synas *skitkul* Men har man varit överviktig vet man att man ibland kan behöva sporras av att vågen tickar neråt.

Jag ligger på mellan 1500 och 2000 kcal per dag och använder mig av Shape up appen för att räkna.

Senaste veckan låg jag på näst intill 1600 varje dag. Ska jag ligga på 2000 eller räknar dom med att man med underskott ska lägga sig på 1500? Samt kan den mindre mängden kalorier göra att jag inte går ner i vikt?

Alla tips uppskattas men helst inga diskussioner kring vad som bränner mest på gymmet då jag styrketränar på gymmet och kör mitt egna race :)

Har jag glömt något så hojta till!
Dricker äevn ca 2-3 liter vatten per dag och snittar på 170g protein, 150-200g kolhydrater samt 80-100g fett per dag.

GI-Joe
2012-04-17, 08:07
Sänk kaloriintaget, 1500 kcal på 137 ska du gå ner på - annars höjer du aktiviteten.

Fungerar nu inte det heller så måste du se över kosten och om du verkligen äter så lite som du tror och inte tjuv äter något som man tyvärr kan förbise.

azeriath
2012-04-17, 08:10
Jag är fanatiskt i vad jag skriver upp. Var det kalorier i kryddor skulle även dom skrivas upp kan jag säga. Klart att det kanske är appen som spökar men vet att många använder den med goda resultat.

Okej 1500 säger du, är det även på dagar då jag tränar? Styrketränar 3-4 ggr i veckan samt powerwalkar 5-6 gånger i veckan på mellan 30 min och 1h.

Pretorian
2012-04-17, 08:19
Väger du 138 och tränar som du säger så går du ner på 1600 kalorier per dygn. Du räknar fel och måste minska intaget.

azeriath
2012-04-17, 08:28
Då är det appen som inte funkar för mig antar jag. Får börja skriva ner och gå efter livsmedelsverket istället helt enkelt...

Kan väl skriva ner en vanlig dag i mat så ni har något att gå på även där.

Frukost: 1 dl havregryn, 2 dl vatten, kanel samt 2 ägg
Mellanmål: 2 ägg
Lunch: Varierar men ca 250g kyckling med broccoli och keso. Eller köttfärs, isbergssallad och keso.
Mellanmål: 2 ägg eller protein shake
Middag: 250g kött i form av kyckling eller köttfärs samt grönsaker till det och oftast keso.

Förstår självklart att ni har rätt, känns bara jävligt frustrerande då jag verkligen matar in allt jag äter och har inte fuskat ett skit sedan jag bestämde mig för att gå ner.

Pretorian
2012-04-17, 08:47
Jag väger 82 (igår) och går ner. En dag för mig kan se ut så här:
900 gram kycklingfilé med tikka-krydda och 1,25dl lätt creme fraiche.
Stor sallad.
Två knäckebröd.
Lite nötter.
Några glas mjölk.
Lite tillskott i form av aminosyror, protein och pwo.

Jag kör ingen cardio.

azeriath
2012-04-17, 08:54
Hur exakt ska mna räkna enligt formeln i deffguiden? Är skitkass på matte och får inte ihop det. Min app säger ju att om jag väger 138 kg så ska jag äta 2100 kcal per dag för att gå ner ca 1 kg i veckan. Men den säger ju inget om hur mycket mitt underskott faktiskt är.

Jag får väl helt enkelt strunta i vågen tills vidare för jag ser ju som sagt resultat då jag har minskat en jeansstorlek och jag gick ju ner dom första veckorna och har inte ändrat något i kosten för utom att ha lagt till mitt proteinpulver och tvivlar starkt på att det gör nått...

Pretorian
2012-04-17, 09:40
Jag själv håller inte koll på mina kalorier. Jag gör bara en grov uppskattning och försöker se till att få i mig rikligt med protein (250 gram enligt senaste kollen).

Tror det drä med att räkna kalorierna ställer till det för många. Titta bara på alla trådar som startas här där folk TYCKER att de borde gå ner men inte gör det.

AtomicPuffin
2012-04-17, 09:43
Du säger att du äter 1500 till 2000 kalorier, men summerar man kcal för snitten på dina makron (170x4+(150 eller 200)x4+(90 eller 100)x9) så blir det 2090 till 2380. Nånstans gör/tänker/räknar du fel, vilket är extremt vanligt.

Jag hade börjat med att titta över dagens intag av mat och sett om det finns något konstigt där. Med shape up måste man vara noga med att använda "rätt" mat. Det är en till stor del användargenererad databas med en hel del knasigheter, och USDA värdena kan ofta vara helt off jämfört med svenska motsvarigheter med (använder den själv). Jämför med SLVs databas eller förpackningen så det verkligen blir rätt.

Sen om du inte redan gör det, testa att väga allt noga efter att du gissat vad det väger, så får du se om ögonmåttet är off.

azeriath
2012-04-17, 09:47
Yes ska göra det!
Tror precis som ni säger att det blir för mkt kcal men vad bör jag ligga på? 1500 eller 2000? Appen säger ju som sagt 2197 kcal om dagen

Pretorian
2012-04-17, 10:40
men vad bör jag ligga på? 1500 eller 2000? Appen säger ju som sagt 2197 kcal om dagen

Vet inte om du missade mina inlägg men jag tycker du ska strunta i appen och kalorierna. 1500 eller 2000... ? Det kan vi inte svara på. Du ska äta så du går ner så mycket som du vill.

Försök äta ganska likadant varje dag under veckan. Då menar jag inte att du endast ska äta torr smaklös kyckling men ha en grund i din mat, tex 900 gram kyckling eller kött och utgå ifrån det.

De där grammen jag nämner är inget jag väger (äger ingen våg) utan det står på förpackningen. Prova nu att äta en viss mängd varje dag denna vecka och utvårdera sen beroende på vad vågen säger. Går du ner så fortsätter du med samma mängd. Gör du inte det får du kanske dela upp maten du gör i ytterligare en matlåda.

azeriath
2012-04-17, 10:44
Okej får testa att helt enkelt minska portionerna mer än vad jag redan har gjort. Går också på vad förpackningen säger just nu.

Men det låter som en bra idé att bara skippa appen en vecka och se vad som händer. Det rör sig ju ändå bara om en vecka i vilket fall. Bättre att kolla på livsmedelsverkets sida då istället för att kolla upp sakerna i appen.

Tack för tipsen, jag hoppas att det kan börja ta fart snart igen :)

GI-Joe
2012-04-17, 12:22
Du kanske borde väga all mat och räkna från anvisningen på förpackningen.

På din vikt så skulle du även gå ner på 2000 kcal per dag.

azeriath
2012-04-17, 12:27
Är där omkring jag ligger om inte ännu lägre dock

GI-Joe
2012-04-17, 12:34
Är där omkring jag ligger om inte ännu lägre dock

Det borde räcka, och om du dessutom tränar på det så ska det räcka.

azeriath
2012-04-17, 13:09
Kan det kanske bara vara en tillfällighet att jag inte tappar nu då? Att jag kanske bara måste vänta ut det och fortsätta mäta mig? Jag menar man tappar väl inte kilon hela tiden. Dock borde jag ju kunnat komma ner under 137 kan man tycka. Äsch jag får ha lite tålamod nu och få fart på vågfan där hemma!

z_bumbi
2012-04-17, 13:16
Väger du så mycket så bör du gå ner om du ligger så lågt som 2000 kcal förutsatt att du tränar och rör dig något så när normalt. Rör du dig inte alls i vardagen och bara styrketränar några få pass så kanske det stämmer (det är fortfarande lågt) men då skulle jag snarare se till att börja röra mig än att dra ner maten ännu mer.

azeriath
2012-04-17, 13:22
Styrketränar 3 dagar i veckan men ska utöka det samt går mina powerwalks 5 dagar i veckan i rask takt á 30 minuter. Det i min värld tillsammans med 2000 kcal borde få mig att gå ner men som sagts tidigare så antar jag att jag kanske äter mer än vad jag tror jag gör

begt
2012-04-17, 13:28
Styrketränar 3 dagar i veckan men ska utöka det samt går mina powerwalks 5 dagar i veckan i rask takt á 30 minuter. Det i min värld tillsammans med 2000 kcal borde få mig att gå ner men som sagts tidigare så antar jag att jag kanske äter mer än vad jag tror jag gör

Håller du dig till 2000 kcal och har ovanstående träningsupplägg bör du rasa i vikt (över ett kg i veckan).

Tänk på att räkna allt du stoppar i dig, även det du dricker (där drar det snabbt iväg). Ät proteinrik* mat som mättar mycket och drick rikligt med vatten.

*T.ex. ägg, ost, kvarg, makrill, lax, kött, kyckling. Broccoli är bra och nyttig bukfylla.

azeriath
2012-04-17, 13:32
Det enda jag inte räknar in är väl mitt vatten då kanske annars räknar jag in precis allt.
Tycker också att jag borde rasa mer därför det känns så märkligt men antar att jag mäter maten med ögat och att mina 250g kanske i själva värket är 450g?

Äter mycket ägg, keso, fisk, kyckling och handlar alltid efter hur mycket protein det är i maten för det har jag lärt mig iaf :) Jag kanske inte tar i tillräckligt på gymmet då? Jag blir ju tokit trött i musklerna när jag är klar och klarar knappt mina sista set iofs så det borde inte vara det heller...

Nej våg och börja väga allt som stoppas in i käften är nog vad som måste göras

begt
2012-04-17, 13:58
Det enda jag inte räknar in är väl mitt vatten då kanske annars räknar jag in precis allt.
Tycker också att jag borde rasa mer därför det känns så märkligt men antar att jag mäter maten med ögat och att mina 250g kanske i själva värket är 450g?

Äter mycket ägg, keso, fisk, kyckling och handlar alltid efter hur mycket protein det är i maten för det har jag lärt mig iaf :) Jag kanske inte tar i tillräckligt på gymmet då? Jag blir ju tokit trött i musklerna när jag är klar och klarar knappt mina sista set iofs så det borde inte vara det heller...

Nej våg och börja väga allt som stoppas in i käften är nog vad som måste göras

Antagligen har du skev syn på portioner- det skulle i såna fall förklara varför du inte går ned. Men du behöver inte väga allt om du köper varor som det är uppenbart hur många gram varje bit innehåller. T.ex. kycklingfilé.

Bara som förslag:

Frukost: 2 dl havregrynsgröt med 1 dl lättmjölk (235 kcal)
2 stekta ägg (165 kcal; inget stekfett)
1 tunnbrödskiva (~15 g; 55 kcal).

=455 kcal

Té innan lunch? (<1 kcal/dl är vanligt).

Lunch: 250 g kycklingfilé i ugn med en msk olivolja (435 kcal)
200 g broccoli (70 kcal)
0.5 dl lätt creme fraiche (~80 kcal).

=505 kcal

Mellanmål: 250 g kvarg (0.1% fett) med en gnutta funlight (140 kcal)

Middag: kan du unna dig något gott men relativt nyttigt.
Gillar ICAs Cappriciosa pizza. 817 kcal/46 g protein. Serveras med Coca Cola zero :D

Summa: 2000 kcal. ~165 g protein.

azeriath
2012-04-17, 14:01
Vi handlar ju tyvärr rätt mycket mat som inte är så uppenbart vad varje bit väger men bortsett från att jag nog har en skev syn så är det ungefär sådär jag äter faktiskt. Tänker efter nu och inser att vi ofta steker i margarin men jag lägger ju till det till maten också när jag räknar...

azeriath
2012-04-17, 14:02
Fan va hungrig jag vart när jag såg lunchen du skrev då. Aldrig underskatta kyckling :D
Och tack för schemat, har lite att gå efter nu även om det liknar det jag redan äter så är det skönt att få lite mer exakta siffror :)

begt
2012-04-17, 14:04
Fan va hungrig jag vart när jag såg lunchen du skrev då. Aldrig underskatta kyckling :D
Och tack för schemat, har lite att gå efter nu även om det liknar det jag redan äter så är det skönt att få lite mer exakta siffror :)

Det är vanligt med kycklingfilé bitar á 250 g. 4 st i en 1 kilos förpackning.

azeriath
2012-04-17, 14:07
Japp det är det vi brukar köra på. Antingen är det 4 eller 5 bitar i förpackningen. Och då brukar jag ta en bit om det är 4 st. Gör aldrig några feta såser till maten, dricker sällan mjölk osv och har inte fuskat nånting sen jag började den 28 feb.

Men jag ska kämpa på, skaffa batteri till vågen, väga precis allt och händer det inget efter det ja då får jag väl träna ännu hårdare då ;)

begt
2012-04-17, 14:12
Japp det är det vi brukar köra på. Antingen är det 4 eller 5 bitar i förpackningen. Och då brukar jag ta en bit om det är 4 st. Gör aldrig några feta såser till maten, dricker sällan mjölk osv och har inte fuskat nånting sen jag började den 28 feb.

Men jag ska kämpa på, skaffa batteri till vågen, väga precis allt och händer det inget efter det ja då får jag väl träna ännu hårdare då ;)

Jag har svårt att förstå hur det går ihop bara; enligt http://dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

...så behöver du 3200+ kcal för att stå still i vikt om du bara sitter framför datorn hela dagen. Är medveten om att Harris-Benedict kan överskatta förbränningen för överviktiga personer, men den ska stämma hyfsat bra i alla fall. Så om du har 5 pass med 30 minuters powerwalks + lite styrketräning utöver det så borde du rasa i vikt..

Springer
2012-04-17, 14:35
Jag håller med begt, men vad är en "skev" syn på portioner? Har inte hittat vad en normal portion innebär, är det inte olika för alla?

azeriath
2012-04-17, 14:35
Exakt... Kollade också på det där och jag fattar verkligen inte. För jag räknar fan inte fel på över 1000 kcal per dag.

begt
2012-04-17, 14:42
Jag håller med begt, men vad är en "skev" syn på portioner? Har inte hittat vad en normal portion innebär, är det inte olika för alla?

SLV har riktlinjer och rekommendationer för ungefär hur stora portioner bör vara för normalviktiga och normalaktiva individer.

azeriath
2012-04-17, 14:57
Men som sagt jag har ju minskat i midjemått med en jeansstorlek så nånting händer ju hela tiden iaf. Kör på som vanligt till söndag och ska mäta midjan då igen och se vad resultatet har blivit. Känns inte som att man ska stirra sig blind på vågen heller =)

begt
2012-04-17, 15:01
Men som sagt jag har ju minskat i midjemått med en jeansstorlek så nånting händer ju hela tiden iaf. Kör på som vanligt till söndag och ska mäta midjan då igen och se vad resultatet har blivit. Känns inte som att man ska stirra sig blind på vågen heller =)

Att stirra sig blind på vågen är inte nödvändigt, och du kan ha tappat mycket vätska och maginnehåll i början.

Det skulle ju kunna vara intressant för dig att väga dig varje dag och göra en graf i Excel så du ser dina framsteg. Går viktnedgången för långsamt får du justera matintaget eller träningen.

azeriath
2012-04-17, 15:01
Började med det igår och då stod det på 138 och idag på 137.9 så -0.1 iaf :P

begt
2012-04-17, 15:03
Började med det igår och då stod det på 138 och idag på 137.9 så -0.1 iaf :P

Räkna med att det kommer diffa flera hundra gram från dag till dag, och väg dig absolut inte två gånger per dag. Det kommer bara ge dig huvudvärk; under en dag kan vikten pendla 1-2 kg eller så. Men se till att väga dig vid samma tid; många väger sig på morgonen efter det obligatoriska toabesöket.

azeriath
2012-04-17, 15:04
Exakt det jag gör också men gör det nån skillnad om jag vaknar 5 eller 6 och väger mig?

begt
2012-04-17, 15:05
Exakt det jag gör också men gör det nån skillnad om jag vaknar 5 eller 6 och väger mig?

Inte stor skillnad skulle jag tro, och över tid så jämnar det ut sig definitivt.

azeriath
2012-04-17, 15:07
Jao men då fortsätter jag notera varje morgon denna vecka och kollar skillnaderna helt enkelt samt mäter mig på nytt igen på söndag så får vi se :)

azeriath
2012-04-18, 04:40
Uppdatering: 136.9 kg, äntligen tog jag mig under 137. Känns skönt som fan och känner mig inte längre lika orolig :)

azeriath
2012-04-26, 07:39
Midjemåttet droppade ner med 8 cm på en vecka så det är ju bra dock fortfarande inte under 135 är nu på ca 137 igen och det är där jag ligger och pendlar. Har det nått med muskulaturen att göra tro?Har legat på ca 1600 kcal den senaste veckan och väger även maten nu då vågen fungerar så det blir exakta siffror...

Och nej jag småäter ingenting och fuskar ingenting.

Chrbo
2012-04-26, 07:54
Härligt, härligt. Om ditt midjemått minskade med 8cm tycker jag inte att du ska oroa dig över att vikten står relativt stilla. Om du tvunget måste ner i vikt snabbare så är det bara att köra på ännu striktare.

Det här med att väga maten och kolla upp näringsvärden låter jävligt jobbigt och det är visserligen en hel del jobb i början. Dock lär man sig relativt fort mängder med nyttiga siffror och det blir mycket enklare och snabbare. Det är ju helt klart ett tips att skita i appen som du har gjort och kolla upp allting på egen hand så att du får bättre förståelse för produkterna och tillhörande näringsvärden. Jag har byggt mitt eget excelark där jag har lagt in "standardportioner" av alla möjliga slag så det mesta jag äter under dagen kan jag räkna på med ett par klick.

azeriath
2012-04-26, 07:58
Låter som en jävligt smart idé faktiskt :)