handdator

Visa fullständig version : Armbrytning - Flash eller hardcore?


X-Change
2004-01-22, 19:49
Sitter här och kom och tänka på idag då jag bröt arm med en kille (vann, såklart!:D) hehe. Men iaf vilka muskler är det man använder under armbrytning?

onödigt vetande kanske...men det vore kul att veta så man kan tjyvträna lite! :angel: :D

MasterChief
2004-01-22, 20:01
Inåtrotationen i axeln sköter subscapularis, bröstmuskeln, främre deltat och även latsen och teres major. Sen är det givetvis viktigt att ha styrka i biceps och brachialis för att behålla det statiska perfekta läget i armbågen och underarmsflexorer för att få övertaget i greppet.

Men nu är jag ingen armbrytare utan snackar om saker andra kanske kan bättre på rent empiriska grunder!:D :thumbup:

*sorry för blandningen mellan latin, svenska och engelska...orkar inte vara korrekt*

Fartman
2004-01-22, 20:02
TEKNIK!

annars vet jag att vissa armbrytarsnubbar har DJÄVULSKA underarmar så jag gissar på att dom gör endel.. men framförallt teknik är viktigt.

fintelligens
2004-01-22, 20:09
någon som vet hur man ska öva hemma lite utan att gå med i nån klubb?

Officer
2004-01-22, 20:33
Originally posted by fintelligens
någon som vet hur man ska öva hemma lite utan att gå med i nån klubb?


Utöva maktkamp med farsgubben via armbrytning!!! :bpump:

fintelligens
2004-01-22, 20:47
haha min fader? som är bilmekaniker vinner mig "ganska" lätt :P

Action
2004-01-22, 20:50
Originally posted by X-Change
Sitter här och kom och tänka på idag då jag bröt arm med en kille (vann, såklart!:D) hehe. Men iaf vilka muskler är det man använder under armbrytning?

onödigt vetande kanske...men det vore kul att veta så man kan tjyvträna lite! :angel: :D

Ben och höft ingår samma som magen... Det gäller att använda så mycket muskler som går för att bli riktigt bra.. Iaf vad jag tror... Sen explosivitet!

Arne Persson
2004-01-22, 21:38
Uppenbarligen är bra handledsstyrka en fördel, jag testade mot en armbrytare i fitnessmässan i Stockholm 2002 som ville primärt testa min "handledsstyrka", naturligtvis ballade det ur och blev en regelrätt match. Tydligen var min ringa handledsstyrka tillräcklig.:D

Glenner_84
2004-01-22, 22:00
Så handleden kan vara ett viktigt recept om man ska ta polarna i armbrytning på fyllan?

Arne Persson
2004-01-22, 22:19
De skadar inte med lite styrka även bl.a i de muskler som MasterChief rabblade upp.;)

Karl_alfred
2004-01-23, 00:51
Originally posted by Fartman
TEKNIK!

annars vet jag att vissa armbrytarsnubbar har DJÄVULSKA underarmar så jag gissar på att dom gör endel.. men framförallt teknik är viktigt.

suck... och återigen vad är det för teknik?

Halldin
2004-01-23, 01:10
Originally posted by Karl_alfred


suck... och återigen vad är det för teknik?

Hmm, dom två jag kan komma på är vinklande av handled och när man ska ta i/hålla igen.

Tricklev
2004-01-23, 01:24
atar allt snack om tkenik, tycker så fort jag använder nån av teknikerna wajnar folk säger att det är fusk :D

MasterChief
2004-01-23, 09:03
Har funderat lite på det här med tekniken. Först vill jag dock notera att jag är ingen armbrytare (har däremot aldrig förlorat i de fjantmatcher jag ställt upp i) :D

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan positivt, statiskt och negativt arbete. Muskeln är som svagast när den kontraherar och lyfter en vikt. I armbrytning motsvarar det själva nedbrytandet av motståndarens arm. Man är i runda tal cirka 20% starkare att hålla en vikt statiskt i samma läge än den positiva fasen. I den negativa är man upp till 40% starkare än i den positiva. Det här är anledningen till att så många matcher mellan "polare" ofta blir så jämna. Han som håller emot har en direkt fördel eftersom hans muskler jobbar negativt, medan han som försöker trycka ner armen måste de facto vara betydligt starkare eftersom han måste övervinna motståndarens negativa styrka. Till slut blir det mest en fråga om vilken förmåga man har att hantera mjölksyra snarare än styrka.

Vill man få maximal styrka i trycket är det väsentligt att man låser axeln och försöker stötvis ta kraften från hela bålen genom att vicka på kroppen. När man fått ner motståndarens arm en bit så lyfter man upp kroppen och tar ny sats från bålen samtidigt som man behåller det statiska trycket i axeln. På så sätt forceras lättare motståndaren ner eftersom man uppnår maximal kraft i rörelsen.

Samtidigt är det viktigt att vinna det bästa läget i greppet. Ett övertag, genom att "ligga över" motståndarens hand ger dig bättre förmåga att öka trycket. Även bör man se till att hålla armen nära kroppen och behålla så snäv vinkel som möjligt i armbågen. Allt för att öka styrkan genom gynnsamma hävstånger.

Skulle jag möta en kille som jag vet är minst lika stark eller starkare så skulle min taktik nog se ut så här:

1, Se till att inte tappa vinkeln i armbågen. Ju större vinkel desto sämre kraftutveckling har du. Försök även trycka armen lite emot dig.

2, Lägg maximalt fokus på att direkt vinna greppkampen så ett litet övertag fås där man "hamnar över" motståndarens hand. Är inte det möjligt så ge allt på att inte hamna under utan försök behåll det ursprungliga greppet.

3, Lås axeln och fokusera på att hålla stilla snarare än att trycka. Låt motstånden slösa kraft först. På så sätt "vilar" du faktiskt muskeln en aning. Kör ett litet minspel som visar hur jobbigt det är. Lura motståndaren att tro att du är svagare än du är. Stöt lite spontant så han tror du försöker pressa så hårt som möjligt. Du kommer snabbt att märka att han måste ta små mikropauser där han tar ny kraft (och förmodligen mest från armen och axeln). När du känner dig redo så sätt in all kraft i en extremt kraftfull maximal stöt precis innan han ska ta ny kraft. Ta kraften från kroppen och stötvis jobba ner hans arm. Han kommer vara matt, förbluffad och kan inte uppbringa korrekt motstånd eftersom han inte vet hur man gör så vinsten blir din!
http://www.stopstart.freeserve.co.uk/smilie/jump_clap.gif

Jugger
2004-01-23, 13:13
Originally posted by Glenner_84
Så handleden kan vara ett viktigt recept om man ska ta polarna i armbrytning på fyllan?



Ville bara utfärda en liten välmenande varning......man kan bryta armen i armbrytning på fyllan....Ja det är sant.
Bäst är nog att göra det när man är nyckter.....men å andra sidan så är det ju inte alls lika roligt då:-)


MVH
Jugger

fintelligens
2004-01-23, 15:17
Tack masterchief!:bow:

Fartman
2004-01-23, 15:43
Originally posted by Karl_alfred


suck... och återigen vad är det för teknik?

ja skulle jag veta skulle jag berätta.. men det är väl ingen direkt hemlighet att förhållandevis "klena" personer kan whoppa betydligt starkare personer, och jag tror inte det beror på att dom klenare har mycket starkare underarmar.. fast visst, att vara stark är knappast en nackdel

Karl_alfred
2004-01-23, 15:59
bra skrivit masterchief!

Fartman kolla på Samuelsson han vann väll vm i armbrytning där tror jag vi snackar i stort sett bara styrka.

MasterChief
2004-01-23, 16:04
En klassiker i sammanhanget var väl när Samuelsson bröt armen på nån kille i ett strongmansammanhang. Var det inte i Australien? Det var tydligen hett stoff i USA.

Karl_alfred
2004-01-23, 16:09
Originally posted by MasterChief
En klassiker i sammanhanget var väl när Samuelsson bröt armen på nån kille i ett strongmansammanhang. Var det inte i Australien? Det var tydligen hett stoff i USA.

har hört att det var hans som var världsmästare i armbrytning han bröt av den på. vart det var har jag ingen aning om.

Fartman
2004-01-23, 16:14
Originally posted by Karl_alfred
bra skrivit masterchief!

Fartman kolla på Samuelsson han vann väll vm i armbrytning där tror jag vi snackar i stort sett bara styrka.

jo, men då faller han inom gruppen "sjuhelsikes stark" :D
nä jag håller med om att är man rysligt stark så räcker säkert det men det måste fortfarande vara iaf lite teknik med i sammanhanget.. nog kommer ni väl ihåg när Andreas Andersson spöade Micke Renberg i armbrytning för några år sedan, och jag vågar påstå att Renberg nog är ganska mycket starkare än Andreas..
fast det kanske handlar om att inte ha kass teknik mer än att det handlar om att ha bra teknik om du förstår hur jag menat

Fartman
2004-01-23, 16:18
Originally posted by MasterChief
En klassiker i sammanhanget var väl när Samuelsson bröt armen på nån kille i ett strongmansammanhang. Var det inte i Australien? Det var tydligen hett stoff i USA.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9902/07/stark.html

i den artiklen står det att det var någon stor jävla australiensare

Avesta
2004-07-19, 03:26
Äh, de kommer med fem, sex tröjor utanpå varann och balla kläder och tror att de är breda. Och så tar de inte mer än 75 kg i bänkpress. Värdelösa figurer. Det är kul när vi deltagare i Starke Man-tävlingarna går ner på nån beach nån gång... det är en del uppspända och oljiga strandraggare som försvinner blixtsnabbt då.

känner mig träffad och insaulted.
Jag kan väl vara glad för att han inte inte har lika visuell vacker kropp, med sexpack etc.
Vem vill ha en 140 kilos tung björn i sin säng.

kalla det en självförsvarsmekanism...kompensation.
:smokin:

Jense
2004-07-19, 03:46
som min vän kalle sa

teknik i sporten, men på krogen är det så att den starkaste vinner, helt enkelt. givetvis gäller det de involverade musklerna

Gabber
2004-07-19, 10:14
hej!

nu när ni börjat prata om armbrytning så kom jag att tänka på en B-film av Stallone i början av hans karriär. Det handlade om arbrytning och den var då skitbra att kolla på, mer än 15 år sedan jag tittade på den. Är det någon som vet vad den heter så man kan hyra den?

mangs
2004-07-19, 10:19
Over the top! :D

Gabber
2004-07-19, 10:21
härligt, tack!

snej
2004-07-19, 10:22
Originally posted by Jugger




Ville bara utfärda en liten välmenande varning......man kan bryta armen i armbrytning på fyllan....Ja det är sant.
Bäst är nog att göra det när man är nyckter.....men å andra sidan så är det ju inte alls lika roligt då:-)


MVH
Jugger


Inte bara på fyllan, min arbetskompis bröt armen av en i armbrytning när han gick i lumpen...

Arne Persson
2004-07-19, 11:14
Originally posted by Karl_alfred
bra skrivit masterchief!

Fartman kolla på Samuelsson han vann väll vm i armbrytning där tror jag vi snackar i stort sett bara styrka.

Där har det handlat även mkt om teknik. Magnus var knappast en dununge inom armbrytningen.

kollle1
2004-07-19, 11:52
hehe jag har aldrig förlorat i armbrytning på HÖGERN iaf men på vänstern orkar jag ingenting,fast jag är jämnstark i armarna då jag tränar..den bara viker typ

Fatalist
2004-07-19, 13:51
Tack MasterChief! Fantastiskt bra inlägg

Best of modsen..! Detta är väl nåt alla undrar över någon gång i sina liv :thumbup:

MasterChief
2004-07-19, 18:03
Fatalist: *tackar och bockar* Se min manual som en guide till hur du brottar ner din halvfulla, starkare polare. Tävlingsreglerna är ganska strikta och där gäller lite andra bullar.

lyckegard
2004-07-19, 23:53
Lite småkuriosa om armbrytning så på kiosken där jag bor så var han som jobbade där väldigt stark. Han berättade att han hade haft armbrytningsrekordet på Lisebergs armbrytningsmaskin hela sommaren ända till nyligen. Jag och mina kompisar sprang därifrån i gapflabb när vi hörde det.

Vi bestämde för att slå Highscore på maskinen. Vi var väl 5-6 stycken 12 åringar. Den svagaste (yngste killen) tryckte ner plattan (en svart matta som försäkrar att armbågen är på plats för att omöjliggöra fusk) medan vi andra fem hängde och slet ner armen. Vi slog highscore med hästlängder den dagen. :cool:
Kanske inte en rättvis fight men ändå.

Tjejer är äckliga på armbrytning. De är hur klena som helst men kan tekniken (vissa tjejer) vilket är så himla förnedrande.

Jense
2004-07-20, 00:03
Originally posted by lyckegard
Lite småkuriosa om armbrytning så på kiosken där jag bor så var han som jobbade där väldigt stark. Han berättade att han hade haft armbrytningsrekordet på Lisebergs armbrytningsmaskin hela sommaren ända till nyligen. Jag och mina kompisar sprang därifrån i gapflabb när vi hörde det.

Vi bestämde för att slå Highscore på maskinen. Vi var väl 5-6 stycken 12 åringar. Den svagaste (yngste killen) tryckte ner plattan (en svart matta som försäkrar att armbågen är på plats för att omöjliggöra fusk) medan vi andra fem hängde och slet ner armen. Vi slog highscore med hästlängder den dagen. :cool:
Kanske inte en rättvis fight men ändå.

Tjejer är äckliga på armbrytning. De är hur klena som helst men kan tekniken (vissa tjejer) vilket är så himla förnedrande.

jag har nog mött sammanlagt över 1000pers, o förlorat mot 3 olika personer. bl.a Mart|n, Håkan Persson och en snubbe till som för er är okänd,

HookersUnited
2004-07-20, 08:19
Originally posted by MasterChief
En klassiker i sammanhanget var väl när Samuelsson bröt armen på nån kille i ett strongmansammanhang. Var det inte i Australien? Det var tydligen hett stoff i USA.
Förmodligen var det pga. dålig teknik hos Australienaren som armen gick av. I seriösa tävlingar bryter dommaren när man hamnar i ett farligt läge, t.ex. när man drar med kroppen bort från armen, då är det bara en tidsfråga innan det smäller till.

Slash
2004-07-20, 11:01
Originally posted by MasterChief
En klassiker i sammanhanget var väl när Samuelsson bröt armen på nån kille i ett strongmansammanhang. Var det inte i Australien? Det var tydligen hett stoff i USA.

Finns en film som visar detta på denna address:
http://www.magnus-samuelsson.net/videoklipp.asp?next=2

Nils
2004-07-20, 11:39
Originally posted by HookersUnited

Förmodligen var det pga. dålig teknik hos Australienaren som armen gick av. I seriösa tävlingar bryter dommaren när man hamnar i ett farligt läge, t.ex. när man drar med kroppen bort från armen, då är det bara en tidsfråga innan det smäller till.
jag tycker det varkar vanligt att de bra armbryterna är rätt långt bort med kroppen. Inklusive magnus i denna tävling.
På vilket sätt menar du dra med kroppen bort från armen?

JAM
2004-07-20, 11:49
Originally posted by Slash
Finns en film som visar detta på denna address:
http://www.magnus-samuelsson.net/videoklipp.asp?next=2 Snabblänk: FILMEN (http://www.magnus-samuelsson.net/movie/magnus11.mov)

Magnus ser ju liten ut i sällskapet... :)

JimmyF
2006-06-19, 00:17
Kan säga efter att ha tränat armbrytning i 3-4 månader att min underarm har blivit större.

Har lärt mej att det är lika mkt teknik som styrka eftersom du behöver styrka till tekniken och du behöver tekniken för att använda styrkan.

Svedberg
2006-06-19, 12:31
Tävlingar är bara styrka och snabbhet, inte precis som att Heidi(lr nån random elit) kan nån teknik som gör att hon spöade 2an i dom VM hon vunnit. Fast Erfarenhet/rutin är jävligt värdefullt också, + att känna motståndaren. inte för att de gör nån skillnad för mig, är lika kass iaf *cry*

Vart tränar du föresten Jimmy(klubb)? Kul med fler armbrytare här :hbang:

Damien Thorne
2006-06-19, 13:40
Har du sett filmen "Armbrytaren från Ensamheten"?

Jag tror att det var i den filmen som dom sa att man ALDRIG ska ha handen bakom axeln (sett framifrån). Man ska alltid försöka ha handen framför axeln.

Alltså om man möter en som får övertag direk så att handen hamnar bakom axeln så ska man luta överkroppen åt sidan (mot den arm som man bryter med). Luta den så mycket att handen hamnar framför axeln. Sedan ska man låsa axeln och luta tillbaka kroppen, då ska armen följa med.

jeppe på berget
2006-06-19, 15:00
Här finns en länk med massor att läsa om teknik och styrka i armbrytning

http://www.armbrytning.se/se/index.htm

ett tips är att komma så långt ut på motståndarens fingrar
(hävstångseffekten ni vet)

lycka till jeppe TEAM STOCKHOLM armbrytning

JimmyF
2006-06-19, 16:12
Tävlingar är bara styrka och snabbhet, inte precis som att Heidi(lr nån random elit) kan nån teknik som gör att hon spöade 2an i dom VM hon vunnit. Fast Erfarenhet/rutin är jävligt värdefullt också, + att känna motståndaren. inte för att de gör nån skillnad för mig, är lika kass iaf *cry*

Vart tränar du föresten Jimmy(klubb)? Kul med fler armbrytare här :hbang:



Tränar i Skänninge.

Finns ju några stora pojkar där, t.ex Sharon Remez.