handdator

Visa fullständig version : Förhöjt kreatininvärde


Noob72
2012-04-16, 13:06
Äter methotrexate mot psoriasis. Lämnar blodprover varannan månad, fick idag brev från min läkare om att jag har ett lätt förhöjt kreatininvärde (njurfunktionsprov)&dom vill att jag lämnar nytt prov.

Förmodar att detta beror på att man tar kreatin, även pwos som Jack3d?

Läkaren fanns ej på plats för rådgivning men jag förmodar att alla får höjda värden här&är ofarligt.

Läkaren kommer säkert avråda mej från all form av prestationshöjande preparat.

Någon som känner igen sej i detta?

blondyz
2012-04-16, 13:08
Supplementering av kreatin borde kunna höja kreatininnivåerna i urin ja. Dock borde det inte vara farligt, och det bästa är så klart om du säger till din läkare att du tar kreatin, hur mycket och varför.

Noob72
2012-04-16, 13:30
Vad är kreatinin och var finns det?

Kreatinin har ingen egen uppgift i kroppen. Det är en restprodukt som bildas när kroppen frigör energi ur det kreatinfosfat som finns lagrat i musklerna. När kreatinfostat bryts ner bildas bland annat kreatinin.

Kroppen gör sig av med kreatinin genom njurarna och ut i urinen. Om njurarnas förmåga att filtrera bort ämnen i blodet är försämrad stiger halten av kreatinin i blodet.

Mängden kreatinin som bildas är beroende av den muskelmassa man har men påverkas inte av hur fysiskt aktiv man är. Därför har kvinnor normalt något lägre kreatininvärden än män. Ett högt värde kan alltså bero på att man har en stor muskelmassa. Men det kan också bero på att njurarnas förmåga att filtrera bort ämnen ur blodet har minskat.


Saxat ur ett faktablad.

Hoppas det beror på stor musklemassa -_-

Sheogorath
2012-04-16, 13:31
Ja, man kan få rejält förhöjt kreatinin av att äta kreatin.

blondyz
2012-04-16, 14:04
Låter du kreatin stå i vatten ett tag så blir det kreatinin. Det finns, som du säger i kött bla.

exevision
2012-04-16, 19:22
Du kan ju sluta ta kreatin tills du lämnat nytt prov. Även att du inte tränar ett dygn i förväg.

Noob72
2012-04-16, 20:28
Tror det kan bero på min extrema muskelmassa.

Har lite fakta nu iaf som jag kan påvisa damen så man slipper onödiga blodprov. hate it

Guddi
2012-04-16, 20:42
Om det är mer än en vecka tills du ska ta proverna skulle jag sluta ta kreatin och se vad testerna visar. Om det är lika högt som senast kan det ju mycket väl bero på något annat. Om det är okej eller klart lägre än senast beror det troligen på kreatinet.

blondyz
2012-04-16, 20:58
Om det är mer än en vecka tills du ska ta proverna skulle jag sluta ta kreatin och se vad testerna visar. Om det är lika högt som senast kan det ju mycket väl bero på något annat. Om det är okej eller klart lägre än senast beror det troligen på kreatinet.

Sjunker nivåerna så snabbt?

Zaglyon
2013-01-19, 12:20
Äter methotrexate mot psoriasis. Lämnar blodprover varannan månad, fick idag brev från min läkare om att jag har ett lätt förhöjt kreatininvärde (njurfunktionsprov)&dom vill att jag lämnar nytt prov.

Någon som känner igen sej i detta?

Jag äter Methotrexate mot psoriasis, 8 tabletter i veckan. Lämnar blodprover varannan månad och fick i veckan ett brev från min läkare att jag har ett förhöjt kreatininvärde (njurfunktion) och dom vill att jag ska lämna nytt prov v.4.

Jag äter inte kreatin. Bara proteinpulver, eaa och kött.
Har inte mycket muskler. Började precis gymma för 4 veckor sen. Kör Stronglift 5x5 så 3-4 dagar i veckan.

Hur har det gått för dej? Är orolig att man måste sänka Methotrexate dosen :(

j0akim
2013-01-23, 15:41
Jag har diabetes och dricker kreatin mono.
Detta syns i mina blod/urin-prov. Min doktor tog upp det sist och frågade vad det kan bero på, då berättade jag att jag intar det extra för träningen och då var det inga som helst problem med det.

Hade jag däremot inte gjort något på egen hand och hade haft dessa värden så hade de behövt undersöka anledningen.

tjing
2013-01-23, 16:24
Kreatininvärdet verkar kunna diffa av en massa små oskyldiga anledningar som uttorkning, kreatinsupplement etc.

Jag hade förhöjt värde någon gång och hade då ätit en massa protein i en måltid och var tydligen lite uttorkad. Nästa gång var det normalt igen.