handdator

Visa fullständig version : minimum hiit-puls


crayfish
2004-01-22, 18:43
Jag undrar hur hög procent av sin maxpuls man MINST "måste" ha i intervallerna i hiit. Alltså vad man ska ligga i fïck att det ska ge effekt samt kallas hiit. Klarar man sig genom att "bara" köra på ca 85% i intervallerna? Klarar man högre % ju mer tränad man blir?

Notera att jag har medelgod kondition och inte startar på 0 så att säga...

Kom på en fråga till angående motståndsinställningar på cykeln. Alltså spelar det någon roll, ur hiit synpunkt, om man kör på max motstånd eller lägre motstånd men kommer upp ca 85-90% av sin maxpuls på båda? Förutom då att man tränar sina ben bättre med högre motstånd, men som sagt förutom det.

autowah
2004-01-22, 21:28
Vad du har skum teckeninställning. Jag brukar toppa på ca 93-96% på mina hiit-pass, på "teoretisk maxpuls", eller som mest 175. 85% låter ganska lite, vet inte om det ger effekt, men man får ju börja nånstans.

crayfish
2004-01-22, 21:33
fixade till tecknen nu, det är mozilla som buggar ibland. den tappar åäö.

jag körde mitt första hiit-pass idag och kom upp till ca 86%, jag kan inte trampa snabbare men det kan även bero på att jag cyklat rätt tungt nu några dagar och är lite seg i benen.

Johan
2004-01-23, 00:07
Originally posted by crayfish
fixade till tecknen nu, det är mozilla som buggar ibland. den tappar åäö.

jag körde mitt första hiit-pass idag och kom upp till ca 86%, jag kan inte trampa snabbare men det kan även bero på att jag cyklat rätt tungt nu några dagar och är lite seg i benen.

Mäter ni med egen pulsmätare eller använder ni dom som sitter på cykeln?

För jag har alltid varit lite tveksamma mot dom, får jämt skumma värden så nu ska jag få låna en riktig pulsklocka från gymmet och testa.

Tanman
2004-01-23, 00:38
De flesta har en lägre maxpuls vid cykling än vid löpning vilket kan förklara att det är svårt att komma upp till "maxpuls" om man mätt maxpuls i ett löptest och sedan försöker nå den pulsen när man cykeltränar.

crayfish
2004-01-23, 14:25
Jag mäter min puls med pulsklocka och maxpulsen har jag fått genom ålder minus 220. I mitt fall 220-19=201. Jag har alltså inte mätt upp min puls på medicinskt sätt.

Åter till frågan, räcker det med ca 85-90% av teoretisk maxpuls i intervallerna och kommer jag kunna höja min nivå ju mer tränad jag blir?

Tanman
2004-01-23, 14:33
Originally posted by crayfish
Jag mäter min puls med pulsklocka och maxpulsen har jag fått genom ålder minus 220. I mitt fall 220-19=201. Jag har alltså inte mätt upp min puls på medicinskt sätt.

Åter till frågan, räcker det med ca 85-90% av teoretisk maxpuls i intervallerna och kommer jag kunna höja min nivå ju mer tränad jag blir?

Ja!

crayfish
2004-01-23, 16:58
har "hiit-experten" king grub något att säga i ämnet?

King Grub
2004-01-23, 17:01
Jag kör aldrig med pulsklocka, och jag anser mig inte vara något mer "expert" än Tanman på området konditionsträning.

crayfish
2004-01-23, 17:03
Det var inte meningen att nervärda tanmans svar, om det nu verkade så. Ville bara ha lite fler synvinklar.

Jag fortsätter iaf och köra så hårt jag kan så får vi se om det ger några resultat :D

Tanman
2004-01-23, 17:58
Erkänner att mitt svar var tråkigt :D men ju oftare du tränar ju mer van vid att ta ut dig blir du och du förskjuter också din mjölksyratröskel "åt höger" vilket betyder att du kommer att kunna nå lite högre puls utan att dra på dig för mycket mjölksyra.

HIIT-teorin går ju vad jag förstår ut på att bränna bort alla kolhydrater och det gör man effektivt vid en puls av 80-85%.

crayfish
2004-01-23, 18:08
ok tack för svaret.

ska köra på så länge jag orkar, nu i början klarar jag väl inte så mycket men det kommer antagligen :thumbup: