handdator

Visa fullständig version : Angående att plugga till personlig tränare eller dylikt


Sevenzius
2012-04-16, 01:32
God afton, Nu närmar sig deadlinen för att söka till högskolan 2012 och jag sitter och velar som vanligt..
Den linje som jag funderar mest på är denna; Biomedicin - inriktning fysisk träning, 180 hp Halmstad

Men eftersom jag själv bor i Stockholm känns detta som ett väldigt stort steg för en utbildning som jag egentligen inte vet så mycket om (annat än det jag läst på deras hemsida). Så jag undrar om någon här har erfarenhet av denna utbildning alternativt om ni gått/vet om någon liknande utbildning på annan ort
(helst i Stockholmstrakten).
För att klargöra lite mer; Det jag brinner för är tung styrketräning och kroppsbyggning, samt hur dessa utförs på bästa sätt, dom optimala förhållandena och hur dom uppnås m.m jag söker alltså inte några "rena" sjukgymn/dietist-program utan mer praktiskt tillämpning av tyngre träning och anatomi (jag inser dock att jag oundvikligen kommer behöva läsa kurser inom diet och sjukgymnastik), jag hoppas jag förklarade någorlunda vad jag är ute efter, tack.

Mycket tacksam för svar.

hallar
2012-04-16, 04:47
Tycker du skall kolla upp i detalj vad utbildningen innebär och framförallt om folk får jobb efteråt och med vad. I mina öron riskerar detta bli lite av en blandutbildning. Där man riskerar att falla mellan stolarna. Det finns inte så många jobb som direkt inriktar sig på träning. Tror nästan man är i en bättre sits om man ex läst sjukgymnastik, har ett träningsintresse och kanske kompletterar med lite näringslära.

Exdiaq
2012-04-16, 10:17
Sparven från Minsk har studerat där och RassK studerar där atm.

Sevenzius
2012-04-16, 12:21
Mjo en tankeställare där @hallar, kanske något man bör kolla

Skulle någon kunna leda någon utav dessa användare till denna tråden? Om någon känner dom tänkte jag, annars får jag helt enkelt dra iväg ett PM

RassK
2012-04-17, 18:06
För att klargöra lite mer; Det jag brinner för är tung styrketräning och kroppsbyggning, samt hur dessa utförs på bästa sätt, dom optimala förhållandena och hur dom uppnås m.m jag söker alltså inte några "rena" sjukgymn/dietist-program utan mer praktiskt tillämpning av tyngre träning och anatomi (jag inser dock att jag oundvikligen kommer behöva läsa kurser inom diet och sjukgymnastik).

Då är det precis denna utbildningen du ska läsa. Biomedicin m. inrktn fysisk träning är en mix mellan dietist och sjukgymnast (plus närings/idrottsfysiologi och pedagogik/psykologi). Du bli en överkvalificerad PT ("akademisk personlig tränare") med förutsättningar att jobba inom hälso/fitness-industrin. Självklart har du inte någon färdig arbetstitel eller plats i yrkeslivet när du gått ut dina 3 år utan vad du gör med din utbildning är helt upp till dina egna ambitioner. Jag har bara gått snart 1 år så du får höra med: rolf, jacobus, insulinus, johnpz, kalven m.fl. om mer information.