handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsschema - Tips


Krokarn
2012-04-16, 00:54
Har nu gjort ett nytt träningsschema. Det jag hade tänkt mig är liknande


Måndag: Bröst/Biceps
Tisdag: Rygg/Triceps
Onsdag: Ben/Axlar/Mage

Fredag:Bröst/Biceps
Lördag:Rygg/Triceps
Måndag: Ben/Axlar/Mage

Sen går det runt och runt, och jag hoppas på att bli större och större.
Så vad tycker ni? Ser det bra ut?

blondyz
2012-04-16, 01:19
Hur ser ditt nuvarande ut och vad vill du uppnå med förändringen?

Krokarn
2012-04-16, 01:41
Måndag: Bröst/Rygg/Ben
Tisdag: Armar/Axlar
Onsdag: Bröst/Rygg/Ben
Fredag: Armar/Axlar

Sen fortsätter det så.

Känns som att inte musklerna får riktigt med vila, plus att passen blir så jävla långa. Man hinner bara köra 2-3övning per grupp. Då är det typ 2set per övning.

Med det nya schemat känns det mer som att jag kommer kunna träna det jag vill träna. Få mer tid till övningar för den muskelgruppen jag tänkt träna.

För som det är nu kör jag t.ex. bara bänkpress/sned hantelpress när jag kör bröst, sen måste jag gå vidare för att hinna köra passet under 1.30min.

Sammanfattning: Jag vill kunna träna den muskelgruppen som jag verkligen ska träna och inte hålla på tänka "måste skynda mig så jag hinner klart innan 1h30min"

Med detta schema kan jag ta det lite lugnt och koncentrera mig på övningar, köra 10-12reps och 3-4set per övning.

Ernie McCracken
2012-04-16, 02:48
Det känns som att du med det nya schemat inte heller får speciellt mycket vila då du tränar exempelvis biceps 4 gånger i veckan, Ryggövningar tenderar att belasta biceps till stor grad. Likaså gäller för axlarna när du tränar bröst.

Läs runt lite på forumet så hittar du snart många populära scheman, som kanske även passar dig

Stor Hård Ådrig
2012-04-16, 07:26
Le standard bröst/triceps/axlar, ben/mage, rygg/biceps?

Litenochlortig
2012-04-16, 07:38
Le standard bröst/triceps/axlar, ben/mage, rygg/biceps?

this! Push, pull, ben. svårt att överträna.

blondyz
2012-04-16, 10:35
Om du känner att passen är för långa, du inte får tillräcklig vila och inte får tränat varje grupp den mängd du vill per pass så testa en annan split. Själv kör jag med 4-1-4 vilket jag trivs bra med, börja kanske på 4-2-4 och känn efter.

Bröst/triceps
Rygg/biceps
Ben/vader
Axlar/mage

Är det jag kör, trivs bra men det är utformat efter mina erfarenheter så om det är särskilt optimalt vet jag inte. 3-5 övningar per muskelgrupp och 4-5 set/övning brukar det bli, passen tar ca 90min.

Krokarn
2012-04-16, 13:07
Det känns som att du med det nya schemat inte heller får speciellt mycket vila då du tränar exempelvis biceps 4 gånger i veckan, Ryggövningar tenderar att belasta biceps till stor grad. Likaså gäller för axlarna när du tränar bröst.

Det kommer man aldrig komma ifrån ändå. Speciellt pass för bara biceps blir 2ggr i veckan. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det för kommer ändå träna biceps 3-4ggr veckan, spelar ingen roll hur schemat ser ut.

Krokarn
2012-04-16, 13:19
Om du känner att passen är för långa, du inte får tillräcklig vila och inte får tränat varje grupp den mängd du vill per pass så testa en annan split. Själv kör jag med 4-1-4 vilket jag trivs bra med, börja kanske på 4-2-4 och känn efter.

Bröst/triceps
Rygg/biceps
Ben/vader
Axlar/mage

Är det jag kör, trivs bra men det är utformat efter mina erfarenheter så om det är särskilt optimalt vet jag inte. 3-5 övningar per muskelgrupp och 4-5 set/övning brukar det bli, passen tar ca 90min.

Är lite intresserad utav ditt schema, men gillar inte att träna vader ;) Får se hur jag gör.

Hampi
2012-04-16, 13:33
Det kommer man aldrig komma ifrån ändå. Speciellt pass för bara biceps blir 2ggr i veckan. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det för kommer ändå träna biceps 3-4ggr veckan, spelar ingen roll hur schemat ser ut.

???
Om du kör synergister istället för antagonister så blire inte biceps 4ggr i veckan.

blondyz
2012-04-16, 14:01
Är lite intresserad utav ditt schema, men gillar inte att träna vader ;) Får se hur jag gör.

En del benövningar tar på vaderna också till viss del. Att köra ett par övningar för vaderna tror jag inte blir något större hinder för din träning.

Krokarn
2012-04-16, 14:33
???
Om du kör synergister istället för antagonister så blire inte biceps 4ggr i veckan.

Det var det jag menade till "Ernie McCracken". Blir ju inte biceps 4ggr i veckan bara för att jag kör övningar som man använder lite biceps i. Därför jag sa att man kommer aldrig ifrån det, du kan ju ALDRIG inte träna biceps när du kör t.ex. rygg.

blondyz
2012-04-16, 15:23
Det var det jag menade till "Ernie McCracken". Blir ju inte biceps 4ggr i veckan bara för att jag kör övningar som man använder lite biceps i. Därför jag sa att man kommer aldrig ifrån det, du kan ju ALDRIG inte träna biceps när du kör t.ex. rygg.

Men kör du biceps och rygg samma pass blir det väl bra?

Hampi
2012-04-16, 15:51
Det var det jag menade till "Ernie McCracken". Blir ju inte biceps 4ggr i veckan bara för att jag kör övningar som man använder lite biceps i. Därför jag sa att man kommer aldrig ifrån det, du kan ju ALDRIG inte träna biceps när du kör t.ex. rygg.

Kör du biceps dag1 och rygg(pull) dag2, så skulle jag iaf säga att du tränat biceps 2 dagar.
Går visst att komma ifrån. Kör du biceps dag1 och ben dag2 så har du ju t.ex. bara tränat biceps en dag.
Lägg ihop till synergister istället, så kommer du ifrån det!
Ifall du nu vill det.. Ville bara påpeka att det gick att fixa

Krokarn
2012-04-16, 16:06
Kör du biceps dag1 och rygg(pull) dag2, så skulle jag iaf säga att du tränat biceps 2 dagar.
Går visst att komma ifrån. Kör du biceps dag1 och ben dag2 så har du ju t.ex. bara tränat biceps en dag.
Lägg ihop till synergister istället, så kommer du ifrån det!
Ifall du nu vill det.. Ville bara påpeka att det gick att fixa

Ja det är ju sant, men om jag sedan kör rygg dag 3 så tränar jag ju biceps där också, så det blir ganska svårt och inte träna biceps minst 3ggr veckan.

Krokarn
2012-04-16, 16:08
Jag kör ju 2split nu, det jag vill är att köra 3-4split istället så jag får mer tid på mig att träna riktigt, köra lite mer övningar/set. För just nu blir det bara 2set, 2-3övningar per muskelgrupp. Så vill hellre köra igenom kroppen på 3dagar och få in lite fler övningar och set.

Rusk
2012-04-16, 16:13
Biceps dagen innan rygg? bara 1 dags vila mellan bröst och specifik axelträning? Och kör du mark på ryggpasset och böj på benpasset så kan det skära sig och du får utesluta övningen raka marklyft på benpasset.
Gör om eller ta ett beprövat upplägg.
Jag kan rekommendera det klassiska ben/press/drag.

D1 - Ben
D2 - Press
D3
D4 - Drag
D5
D6 - börja om

z_bumbi
2012-04-16, 16:51
Måndag: Bröst/Rygg/Ben
Tisdag: Armar/Axlar
Onsdag: Bröst/Rygg/Ben
Fredag: Armar/Axlar


Jag förstår att du känner dig sliten och dåligt återhämtad om du kör på det viset.

2x
Ben, rygg, biceps
Bröst, axlar, triceps

Du måste inte köra samma sak varje pass bara för att muskelgrupperna ligger så och och du behöver inte heller köra samma ordning. Därför är det inte några problem att få mer tid för vissa övningar. Problemet är att man inte kan få mer tid för alla övningar samtidig så man får prioritera.

Eller så här (vilket är nästan samma sak)
Bröst/triceps
Ben/vader
Axlar/mage
Rygg/biceps

Eller en vanlig tresplit enligt föreslagna push, pull, ben.

Krokarn
2012-04-16, 17:08
Biceps dagen innan rygg? bara 1 dags vila mellan bröst och specifik axelträning? Och kör du mark på ryggpasset och böj på benpasset så kan det skära sig och du får utesluta övningen raka marklyft på benpasset.
Gör om eller ta ett beprövat upplägg.
Jag kan rekommendera det klassiska ben/press/drag.

D1 - Ben
D2 - Press
D3
D4 - Drag
D5
D6 - börja om

Kör inte marklyft, inte nu iaf. Kör Böj/Benspark/Lårcurl när jag kör mina benpass atm.
Ska fundera på ben/press/drag, förklara lite mer specifikt. press = bröst/axlar/triceps?

Krokarn
2012-04-16, 17:09
Jag förstår att du känner dig sliten och dåligt återhämtad om du kör på det viset.


Eller så här (vilket är nästan samma sak)
Bröst/triceps
Ben/vader
Axlar/mage
Rygg/biceps


Kan man ta bort vader och lägga in ben med axlar/mage? När jag kör mage kör jag bara situps(inget fan av magträning) Kör max 2övningar när jag kör mage.

blondyz
2012-04-16, 17:32
Kan man ta bort vader och lägga in ben med axlar/mage? När jag kör mage kör jag bara situps(inget fan av magträning) Kör max 2övningar när jag kör mage.

Du kan ta bort precis vad du vill, med resultat därefter.

Rusk
2012-04-16, 18:04
Kör inte marklyft, inte nu iaf. Kör Böj/Benspark/Lårcurl när jag kör mina benpass atm.
Ska fundera på ben/press/drag, förklara lite mer specifikt. press = bröst/axlar/triceps?

Exakt, och drag rygg/biceps.
Det positiva med ett sådant upplägg är att du tränar varje muskel 2 dagar i veckan samtidigt som du kan hålla en skapligt hög volym utan att riskera överträning då bröst, triceps och axlar arbetar tillsammans precis som rygg och biceps.
Här har du ett exempel på hur det kan se ut ->

Dag 1 - Ben
Böj 4x5
Benspark 3x10
Lårcurl 4x6-10
Cable crunches 3x8-12
Hängande benlyft 3xMax
Vadpress 4x10

Dag 2 - Press
Bänk 4x5
Lutande hantelpress 3x10
Axelpress av någon form 2x8
Sidolyft 3-4x10
Frenchpress 4x6-10
Rotatorcuffarna, utåtrotation 3x10 och stående rotation med hantel 2x10

Dag 4 - Drag
Marklyft 3x5
Chins alt latsdrag 3x6
Stångrodd 4x10
Framåtlutande sidolyft 3x6-10
Stångcurl 3x6-10 och 2 sets med omvänt grepp för brachioradialis
Ev några set shrugs

z_bumbi
2012-04-16, 19:53
Kan man ta bort vader och lägga in ben med axlar/mage? När jag kör mage kör jag bara situps(inget fan av magträning) Kör max 2övningar när jag kör mage.

Varför vill du döda axlarna genom att inte låta dem vila?

Bullten
2012-04-17, 00:13
Biceps dagen innan rygg? bara 1 dags vila mellan bröst och specifik axelträning? Och kör du mark på ryggpasset och böj på benpasset så kan det skära sig och du får utesluta övningen raka marklyft på benpasset.
Gör om eller ta ett beprövat upplägg.
Jag kan rekommendera det klassiska ben/press/drag.

D1 - Ben
D2 - Press
D3
D4 - Drag
D5
D6 - börja om

Om man skulle lägga in 1 eller 2 konditionspass (intervall med cykel/löpning) Hur hade du ändrat runt det för att få det att funka till bästa sätt?

cero
2012-04-17, 00:33
Spelar väl ingen roll vart du lägger in konditionspasset egentligen. Du kanske inte vill ha det för tätt inpå benpasset. Dag 3 kanske?

Stenmyren
2012-04-17, 02:14
Jag kör fem gånger i veckan och då kör jag följande.

Pass 1: Biceps och axlar
Pass 2: Bröst och triceps
Pass 3: Rygg
Pass 4: Ben och mage
Pass 5: Biceps och axlar

Funkar för mig iaf, om det nu kan vara någon hjälp för dig vet jag inte. :)

Rusk
2012-04-17, 11:18
Om man skulle lägga in 1 eller 2 konditionspass (intervall med cykel/löpning) Hur hade du ändrat runt det för att få det att funka till bästa sätt?

Följer själv det upplägget nu, dock med annorlunda volym och jag tränar min kondition på dag 3.

blondyz
2012-04-17, 11:46
Jag kör fem gånger i veckan och då kör jag följande.

Pass 1: Biceps och axlar
Pass 2: Bröst och triceps
Pass 3: Rygg
Pass 4: Ben och mage
Pass 5: Biceps och axlar

Funkar för mig iaf, om det nu kan vara någon hjälp för dig vet jag inte. :)

Bröst och triceps dagen efter axlar, och sen biceps och axlar efter biceps och axlar? Låter knepigt, men funkar det så funkar det.

Stenmyren
2012-04-17, 15:49
Bröst och triceps dagen efter axlar, och sen biceps och axlar efter biceps och axlar? Låter knepigt, men funkar det så funkar det.

Ja, jag försöker att belasta axlarna så lite det går när jag kör bröst. Sedan så kör jag vilodag lördag och söndag, så det är inte tätt inpå. :-)

Rusk
2012-04-17, 16:30
Ja, jag försöker att belasta axlarna så lite det går när jag kör bröst. Sedan så kör jag vilodag lördag och söndag, så det är inte tätt inpå. :-)

Kör du inga pressar för brösten som tex bänkpress? Gör du det så får jag önska dig lycka till med att inte belasta främre delts;p
Är du rädd om dina axlar så bör du lägga om det.

Stenmyren
2012-04-19, 01:03
Kör du inga pressar för brösten som tex bänkpress? Gör du det så får jag önska dig lycka till med att inte belasta främre delts;p
Är du rädd om dina axlar så bör du lägga om det.

Ja, det håller jag med om. Men jag tycker att det är väldigt svårt att få ihop schemat på fem dagar utan att någon muskelgrupp krockar med en annan eller bli övertränad. Har du något tips på hur jag ska strukturera upp mina fem träningstillfällen? Tränar måndag till fredag. :)