handdator

Visa fullständig version : Marklyft


BearaR
2012-04-16, 00:23
En liten fundering på marklyft bara. Varför "tappar" man ner vikten efter man lyft? Alltså det är många gånger man ser folk släpper vikten när man lyft, är det inte bra att bromsa på vägen ner? Lika som i alla andra övningar man gör?

tossefar
2012-04-16, 00:54
"Man" tappar inte alls ner vikten, man sänker den kontrollerat.

Strand93
2012-04-16, 02:10
Precis som ovanstående säger så sänker jag vikten kontrollerat precis som i alla andra övningar. Dock så ser jag, precis som du, fullt med folk som bara gör "halva" övningen genom att dra upp vikten och sen släppa den i golvet med en tung duns

BearaR
2012-04-16, 06:34
Ok skönt att höra det, jag sänker den också kontrollerat!

Lindrian
2012-04-16, 10:30
Det finns en god anledning till att man släpper vikten. Du kan t.ex titta på olympiska lyftare. De släpper alltid ner vikten, oavsett var den befinner sig.

Dock skall detta endast göra om du har utrustning gjort för att hantera detta (plattform + bumper plates).

BearaR
2012-04-16, 10:42
Det finns en god anledning till att man släpper vikten. Du kan t.ex titta på olympiska lyftare. De släpper alltid ner vikten, oavsett var den befinner sig.

Dock skall detta endast göra om du har utrustning gjort för att hantera detta (plattform + bumper plates).

Vad är det för god anledning då?

Alfers
2012-04-16, 10:46
Om man ska maxa vill man väl inte slösa energi på att sänka vikten på dom sista lyften innan maxningen

BearaR
2012-04-16, 10:51
Om man ska maxa vill man väl inte slösa energi på att sänka vikten på dom sista lyften innan maxningen

Det kan jag väl köpa, men i när man tränar vanligt så lär väl sänkningen ge sin del i träningen också?

Alfers
2012-04-16, 10:53
Det kan jag väl köpa, men i när man tränar vanligt så lär väl sänkningen ge sin del i träningen också?

Absolut. att släppa när man kör tex 12 reps är nog bara för att det är ballt som fan att väsnas.

arthax
2012-04-16, 10:56
Jag kokar inombords när folk slänger vikter i golvet .. hantlar, viktplattor, stänger etc. Jag fattar inte grejen?!

cirkelrak
2012-04-16, 11:00
Jag håller i stången men låter den falla fritt. Orka slösa energi på att hålla emot.

BearaR
2012-04-16, 11:05
Jag håller i stången men låter den falla fritt. Orka slösa energi på att hålla emot.

Slösa energi? Du tränar väl?

Matsa
2012-04-16, 11:19
Slösa energi? Du tränar väl?

Eftersom han tävlar får man anta att han tränar för att lyfta så mycket i marklyft som möjligt. På tävling behöver man inte sänka vikten kontrollerat utan det räcker att hålla händerna på stången, det finns poänger med att göra träningen så tävlingslik som möjligt. Givetvis finns det fördelar även med att jobba i den excentriska delen av lyftet men det behöver definitivt inte vara fel att låta stången falla. De flesta jag har träffat som är riktigt starka i marklyft gör faktiskt oftast på det viset.

Pjotor
2012-04-16, 11:30
Kunde jag släppa så skulle jag göra det ibland. Men källargolv är dyra att laga.

Victuhh
2012-04-16, 11:34
Slösar inte energi på och sänka vikten. Jag vill bli starkare på att lyfta skiten, hålla emot kan jag men gör det inte utav den anledningen.

Matsa
2012-04-16, 11:36
Kunde jag släppa så skulle jag göra det ibland. Men källargolv är dyra att laga.

Yep, man måste ta hänsyn till vart man håller till. Själv offrar jag gärna ett par timmar på att åka in till Gävle för att kunna köra mina tunga pass på kraftsportklubben där. När jag tränar på gymmet i Tierp tar jag givetvis hänsyn till att ägaren vill att vi är försiktiga med grejerna.

Lindrian
2012-04-16, 11:46
Därför att du tjänar lite på att hålla emot på nedvägen. Det är betydligt högre skaderisk för den delen också.

Jag skulle säga som så att du får hemskt gärna följa vikten ner, men jag hade i det senaste laget släppt den när jag är i knähöjd på nedvägen.

Jag orkar inte gå igenom varför och allt vad det är så ta en titt på den här videon eller något, jag tycker han förklarar det relativt bra: http://www.youtube.com/watch?v=Mg3JY0PW5-k

Marra
2012-04-16, 17:31
backsnap

BearaR
2012-04-16, 17:50
backsnap

Utveckla gärna, när och varför?