handdator

Visa fullständig version : Borde man ta bort viktklasser inom styrkeidrotter?


Leifie
2012-04-15, 23:22
Apropå en tidigare tråd som startades där frågeställning var ifall feta personers styrka räknades undrar jag hur intressant det är vad personer i lättare viktklasser kan lyfta?

Som åskådare känns det som rena döden med viktklasser inom styrkelyft och tyngdlyftning, tävlingarna drar ju bara ut på tiden. Varför kan inte "tjockisarna" få ha sina idrotter ifred.

Är kulstötare för feta för att deras prestationer skall få "räknas"? Borde andra typer av klasser införas i olika idrotter? Viktklasser i långdistanslöpning? Skostorleksklasser i simning? Ok nu tramsar jag bara men kanske förstår du andemeningen.

MtotheM
2012-04-15, 23:40
Nej det tycker jag inte. Det finns sporter där viktklasser är lämpliga och där dom är mindre lämpliga. I SL och OL tycker jag dom borde stanna, likaså i alla kampsporter.

mela
2012-04-15, 23:46
Det handlar väl snarare om hur stark man är kontra sin kroppsvikt?

Om en person väger 50kg och drar 150kg i marklyft så är det mer imponerande än en 150kg snubbe som drar 300.



Skickat från dendäringa smarta telefonen

Tricklew
2012-04-15, 23:50
Jag ser ingen större poäng i att minska Sveriges aktiva styrkelyftare till 25pers.

Sarwien
2012-04-15, 23:55
Om en person väger 50kg och drar 150kg i marklyft så är det mer imponerande än en 150kg snubbe som drar 300.


Nej

Rubus
2012-04-15, 23:57
Nej, jag vill inte tävla med några jävla fetton på 150kg kroppsvikt

Rubus
2012-04-15, 23:58
Om en person väger 50kg och drar 150kg i marklyft så är det mer imponerande än en 150kg snubbe som drar 300.



Skickat från dendäringa smarta telefonen

Nej.

Rubus
2012-04-16, 00:04
Apropå en tidigare tråd som startades där frågeställning var ifall feta personers styrka räknades undrar jag hur intressant det är vad personer i lättare viktklasser kan lyfta?

Som åskådare känns det som rena döden med viktklasser inom styrkelyft och tyngdlyftning, tävlingarna drar ju bara ut på tiden. Varför kan inte "tjockisarna" få ha sina idrotter ifred.

Är kulstötare för feta för att deras prestationer skall få "räknas"? Borde andra typer av klasser införas i olika idrotter? Viktklasser i långdistanslöpning? Skostorleksklasser i simning? Ok nu tramsar jag bara men kanske förstår du andemeningen.

Hur mycket väger du?

cero
2012-04-16, 00:07
Hur mycket väger du?

Antagligen tjock. :D

130kg finsk sisu
2012-04-16, 07:42
Nej men ta ner dem till 3 till antalet. Typ -75kg -110kg och +110kg.

Rikard Jansson
2012-04-16, 07:47
Nej men ta ner dem till 3 till antalet. Typ -75kg -110kg och +110kg.

+1. eller fixa poängsystemet lite och gå på poäng (fast detta skulle då få vara separat annars blir väl hurril arg)

halvordsson
2012-04-16, 10:40
Det bör iaf vara färre viktklasser. Polarn tävlar en del på lokala strongman tävlingar och han är den som lyfter tyngst, längst och mest men han kommer i regel nästan alltid bland dom sista på grund av att han är ganska överviktig och väger in på 130kg+

Detta att han får så svårt att vinna bara för det gör det väldigt svårt för honom att motivera sig till att fortsätta med tävlandet. Och att försöka deffa har aldrig fungerat för honom

Börje H
2012-04-16, 10:56
Som åskådare känns det som rena döden med viktklasser inom styrkelyft och tyngdlyftning, tävlingarna drar ju bara ut på tiden.

Det finns sporter där viktklasser är lämpliga och där dom är mindre lämpliga. I SL och OL tycker jag dom borde stanna, likaså i alla kampsporter.

Tycker som MtotheM att det absolut måste finnas viktklasser kvar. Inom SL:en tycker jag man lyckats rätt bra nu men kanske det går att trimma lite till.

stridis
2012-04-16, 11:02
Nej det tycker jag inte. Det finns sporter där viktklasser är lämpliga och där dom är mindre lämpliga. I SL och OL tycker jag dom borde stanna, likaså i alla kampsporter.

Inget som utesluter öppna tävlingar dvs med öppen viktklass. Vore ju kul ibland. Även inom kampsport.

kallekula
2012-04-16, 14:39
Ja, jag tycker också man borde dra ner antalet viktklasser radikalt. Max typ -110 och 110+.

Det är typ som att kräva längdklasser i basket?

MtotheM
2012-04-16, 15:02
Inget som utesluter öppna tävlingar dvs med öppen viktklass. Vore ju kul ibland. Även inom kampsport.

Visst kan man ha det ibland, men att införa det som standard för tävlingar osv skulle knappast gynna sporten. Det är bara att kolla på hur mycket i snitt folk väger i tävlingarna och man hamnar förmodligen typ vid 85... Jag tror knappast dom som väger under 85 skulle vilja äta på sig 50+ kg bara för att kunna vara med i matchen, samt så känns det lite sisådär med att peppa folk till fetma i en sport.

young_george
2012-04-16, 16:21
I princip så vill jag ta bort viktklasser från alla idrotter, men värdet i att ha det kan ju knappast förnekas.

Vilken idrott skulle frivilligt reducera utövarna med 90%?

Dock kan man ju istället ha en Absolute-klass i fler sporter.

z_bumbi
2012-04-16, 16:37
Det bör iaf vara färre viktklasser. Polarn tävlar en del på lokala strongman tävlingar och han är den som lyfter tyngst, längst och mest men han kommer i regel nästan alltid bland dom sista på grund av att han är ganska överviktig och väger in på 130kg+

Detta att han får så svårt att vinna bara för det gör det väldigt svårt för honom att motivera sig till att fortsätta med tävlandet. Och att försöka deffa har aldrig fungerat för honom

Om han redan lyfter mest så bör han vinna både utan som med viktklasser så vad blir skillnaden?

Pepz
2012-04-16, 16:40
Det bör iaf vara färre viktklasser. Polarn tävlar en del på lokala strongman tävlingar och han är den som lyfter tyngst, längst och mest men han kommer i regel nästan alltid bland dom sista på grund av att han är ganska överviktig och väger in på 130kg+

Detta att han får så svårt att vinna bara för det gör det väldigt svårt för honom att motivera sig till att fortsätta med tävlandet. Och att försöka deffa har aldrig fungerat för honom

strongman har väl aldrig relaterat mot vikten?
dvs den som lyfter mest snabbast etc vinner.

svårt att motivera sig för att han inte vinner? vilket gnäll.

http://3.bp.blogspot.com/-hkC1Ug6ZVOc/T06xTwuW10I/AAAAAAAAAGs/2XxPpaLlRbo/s1600/tumblr_lxmh6qdJxM1qdrq7go1_400.jpg

Mantus
2012-04-16, 17:47
Inget som utesluter öppna tävlingar dvs med öppen viktklass. Vore ju kul ibland. Även inom kampsport.

Ja, för som alla vet är det jätteintressant att se en match mellan en bantam- och en tungviktare. Kvalitén på matchen blir skyhög.

Tricklew
2012-04-16, 17:57
Ja, för som alla vet är det jätteintressant att se en match mellan en bantam- och en tungviktare. Kvalitén på matchen blir skyhög.

Ja, det behövs mer skador inom fullkontaktssporter.

cero
2012-04-16, 18:02
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTy8u5VmvuA1MQIjDNwa3SCw1TgoByUM sFMXuQo72O-sSh-ovLomZCll-jm

Malone
2012-04-17, 01:11
Inget som utesluter öppna tävlingar dvs med öppen viktklass. Vore ju kul ibland. Även inom kampsport.

Det finns ju inom kampsport men är väl inte direkt jättevanligt kanske?