handdator

Visa fullständig version : Överrörliga leder


Uffesmyg
2012-04-15, 18:57
Hej.

Lite kortfattat så har jag haft problem med ländryggen i över ett år. Misstänker jag fick problem av sittande rodd med dålig hållning. Det har blivit bättre sen första tiden men har värk varje dag som tar riktigt mycket på psyket.

Stel på morgonen. Mest värk utav att sitta och att arbeta på knän. Så efter jobbet är det värktabletter och träning som gäller.

Har gjort alla undersökningar som går att göra. Röntgen, ortopeder, läkare, kiropraktorer, naprapater, sjukgymnaster mm utan att hitta något.

Den enda diagnosen jag fått är "överrörliga leder" hypermobilitet av en Naprapat.

Axlar och knän har jag alltid kunnat röra i "ytterläge" men aldrig haft problem med det. Enligt naprapaten har jag även överrörlig rygg, och kan luta mig ovanligt mycket bakåt och åt sidorna. Enligt han kommer smärtan från Sacroiliacalederna (SI leder) som även dem är överrörliga.

Det här var enligt honom värre än diskbråck och kunde inte svara på om man skulle bli återställd. Hans råd var att använda ett bälte runt lederna för att stabilisera dem.

Även mina knän kommer med tiden bli utslitna om jag inte använder knäortoser då jag ibland lutar mig bakåt på dem. KUL ATT HÖRA!!!

Jag tränar styrka minst 3 gånger i veckan. Kör jag igenom en muskelgrupp och sedan fokuserar jag på lite lätt träning för ländryggen för jag känner av att den är svag. Och sedan plankan och lite andra övningar för bålen. Har även börjat med utfall med hantlar vilket minskar värken i ryggen lite. Jävligt skönt!

NÅGON som har några tips på hur man står ut med kronisk värk dag in och dag ut. Förslag och tips på övningar. Vad gör man mot SI leder?
Kan man bli fri från värk i ryggen eller kommer man ha sån här skiten resten av livet.??

ABCKiropraktorn
2012-04-16, 01:50
Läs lite här och se om du känner igen dig
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermobility

Det kallas också Benign hypermobility syndrome

Råkade också snubbla över den här siten
http://www.vibrationtraining.net/2009/07/whole-body-vibration-therapy-benign-joint-hypermobility-syndrome-bjhs/

Det enda jag hört är att proprioception träning ska vara bra, alltså stå på en balans platta., om du har en vibrations platta på gymmet kanske det kan vara värt att testa, rapportera hur det går.

Uffesmyg
2012-04-16, 16:08
Läs lite här och se om du känner igen dig
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermobility

Det kallas också Benign hypermobility syndrome

Råkade också snubbla över den här siten
http://www.vibrationtraining.net/2009/07/whole-body-vibration-therapy-benign-joint-hypermobility-syndrome-bjhs/

Det enda jag hört är att proprioception träning ska vara bra, alltså stå på en balans platta., om du har en vibrations platta på gymmet kanske det kan vara värt att testa, rapportera hur det går.

Tack för infon. Tycker inte jag har sådan extrem överrörlighet som på bilderna eller i alla leder.

Vad är det egentligen som gör att smärtan uppkommer av överrörlighet i ryggen. Spelar kanske ingen roll men kan det läka ut?? Ska prova balansplatta men vilka övningar gäller det..

ABCKiropraktorn
2012-04-17, 03:39
Det är svårt att säga precis vad som skapar smärtan i ryggar. Det har gjorts endel geniala studier där man bedövat vissa strukturer i ryggen och kollat ifall smärtan försvunnit.
Den största smärtfaktorn är disken, sen har man lederna i ryggen, ligament och muskler och en 30% som man inte vet vart det kommer ifrån.

Ett generellt råd är att du vill ha ländryggen så stel som möjligt och ha mer rörlighet i thoracic region och höftleder. Tänk dig själv att dina höftleder har väldigt dålig rörlighet i inåtrotation, då kommer din ländrygg vrida sig varje gång du vrider på dig.

I alla övningar du gör vill du att nedre ryggen är super stabil. Så fort den rör sig och du har någon slags tryck på den så hamrar du på strukturerna som vi försöker läka. McGills tre övningar för 360 grader stabilitet är vad jag skulle börjat med.
Bird-dog
McGills curl-up
Side plank

Kom ihåg att detta är ett internet advice och jag vet inte hur din kropp ser ut eller rör sig.