handdator

Visa fullständig version : Studera till sjukgymnast


Sidor : [1] 2

DarianFrey
2012-04-15, 17:57
Hejsan muskelfantaster!

Efter en period av självrannsakan och sunkjobbande har jag börjat inse vad jag vill syssla som i framtiden: sjukgymnast. Har alltid varit mycket intresserad av vetenskap, hälsa och träning, människokroppen samt att hjälpa människor. Sjukgymnastik verkar vara en bra blandning av allt detta, och det finns en del sjukgymnaster/folk som pluggar till det på detta forumet? Skulle vara tacksam om ni vill svara på mina frågor!

- Vilka förväntningar hade ni på utbildningen och hur väl stämmer de/diffar de?
- Hur ser jobbmarknaden ut i framtiden?
- Är en svensk sjukgymnastutbildning internationellt gångbar?
- Trivs ni på er utbildning?
- Skriv gärna ner egna synpunkter om yrket/utbildningen.

Har för övrigt sökt till SG-utbildningen i Luleå i första hand, verkar väldigt bra däruppe.

Tacksam för svar! :)

L2310
2012-04-15, 18:11
Går själv utbildningen i Luleå och är väldigt nöjd hittills. Kan skriva mer utförligt sen, filmtajm!

Scratch89
2012-04-15, 19:04
- Vilka förväntningar hade ni på utbildningen och hur väl stämmer de/diffar de?

Ptja, jag trodde att det skulle vara mer idrottsmedicin och mindre om äldre. Visst är det bra att man lär sig mycket om äldre, men här i Göteborg är det för mycket fokus på sjukhusmiljö, och för lite på primärvård/privat. Det beror så klart på att vi ligger under Sahlgrenska akademien.

- Hur ser jobbmarknaden ut i framtiden?

Just nu ser det bra ut. De flesta som går ut från vår institution får jobb inom ett halvår, och bra jobb dessutom. Vill man starta eget så beror det väldigt mycket på vart man bor. Här kan man nog slå igenom rätt så stort efter ett par hundår där man raggar kunder och bygger upp sitt namn.

- Är en svensk sjukgymnastutbildning internationellt gångbar?

Både ja och nej. Du kan jobba i Europa med din examen, men jag är inte säker på om det funkar utanför Schenker. I USA får man göra ett lämplighetsprov (på samma sätt som utländska läkare får göra det här), och sen gå bredvid en amerikanks fysioterapeut ett tag, men sen är man redo. Glöm inte att skaffa försäkringar och göra väldigt bra kontrakt som patienterna skriver under, för annars kan man bli stämd väldigt lätt.

- Trivs ni på er utbildning?

Japp. Klassen är helt underbar, men lärarna är lite väl gaggiga. Borde skett ett generationsskifte för tio år sedan. Kurserna är givande och det ligger på en lagom nivå.

- Skriv gärna ner egna synpunkter om yrket/utbildningen.

Räkna inte med att du kommer att få jobba med 19-åriga handbollsbrudar som vill ha ljumskmassage. De flesta kommer jobba med väldigt gamla människor i sjukhusmiljö, där det handlar om förflyttnings- och gångträning. Det är såklart givande, men många verkar tro (likt läkare) att det är ett glassigt jobb där man kommer in och räddar dagen.

DarianFrey
2012-04-15, 19:08
Går själv utbildningen i Luleå och är väldigt nöjd hittills. Kan skriva mer utförligt sen, filmtajm!

Det får du gärna göra! Förväntar mig en essä på minst 10 sidor som beskriver utbildningen, livet i Luleå mm. ;)

Angel
2012-04-15, 19:11
:rolleyes: Schenker...

DarianFrey
2012-04-15, 19:13
- Vilka förväntningar hade ni på utbildningen och hur väl stämmer de/diffar de?

Ptja, jag trodde att det skulle vara mer idrottsmedicin och mindre om äldre. Visst är det bra att man lär sig mycket om äldre, men här i Göteborg är det för mycket fokus på sjukhusmiljö, och för lite på primärvård/privat. Det beror så klart på att vi ligger under Sahlgrenska akademien.

- Hur ser jobbmarknaden ut i framtiden?

Just nu ser det bra ut. De flesta som går ut från vår institution får jobb inom ett halvår, och bra jobb dessutom. Vill man starta eget så beror det väldigt mycket på vart man bor. Här kan man nog slå igenom rätt så stort efter ett par hundår där man raggar kunder och bygger upp sitt namn.

- Är en svensk sjukgymnastutbildning internationellt gångbar?

Både ja och nej. Du kan jobba i Europa med din examen, men jag är inte säker på om det funkar utanför Schenker. I USA får man göra ett lämplighetsprov (på samma sätt som utländska läkare får göra det här), och sen gå bredvid en amerikanks fysioterapeut ett tag, men sen är man redo. Glöm inte att skaffa försäkringar och göra väldigt bra kontrakt som patienterna skriver under, för annars kan man bli stämd väldigt lätt.

- Trivs ni på er utbildning?

Japp. Klassen är helt underbar, men lärarna är lite väl gaggiga. Borde skett ett generationsskifte för tio år sedan. Kurserna är givande och det ligger på en lagom nivå.

- Skriv gärna ner egna synpunkter om yrket/utbildningen.

Räkna inte med att du kommer att få jobba med 19-åriga handbollsbrudar som vill ha ljumskmassage. De flesta kommer jobba med väldigt gamla människor i sjukhusmiljö, där det handlar om förflyttnings- och gångträning. Det är såklart givande, men många verkar tro (likt läkare) att det är ett glassigt jobb där man kommer in och räddar dagen.

Tack för utförligt svar!

Har nog ganska realistiska förväntningar, går inte runt med såpoperafantasier om yrket. ;) Det är just den privata sektorn jag vill ge mig in i, vill göra detta både för pengarna och för att det verkar väldigt intressant. Kommer krävas mycket jobb men det gör det ju alltid om man vill uppnå något.

Kommer du rikta in dig på privat eller offentlig sektor Scratch89?

Angel
2012-04-15, 19:13
En annan kul sak men tanke på vad Scratch skrev, jag har en jättebra sjukgymnast som brukar prata om att jag skall trycka ut "glädjehyllan" och dessutom visat mig hur jag skall göra knipövningar. Hon har även både sett mig naken, masserat och kommer snart få sticka nålar i mig.

DarianFrey
2012-04-15, 19:19
En annan kul sak men tanke på vad Scratch skrev, jag har en jättebra sjukgymnast som brukar prata om att jag skall trycka ut "glädjehyllan" och dessutom visat mig hur jag skall göra knipövningar. Hon har även både sett mig naken, masserat och kommer snart få sticka nålar i mig.

Hon verkar ha valt rätt område att bli expert på! ;)

Exdiaq
2012-04-15, 19:24
:rolleyes: Schenker...

Schenker-området:

http://www.dbschenker.com/site/logistics/dbschenker/com/en/start.html

USA finns ju med där dock.. Konstigt..

Scratch89
2012-04-15, 20:51
:rolleyes: Schenker...

Vad nu?

Scratch89
2012-04-15, 20:52
vill göra detta både för pengarna

Man utbildar sig inte till sjukgymnast för pengarnas skull. :D

Sheogorath
2012-04-15, 20:54
man utbildar sig inte till sjukgymnast för pengarnas skull. :d

+1 x:Dx

Olegh
2012-04-15, 20:55
Vad nu?

Schengen? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet)

Schenker är ett fraktbolag..

nyrjoh
2012-04-15, 20:59
- Vilka förväntningar hade ni på utbildningen och hur väl stämmer de/diffar de?

Hade inte så väldigt mycket kunskap innan utbildningen så jag visste inte riktigt vad jag gav mig in på. Var lite av en chock att under första praktiken gå på kirurgavdelningen och jobba med pat opererade för strupcancer....

- Hur ser jobbmarknaden ut i framtiden?


- Är en svensk sjukgymnastutbildning internationellt gångbar?
- Trivs ni på er utbildning?

Jag trivdes riktigt bra under utbildningen, pluggade i Boden(nu flyttad till Luleå).

- Skriv gärna ner egna synpunkter om yrket/utbildningen.

Trivs riktigt bra med yrket. Arbetar nu på VC sedan 5 år. Självständigt arbete. Mycket omväxlande och man kan lära sig hur mycket som helst och det finns alltid mer...:)

Herr Oberst
2012-04-15, 22:35
vill göra detta både för pengarna och för att det verkar väldigt intressant.

Intressant kanske vissa kan tycka det är. Själv hoppade av utbildningen. Mina gamla kursare sitter nu med studielån på 170 000 och tjänar långt mindre än mig trots att jag är outbildad och har helt meningslösa arbetsuppgifter

Scratch89
2012-04-15, 22:51
Intressant kanske vissa kan tycka det är. Själv hoppade av utbildningen. Mina gamla kursare sitter nu med studielån på 170 000 och tjänar långt mindre än mig trots att jag är outbildad och har helt meningslösa arbetsuppgifter

Jag skulle ta livet av mig om jag fick vara kvar på de tråkiga jobb jag har haft som extra under somrar och terminer. Visst, man tjänar rätt okej, men man hatar varenda sekund av livet man jobbar och fritiden blir en knapp tid för att ta igen sig och för att ladda upp ångest inför nästa arbetsdag. Söndag kväll så hatar man sig själv.

DarianFrey
2012-04-16, 10:22
Går själv utbildningen i Luleå och är väldigt nöjd hittills. Kan skriva mer utförligt sen, filmtajm!

Skulle verkligen uppskatta om du berättade om utbildningen i Luleå L2310, har sökt det som första val så att höra från nån som är där skulle vara najs. :)

L2310
2012-04-16, 22:12
Skulle verkligen uppskatta om du berättade om utbildningen i Luleå L2310, har sökt det som första val så att höra från nån som är där skulle vara najs. :)

Nuså! Mitt minne svek efter filmtittandet och idag har det varit annat på agendan.

Jag är ju uppvuxen i Luleå så jag kan inte riktigt säga hur det känns att flytta hit (eller ja jag har ju varit på språng i Helsingborg ett år så kan ju jämföra), det är ju som känt en rätt liten stad men jag gillar den. Det negativa med en liten stad är att de flesta vet mer om dig än du vet själv, iallafall när man är "inföding"... *gah!*

Utbildningen tycker jag är jättebra. Vi har (naturligtvis med enstaka undantag) väldigt bra lärare och goda kontakter med lärarna, de vet vilka vi elever är och uppmanar verkligen till att ta kontakt med dem om vi har funderingar etc. Jag tror att upplägget på kursplaner och så är relativt lika mellan de olika universiteten, alla måste ju läsa basic-grejerna om anatomi/fysiologi och sjukdomar t.ex. Det jag vet som skiljer oss från Umeå iallafall är att vi även har en träningskurs där vi fick lägga upp 8 veckors träningsprogram till varandra med tester och uppföljning. Vi har även med akupunktur i utbildningen, vet inte hur det är med det på andra orter? Någon som vet?

På universitetsområdet finns även gym (www.mittlivsstil.se) som jag tycker är grymt bra förutom att det är konstant kaoz bland viktplattorna. Enligt mig ett av de bästa (och billigaste bemannade) gymmen i stan, vilket vi har ungefär en miljard av. Vi har definitivt fler gym än krogar som det råder rätt stor brist på enligt mig (men i veckan öppnar O'learys igen som brann ner för x år sen!). Det är iallafall på Stil de flesta studenter gymmar! Men ja, det är bara att välja och vraka. Har öppnat två nya dygnet runt-gym senaste månaderna bara.

Även studentkrogen ligger på universitetsområdet där det brukar vara mycket folk, en av stans större krogar. Om inte största tror jag? Där brukar det vara rätt kul, bra priser i baren om inte annat :thumbup:

Som nämndes tidigare så är inser man ganska fort att det första man kommer kastas in i inte är att massera lår på handbollsbrudar mest troligt, men yrket är ju så otroligt brett! Finns även möjlighet att läsa en kurs med sjukgymnastik för häst & hund här i Luleå efter utbildningen om man har intresse av det, vad jag vet är det bara här den kursen finns.

Ett tips är att börja söka lägenhet asap, då det finns en tendens att vara skapligt svårt och grymt högt tryck på studentlägenheterna! Skriv in dig på lulebo.se om du inte gjort det och du kan googla på studentbostadsservice luleå så kan man hitta endel andrahandsgrejer också.

Klev upp halv fem imorse så jag är sinnessjukt trött och har säkert skrivit grymt osammanhängande och missat massa. Fråga och jag svarar :Virro

DarianFrey
2012-04-16, 22:46
Får tacka för ett grymt bra och utförligt svar!

"Småstadssyndromet" är jag väl bekant med, är från en håla i Västsverige. Blir väl att fara från en håla till en lite större då, känns som det är mysigare folk däruppe i vilket fall.

Låter bra att det finns många gym att välja på däruppe, har blivit väldigt konsekvent med träningen senaste halvåret. Säger kanske en del om staden att det finns mer gym än krogar (disciplin före fröjder)? ;)

Häftigt att det erbjuds kurser i akupunkter och sjukgymn. för häst och hund, gillar att LTU satsar på bred kunskap. Inte sett de kurserna på nåt annat universitet hittills.

Skrev in mig våren 2010 på Lulebo med tanken att haka på öppna ingången på CivIng, men livet ville annat kort därpå! :) Skönt att ha köat så länge, borde väl vara värt något att ha stått i 2 år?

Vad planerar du att göra efter din utbildning L2310? Fortsätta med Master? Jobba inom privat eller offentlig sektor? Stora frågor men du får sova på dom, du har förtjänat det! :thumbup:

användaren
2012-04-16, 23:05
har en bekant som jobbar inom privat sektor som sjukgymnast. han snackar mycket om att man i princip måste ha master utbildning för att få jobba där i framtiden. vet inte hur mycket det ligger i det.

bli inte sjukgymnast för att du vill tjäna pengar. lång utbildning och mycket jobb inom offentliga sektorn är en dålig kombination.

kompisen trivs dock bra med sitt yrkesval trots de negativa sidorna verkar det som. men så har han ju turen att jobba med idrottsskador vilket innebär en del masserande av handbollstjejers lår ;)

Börje H
2012-04-17, 06:02
På universitetsområdet finns även gym (www.mittlivsstil.se) som jag tycker är grymt bra förutom att det är konstant kaoz bland viktplattorna. Enligt mig ett av de bästa (och billigaste bemannade) gymmen i stan, vilket vi har ungefär en miljard av. Vi har definitivt fler gym än krogar som det råder rätt stor brist på enligt mig (men i veckan öppnar O'learys igen som brann ner för x år sen!). Det är iallafall på Stil de flesta studenter gymmar! Men ja, det är bara att välja och vraka. Har öppnat två nya dygnet runt-gym senaste månaderna bara.

Som sagt en hel drös med gym i stan men vill du träna på ett ställe med bra ordning på vikterna samt en årsavgift på 1000 kr så tränar du på LAK:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Lokalen2012/


Förutom ordningen så finns här i medlemsregistret ett par färdigutbildade sjukgymnaster samt även några studenter. Om Luleås utbildning i sig kan jag inte säga så speciellt mycket då jag själv läste i Umeå (2001-2004). Stark OMT-profilering är ju dock ambitionen då det till hösten börjar en Masterutbildning i just OMT:
http://www.ltu.se/edu/program/FMOTA?lasar=2012

Beträffande utbildningen och yrket i sig är det ju som flera skrivit knappast för pengarna som man väljer denna väg. Inte heller handlar det mesta om idrottare (trots att exemplet med ljumskar och handbollstjejer lät lockande) utan det är funktionsförbättring för normalindividen som är största delen av yrket. Att normalindividen sedan kanske utövar fysisk träning och det är det som är prio att komma tillbaka till gör det ju ändå till ett idrottsmedicinskt problem :)

killenigrillen
2012-04-17, 06:47
Intressant kanske vissa kan tycka det är. Själv hoppade av utbildningen. Mina gamla kursare sitter nu med studielån på 170 000 och tjänar långt mindre än mig trots att jag är outbildad och har helt meningslösa arbetsuppgifter

Kan bara instämma med Scratch, grattis till en tidig själsdöd i jakten på pengar.

z_bumbi
2012-04-17, 06:51
Räkna inte med att du kommer att få jobba med 19-åriga handbollsbrudar som vill ha ljumskmassage. De flesta kommer jobba med väldigt gamla människor i sjukhusmiljö, där det handlar om förflyttnings- och gångträning. Det är såklart givande, men många verkar tro (likt läkare) att det är ett glassigt jobb där man kommer in och räddar dagen.

De flesta idrottslagen gillar att ha en egen sjukgymnast men på lägre nivåer får man nog räkna med att jobba gratis, det är dock ett sätt att komma vidare om man nu vill jobba med idrottare. Vill man inte jobba med idrottare så är det också ett kul avbrott mot de vanliga personerna man stöter på samt så är det självklart kul att vara involverad i en klubb/ett lag.
Där jag tränar/instruerar just nu finns det ett antal sjukgymnaster som jobbar med idrottare varav någon inte är klar (jobbar då självklart inte som sjukgymnast men hjälper till med massage etc) och flera av motionsanläggningarna i närområdet har instruktörer som är sjukgymnaster så det området ökar mer och mer.

L2310
2012-04-17, 07:44
Skrev in mig våren 2010 på Lulebo med tanken att haka på öppna ingången på CivIng, men livet ville annat kort därpå! :) Skönt att ha köat så länge, borde väl vara värt något att ha stått i 2 år?

Vad planerar du att göra efter din utbildning L2310? Fortsätta med Master? Jobba inom privat eller offentlig sektor? Stora frågor men du får sova på dom, du har förtjänat det! :thumbup:

Det är absolut värt något :) många studentlägenheter släpps dock på direktbokning där kötiden inte spelar någon roll utan då är det först till kvarn. Tror det är 9 på morgonen de släpps.

Först och främst är jag grymt sugen på häst/hund-kursen och så hade det varit kul att läsa vidare med OMT också. Jag hade helst velat arbeta inom privat sektor, gärna på gym, men räknar med att man förmodligen kommer få starta inom offentlig sektor.

young_george
2012-04-17, 13:08
Jag hoppade av efter ett halvårs utbildning i Göteborg.

Var 90+% unga vita tjejer från övre medelklassen med idrottsbakgrund vilket kan vara trevligt om du gillar den typen.

Det är mycket palpation, massage och liknande där du visar dig i bara underkläderna, så det måste du iaf vara lite bekväm med.

Utbildningen var väl helt okej. Det enda som vart lite utmanande under min korta tid var anatomin där du faktiskt behövde läsa hemma en del för att komma ihåg de latinska namnen, i övrigt gick det relativt bra att bara hänga med på lektionerna och det kan ju vara skönt. Allt är såklart beroende på vilka mål man har med kunskapen.
Min motivation var inte på topp och när vid kom till den första "pratiken" där vi var på sjukhus och undersökte sjukgymnastens vardag så insåg jag att det inte var någon idé att gå vidare.

Malone
2012-04-17, 15:09
Jag hoppade av efter ett halvårs utbildning i Göteborg.

Var 90+% unga vita tjejer från övre medelklassen med idrottsbakgrund vilket kan vara trevligt om du gillar den typen.

Det är mycket palpation, massage och liknande där du visar dig i bara underkläderna, så det måste du iaf vara lite bekväm med.

Utbildningen var väl helt okej. Det enda som vart lite utmanande under min korta tid var anatomin där du faktiskt behövde läsa hemma en del för att komma ihåg de latinska namnen, i övrigt gick det relativt bra att bara hänga med på lektionerna och det kan ju vara skönt. Allt är såklart beroende på vilka mål man har med kunskapen.
Min motivation var inte på topp och när vid kom till den första "pratiken" där vi var på sjukhus och undersökte sjukgymnastens vardag så insåg jag att det inte var någon idé att gå vidare.

Har du hittat något du trivs med nu? Jag kan knappt tänka mig att ha ett 'roligt' jobb. Känns som alla jobb mer eller mindre är en nödvändighet för att få lön bara och inget mer.

Har funderat smått på sjukgymnast men tror inte det är något för mig. Kommer nog inte gilla det mer än att jobba i affär eller liknande, tyvärr.

young_george
2012-04-17, 15:59
Har du hittat något du trivs med nu? Jag kan knappt tänka mig att ha ett 'roligt' jobb. Känns som alla jobb mer eller mindre är en nödvändighet för att få lön bara och inget mer.

Har funderat smått på sjukgymnast men tror inte det är något för mig. Kommer nog inte gilla det mer än att jobba i affär eller liknande, tyvärr.

Nej, tyvärr inte hittat något jag verkligen vill göra, men har sökt mig vidare till andra utbildningar. Vilket det blir i år vet jag ännu inte.

Ett bra sätt för att hitta något man vill göra kan vara att tänka: Vad skulle jag göra om lön inte fanns med i bilden alls? Ibland får man några bra idéer då.

L2310
2012-04-17, 17:27
Utbildningen var väl helt okej. Det enda som vart lite utmanande under min korta tid var anatomin där du faktiskt behövde läsa hemma en del för att komma ihåg de latinska namnen

Det är ju dock tanken med att studera, man kan ju inte komma undan med att aldrig behöva plugga hemma under en utbildning ;)

Anatomin kan kännas tuff till en början ja. Men så länge man håller fokus och pluggar hårt under den kursen så går det som rinnande vatten sen, typ. Det om något repeteras ju löpande under hela utbildningens gång i princip.

Malone
2012-04-17, 17:29
Nej, tyvärr inte hittat något jag verkligen vill göra, men har sökt mig vidare till andra utbildningar. Vilket det blir i år vet jag ännu inte.

Ett bra sätt för att hitta något man vill göra kan vara att tänka: Vad skulle jag göra om lön inte fanns med i bilden alls? Ibland får man några bra idéer då.

Då vet jag precis vad jag skulle göra, dock inget man kan jobba med. Som sagt tycker jag inget jobb verkar markant bättre eller roligare än något annat, förutom slitiga industrijobb och telefonförsäljare som verkar suga riktigt jäkla hårt.

Det är ju dock tanken med att studera, man kan ju inte komma undan med att aldrig behöva plugga hemma under en utbildning ;)

Anatomin kan kännas tuff till en början ja. Men så länge man håller fokus och pluggar hårt under den kursen så går det som rinnande vatten sen, typ. Det om något repeteras ju löpande under hela utbildningens gång i princip.

Jo om man är exceptionellt smart, som jag dock inte är ;)

Johan86
2012-04-17, 18:18
Verkar vara ett intrressant och framför allt utvecklande jobb. Nackdelen verkar ju vara lönen. Vad brukar lönerna börja på inom landstinget? Hur mycket kan man tjäna med några års erfarenhet och jobb på tex en idrottsklinik?

Hur lång tid brukar det ta innan man får gå ut på första praktiken?

Sheogorath
2012-04-17, 18:21
Verkar vara ett intrressant och framför allt utvecklande jobb. Nackdelen verkar ju vara lönen. Vad brukar lönerna börja på inom landstinget? Hur mycket kan man tjäna med några års erfarenhet och jobb på tex en idrottsklinik?

Hur lång tid brukar det ta innan man får gå ut på första praktiken?

Man går in på runt 20. Inom offentlig sektor finns det nästan ingen som tjänar över 28 så det är ingen löneutveckling att tala om. Jag hade ökat min lön med 3000 redan efter ett år och det ger mig alltså totalt 5000 kr ytterligare löneutveckling som bäst under resterande del av hela yrkeslivet. Om jag stannar i Landstinget. :)

Johan86
2012-04-17, 18:31
Finns det någon övre gräns för hur gammal man får vara för att plugga till sjukgymnast?

Sheogorath
2012-04-17, 18:48
Finns det någon övre gräns för hur gammal man får vara för att plugga till sjukgymnast?

Haha nej. =)

Scratch89
2012-04-17, 18:53
Utbildningen var väl helt okej. Det enda som vart lite utmanande under min korta tid var anatomin där du faktiskt behövde läsa hemma en del för att komma ihåg de latinska namnen, i övrigt gick det relativt bra att bara hänga med på lektionerna och det kan ju vara skönt.

Du gick en termin, sa du? Hur mycket mer hann du med? Det känns ju lite sådär att kunna uttala sig om nivån på utbildningen efter en (oavslutad) termin.

L-Sami
2012-04-17, 18:55
Jo om man är exceptionellt smart, som jag dock inte är ;)

Om du är smart nog att komma in på utbildningen så borde det inte vara några problem ;)

L2310
2012-04-17, 18:56
Hur lång tid brukar det ta innan man får gå ut på första praktiken?

Redan första terminen hade vi ett par fältstudiedagar hos en sjukgymnast, men då var det bara observation och så. Går ut på min första praktik nu i höst, termin 4. 5 veckor i offentlig och 5 veckor privat sektor.

Ame
2012-04-17, 18:56
Om du är smart nog att komma in på utbildningen så borde det inte vara några problem ;)

Helt klart svårare att komma in är att ta sig igenom.

mattilainen
2012-04-17, 18:57
Du gick en termin, sa du? Hur mycket mer hann du med? Det känns ju lite sådär att kunna uttala sig om nivån på utbildningen efter en (oavslutad) termin.

Tänkte samma sak. Som folk sitter och "har hört hur lätt sjuksköterskeprogrammet är" från sina kompisars kompisar som valde att hoppa av för att...

Lönen är väl just nu ganska lika för sjuksköterskor som för sjukgymnaster, runt 21000 men nu börjar sjuksköterskorna få igenom 24000 ingångslön och förhoppningsvis kan det också ske en löneutveckling över tid. Detta tror jag kommer få resterande liknande yrken att också börja våga sätta bättre gränser för deras löner, t.ex sjukgymnaster, biomedicinskanalytiker etc. Vilket jag hoppas!

Ame
2012-04-17, 18:59
Någon som har erfarenhet av hur arbetsmarknaden är för sjukgymnaster i Norge? Börjar bli sugen på att åka dit.

tomn
2012-04-17, 19:03
Hur lång tid brukar det ta innan man får gå ut på första praktiken?

Jag pluggar i linköping. Första terminen var det endast några fältstudiedagar. Termin 2 var det 2 veckors praktik inom äldreomsorgen, mest gå bredvid och kolla. Termin 3 var det 6 veckors praktik inom medicin/ortopedi. Termin 4 var det 5-6 veckor inom neurologi. Nu i termin 5 är det 5-6 veckor inom primärvården. Termin 6 kommer vi ha 2 veckor på en studentledd avdelning på universitetssjukhuset. Finns även möjlighet att välja till 5 veckors praktik som valbar kurs i termin 6.

Så vi har ganska mycket och det är det som är höjdpunkten varje termin :)

L-Sami
2012-04-17, 19:12
Sjukgymnastutbildningen var stundtals svår. Första kursen med anatomi, motorisk inlärning och fysiologi kändes "jag kommer inte klara det här", det var mest alla latinska namn och termer som man inte var van med och litteratur på engelska som orsakade det, den kursen följdes av lättare kurser som fysiologi, fysisk kapacitet (styrka och kondition), psykologi och hälsopromotion. Det hypades att funktionell anatomi/biomekanik kursen skulle vara tuffast, helt klart utmanande, men mer intressant. Undersökning av examenspatienten gav mest kniven på strupen känsla som de hade i Luleå, som jag förstår har inte alla utbildningar i Sverige det under sin sista praktik?

Jag hade inga förväntningar när jag började utbildningen, visste inte ens vad jag vill syssla med, visste inte direkt vad en sjukgymnast gör, ville bara utbilda mig. Det var nog rätt utbildning för mig, kände det rätt så tidigt. Nu har jag slinkat in idrotten och det känns att det är det jag vill hålla på med.

De har väldigt mycket fokus på Ortopedisk Manuell Terapi i Luleå, många duktiga lärare som är vidareutbildade i det området. Det ger en bra bas för en sjukgymnast.

Malone
2012-04-17, 21:01
Sjukgymnastutbildningen

Härligt att hitta rätt sådär lite på måfå nästan. :thumbup:

Johan86
2012-04-17, 21:19
Tack för utförliga svar. Jag trodde dock att det skulle vara mera praktik. Jag skulle tycka att det vore bra att komma ut tidigt på praktik för att se så att det verkligen är rätt yrkesval man har gjort.

nyrjoh
2012-04-17, 21:20
Man går in på runt 20. Inom offentlig sektor finns det nästan ingen som tjänar över 28 så det är ingen löneutveckling att tala om. Jag hade ökat min lön med 3000 redan efter ett år och det ger mig alltså totalt 5000 kr ytterligare löneutveckling som bäst under resterande del av hela yrkeslivet. Om jag stannar i Landstinget. :)

Nja, riktigt så illa är det ju inte att nästan ingen tjänar över 28 000. De som har säg 10 år på nacken i yrket har ju i princip lönen där och över... Lite beroende på landsting mm. Så du kan nog vara lugn med att du kommer över 30 innan ditt yrkesliv är slut :)

Termy
2012-04-17, 21:20
Om man inte har något emot att söka jobb i Norge t.ex. så kan det ju vara en bra idé att när man är klar med utbildningen gå in på http://www.safh.no/skjema/veiledning.html och söka efter norsk autorisasjon.

Det finns även betydligt fler norska än svenska rehabcenter runtom i europa (kanarieöarna m.m.) om man vill testa att säsongsjobba nere i värmen (vilken kan rekommenderas). Gå in på nav.no eller finn.no och sök.

Har man kontakter, framförhållning och/eller flyt så kanske man någonstans lyckas hyra in sig på en etableringsrätt och börja arbeta privat. Då kan man tredubbla sin annars mediokra sjukgymnastlön.

Det är det trevliga med sjukgymnastyrket, att det finns så många olika möjligheter.

young_george
2012-04-17, 21:26
Du gick en termin, sa du? Hur mycket mer hann du med? Det känns ju lite sådär att kunna uttala sig om nivån på utbildningen efter en (oavslutad) termin.

Vad är det som är svårt att förstå med mitt inlägg? Jag skriver exakt under vilka premisser jag gör mitt uttlande. Tror du inte någon klarar att dra egna slutsatser sen om vilken bild jag har fått av utbildningen?

Hur länge har du gått själv?

Sheogorath
2012-04-18, 05:05
Nja, riktigt så illa är det ju inte att nästan ingen tjänar över 28 000. De som har säg 10 år på nacken i yrket har ju i princip lönen där och över... Lite beroende på landsting mm. Så du kan nog vara lugn med att du kommer över 30 innan ditt yrkesliv är slut :)

Den med högst lön i Region Skåne (som arbetar som sjukgymnast) har typ 30 000. Det är EN man. Att ha över 28000 är verkligen en raritet. Så kanske om jag flyttar, tar på mig en massa extrauppdrag (teamledare, överordnat ansvar inom regionen etc).

nyrjoh
2012-04-18, 20:12
Den med högst lön i Region Skåne (som arbetar som sjukgymnast) har typ 30 000. Det är EN man. Att ha över 28000 är verkligen en raritet. Så kanske om jag flyttar, tar på mig en massa extrauppdrag (teamledare, överordnat ansvar inom regionen etc).

Jag har inte siffrorna för region skåne men i jönköping så är det ju inte en raritet om du har ett antal år i yrket. Men region skåne kanske är något sämre lönemässigt. Ska försöka komma ihåg att kolla imorgon lite noggrannare på siffrorna för jönköping.

nyrjoh
2012-04-18, 21:06
examensår antal medel median
1982-1986 9 28 918 28 300 . .
1987-1991 16 29 406 27 970
1992-1996 25 28 947 27 800
1997-2001 29 26 806 26 700

Kanske var lite optimistisk med hur fort det gått med att få upp lönen till 28 000 : ) Men det finns iaf några stycken. Medianerna ligger rätt iaf.

Scratch89
2012-04-18, 21:42
Vad är det som är svårt att förstå med mitt inlägg? Jag skriver exakt under vilka premisser jag gör mitt uttlande. Tror du inte någon klarar att dra egna slutsatser sen om vilken bild jag har fått av utbildningen?

Hur länge har du gått själv?

Jag undrar bara hur man efter en termin kan säga hur svår utbildningen är.

filmjölk
2012-04-18, 22:35
Den med högst lön i Region Skåne (som arbetar som sjukgymnast) har typ 30 000. Det är EN man. Att ha över 28000 är verkligen en raritet. Så kanske om jag flyttar, tar på mig en massa extrauppdrag (teamledare, överordnat ansvar inom regionen etc).

Då är du ju dock inte "bara" sjukgymnast längre, utan även en administratör.

DarianFrey
2012-04-20, 15:37
Då var högskoleansökan skickad, sökte rangordnat till Luleå, Linköping, Umeå och Uppsala universitets sjukgymnastutbildningar. Söker med 17,80 i betyg (meh) och 1,6 på högskoleprovet, vilket av dessa är störst chans att man kommer in med? Förstår inte riktigt hur de värderar ens resultat... Lite nervis inför 12 juli nu, vill verkligen komma in. :)

Och tack för alla svar och synpunkter, hjälper verkligen till att besvara en del frågor kring yrket!

Edit: Har de med högst poäng på högskoleprovet första tjing på platserna eller lottas det ut platser bland de som sökt på sina HP-prov? Inser att min största chans är provet nämligen.

L2310
2012-04-20, 18:17
Högskoleprovet bör du komma in på med 1,6 :) de med högst resultat kommer in bör det vara, inte lottning. Annars är det ju ingen vits att vara smart :)

BelowAverage
2012-04-20, 18:25
Sista-reserv som kom in på betyg i Luleå i höstas var 18.9-19 tror jag.
För några år sedan var intaget på högskoleprov 1.2 tror jag, tror inte det höjts mycket.
Jag kom in på 1.5 högskoleprov i höstas. Med 1.6 på högskoleprovet bör du verkligen inte ha några problem, lycka till :)

Ang. lottning så är det en viss procentsats betyg/högskoleprov/komvux. Minns inte hur fördelningen ser ut exakt.

j2b
2012-04-22, 08:23
Tufft med jobb annat än kortare vik i stockholmsområdet. Lönen ligger lågt, facket är svagt. Bästa sättet att höja lönen är väl att läsa magister/master och plocka ut specialistkompetens.

Bortsett från detta trivs jag utmärkt med mitt jobb. Jobbar inom geriatrisk slutenvård.
Jag gick utbildningen på Karolinska Institutet, upplevde första två terminerna som tuffast sen flöt det på. Tror vi hade 25-30 veckors praktik i olika former beroende på val av fördjupning.

Malone
2012-04-29, 16:38
Hur är ergonomin på arbetet? Är det inte mycket framåtlutande vid massage och lyft i dåliga vinklar? Känns inte särskilt lockande om det är så.

Är inte jobbigt monotont och ensidigt?

Sheogorath
2012-04-29, 16:53
Hur är ergonomin på arbetet? Är det inte mycket framåtlutande vid massage och lyft i dåliga vinklar? Känns inte särskilt lockande om det är så.

Är inte jobbigt monotont och ensidigt?

Jag ger i stort sett aldrig massage så den biten är inget problem. Men visst kan undersökningar (exempelvis höft- och knäundersökningar på tunga patienter) vara slitsamma för ryggen. Ofta har man äldre människor som man måste hjälpa till/från britsen och det blir inte alltid optimalt. Att ha ett höj- och sänkbart skrivbord för administration är A och O. Samt att ta sig tid till lite egenbehandling/pausgympa då och då.

Men att sitta i kassan på ICA (rygg, handleder, armbågar) eller arbeta som frisör (axlar, handleder, armbågar) är garanterat värre, för att ta ett par exempel i jämförelse.

Malone
2012-04-29, 17:01
Jag ger i stort sett aldrig massage så den biten är inget problem. Men visst kan undersökningar (exempelvis höft- och knäundersökningar på tunga patienter) vara slitsamma för ryggen. Ofta har man äldre människor som man måste hjälpa till/från britsen och det blir inte alltid optimalt. Att ha ett höj- och sänkbart skrivbord för administration är A och O. Samt att ta sig tid till lite egenbehandling/pausgympa då och då.

Men att sitta i kassan på ICA (rygg, handleder, armbågar) eller arbeta som frisör (axlar, handleder, armbågar) är garanterat värre, för att ta ett par exempel i jämförelse.

Ja det är ju relativt. Tack för svaret i alla fall! Tänkte bara att eftersom man själv har en dålig rygg kanske det inte är det optimala jobbet.

Sen känns det som att jobbet blir ganska monotont? Är det inte jobbigt att jobba in den miljön? Jag menar ingen är ju glad och sprallig över att behöva gå till sjukgymnasten.

Sheogorath
2012-04-29, 17:08
Ja det är ju relativt. Tack för svaret i alla fall! Tänkte bara att eftersom man själv har en dålig rygg kanske det inte är det optimala jobbet.

Sen känns det som att jobbet blir ganska monotont? Är det inte jobbigt att jobba in den miljön? Jag menar ingen är ju glad och sprallig över att behöva gå till sjukgymnasten.

De flesta patienter är väldigt tacksamma över den hjälp de får faktiskt. Sen finns det just i det området där jag arbetar en hel del från andra kulturer där man är van vid att sjukvård alltid är specialiserad (har man ont i ryggen måste man träffa en ortoped!) och innebär att man får en pilla eller en spruta (eller en operation!) och så blir allt bra, men det får man försöka arbeta sig igenom. ;)

Termy
2012-04-29, 17:10
Ja det är ju relativt. Tack för svaret i alla fall! Tänkte bara att eftersom man själv har en dålig rygg kanske det inte är det optimala jobbet.

Sen känns det som att jobbet blir ganska monotont? Är det inte jobbigt att jobba in den miljön? Jag menar ingen är ju glad och sprallig över att behöva gå till sjukgymnasten.

Tvärtom så är många glada/tacksamma över att få hjälp med att strukturera upp deras träning/rehabilitering eller någon annan typ av behandling.

Malone
2012-04-29, 19:23
Tvärtom så är många glada/tacksamma över att få hjälp med att strukturera upp deras träning/rehabilitering eller någon annan typ av behandling.

Känns ändå som att miljön inte kan vara superpositiv eftersom alla som går dit är skadade i olika grad men jag kanske har fel bild av yrket. Försöker bara hitta något jag kanske kan trivas i.

Hur intresserad av yrket/studierna var ni innan ni började studera?

L2310
2012-04-29, 20:10
Känns ändå som att miljön inte kan vara superpositiv eftersom alla som går dit är skadade i olika grad men jag kanske har fel bild av yrket. Försöker bara hitta något jag kanske kan trivas i.

Hur intresserad av yrket/studierna var ni innan ni började studera?

Jag har då aldrig träffat en sjukgymnast som inte älskar sitt jobb, efter att ändå ha arbetat med det i 10+ år :) jag var måttligt intresserad, mest intresserad av träning och hälsa överlag men ju mer man lär sig desto roligare verkar arbetet. Tror tvärtom att det kan vara väldigt varierande istället för monotont! Finns ju massvis med områden också. Jobba med äldre, barn, idrottsskador, psykiatri för att nämna några. Sen finns det ju de som arbetar mer med friskvård på företag eller liknande också.

Tolkia
2012-04-29, 20:25
Känns ändå som att miljön inte kan vara superpositiv eftersom alla som går dit är skadade i olika grad men jag kanske har fel bild av yrket. Försöker bara hitta något jag kanske kan trivas i.
Tycker man att sjuka eller skadade människor är ångestskapande eller totalt avtändande kanske man inte skall satsa på ett vårdyrke. Det är ju dock inte som att miljön automatiskt är "superpositiv" (särskilt inte varje dag) i andra branscher heller.

Malone
2012-04-29, 21:00
Tycker man att sjuka eller skadade människor är ångestskapande eller totalt avtändande kanske man inte skall satsa på ett vårdyrke. Det är ju dock inte som att miljön automatiskt är "superpositiv" (särskilt inte varje dag) i andra branscher heller.

Nej inte så jag menade. Bara det att min bild av det är att folk kanske inte är så positiva och det kan färgas av på en själv om man träffar människor i 8 timmar per dag och många är nedstämda på grund av skador.

Juxta
2012-04-30, 09:05
Fan. Jag tredje gången jag söker, hoppas verkligen att jag kommer in. Har skitbra folkhögskolebetyg men bara 1.0 på högskoleprovet(det var 10 år sen jag pluggade...).

KI är tyvärr det enda universitet som godkänt mitt idrottsbetyg.

Är jag ensam om att vilja sjukgymnasta gamlingar? Visst skulle jag föredra en handbollsljumske men vafan..

z_bumbi
2012-04-30, 09:30
Är jag ensam om att vilja sjukgymnasta gamlingar? Visst skulle jag föredra en handbollsljumske men vafan..

Jag är inte sjukgymnast men jo jag vill också gärna träna äldre. Det är en grupp där det finns massor att göra och både resultat och vinster i hälsa syns ibland ganska så snabbt.

Tabbe
2012-04-30, 09:39
Fan. Jag tredje gången jag söker, hoppas verkligen att jag kommer in. Har skitbra folkhögskolebetyg men bara 1.0 på högskoleprovet(det var 10 år sen jag pluggade...).

KI är tyvärr det enda universitet som godkänt mitt idrottsbetyg.

Är jag ensam om att vilja sjukgymnasta gamlingar? Visst skulle jag föredra en handbollsljumske men vafan..

1.0 räcker inte långt tyvärr =/

Juxta
2012-04-30, 09:42
Jag är inte sjukgymnast men jo jag vill också gärna träna äldre. Det är en grupp där det finns massor att göra och både resultat och vinster i hälsa syns ibland ganska så snabbt.

Precis, känns som en otapplig källa, som säkerligen är väldigt tacksam för hjälpen också.

1.0 räcker inte långt tyvärr =/

Jag vet, det var jobbigt. Har inte rört matte mer än plus och minus sen -98, vilket visade sig på provet. Hann tyvärr inte göra provet i år då jag missade ansökningsperioden eftersom jag var utomlands.

RandomC
2012-04-30, 09:44
Nej inte så jag menade. Bara det att min bild av det är att folk kanske inte är så positiva och det kan färgas av på en själv om man träffar människor i 8 timmar per dag och många är nedstämda på grund av skador.

Min erfarenhet är snarare att många (framförallt gamla) är sjukt positiva, glada och tacksamma när de får vård.

Bengtan
2012-05-08, 23:33
Vad får er att trivas på jobbet? Är det att se framsteg hos patienterna? Helt enkelt vad är det inom sjukgymnastiken som får er att inte känna den fruktade söndagsångesten när man vet att man ska upp och jobba?

Förresten hur vanligt är det att ta Master inom SG? Verkar inte vara supervanligt vad jag sett och märkt. Behövs det inte utan det räcker att läsa på själv efter utbildning eller känner man att man har kunskaperna redan som behövs?

Popliteus
2012-05-09, 07:58
Vad får er att trivas på jobbet? Är det att se framsteg hos patienterna? Helt enkelt vad är det inom sjukgymnastiken som får er att inte känna den fruktade söndagsångesten när man vet att man ska upp och jobba?
Förresten hur vanligt är det att ta Master inom SG? Verkar inte vara supervanligt vad jag sett och märkt. Behövs det inte utan det räcker att läsa på själv efter utbildning eller känner man att man har kunskaperna redan som behövs?

Exempelvis att på måndag morgon träffa en patient man tränat ngn vecka som får ta sina första gångsteg efter sjukdom/skada. Att få se lyckan och viljan i deras ögon får iaf mig att helt glömma måndagsångesten :). Sen kan det ju även gå åt det andra hållet men det kan också få en att tänka vad f** har jag att vara tujrig över?

Nu var det söndagsångest du undrade över hehe, men då vet man vad måndagen ahr att vänta :P

Onigiri
2012-05-09, 08:20
Är det meriterande att vara undersköterska med högsta betyg (i 8 av 10 ämnen då) vid en ansökan, tror ni?

Angel
2012-05-09, 08:56
Jag funderar på att ge min sjukgymnast en blomma eller skicka ett tack-kort eller nått när vi är färdiga, hon har verkligen hjälpt mig otroligt mycket.

Ame
2012-05-09, 10:29
Är det meriterande att vara undersköterska med högsta betyg (i 8 av 10 ämnen då) vid en ansökan, tror ni?

Om du söker jobb på ett sjukhus kan det nog vara det då du har erfarenhet av sjukhus som arbetsplats. Det kommer inte att ses negativt i alla fall.

Mental
2012-05-09, 10:39
Är det meriterande att vara undersköterska med högsta betyg (i 8 av 10 ämnen då) vid en ansökan, tror ni?

Till högskolan spelar det ingen roll, men till jobb senare är det ju en merit.

Scratch89
2012-05-09, 14:35
Jag jobbade med äldre på min praktik, och jag gillade det jättemycket.

j2b
2012-05-19, 13:50
sökte precis masterprogrammet som del av framtida specialisering..

Malone
2012-05-19, 19:23
sökte precis masterprogrammet som del av framtida specialisering..

Varför verkar det som väldigt få gör detta inom yrket efter avslutad utbildning?

Btw, borde man inte behöva ha väldigt höga poäng på prov och tillämpad kunskap i program som sjukgymnastik och andra program där man riktar sig mot behandling av andra människor?

OT: Svårt att veta vad man riktigt vill göra i livet, speciellt utan att prova på.

Scratch89
2012-05-19, 20:37
Btw, borde man inte behöva ha väldigt höga poäng på prov och tillämpad kunskap i program som sjukgymnastik och andra program där man riktar sig mot behandling av andra människor?


Hur menar du?

Ett lämplighetsprov hade passat bra, faktiskt. Men fördelen med sjukgymnast, jämfört med läkare, är att de flesta som söker sjukgymnast har ett genuint intresse av människor och är empatiska och sympatiska. Inte alls lika prestigefyllt som läkare, där det finns folk som söker utbildningen bara för yrkets status och löneläge. De har ju personliga intervjuer på ett par utbildningsorter, men det är ju bara en liten del av antagningen, och de allra flesta kommer in bara p.g.a betyg.

Malone
2012-05-19, 20:48
Hur menar du?

Ett lämplighetsprov hade passat bra, faktiskt. Men fördelen med sjukgymnast, jämfört med läkare, är att de flesta som söker sjukgymnast har ett genuint intresse av människor och är empatiska och sympatiska. Inte alls lika prestigefyllt som läkare, där det finns folk som söker utbildningen bara för yrkets status och löneläge. De har ju personliga intervjuer på ett par utbildningsorter, men det är ju bara en liten del av antagningen, och de allra flesta kommer in bara p.g.a betyg.

Om man skulle klara sig ett G med nöd och näppe på varje tenta eller bara studerar in och sen glömmer bort, hur bra sjukgymnast är man då? Jag menar om man nu ska ansvara för någons rehabilitering bör man ju faktiskt veta vad man gör och ha stor kunskap.

Ame
2012-05-19, 20:57
Om man skulle klara sig ett G med nöd och näppe på varje tenta eller bara studerar in och sen glömmer bort, hur bra sjukgymnast är man då? Jag menar om man nu ska ansvara för någons rehabilitering bör man ju faktiskt veta vad man gör och ha stor kunskap.

Det där kan man ju säga om vilket yrke som helst som kräver utbildning. Man får ju anta att de som gått utbildningen kommer ihåg något och att nivån för att bli godkänd är såpass hög att om man är godkänd så har man kunskapen som krävs. Men givetvis finns det bättre och sämre sjukgymnaster som i alla andra yrken.

Malone
2012-05-19, 21:08
Det där kan man ju säga om vilket yrke som helst som kräver utbildning. Man får ju anta att de som gått utbildningen kommer ihåg något och att nivån för att bli godkänd är såpass hög att om man är godkänd så har man kunskapen som krävs. Men givetvis finns det bättre och sämre sjukgymnaster som i alla andra yrken.

Det jag syftade på är att det kanske bör vara viktigare om man ska direkt hålla på med folks hälsa än att sitta och stämpla papper på ett kontor.

Kanske börja med att på något sätt gradera olika kliniker officiellt så att man vet vad man har att göra med. Eller kanske höja kraven på utbildningen och redan då sålla bort?

Nu har jag inte direkt tänkt på detta dock.

Tolkia
2012-05-19, 21:13
Varför verkar det som väldigt få gör detta inom yrket efter avslutad utbildning?
Min gissning är att folk är mer sugna på att komma ut och jobba än på att sitta mer i skolbänken. En ganska stor del av masterpåbyggnaden är snarast forskningsförberedande, och är man inte sugen på en akademisk karriär kanske man inte känner behov av det.

Man kan mycket väl vara en briljant sjukgymnast utan att vara en briljant akademiker. Det är också väldigt svårt att förutspå hur någon kommer att vara efter tio år i yrket (när man fått lite erfarenhet och börjar bli bra på riktigt) genom att titta på tentaresultaten under utbildningen. Om du tror att det bara är de som på något sätt är olämpliga som inte går vidare till mastersutbildningen är du ute och cyklar.

Edit, efter att ha sett ditt sista inlägg: Är inte det du just nu gör PRECIS att låta hur bra någon är på att vända papper avgöra vad du tror om personens kompetens i ett i högsta grad praktiskt yrke?

Malone
2012-05-19, 21:17
Min gissning är att folk är mer sugna på att komma ut och jobba än på att sitta mer i skolbänken. En ganska stor del av masterpåbyggnaden är snarast forskningsförberedande, och är man inte sugen på en akademisk karriär kanske man inte känner behov av det.

Man kan mycket väl vara en briljant sjukgymnast utan att vara en briljant akademiker. Det är också väldigt svårt att förutspå hur någon kommer att vara efter tio år i yrket (när man fått lite erfarenhet och börjar bli bra på riktigt) genom att titta på tentaresultaten under utbildningen. Om du tror att det bara är de som på något sätt är olämpliga som inte går vidare till mastersutbildningen är du ute och cyklar.

Absolut inte så jag menade, jag bara undrade eftersom det verkar vara väldigt sällsynt. Det jag syftade på var bara att det kanske är viktigare att man har höga krav på en utbildning som siktar in sig på folks hälsa än att man ska sitta och stämpla papper på ett kontor. Dock är det väl där gränsen för G är satt förhoppningsvis. Tänkte bara så att man gör allt för att minimera risken att 'dåliga' sjukgymnaster ska komma ut i yrket.

Tolkia
2012-05-19, 21:19
Men alltså, jag fattar fortfarande inte hur du kopplar det (att ha bra resultat på sina tentor och att vara bra i sin yrkesutövning) till antalet personer som går vidare till master.

Jag undrar vidare vad det är för yrken du tänker på där man stämplar papper på kontor, och vilken koll du egentligen har på vad som krävs för att jobba inom olika "pappersvändaryrken".

Malone
2012-05-19, 21:27
Men alltså, jag fattar fortfarande inte hur du kopplar det (att ha bra resultat på sina tentor och att vara bra i sin yrkesutövning) till antalet personer som går vidare till master.

Jag undrar vidare vad det är för yrken du tänker på där man stämplar papper på kontor, och vilken koll du egentligen har på vad som krävs för att jobba inom olika "pappersvändaryrken".

Jag drar ingen parallell mellan vara bra i yrket och att ta en masters det är något du fått för dig. Jag undrade bara varför det är så få som VILL ta en masters och det svarade du på med din första post.

Jag ville bara få fram en poäng som jag inte tänkt på särskilt väl. Jag menade att utbildningen bör vara väldigt bra och höga krav för att man ska få klara av kurser eftersom att man kommer att hantera människors kroppar i yrket. Helt enkelt för att minimera risken för sämre vård och misstag.

Ame
2012-05-19, 21:28
Absolut inte så jag menade, jag bara undrade eftersom det verkar vara väldigt sällsynt. Det jag syftade på var bara att det kanske är viktigare att man har höga krav på en utbildning som siktar in sig på folks hälsa än att man ska sitta och stämpla papper på ett kontor. Dock är det väl där gränsen för G är satt förhoppningsvis. Tänkte bara så att man gör allt för att minimera risken att 'dåliga' sjukgymnaster ska komma ut i yrket.

Tycker du att svenska sjukgymnaster är för dåliga? Annars förstår jag inte riktigt varför du så gärna vill höja kraven, det är inte så att man kan slappa sig igenom utbildningen och ändå blir godkänd även om det inte är en superkrävande utbildning heller. Fast då ska man ju också ha i åtanke att de som kommer in på sjukgymnastprogrammet är generellt duktiga studenter då intagningspoängen är höga vilket ju bidrar till att de som gått programmet upplever det som inte så svårt.

Angående masterprogram så tycker de flesta att innehållet inte är relevant för att bli en bättre sjukgymnast då det är väldigt teoretiskt och forskningsinriktat. Det har dock kommit ett masterprogram inriktat på manuell terapi i Luleå och det kommer troligen att komma fler kliniskt inriktade program framöver.

Malone
2012-05-19, 21:40
text

Nä det vara bara något jag tänkte på att man vill ha så bra vård som möjligt och att kunna veta i förhand hur kliniken är så man slipper bränna pengar i onödan. UMU och LTU har väl inte direkt jättehöga intagningspoäng?

Skulle ni kunna sitta och läsa om anatomi hemma även om ni inte gick programmet? (Försöker ta reda på hur intresserade folk är)

Ristretto
2012-05-19, 21:46
Skulle ni kunna sitta och läsa om anatomi hemma även om ni inte gick programmet? (Försöker ta reda på hur intresserade folk är)

Ja. Jag brukar sitta och läsa i vissa av mina kursböcker, även efter att själva kurserna är avslutade. Dessutom lånar jag frekvent hem böcker som går djupare in på vissa ämnen som jag finner intressanta, men kanske inte är relevanta för den kurs jag läser just då osv.

j2b
2012-05-20, 07:39
Varför verkar det som väldigt få gör detta inom yrket efter avslutad utbildning?

Btw, borde man inte behöva ha väldigt höga poäng på prov och tillämpad kunskap i program som sjukgymnastik och andra program där man riktar sig mot behandling av andra människor?

OT: Svårt att veta vad man riktigt vill göra i livet, speciellt utan att prova på.

Det är fler och fler som söker masterprogrammet nu (iaf i sthlm), dels pga den risiga arbetsmarknaden och dels för att vården går allt mer mot specialisering. Min arbetsgivare har exempelvis som vision att samtliga sjukgymnaster skall vara specialister 2030. Dessutom är det ju ett sätt att få upp sin lön.

Sheogorath
2012-05-20, 07:45
Det är fler och fler som söker masterprogrammet nu (iaf i sthlm), dels pga den risiga arbetsmarknaden och dels för att vården går allt mer mot specialisering. Min arbetsgivare har exempelvis som vision att samtliga sjukgymnaster skall vara specialister 2030. Dessutom är det ju ett sätt att få upp sin lön.

Det är väl just det som är saken. Lönen blir i regel inte särskilt mycket högre för att man har en "Master". Det finns inga sådana garantier överhuvudtaget. Vi är en yrkesgrupp som har studieskulder så höga i förhållande till lön och löneutveckling att det hade betalat sig att inte utbilda sig öht utan istället börjat knega direkt. Att från det utgångsläget fortbilda sig och eventuellt behöva ta ÄNNU MER studiemedel, för att sedan hamna i ett läge där man inte kommer kunna få upp sin lön tillräckligt för att ens kompensera för dessa extra studier är något många inte vill göra.

Förståeligt. Jag kommer INTE satsa på en Master inom den närmsta framtiden. Hellre då privata fortbildningar/helgkurser som "smäller högt" på arbetsmarknaden, som jag får bekostade genom min arbetsgivare eftersom det blir bra reklam för enheten. Även om de kostar så kostar de INTE som ett studieuppehåll på X antal år.

j2b
2012-05-20, 07:52
Det är väl just det som är saken. Lönen blir i regel inte särskilt mycket högre för att man har en "Master". Det finns inga sådana garantier överhuvudtaget. Vi är en yrkesgrupp som har studieskulder så höga i förhållande till lön och löneutveckling att det hade betalat sig att inte utbilda sig öht utan istället börjat knega direkt. Att från det utgångsläget fortbilda sig och eventuellt behöva ta ÄNNU MER studiemedel, för att sedan hamna i ett läge där man inte kommer kunna få upp sin lön tillräckligt för att ens kompensera för dessa extra studier är något många inte vill göra.

Förståeligt. Jag kommer INTE satsa på en Master inom den närmsta framtiden. Hellre då privata fortbildningar/helgkurser som "smäller högt" på arbetsmarknaden, som jag får bekostade genom min arbetsgivare eftersom det blir bra reklam för enheten. Även om de kostar så kostar de INTE som ett studieuppehåll på X antal år.

Helt riktigt, jag hade inte heller läst master om jag inte fått det bekostat via jobbet. Masterutbildning i sig ger väl inte högre lön per automatik, i mitt fall handlar det snarare om att kunna plocka ut specialisering vilket skulle innebära ett bra lyft för mig. För det krävs ju endast magister i nuläget så jag kanske stannar där. För mig som är hyfsat ny inom yrket känns det iaf viktigt att hänga med i konkurrensen med tanke på hur många sjukgymnaster som spottas ut genom utbildningen varje termin.

hallar
2012-05-20, 08:00
Det är väl just det som är saken. Lönen blir i regel inte särskilt mycket högre för att man har en "Master". Det finns inga sådana garantier överhuvudtaget. Vi är en yrkesgrupp som har studieskulder så höga i förhållande till lön och löneutveckling att det hade betalat sig att inte utbilda sig öht utan istället börjat knega direkt. Att från det utgångsläget fortbilda sig och eventuellt behöva ta ÄNNU MER studiemedel, för att sedan hamna i ett läge där man inte kommer kunna få upp sin lön tillräckligt för att ens kompensera för dessa extra studier är något många inte vill göra.

Förståeligt. Jag kommer INTE satsa på en Master inom den närmsta framtiden. Hellre då privata fortbildningar/helgkurser som "smäller högt" på arbetsmarknaden, som jag får bekostade genom min arbetsgivare eftersom det blir bra reklam för enheten. Även om de kostar så kostar de INTE som ett studieuppehåll på X antal år.

Det är beklagligt att inte mer kompetens gör att man får högre lön, som jag förstår det är det på precis samma sätt med sjuksköterskor. Räknar man på det så är det ju inte bara ett år mer av studielån utan ett års förlorad arbetsinkomst. Tar rätt många år att tjäna in det. Ni får jobba i dk, där tjänar sjukgymnaster riktigt bra och får betalt per patient om man jobbar privat i alla fall.

Scratch89
2012-05-20, 09:05
Om man skulle klara sig ett G med nöd och näppe på varje tenta eller bara studerar in och sen glömmer bort, hur bra sjukgymnast är man då? Jag menar om man nu ska ansvara för någons rehabilitering bör man ju faktiskt veta vad man gör och ha stor kunskap.

Jag kan svara med egen erfarenhet från klassen. I min klass finns det många som troligen kommer bli duktiga, som har "känslan" för det. Sedan finns det folk som råpluggar två veckor inför varje tenta, sätter 56/57 poäng på tentan. Betyder det att de är duktigare? Om man frågar dem något en månad senare kommer de troligen inte ihåg. Inte heller är det säkert att de har den sociala kompetensen som krävs för att kunna ha ett gott patientbemötande.

Det är absolut inte tentabetygen som spelar någon som helst roll, så länge man har godkänt (vi har 65%). En del av det man svarade fel på i de tidigare terminerna och tentorna hade man högst troligen haft rätt på nu, eftersom allting kommer tillbaka och man blir säkrare på sig själv och sin yrkesroll. Jag missade en jätteenkel praktisk examination, men efter min praktik var det inga problem alls, eftersom jag då fått göra det i verkligheten och inte bara suttit och läst om det.

Cause
2012-06-10, 15:42
Jag har några frågor om detta med, som han som startade tråden så har även jag sökt till SG utbilfning til hösten, men i Umeå. jag vet att detta är vad jag vill syssla med framöver, men jag är lite nyfiken hur stort tryck det är på dessa utbildningar för intagen? Är de alltid fullspikade? Är lite osäker hur långt man kommer med 1,4 på högskoleprovet.

Jag är även nyfiken på hur möjligheterna ser ut att läsa/praktisera delar av utbildningen utomland.

Tacksam för svar :)

L2310
2012-06-10, 16:26
Jag har några frågor om detta med, som han som startade tråden så har även jag sökt till SG utbilfning til hösten, men i Umeå. jag vet att detta är vad jag vill syssla med framöver, men jag är lite nyfiken hur stort tryck det är på dessa utbildningar för intagen? Är de alltid fullspikade? Är lite osäker hur långt man kommer med 1,4 på högskoleprovet.

Jag är även nyfiken på hur möjligheterna ser ut att läsa/praktisera delar av utbildningen utomland.

Tacksam för svar :)

Det brukar vara rätt stort tryck på utbildningen, vet inte hur det är just för Umeå så kan inte svara på det. Angående praktiken så är det iallafall en tjej i min klass som kommer göra en del av praktiken i Österrike i höst, så det bör inte vara någon omöjlighet. Du lär dock få fixa den platsen själv, din skola lär inte göra det åt dig om de nu inte sköter sakerna väldigt annorlunda jämfört med Luleå.

Simon
2012-06-10, 16:54
http://statistik.vhs.se/Home/Search

HT2011 var lägsta intagning på urval 1 1.3 på högskoleprov.

Stoltz
2012-06-10, 17:00
Det är väl just det som är saken. Lönen blir i regel inte särskilt mycket högre för att man har en "Master". Det finns inga sådana garantier överhuvudtaget. Vi är en yrkesgrupp som har studieskulder så höga i förhållande till lön och löneutveckling att det hade betalat sig att inte utbilda sig öht utan istället börjat knega direkt. Att från det utgångsläget fortbilda sig och eventuellt behöva ta ÄNNU MER studiemedel, för att sedan hamna i ett läge där man inte kommer kunna få upp sin lön tillräckligt för att ens kompensera för dessa extra studier är något många inte vill göra.

Förståeligt. Jag kommer INTE satsa på en Master inom den närmsta framtiden. Hellre då privata fortbildningar/helgkurser som "smäller högt" på arbetsmarknaden, som jag får bekostade genom min arbetsgivare eftersom det blir bra reklam för enheten. Även om de kostar så kostar de INTE som ett studieuppehåll på X antal år.

Ett tänk som många fler borde ha/haft, inkl. mig själv. Inte inom sjukgymnastik dock ;)

z_bumbi
2012-06-10, 18:15
Ett tänk som många fler borde ha/haft, inkl. mig själv. Inte inom sjukgymnastik dock ;)

Fast man pluggar ju delvis för att känna sig mer säker i sin yrkesroll eller helt enkelt att man vill lära sig saker och även om mastern bara är ett år så antar jag att man lär sig en hel del under den tiden. Ibland blir man förvånad över vilken nytta kan ha av saker man har läst för skojs skull eller i ämnen som kändes helt meningslösa när man läste dem.
Sen verkar det för många dessutom gå att jobba parallellt om man står ut med att kanske ta mastern under lite längre tid eller helt enkelt leva på studentnivå utan att ta lånedelen och jobba lite mindre under tiden.

Eddie Vedder
2012-06-10, 19:02
Det är väl just det som är saken. Lönen blir i regel inte särskilt mycket högre för att man har en "Master". Det finns inga sådana garantier överhuvudtaget. Vi är en yrkesgrupp som har studieskulder så höga i förhållande till lön och löneutveckling att det hade betalat sig att inte utbilda sig öht utan istället börjat knega direkt. Att från det utgångsläget fortbilda sig och eventuellt behöva ta ÄNNU MER studiemedel, för att sedan hamna i ett läge där man inte kommer kunna få upp sin lön tillräckligt för att ens kompensera för dessa extra studier är något många inte vill göra.

Förståeligt. Jag kommer INTE satsa på en Master inom den närmsta framtiden. Hellre då privata fortbildningar/helgkurser som "smäller högt" på arbetsmarknaden, som jag får bekostade genom min arbetsgivare eftersom det blir bra reklam för enheten. Även om de kostar så kostar de INTE som ett studieuppehåll på X antal år.

Ett tänk som många fler borde ha/haft, inkl. mig själv. Inte inom sjukgymnastik dock ;)

+1 på er

Jag har ofta fått frågan om vad som är bättre med master och jag tror att det enbart är värt något extra för oss som vill avancera akademiskt. På arbetsmarknaden tror jag inte att det spelar någon roll faktiskt. Och verkligen inte när det gäller master vs. magister. Men just inom universitetet vet man ju skillnaden och är det där man vill göra karriär tror jag även att det är där en master smäller högre än en ettårig magister. Och det ska det göra tycker jag.

Termy
2012-06-10, 21:06
Det är mer relevant för den sjukgymnast som vill jobba privat, inom de landsting där sjukgymnastik nu ingår i vårdvalet (t.ex. Stockholm). Om man inte redan har en etablering måste man ha en magister- eller masterexamen och specialistkompetens.

Cause
2012-06-12, 22:11
@Simon - Tackar :)

@L2310 - Jag är väl rätt inställd på att jag måste fixa det mesta själv, dock inte helt säker på var man ska börja om man är intresserad av det, det kanske ger sig med tiden om jag blir antagen, hade annars varit intressant att prata med den tjejen i din klass om hur hon gick tillväga :)

L2310
2012-06-12, 22:33
@L2310 - Jag är väl rätt inställd på att jag måste fixa det mesta själv, dock inte helt säker på var man ska börja om man är intresserad av det, det kanske ger sig med tiden om jag blir antagen, hade annars varit intressant att prata med den tjejen i din klass om hur hon gick tillväga :)

All den infon kommer när praktiken närmar sig, men i korthet:
Hon kommer därifrån, hennes familj bor där och jag tror att hennes pappa även arbetar som läkare där. Men hon gick nog tillväga på samma sätt som de andra som fixat praktikplats i sina hemstäder gjorde: Ringde till någon sjukgymnast som arbetar där man är intresserad av praktik, frågade om man fick praktisera där, fick ett ja/nej/kanske (i det här fallet ja) och kollade med utbildningens vfu-ansvarige ifall de godkänner den platsen. Sen fixar skolan med kontrakt osv. Inte krångligare än så :)

Det svåra brukar vara att hitta själva praktikplatsen, särskilt om man söker i södra Sverige. Ett sjukhus kan ju inte ta emot alla studenter från ett universitet så slutenvårdspraktiken kan bli väldigt utspridd här norrut, har man otur kan man hamna i typ Kiruna/Överkalix osv (själv ska jag spendera 5 veckor i Kalix i höst...). Så många har försökt hitta i sina hemstäder, problemet är bara att deras egna studenter går först. T.ex. i Göteborg kan det vara sjukt svårt att hitta då de helst tar göteborgsstudenterna om man inte har kontakter. Utomlands är det ju dock inte samma konkurrens mellan platserna kan jag tro, här verkar ju varenda universitet ha vfu samtidigt.

Lycka till!

Juxta
2012-06-15, 14:15
Vad tror ni.. har jag någon chans att komma in på KIs sjukgymnastprogram?

Du har meritvärde i följande urvalsgrupper:

Sökande med studieomdöme från folkhögskola (BF)

Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 3,00 av max (4,00)
Sökande med resultat från högskoleprov (HP)

Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 1,00 av max (2,00)


Knappast va..? :/ Missade ju högskoleprovet i våras eftersom jag var i Indien.

Mental
2012-06-15, 20:18
Vad tror ni.. har jag någon chans att komma in på KIs sjukgymnastprogram?

Knappast va..? :/ Missade ju högskoleprovet i våras eftersom jag var i Indien.

Spontan, nej, inte alls.

Folkhögskola antogs 1/14 i fjol med 4.0
Och den med lägst HP hade 1.3HP

Cause
2012-06-23, 09:49
@L2310 - jag antar att praktik och sådant varierar från skola till skola, men för er när/vilken termin av utb. dyker praktiken upp? För hon tjejen i din klass så såg det ju rätt naturligt ut om hon kommer därifrån och har familj där, för min del så siktar jag på Holland, och även om det ännu inte ens är klart om jag blir antagen så är jag rätt angelägen om att vara så förberedd som möjligt. :)

j2b
2012-06-23, 18:12
När jag gick på KI var det i termin 5 och 6 som folk åkte utomlands. Kanske är möjligt tidigare också. Första praktiken är i termin 3.

killenigrillen
2012-06-23, 20:33
@L2310 - jag antar att praktik och sådant varierar från skola till skola, men för er när/vilken termin av utb. dyker praktiken upp? För hon tjejen i din klass så såg det ju rätt naturligt ut om hon kommer därifrån och har familj där, för min del så siktar jag på Holland, och även om det ännu inte ens är klart om jag blir antagen så är jag rätt angelägen om att vara så förberedd som möjligt. :)

Jag ska börja termin 6 i Umeå till hösten, vi kanske ses i korridorerna :)

I Umeå har man 4 veckors praktik i termin 3, denna praktik sker för de flesta på olika vårdavdelningar i sjukhus-miljö. Jag var på ortopeden på ett norrländskt sjukhus. Denna första praktik innehöll väldigt lite eget ansvar (för mig i alla fall) den första veckan. Man följde med och lyssnade vid patientmötena och fick kanske utföra enstaka tester osv. Andra veckan fick man mer och mer ansvar och blev till slut självgående. Jag hade till 100% patienter som skulle mobiliseras efter höftprotes- eller knäprotesoperation så det var kanske inte de mest utmanande patienterna men det var en god erfarenhet.

I termin 4 har man sin andra praktik, denna är på 5 veckor och sker i samband med ett stort rehab-block som man blir klar med i termin 3. Jag hade min praktik på ett rehabcentrum och fick patienter som kom in och bodde på centret i 2-5 veckor och utförde intensiv träning under en begränsad tid. Min avdelning hade patienter med ortopediska och neurologiska besvär i olika kombinationer. Till exempel amputation eller besvär efter stroke. Denna praktik innebar väldigt mycket eget ansvar och man fick göra allt själv. Från inskrivning/anamnes till träning och till sist utskrivning. Jag hade sjukt roligt :)

I termin 5 gör man sitt examensarbete/c-uppsats på 15 Hp samtidigt som man har en valbar kurs.
Kurserna är antingen en "ryggkurs" som innehåller 7.5 hp MDT/Mackenzie och 7.5 hp "rygghälsa och fysisk aktivitet", innehållet i den sistnämnda kursen är jämförbart med OMT-teori.

Man kan som alternativ till ruggkursen välja kursen "internationalisering/innovation". Denna kurs innebär att man gör en litteraturstudie (om jag minns rätt, jag läste ryggkursen) och har praktik utomlands eller i sverige. Umeå har ofta platser på Nya Zeeland, Tanzania, Irland, Australien och flera andra platser. Man kan säkert försöka ordna egna platser utomlands men då kräver det engagemang från elevens sida. Vissa platser kräver att man är borta hela terminen och då skriver man även sitt examensarbete utomlands. Andra platser har kortare praktik (oftast de som är i Sverige) vilket innebär att man kanske är borta på praktik 5 veckor och gör sedan sin litteraturstudie och examensarbete den resterande tiden.

I termin 6 gör man sin sista praktik på 8 veckor. Denna praktik sker inom primärvården, dvs sjukstuga/vårdcentral osv. Jag kommer att ha 5 av dessa veckor utomlands dock, de resterande 3 veckorna kommer att vara inom promärvården. Utlandspraktik i termin 6 är mindre vanligt och det finns mycket färre platser och alternativ än i termin 5s praktik som är en valbar kurs.

Det finns alltså bra möjligheter att ha praktik utomlands i Umeå :)

Hoppas du kommer in och lycka till med studierna i sånna fall!
Har du mer frågor får du gärna skriva här eller PM:a

Malone
2012-06-30, 15:44
Hur internationellt är yrket och hur svårt är det att få jobb utanför Sverige? Inom och även utanför EU då.

DarianFrey
2012-08-06, 23:26
Tjena Kolozzeum!

En tid sen jag postade, och sen dess har jag hunnit komma in på sjukgymnastprogrammet i Luleå och fixat lägenhet på Porsön! Börjar pirra rejält i magen nu, ska bli riktigt kul att komma upp, träffa massvis med nytt folk och börja plugga rejält. En dröm som slår in helt enkelt. Hur går det för er andra som sökt till sjukgymnast, har ni kommit in?

Fråga till folket i Luleå: finns det möjligheter för en student att träna friidrott däruppe? Tränade seriöst när jag var yngre och OS har väckt intresset igen. Känslan att springa 100 meter på tävling är svårslagen...

Scratch89
2012-08-06, 23:35
Tjena Kolozzeum!

En tid sen jag postade, och sen dess har jag hunnit komma in på sjukgymnastprogrammet i Luleå och fixat lägenhet på Porsön! Börjar pirra rejält i magen nu, ska bli riktigt kul att komma upp, träffa massvis med nytt folk och börja plugga rejält. En dröm som slår in helt enkelt. Hur går det för er andra som sökt till sjukgymnast, har ni kommit in?

Fråga till folket i Luleå: finns det möjligheter för en student att träna friidrott däruppe? Tränade seriöst när jag var yngre och OS har väckt intresset igen. Känslan att springa 100 meter på tävling är svårslagen...

Påbörjar fjärde terminen nu om ett par veckor, jag älskar det. Det är nu utbildningen börjar "på riktigt".

Anton Fräs
2012-08-07, 05:58
Påbörjar fjärde terminen nu om ett par veckor, jag älskar det. Det är nu utbildningen börjar "på riktigt".

Have fun with it son!

Simon
2012-08-07, 06:09
Tjena Kolozzeum!

En tid sen jag postade, och sen dess har jag hunnit komma in på sjukgymnastprogrammet i Luleå och fixat lägenhet på Porsön! Börjar pirra rejält i magen nu, ska bli riktigt kul att komma upp, träffa massvis med nytt folk och börja plugga rejält. En dröm som slår in helt enkelt. Hur går det för er andra som sökt till sjukgymnast, har ni kommit in?

Fråga till folket i Luleå: finns det möjligheter för en student att träna friidrott däruppe? Tränade seriöst när jag var yngre och OS har väckt intresset igen. Känslan att springa 100 meter på tävling är svårslagen...

Osäker på hur det ser ut med friidrott, stil har en väldans massa sektioner men ingen för friidrott.. http://www.mittlivsstil.se/

Finns ju dock en friidrottsförening i luleå som du kanske vill kolla in http://www.lfif.se/

DarianFrey
2012-08-07, 08:51
Påbörjar fjärde terminen nu om ett par veckor, jag älskar det. Det är nu utbildningen börjar "på riktigt".

Härligt! Du var lite fram och tillbaka med motivationen i början av utbildningen har jag för mig. Vad fick dig att ändra dig?

EDIT: Såg att jag blandat ihop dig med en annan, scratch that! :)

Kollade upp Luleå Friidrottsförening, skickade iväg ett sött litet mail till dem. Hoppas de tar in 91:or!

Mental
2012-08-07, 09:24
Härligt! Du var lite fram och tillbaka med motivationen i början av utbildningen har jag för mig. Vad fick dig att ändra dig?

EDIT: Såg att jag blandat ihop dig med en annan, scratch that! :)

Kollade upp Luleå Friidrottsförening, skickade iväg ett sött litet mail till dem. Hoppas de tar in 91:or!


http://www.proteamonline.se/customers/content.asp?Id=434&ContentId=6144

Äldsta gruppen 92-97

Hmm, då ska du ha lite flyt, och kommer bli gamlingen där :)

Scratch89
2012-08-07, 10:21
Have fun with it son!
:)

Härligt! Du var lite fram och tillbaka med motivationen i början av utbildningen har jag för mig. Vad fick dig att ändra dig?


Nä då, visst har jag tvekat, som alltid. Kul jobb, lite sämre utbildning. Sämre betalt än andra sjukvårdsyrken.

L2310
2012-08-07, 12:03
@L2310 - jag antar att praktik och sådant varierar från skola till skola, men för er när/vilken termin av utb. dyker praktiken upp? För hon tjejen i din klass så såg det ju rätt naturligt ut om hon kommer därifrån och har familj där, för min del så siktar jag på Holland, och även om det ännu inte ens är klart om jag blir antagen så är jag rätt angelägen om att vara så förberedd som möjligt. :)

Redan första terminen hade vi två dagars fältstudie hos en sjukgymnast, men det handlade ju mest om att observera. Den första riktiga praktiken kommer i termin 4 (nu i höst för mig, nerverna gör kaos med mig). Då har vi 5+5 veckor, med möjlighet att vara på två olika ställen. Jag kommer ha mina fem första veckor på Sunderby sjukhus och de andra fem i Kalix. Därefter är det praktik i termin 5, på primärvård och på valfritt område. Har inte i bakhuvudet hur det ser ut med praktik övrigt, men här är Luleås kursplan för SG:

https://webapp.ltu.se/epok/public/uppex/viewUtbplan.htm?id=58436&from=&utkast=false&antagTermin=20122&viewType=lasordning&_submit=Visa+utbildningsplan&lasar=1213

Mental
2012-08-07, 12:04
:)



Sämre betalt än andra sjukvårdsyrken.

Vad jämför du med då? SSK, Dietist?

L2310
2012-08-07, 12:06
Tjena Kolozzeum!

En tid sen jag postade, och sen dess har jag hunnit komma in på sjukgymnastprogrammet i Luleå och fixat lägenhet på Porsön! Börjar pirra rejält i magen nu, ska bli riktigt kul att komma upp, träffa massvis med nytt folk och börja plugga rejält. En dröm som slår in helt enkelt. Hur går det för er andra som sökt till sjukgymnast, har ni kommit in?

Fråga till folket i Luleå: finns det möjligheter för en student att träna friidrott däruppe? Tränade seriöst när jag var yngre och OS har väckt intresset igen. Känslan att springa 100 meter på tävling är svårslagen...

Välkommen :thumbup:
Skicka ett PM när ni kommit igång och du vet vilka som går i din klass vettja så ska jag bjuda in er till vår SG-facebookgrupp vi har fixat ihop för de olika terminerna. Där lanserar vi våra gemensamma SG-fester och så är det ett rätt bra sätt att få svar på grejer man undrar över/vill sälja eller köpa kurslitteratur!

Scratch89
2012-08-07, 12:39
Vad jämför du med då? SSK, Dietist?

Sämre än SSK helt klart. Vi ligger väl ungefär lika i lönenivåer, dietister och sjukgymnaster, i alla fall om man kollar på sjukhus och primärvård. Privata sjukgymnaster tjänar nog lite bättre, dock.

Mental
2012-08-07, 13:06
Sämre än SSK helt klart. Vi ligger väl ungefär lika i lönenivåer, dietister och sjukgymnaster, i alla fall om man kollar på sjukhus och primärvård. Privata sjukgymnaster tjänar nog lite bättre, dock.

Hum? Jag är rätt säker på att dietister tjänar bättre än ssk? Och att Sjukgymnasterna ligger på samma nivå som dietist?

Mental
2012-08-07, 13:11
•Medianlön sjuksköterskor 2010
•Riket totalt 25 750

Medianlönen för dietister 2011 är 26 700 kr/mån

Mental
2012-08-07, 13:16
Ingångslönen som dietist är då klart bättre än ssk rent generellt. Inga stora skillnader dock.

gratefuldead
2012-08-07, 13:53
Jag funderar själv på att läsa till sjukgymnast till vårteminen i Uppsala. Måste dock skriva ett bättre HP-resultat om jag skall kunna komma in.

Scratch89
2012-08-07, 13:56
Hum? Jag är rätt säker på att dietister tjänar bättre än ssk? Och att Sjukgymnasterna ligger på samma nivå som dietist?

•Medianlön sjuksköterskor 2010
•Riket totalt 25 750

Medianlönen för dietister 2011 är 26 700 kr/mån

Sjuksköterskors medianlöner kommer att öka ju fler som går i pension och ju fler nyexaminerade får jobb, iom det nya avtalet att de kräver minst 24k i ingångslön. Sjukgymnaster har inte något sånt avtal, och många har ingångslöner på runt 21-22k. Dietister trodde jag tjänade sämre, men det är egentligen inte intressant vad medianen ligger på, eftersom alla räknas med där, även de som jobbat i 40 år på samma plats. Det som JAG tycker är intressant är hur pass mycket JAG kommer att tjäna.

Mental
2012-08-07, 14:01
Sjuksköterskors medianlöner kommer att öka ju fler som går i pension och ju fler nyexaminerade får jobb, iom det nya avtalet att de kräver minst 24k i ingångslön. Sjukgymnaster har inte något sånt avtal, och många har ingångslöner på runt 21-22k. Dietister trodde jag tjänade sämre, men det är egentligen inte intressant vad medianen ligger på, eftersom alla räknas med där, även de som jobbat i 40 år på samma plats. Det som JAG tycker är intressant är hur pass mycket JAG kommer att tjäna.

Kolla medelingångslönerna på ssk, de är runt 22k. Även om det är många som kräver 24k så är det inte samma som att de kommer få det.

De dietister jag pratat med rapporterar ingångslöner kring 23-23.5 och dietister med endast ett par års erfarenhet mellan 23 och 26.

Anton Fräs
2012-08-07, 14:04
Eller 20500 som i mitt fall. :) Standard ingångslön för dietister vid SUS.

Mental
2012-08-07, 14:04
Eller 20500 som i mitt fall. :) Standard ingångslön för dietister vid SUS.

Större sjukhus suger *slap*

Anton Fräs
2012-08-07, 14:06
Större sjukhus suger *slap*

It sure does - lönemässigt åtminstonde.

TheInsane
2012-08-20, 05:32
Jag har börjat fundera på att försöka komma in på Sjukgymnastprogrammet men jag har lite funderingar innan som jag hoppas någon kan besvara.

Hur ser det ut med studierna, är det 100% på högskolan eller kan man kombinera dessa studier med arbete? I såna fall hur mycket skulle man kunna arbetar, eller hur mycket arbetar/arbetade du under studierna?
Är det någon skillnad på studieplanen beroende på vart man går eller är alla utbildningar nästan lika?
Jag funderar på att söka mig till Uppsala om jag lyckas ta mig in där, någon som vet något om deras valbara kurser?
Hur är det med karriär vägar efter dessa studier, kan man börja jobba som sjukgymnast direkt eller måste man ta en masters eller utbilda sig mer inom något område?
Samt den viktigaste frågan hur ser det ut med jobbmöjligheter efter sin utbildning?

Bengtan
2012-10-24, 23:02
Funderar på yrket men har några frågor. Vad för egenskaper krävs för att bli duktig? Kollar man på utländska forum är det mycket fysik, matte och kemi, stämmer det? Måste man vara intelligent och logiskt lagd? Om man kollar på Sheograth, nyrjoh och så vidare verkar det som intelligens korrelerar med hur duktig man är, förenklat da. Jag är trög och dum, på riktigt, alltså inte trög som i att fråga 100 Pers hur bra det gick i matematik (så säger dom sämst fast dom klara a-d hyfsat latt ) utan trög på riktigt. Tänker på att kunna komma med egna teorier, första vetenskapliga studiet, biomekanik och fysik. tror inte jag är av akademikermaterial.


Skrivet på mobil därav klumpigt skrivet.

Mental
2012-10-24, 23:16
Själva utbildningen är väl relativt akademisk, men arbetet sedan kan vara mycket praktiskt beroende på var man får jobb. Bra minne underlättar i anatomin i alla fall. Mycket latinska namn som skall pluggas in.

Jag tror att det är viktigare med ett genuint intresse än supersmarthet.

Bengtan
2012-10-24, 23:24
Själva utbildningen är väl relativt akademisk, men arbetet sedan kan vara mycket praktiskt beroende på var man får jobb. Bra minne underlättar i anatomin i alla fall. Mycket latinska namn som skall pluggas in.

Jag tror att det är viktigare med ett genuint intresse än supersmarthet.

Som sagt är jag snarare supertrog än normalsmart. Att minnas saker är inga problem, rädslan sitter i att förstå. Typ biomekanik, fysik, sammanband och vetenskapliga studieer. Är oftast ganska trög för allt innehallandes logik osv.

Bengtan
2012-11-01, 19:22
Bump.

Danne2k
2012-11-01, 19:49
Som sagt är jag snarare supertrog än normalsmart. Att minnas saker är inga problem, rädslan sitter i att förstå. Typ biomekanik, fysik, sammanband och vetenskapliga studieer. Är oftast ganska trög för allt innehallandes logik osv.

Jag vet inte, men har du hyfsat minne så kommer nog resten lösa sig. Första året är mest teori, mycket att lära in om sjukdomar och inte minst anatomin. Det lilla räknandet vi hade var väl i arbetsfysiologi med puls, syreupptag/min osv osv. men det var bara en liten del av en större kurs.

Nu under andra året (som jag går) är det fokus på att omsätta de teoretiska kunskaperna och oftast förstår man det teoretiska ännu bättre när man börjar jobba praktiskt, tex. funktionell anatomi. Har du hyfsad koll på anatomin, tex. ursprung och fäste för muskler så kan du mycket lättare förstå varför vissa muskler jobbar mer/mindre i vissa rörelser och när vissa muskler spänns/slackas osv, för att ta ett exempel.

Vi har även läst lite biomekanik sen terminstart och det har väl en del (inkl. jag själv) haft lite små problem med att förstå fullt ut, men de flesta principer är ganska enkla där också, tex. att momentarmens längd påverkar ledbelastning, vilket inte är konstigare än att det är jobbigare att hålla 10 kg 1 meter ut från kroppen jämfört med att hålla den nära kroppen.

Visst är det en del analyser av studier osv. men man jobbar i princip alltid i grupp så jag tror inte du behöver vara orolig, man kommer in det på ett helt annat sätt när man pluggat ett tag.

Eddie Vedder
2012-11-01, 19:53
Som sagt är jag snarare supertrog än normalsmart. Att minnas saker är inga problem, rädslan sitter i att förstå. Typ biomekanik, fysik, sammanband och vetenskapliga studieer. Är oftast ganska trög för allt innehallandes logik osv.

Hur är du med människor? Trivs du med äldre exempelvis?

Bengtan
2012-11-01, 20:20
Hur är du med människor? Trivs du med äldre exempelvis?

Är bra med människor och respekterar äldre/trivs med äldre. Jag är rädd för att bli en bra och kunnig sjukgymnast är det viktigaste att kunna förstå biomekanik, matematik och fysik eftersom det förklarar saker och ting. Bortsett från att vara en människokännare då.

Danne2k
2012-11-01, 20:39
Att förstå komplex matematik och fysik vågar jag, trots mina ringa 2,5 terminer, påstå att du inte behöver kunna. Som sagt, mycket inom biomekaniken säger sig själv och har du koll på anatomin så kommer mycket "gratis" där. Behövs som sagt inget geni för att förstå att musklerna behöver utveckla mer kraft ifall du bär en väska på rak arm ut från kroppen, jämfört med om du bär den längs med kroppen.

Bengtan
2012-11-01, 20:58
Vår för egenskaper förutom intresse behövs då? Vad är det för nivå på fysiken och matematiken? Vad skiljer en typisk sjukgymnast mot en riktigt duktig som Guddi (som även har en civ.ing.) och Sheo? Båda verkar intelligenta och kunniga.

Att förstå komplex matematik och fysik vågar jag, trots mina ringa 2,5 terminer, påstå att du inte behöver kunna. Som sagt, mycket inom biomekaniken säger sig själv och har du koll på anatomin så kommer mycket "gratis" där. Behövs som sagt inget geni för att förstå att musklerna behöver utveckla mer kraft ifall du bär en väska på rak arm ut från kroppen, jämfört med om du bär den längs med kroppen.

Ame
2012-11-01, 21:09
Är bra med människor och respekterar äldre/trivs med äldre. Jag är rädd för att bli en bra och kunnig sjukgymnast är det viktigaste att kunna förstå biomekanik, matematik och fysik eftersom det förklarar saker och ting. Bortsett från att vara en människokännare då.

Det du behöver i fysikkunskaper är mest bara grundläggande saker om hur krafter fungerar. Jag gick samhäll och hade begränsade kunskaper inom biologi, kemi och fysik när jag började men det var inga problem under utbildningen även om det säkert hade underlättat lite vid fysiologi och biomekanik-delarna. Nu när jag jobbar så har jag ingen större användning av fysikkunskaper, det handlar mest om att utveckla ett tänkt kring hävstänger och liknande, man ska förstå principerna.

Vad som är viktigt som sjukgymnast (inom primärvården) är att kunna anatomin och vara metodisk och noggrann vid undersökningar för att kunna diagnostisera rätt. Vidareutbildning skulle jag säga är ett krav mer eller mindre. Om inte annat bara för att man behöver det för att få jobb. Jag läste vidare mot en magister när jag var klar och det jobbet jag har nu hade jag inte fått om jag inte fortsatt läsa, alla som inte hade erfarenhet eller vidareutbildning åkte i papperskorgen. Det ska dock sägas att många i min klass fick jobb direkt ändå men många hamnade ju då inom slutenvården eller kommun(typ hemsjukvård) även om en del fick primärvårdsjobb så man ska väl inte överdriva svårigheterna heller även om det inte ser så speciellt ljust ut...
Ok blev lite dystert där kanske.

En annan sak som är väldigt viktig är bemötandet, gör du ett bra och förtroendeingivande intryck så kommer man långt. Att kunna hantera olika människor är oerhört viktigt.

Kan skriva lite mer senare.

Ristretto
2012-11-01, 21:21
Vad skiljer en typisk sjukgymnast mot en riktigt duktig som Guddi (som även har en civ.ing.) och Sheo? Båda verkar intelligenta och kunniga.

Det som skiljer är nog mest hur "nördig" man är.

Bengtan
2012-11-01, 21:45
Jag är väl inte helt bakom flötet, men förmodligen lite halvt, typ vid sidan om flötet :D
Är bara rädd att jag inte kommer förstå, bli dålig och vara en belastning. Tack för svaren, intressant att läsa om.

Bengtan
2012-11-06, 17:37
Kan skriva lite mer senare.

Får du gärna göra. Är det fysik b och typ matte b-d eller? Är svenska SG-kurser kända för ätt ha mindre av sådana ämnen jämfört med utlandet? Många verkar ha problem om man gör en snabb googling på engelska.

Enligt dig och andra kursare, vilka kurser var svårast och varför?

L-Sami
2012-11-06, 18:24
Jag är väl inte helt bakom flötet, men förmodligen lite halvt, typ vid sidan om flötet :D
Är bara rädd att jag inte kommer förstå, bli dålig och vara en belastning. Tack för svaren, intressant att läsa om.

Man utvecklas och växer under utbildningen, ingen är proffs i början.

Bengtan
2012-11-14, 22:42
Skjuter fram min fråga igen.

Scratch89
2012-11-14, 23:01
Det är krav på Matte B och Naturkunskap B (eller motsvarande Biologi A, Fysik A och Kemi A). Man behöver absolut ingen större mattekunskap för att klara biomekanikkurserna, kan du räkna vinklar i en triangel eller slå sinus och cosinus på en räknare är det lugnt.

Det verkar som om du frågar om huruvida du kommer att klara utbildningen eller själva arbetet efteråt.

Utbildningen klarar nog de allra flesta, då det bara är ett par perioder som är grisiga (i Göteborg är det första terminen samt de medicinska kurserna som kan vara jobbiga), men sedan flyter det mesta på. Är man med på alla praktiska lektioner så är de praktiska examinationerna inget problem.
Det jag har märkt är att man måste komma ihåg väldigt mycket, och jag tror att man som student tjänar väldigt mycket på att boka en lokal på egen hand t.ex en fredag eftermiddag, och vara ett gäng på några stycken som repeterar det grundläggande. Muskelfästen, benutskott och nervutbredning satt som ett smäck efter tentorna, men det börjar ju bli lite dunkelt nu kan man säga... ;) Det kommer dock tillbaka som ständig repetition i kurserna i de senare terminerna, men då förväntas det att man kan allting och de står inte och repeterar hela dagarna.

För att klara jobbet efter examen beror helt på vart man hamnar. Hamnar du inom slutenvården eller kommunen så känns det nästan som om man klarar sig väldigt bra direkt efter examen (kanske t.om redan nu i termin 4), då det är rätt så repetitivt, inga direkta undersökningar och diagnos har redan läkare/neurolog/whatever redan ställd, så det verkar mest vara mobilisering och enklare träning. Strokepatienter är väldigt intressanta, men som sjukgymnast är det faktiskt inte någon revolutionerande skillnad på behandling mellan patienterna. Däremot är primärvården (öppenvården) och privat anställning kul och krävande. Där får man ha bra koll på anatomin, funktion och komma ihåg hela arsenalen av tester man lär sig under utbildningen (plus massor till från de obligatoriska vidareutbildningarna). Där är det mer detektivarbete då patienterna kommer med ett problem som DU ska undersöka, hitta och sätta diagnos på.

Sheogorath
2012-11-15, 06:01
Det är krav på Matte B och Naturkunskap B (eller motsvarande Biologi A, Fysik A och Kemi A). Man behöver absolut ingen större mattekunskap för att klara biomekanikkurserna, kan du räkna vinklar i en triangel eller slå sinus och cosinus på en räknare är det lugnt.

Det verkar som om du frågar om huruvida du kommer att klara utbildningen eller själva arbetet efteråt.

Utbildningen klarar nog de allra flesta, då det bara är ett par perioder som är grisiga (i Göteborg är det första terminen samt de medicinska kurserna som kan vara jobbiga), men sedan flyter det mesta på. Är man med på alla praktiska lektioner så är de praktiska examinationerna inget problem.
Det jag har märkt är att man måste komma ihåg väldigt mycket, och jag tror att man som student tjänar väldigt mycket på att boka en lokal på egen hand t.ex en fredag eftermiddag, och vara ett gäng på några stycken som repeterar det grundläggande. Muskelfästen, benutskott och nervutbredning satt som ett smäck efter tentorna, men det börjar ju bli lite dunkelt nu kan man säga... ;) Det kommer dock tillbaka som ständig repetition i kurserna i de senare terminerna, men då förväntas det att man kan allting och de står inte och repeterar hela dagarna.

För att klara jobbet efter examen beror helt på vart man hamnar. Hamnar du inom slutenvården eller kommunen så känns det nästan som om man klarar sig väldigt bra direkt efter examen (kanske t.om redan nu i termin 4), då det är rätt så repetitivt, inga direkta undersökningar och diagnos har redan läkare/neurolog/whatever redan ställd, så det verkar mest vara mobilisering och enklare träning. Strokepatienter är väldigt intressanta, men som sjukgymnast är det faktiskt inte någon revolutionerande skillnad på behandling mellan patienterna. Däremot är primärvården (öppenvården) och privat anställning kul och krävande. Där får man ha bra koll på anatomin, funktion och komma ihåg hela arsenalen av tester man lär sig under utbildningen (plus massor till från de obligatoriska vidareutbildningarna). Där är det mer detektivarbete då patienterna kommer med ett problem som DU ska undersöka, hitta och sätta diagnos på.

Mycket bra sammanfattning.

Scratch89
2012-11-15, 11:50
Mycket bra sammanfattning.

*cupid*
Du har en tjänst inom primärvården; kan du inte berätta hur du tyckte att utbildningens nivå matchade de krav som ställdes på dig när du hamnade på din plats? Har du gått några efterutbildningar?

Exdiaq
2013-11-21, 23:43
Någon som arbetat i Danmark och vill berätta om det?

Exdiaq
2014-03-07, 21:43
Någon som vet om det lönemässigt är värt att ta en master om man jobbar kommunalt/landsting? Konkurrens- och kunskapsmässigt lönar det sig förmodligen.

Dröjer innan det blir aktuellt, men funderar i nuläget på master i OMT.

Scratch89
2014-03-08, 14:00
Någon som vet om det lönemässigt är värt att ta en master om man jobbar kommunalt/landsting? Konkurrens- och kunskapsmässigt lönar det sig förmodligen.

Dröjer innan det blir aktuellt, men funderar i nuläget på master i OMT.

Inte jättemycket, vad jag har hört.
Kan man ta en master i OMT?

Exdiaq
2014-03-08, 14:03
Inte jättemycket, vad jag har hört.
Kan man ta en master i OMT?

Luleå, 50%, 4 år

Scratch89
2014-03-08, 14:05
Luleå, 50%, 4 år

Oj! Är det på distans? Vore kul att få en privat utbildning betald med CSN.

Exdiaq
2014-03-08, 14:09
Oj! Är det på distans? Vore kul att få en privat utbildning betald med CSN.

Japp, plus träff 1 gång i månaden á 2-3 dagar.

L-Sami
2014-03-08, 17:17
Någon som vet om det lönemässigt är värt att ta en master om man jobbar kommunalt/landsting? Konkurrens- och kunskapsmässigt lönar det sig förmodligen.

Dröjer innan det blir aktuellt, men funderar i nuläget på master i OMT.

Jobba med OMT-masterkompetens inom kommunen tycker jag är slöseri med kunskap. Inom privärvården / idrott har du nytta av OMT. Pluggar du till fysioterapeut?

Exdiaq
2014-03-08, 19:27
Jobba med OMT-masterkompetens inom kommunen tycker jag är slöseri med kunskap. Inom privärvården / idrott har du nytta av OMT. Pluggar du till fysioterapeut?

OK, japp, T2 nu!

L-Sami
2014-03-09, 08:53
OK, japp, T2 nu!

Vad trevligt! :) För övrigt tror jag att OMT-master i Luleå kräver 6 månaders heltidsarbete innan man kan söka den kursen. Det kan ha ändrats till då du är klar.

Exdiaq
2014-03-09, 09:29
Vad trevligt! :) För övrigt tror jag att OMT-master i Luleå kräver 6 månaders heltidsarbete innan man kan söka den kursen. Det kan ha ändrats till då du är klar.

Ja, det gör det. Känns väl rätt vettigt kan jag tycka! Antagning sker via meriter och personligt brev dessutom, men det kanske är standard för masters?

Jag lär hinna ändra mig ett antal gånger innan det finns på kartan, men skadar inte att kolla upp.

Sheogorath
2014-03-09, 09:39
Ja, det gör det. Känns väl rätt vettigt kan jag tycka! Antagning sker via meriter och personligt brev dessutom, men det kanske är standard för masters?

Jag lär hinna ändra mig ett antal gånger innan det finns på kartan, men skadar inte att kolla upp.

Bra. Jag skulle just föreslå om du jobbar ett tag innan du väljer inriktning så att du får en känsla för vad som är praktiskt gångbart. Vi är många som menar att OMT är mycket "make believe" och ifrågasätter det stora fokus grundutbildningen har på de principerna. I grova drag skulle jag säga så här: McKenzie för kolumna, OMI för extremiteterna. Men som sagt: ta mig inte på orden: jobba ett tag och se hur mycket nytta du har av att analysera enskilda segment och mobilisera atlas i rotation. ;)

L-Sami
2014-03-09, 11:07
Bra. Jag skulle just föreslå om du jobbar ett tag innan du väljer inriktning så att du får en känsla för vad som är praktiskt gångbart. Vi är många som menar att OMT är mycket "make believe" och ifrågasätter det stora fokus grundutbildningen har på de principerna. I grova drag skulle jag säga så här: McKenzie för kolumna, OMI för extremiteterna. Men som sagt: ta mig inte på orden: jobba ett tag och se hur mycket nytta du har av att analysera enskilda segment och mobilisera atlas i rotation. ;)

I OMT ingår mobiliseringar och manipulationer, men det är inte allt, det är ett helt koncept hur man kliniskt resonerar, diagnostiserar och differentiall diagnostiserar och då förstår man att det är inte bara handlar om passiva behandlingar. Många som inte vet inte så mycket om OMT, tror att det handlar just om det. Aktiv rehabilitering är en stor del av OMT likaväl.

Sheogorath
2014-03-09, 11:10
I OMT ingår mobiliseringar och manipulationer, men det är inte allt, det är ett helt koncept hur man kliniskt resonerar, diagnostiserar och differentiall diagnostiserar och då förstår man att det är inte bara handlar om passiva behandlingar. Många som inte vet inte så mycket om OMT, tror att det handlar just om det. Aktiv rehabilitering är en stor del av OMT likaväl.

Jag syftar naturligtvis på undersökningsmetodiken och det kliniska resonemanget i första hand, och föredrar där OMIn och McKenzien rätt och slätt.

Vanligt vatten
2014-03-09, 11:32
Löner för sjukgymnaster

Ingångslön: ca 21 000kr
Medianlön, 10års erfarenhet: ca 25 000kr

http://www.studeravidare.se/utbildningar/utbildning-inom-sjukgymnastik#sthash.yF6mqIXr.dpuf


Minst tre år i skolbänken för att sedan tjäna lika mycket som tanten vid kassan inne på ICA. Ska du nu bli sjukgymnast så är mitt tips att flytta utomlands.

L-Sami
2014-03-09, 11:42
Jag syftar naturligtvis på undersökningsmetodiken och det kliniska resonemanget i första hand, och föredrar där OMIn och McKenzien rätt och slätt.

Har du läst OMT på avancerad nivå?

L-Sami
2014-03-09, 11:42
Minst tre år i skolbänken för att sedan tjäna lika mycket som tanten vid kassan inne på ICA. Ska du nu bli sjukgymnast så är mitt tips att flytta utomlands.

Eller jobba privat / bli specialist.

Sheogorath
2014-03-09, 11:46
Har du läst OMT på avancerad nivå?

Nej, och jag har inte läst osteopati eller kiropraktik på avancerad nivå heller och vet ändå att det inte är något för mig.

Ame
2014-03-09, 12:07
Eller jobba privat / bli specialist.

Tjänar man så mycket mer som specialist då? Summor som jag har hört har legat på runt 1000kr mer i lön när man blir specialist, inga större summor alltså.

L-Sami
2014-03-09, 12:18
Tjänar man så mycket mer som specialist då? Summor som jag har hört har legat på runt 1000kr mer i lön när man blir specialist, inga större summor alltså.

Jag vet faktiskt inte, men det jag vet är att i Stockholm måste du vara eller vara på väg att bli specialist för att få en privat etablering. Mitt intryck är att man kan tjäna mer pengar som privat med etablering. Det är så jag menade.

L-Sami
2014-03-09, 12:21
Nej, och jag har inte läst osteopati eller kiropraktik på avancerad nivå heller och vet ändå att det inte är något för mig.

Antyder du att OMT är lika evidensbefriad som kiropraktik och osteopati och att OMI och McKenzie är så mycket bättre på den fronten?

Ame
2014-03-09, 12:26
Jag vet faktiskt inte, men det jag vet är att i Stockholm måste du vara eller vara på väg att bli specialist för att få en privat etablering. Mitt intryck är att man kan tjäna mer pengar som privat med etablering. Det är så jag menade.

Ok, jo med en egen etablering så lär man ju kunna tjäna rätt ok kan jag tänka mig.

Sheogorath
2014-03-09, 12:47
Antyder du att OMT är lika evidensbefriad som kiropraktik och osteopati och att OMI och McKenzie är så mycket bättre på den fronten?

Nej, utan att man faktiskt kan ha en åsikt om en metods principer utan att ha läst på avancerad nivå.

Exdiaq
2014-03-09, 13:14
Minst tre år i skolbänken för att sedan tjäna lika mycket som tanten vid kassan inne på ICA. Ska du nu bli sjukgymnast så är mitt tips att flytta utomlands.

Skulle jag jobba som butiksbiträde hade jag varit inne i en depression innan jag fyllt 40.

Man besitter inga direkta färdigheter som inte kan ersättas av automatiserade system i framtiden. Se bara vad som hänt med egen-scanning i butiker. Betydligt mindre risk om man har ett högkvalificerat yrke i en bransch som funnits länge och överlevt det mesta: människans hälsa.

Flytta utomlands - vissa värderar vänner, familj, kontaktnät och omgivning.

Exdiaq
2014-03-09, 13:15
Tjänar man så mycket mer som specialist då? Summor som jag har hört har legat på runt 1000kr mer i lön när man blir specialist, inga större summor alltså.

Du kan tjäna betydligt mer på en privat etablering.

Exdiaq
2014-03-09, 13:19
Bra. Jag skulle just föreslå om du jobbar ett tag innan du väljer inriktning så att du får en känsla för vad som är praktiskt gångbart. Vi är många som menar att OMT är mycket "make believe" och ifrågasätter det stora fokus grundutbildningen har på de principerna. I grova drag skulle jag säga så här: McKenzie för kolumna, OMI för extremiteterna. Men som sagt: ta mig inte på orden: jobba ett tag och se hur mycket nytta du har av att analysera enskilda segment och mobilisera atlas i rotation. ;)

Ja, jag får se, har ett par år på mig!

Pitepalt
2014-03-09, 13:43
Är just nu inne på mitt tredje år på CIV studier men jag känner inte att jag har hittat "rätt". Är oerhört intresserad av träning, rehabilitering och kroppen i allmänt och känner att sjukgymnastik kanske skulle vara något för mig. Saken är dock att jag i dagsläget vill lämna sverige i framtiden, är det någon av er som har koll på hur våra svenska utbildningar står sig utomlands? Tänker främst på kanada/norge.

Mvh

Exdiaq
2014-03-09, 13:45
Är just nu inne på mitt tredje år på CIV studier men jag känner inte att jag har hittat "rätt". Är oerhört intresserad av träning, rehabilitering och kroppen i allmänt och känner att sjukgymnastik kanske skulle vara något för mig. Saken är dock att jag i dagsläget vill lämna sverige i framtiden, är det någon av er som har koll på hur våra svenska utbildningar står sig utomlands? Tänker främst på kanada/norge.

Mvh

USA (och förmodligen Kanada) brukar väl rådet vara att ta en master för att kunna få jobb.

Pitepalt
2014-03-09, 14:02
USA (och förmodligen Kanada) brukar väl rådet vara att ta en master för att kunna få jobb.

Okej! Tack för svar.

kalle1321
2014-04-14, 21:46
Har några frågor angående utbildningen då jag tänkt söka till hösten:

Vad ligger medelåldern på ungefär?
Brukar det vara några som söker direkt efter gymnasiet?
Hur är förkunskaperna angående anatomi och skador rent generellt?
Någon som gått utbildningen i Linköping och kan berätta lite vad som var bra/dålig?

vvrab
2014-04-14, 21:57
http://www.dn.se/ekonomi/chans-till-hog-lon-trots-laga-betyg/
Sjukgymnast "sämst" i listan.

Ame
2014-04-14, 22:01
Har några frågor angående utbildningen då jag tänkt söka till hösten:

Vad ligger medelåldern på ungefär?
Brukar det vara några som söker direkt efter gymnasiet?
Hur är förkunskaperna angående anatomi och skador rent generellt?
Någon som gått utbildningen i Linköping och kan berätta lite vad som var bra/dålig?


Vad ligger medelåldern på ungefär?
I min klass var de flesta 20-21 när de började, brukar alltid vara en del lite äldre. Ingen bryr sig direkt om andras ålder.


Brukar det vara några som söker direkt efter gymnasiet?
Ja så är det nog i nästan alla klasser.

Hur är förkunskaperna angående anatomi och skador rent generellt?
De flesta kunde ingenting förutom kunskaper man skaffat sig genom egen erfarenhet av skador. De flesta hade hållit på med idrott i någon form. Ingen förväntas kunna något.

Inte läst sjukgymnast i Linköping så kan inte säga något om det.

Exdiaq
2014-04-14, 22:04
Har några frågor angående utbildningen då jag tänkt söka till hösten:

Vad ligger medelåldern på ungefär?
Brukar det vara några som söker direkt efter gymnasiet?
Hur är förkunskaperna angående anatomi och skador rent generellt?
Någon som gått utbildningen i Linköping och kan berätta lite vad som var bra/dålig?

Ett gäng som började direkt efter gymnasiet här. Gissar på att medelåldern är 21-22 med ett antal som var äldre. Förkunskaperna var låga (jämfört med vad det många kan nu).

Exdiaq
2014-04-16, 08:49
Får man påstå sig erbjuda sjukgymnastik så länge man inte säger att man är sjukgymnast?

Tomas W
2014-04-16, 10:50
Får man påstå sig erbjuda sjukgymnastik så länge man inte säger att man är sjukgymnast?

Vad menar du? Ordet sjukgymnastik är väl en synonym för rehab/prehab/träning efter operation och dylikt?

Mental
2014-04-16, 11:32
Vad menar du? Ordet sjukgymnastik är väl en synonym för rehab/prehab/träning efter operation och dylikt?

Han menar om klåparPT Börje Börjesson får säga sig bedriva sjukgymnastik för sina klienter. Börje är inte sjukgymnast och får således inte kalla sig sjukgymnast, men får han påstå att han bedriver sjukgymnastik?

L-Sami
2014-04-17, 18:18
Får man påstå sig erbjuda sjukgymnastik så länge man inte säger att man är sjukgymnast?

Får och får, men det leder missvisande till att man är sjukgymnast, vilket är en skyddad yrkestitel. Dessutom finns det väl inget mer otydligt som sjukgymnastik som kan vara allt från rehabträning till manuell terapi.

Exdiaq
2014-04-17, 18:42
Han menar om klåparPT Börje Börjesson får säga sig bedriva sjukgymnastik för sina klienter. Börje är inte sjukgymnast och får således inte kalla sig sjukgymnast, men får han påstå att han bedriver sjukgymnastik?

Får och får, men det leder missvisande till att man är sjukgymnast, vilket är en skyddad yrkestitel. Dessutom finns det väl inget mer otydligt som sjukgymnastik som kan vara allt från rehabträning till manuell terapi.

Precis så. Undrar var Socialstyrelsen drar gränsen.

Olegh
2014-04-17, 20:46
Om något så är det väl fysioterapi man inte får bedriva utan erforderlig legitimation

Exdiaq
2014-04-17, 20:58
Om något så är det väl fysioterapi man inte får bedriva utan erforderlig legitimation

Sjukgymnast är fortfarande skyddad yrkestitel.

Edit: Slängde iväg ett email till Socialstyrelsen. Får se vad de säger.

killenigrillen
2014-04-17, 21:47
Sjukgymnast är fortfarande skyddad yrkestitel.

Edit: Slängde iväg ett email till Socialstyrelsen. Får se vad de säger.

Om du funderar på att erbjuda sjukgymnastik utan att vara sjukgymnast, samtidigt som du läser till sjukgymnast (?) så är du ute på hal is skulle jag säga.

Dezen
2014-04-17, 21:52
Är det någon som har studerat/studerar i Lund som kan säga något om utbildningen där? Ska läsa upp min behörighet och funderar på att söka nästa år. :)

Exdiaq
2014-04-17, 22:47
Om du funderar på att erbjuda sjukgymnastik utan att vara sjukgymnast, samtidigt som du läser till sjukgymnast (?) så är du ute på hal is skulle jag säga.

Nej, nej, nej och åter nej!

Frågan uppkom efter att jag sett att Martin Löwgren erbjöd "sjukgymnastik/rehab" trots att han är naprapat. Har ingen aning om man får eller inte får göra så.

Exdiaq
2014-04-17, 22:49
Är det någon som har studerat/studerar i Lund som kan säga något om utbildningen där? Ska läsa upp min behörighet och funderar på att söka nästa år. :)

Bra lokaler, bra lärare, trevlig stad. Klart nöjd!

killenigrillen
2014-04-18, 07:23
Nej, nej, nej och åter nej!

Frågan uppkom efter att jag sett att Martin Löwgren erbjöd "sjukgymnastik/rehab" trots att han är naprapat. Har ingen aning om man får eller inte får göra så.

Ok, det var faktiskt exakt min andra tanke, minns att han skriver så på sin hemsida. Det känns ungefär som att säga att man erbjuder "naprapati" eller "kiropraktik" när man inte är varken Naprapat eller Kiropraktor. Men han tar sig friheter inom det mesta verkar det som.

Sheogorath
2014-04-18, 07:42
Är det någon som har studerat/studerar i Lund som kan säga något om utbildningen där? Ska läsa upp min behörighet och funderar på att söka nästa år. :)

Jag gick ut i Lund 2010 och var väl inte jättenöjd; som jag förstått det är det en utbildning som inte förnyas särskilt mycket heller.

Den känns inte helt up-to-date. Man kör kvar med OMT-konceptet för undersökning och behandling och det är både opraktiskt och innehåller en god dos make-believe, samtidigt som man tjatar om evidens. "Känn rotationen mellan C2 och C3" och whatnot. Som alla studenter tjatat om i alla år är behandlingsdelen och träningsdelen alldeles för liten. Man får inte med sig en arsenal av övningar och har inga verktyg för att behandla patienterna när man är klar. Man får lära sig undersöka skapligt, men utbildning i all behandling läggs på praktikplatserna och praktisk erfarenhet från arbetslivet senare.

Vissa lärosäten erbjuder akupunktur som del i utbildning - Lund gör det inte.

Så det är en trevlig stad och visst kan man bli en duktig sjukgymnast även om man läser i Lund, men jag tror att utbildningen är bättre på egentligen alla andra ställen. Inte så fyllda av gråa gamla mosstroll som i Lund. :)

Dezen
2014-04-18, 10:25
Jag gick ut i Lund 2010 och var väl inte jättenöjd; som jag förstått det är det en utbildning som inte förnyas särskilt mycket heller.

Den känns inte helt up-to-date. Man kör kvar med OMT-konceptet för undersökning och behandling och det är både opraktiskt och innehåller en god dos make-believe, samtidigt som man tjatar om evidens. "Känn rotationen mellan C2 och C3" och whatnot. Som alla studenter tjatat om i alla år är behandlingsdelen och träningsdelen alldeles för liten. Man får inte med sig en arsenal av övningar och har inga verktyg för att behandla patienterna när man är klar. Man får lära sig undersöka skapligt, men utbildning i all behandling läggs på praktikplatserna och praktisk erfarenhet från arbetslivet senare.

Vissa lärosäten erbjuder akupunktur som del i utbildning - Lund gör det inte.

Så det är en trevlig stad och visst kan man bli en duktig sjukgymnast även om man läser i Lund, men jag tror att utbildningen är bättre på egentligen alla andra ställen. Inte så fyllda av gråa gamla mosstroll som i Lund. :)

En del att tänka på då alltså.
Var det mycket praktik?

Akada
2014-04-19, 16:48
Jag gick ut i Lund 2010 och var väl inte jättenöjd; som jag förstått det är det en utbildning som inte förnyas särskilt mycket heller.

....
Nu kanske det blir en aning OT, men jag är nyfiken!

Du verkar ju vara en riktigt duktig sjukgymnast som tar sitt arbete på allvar och vet vad du gör.
Hur stor andel av de som utbildar sig (här har du väl iofs kanske bara din klass att gå på) skulle du säga är lika seriösa som du?

Alltså, vad är chansen att man hamnar hos en Sheo när man besöker en sjukgymnast och inte har gjort någon särskild research? :D

Scratch89
2014-04-19, 16:54
Jag gick ut i Lund 2010 och var väl inte jättenöjd; som jag förstått det är det en utbildning som inte förnyas särskilt mycket heller.

Den känns inte helt up-to-date. Man kör kvar med OMT-konceptet för undersökning och behandling och det är både opraktiskt och innehåller en god dos make-believe, samtidigt som man tjatar om evidens. "Känn rotationen mellan C2 och C3" och whatnot. Som alla studenter tjatat om i alla år är behandlingsdelen och träningsdelen alldeles för liten. Man får inte med sig en arsenal av övningar och har inga verktyg för att behandla patienterna när man är klar. Man får lära sig undersöka skapligt, men utbildning i all behandling läggs på praktikplatserna och praktisk erfarenhet från arbetslivet senare.

Vissa lärosäten erbjuder akupunktur som del i utbildning - Lund gör det inte.

Så det är en trevlig stad och visst kan man bli en duktig sjukgymnast även om man läser i Lund, men jag tror att utbildningen är bättre på egentligen alla andra ställen. Inte så fyllda av gråa gamla mosstroll som i Lund. :)

Haha, du har inte gått i Göteborg hör jag. :)

Wormzie
2014-04-19, 16:56
Nu kanske det blir en aning OT, men jag är nyfiken!

Du verkar ju vara en riktigt duktig sjukgymnast som tar sitt arbete på allvar och vet vad du gör.
Hur stor andel av de som utbildar sig (här har du väl iofs kanske bara din klass att gå på) skulle du säga är lika seriösa som du?

Alltså, vad är chansen att man hamnar hos en Sheo när man besöker en sjukgymnast och inte har gjort någon särskild research? :D

Nu har jag inte full koll på det här men det beror lite på vilken vårdcentral du går till. Ambitionen är hög hos en del sjukgymnaststudenter och många av de duktigare söker sig till att jobba inom primärvård på en vårdcentral, som bara är en liten del av var sjukgymnaster kan jobba. I större städer är det generellt hårdare konkurrans om jobben och många har därför vidareutbildningar och ett gediget CV medan det är lättare att få jobb i mindre orter. Oddsen att du får en Sheo, som har ett träningsintresse och mer kunskap inom området än 99% av resterande sjukgymnaster är nog relativt liten. Oddsen att du träffar en kompetent sjukgymnast som kan hjälpa dig med dina besvär är rätt stor. Hör dig för och se om du kan få någon rekommenderad för dig är mitt tips!

Scratch89
2014-04-19, 16:59
En del att tänka på då alltså.
Var det mycket praktik?
Alla städer har väl 20 veckors praktik, tror jag.

Nu kanske det blir en aning OT, men jag är nyfiken!

Du verkar ju vara en riktigt duktig sjukgymnast som tar sitt arbete på allvar och vet vad du gör.
Hur stor andel av de som utbildar sig (här har du väl iofs kanske bara din klass att gå på) skulle du säga är lika seriösa som du?

Alltså, vad är chansen att man hamnar hos en Sheo när man besöker en sjukgymnast och inte har gjort någon särskild research? :D

Det beror på hur du menar. Nu har jag inte varit blivit undersökt av Sheo själv, men det kan skilja stort mellan vad man kan på internet och vad man kan i verkligheten. Se Axon t.ex. :D

Nu vet jag att Sheo är bra, men bara så att du tänker på att det är skillnad. Jag tror att alla sjukgymnaster är bra på något, och att alla är dåliga på något. Vissa vill lösa allt med träning, vissa med manuell terapi. Vissa tror att buktande diskar är orsaken till allt, och vissa tror på stela muskler.

Wormzie
2014-04-19, 17:07
Har några frågor angående utbildningen då jag tänkt söka till hösten:

Vad ligger medelåldern på ungefär?
Brukar det vara några som söker direkt efter gymnasiet?
Hur är förkunskaperna angående anatomi och skador rent generellt?
Någon som gått utbildningen i Linköping och kan berätta lite vad som var bra/dålig?

Inser att det här är lite sent svar nu men whatever!

Utbildningen i linköping är i det stora bra. Bra lokaler för praktiskt undervisning och bra handledning. Kanske lite få tillfällen men man har ju chansen att repetera med kursare senare. Bra arrangemang med praktikplatser 6+6+6 veckor i termin 3,4,5 och 2v på en studentledd avdelning i termin 6. Innan dess är det enskilda dagar ute på olika arbetsplatser. Man läser genom problembaserat lärande (PBL) och mycket ansvar läggs på dig att ordna litteratur och studera inför basgrupper och tentor istället för att man sitter på föreläsningar dagarna i ända. Du blir väl omhändertagen och dom tre åren som utbildningen sträcker sig över går riktigt fort.

Akada
2014-04-19, 17:45
Nu har jag inte full koll på det här men det beror lite på vilken vårdcentral du går till. Ambitionen är hög hos en del sjukgymnaststudenter och många av de duktigare söker sig till att jobba inom primärvård på en vårdcentral, som bara är en liten del av var sjukgymnaster kan jobba. I större städer är det generellt hårdare konkurrans om jobben och många har därför vidareutbildningar och ett gediget CV medan det är lättare att få jobb i mindre orter. Oddsen att du får en Sheo, som har ett träningsintresse och mer kunskap inom området än 99% av resterande sjukgymnaster är nog relativt liten. Oddsen att du träffar en kompetent sjukgymnast som kan hjälpa dig med dina besvär är rätt stor. Hör dig för och se om du kan få någon rekommenderad för dig är mitt tips!
Låter vettigt det du skriver, bra tips!
Alla städer har väl 20 veckors praktik, tror jag.



Det beror på hur du menar. Nu har jag inte varit blivit undersökt av Sheo själv, men det kan skilja stort mellan vad man kan på internet och vad man kan i verkligheten. Se Axon t.ex. :D

Nu vet jag att Sheo är bra, men bara så att du tänker på att det är skillnad. Jag tror att alla sjukgymnaster är bra på något, och att alla är dåliga på något. Vissa vill lösa allt med träning, vissa med manuell terapi. Vissa tror att buktande diskar är orsaken till allt, och vissa tror på stela muskler.

Bilden jag hade i mitt huvud är väl någon som är engagerad och bryr sig, osv. Motsatsen är väl en trött slöfock som slänger ut dussinprogram åt alla som kommer in genom dörren utan att ens bemöda sig med att göra en ordentlig undersökning. I see your points though.

Fan, ni kolosjukisar är helt OK ändå. :D

kalle1321
2014-04-19, 19:36
Inser att det här är lite sent svar nu men whatever!

Utbildningen i linköping är i det stora bra. Bra lokaler för praktiskt undervisning och bra handledning. Kanske lite få tillfällen men man har ju chansen att repetera med kursare senare. Bra arrangemang med praktikplatser 6+6+6 veckor i termin 3,4,5 och 2v på en studentledd avdelning i termin 6. Innan dess är det enskilda dagar ute på olika arbetsplatser. Man läser genom problembaserat lärande (PBL) och mycket ansvar läggs på dig att ordna litteratur och studera inför basgrupper och tentor istället för att man sitter på föreläsningar dagarna i ända. Du blir väl omhändertagen och dom tre åren som utbildningen sträcker sig över går riktigt fort.

Låter bra! Bara att hoppas jag kommer in till hösten nu!

Exdiaq
2014-04-19, 20:04
Nu är jag bara i termin 2, men väljer att tro att det blir vad man gör det till. Har hört personer som inte gillat andra studieorter och personer som fullkomligt älskat Lund. Är du intresserad och lägger ner arbete i studierna så blir det bra oavsett.

Scratch89
2014-04-19, 21:08
Fan, ni kolosjukisar är helt OK ändå. :D

Jag tror det också. Vi har i alla fall träningsbiten. Men det är så liten del om man jobbar polikliniskt. Jag är ortopedsjukgymnast och har väldigt liten användning för differentialdiagnostik, t.ex.

Vunnis
2014-04-19, 21:21
Jag tror det också. Vi har i alla fall träningsbiten. Men det är så liten del om man jobbar polikliniskt. Jag är ortopedsjukgymnast och har väldigt liten användning för differentialdiagnostik, t.ex.

Ortopedsjukgymnast..?

Har vi någon som har något att säga om Uppsalas utbildning?

Scratch89
2014-04-19, 21:45
Ortopedsjukgymnast..?

Har vi någon som har något att säga om Uppsalas utbildning?

Jag arbetar på en ortopedavdelning med trauma, elektivt och GOA.

Vunnis
2014-04-19, 21:48
Jag arbetar på en ortopedavdelning med trauma, elektivt och GOA.
Det var många svåra ord där. Det lät som att det var en speciell vidareutbildning bara, mest det jag syftade på; mitt fel.

Angel
2014-04-19, 22:59
Det var många svåra ord där. Det lät som att det var en speciell vidareutbildning bara, mest det jag syftade på; mitt fel.

Blir ju lite som en specialitet när man arbetar inom något ett bra tag.

Vunnis
2014-04-19, 23:07
Blir ju lite som en specialitet när man arbetar inom något ett bra tag.
Jag har ju träffat scratch någon liten gång också, så det var väl kanske också en liten del i det konstiga. Och han har ett par veckor kvar tills han har jobbat där ett bra tag tror jag, bestämt. *kissass*

Ame
2014-04-19, 23:39
Har vi någon som har något att säga om Uppsalas utbildning?

Uppsala har tydligen en uttalad men inofficiel inritktning mot geriatrik(äldre). Detta enligt en tjej jag pratat med som läste där. I övrigt vet jag ingenting.

Göteborg har lite nisch mot psykiatri och västerås har en uttalad inriktning mot beteendevetenskap eller nåt sådant. Västerås lät inte som någon höjdare enligt två tjejer jag träffat som pluggade där.

Vad jag hört om sjukgymnastutbildningarna i Sverige är att alla är lite mossiga och att det inte spelar så stor roll var du läser.

Exdiaq
2014-04-20, 08:10
Vill minnas att Scratch har OMT1 också.

Sheogorath
2014-04-20, 08:33
Kunskap i beteendemedcin är egentligen det viktigaste för en sjukgymnast inom öppenvården så om Västerås har en sådan inriktning och är bra på det ger det säkert färdigheter som ger bättre utslag i patientarbetet på sikt än om man hade fått alla OMT-stegen som del i grundutbildningen. :)

Exdiaq
2014-04-20, 08:40
Kunskap i beteendemedcin är egentligen det viktigaste för en sjukgymnast inom öppenvården så om Västerås har en sådan inriktning och är bra på det ger det säkert färdigheter som ger bättre utslag i patientarbetet på sikt än om man hade fått alla OMT-stegen som del i grundutbildningen. :)

Är det något man jobbar "själv" med som fysioterapeut? Låter som en team-insats där fysioterapeuten har en rätt liten roll. Eller?

http://www.med.lu.se/labmedlund/amm/forskning/beteendemedicin

Sheogorath
2014-04-20, 08:44
Är det något man jobbar "själv" med som fysioterapeut? Låter som en team-insats där fysioterapeuten har en rätt liten roll. Eller?

http://www.med.lu.se/labmedlund/amm/forskning/beteendemedicin

Om du skulle behöva dra in en psykoterapeut i rummet varje gång du måste jobba med en patiens beteende är du verkligen inte kompetent som behandlare. Människors beteende är i nästan samtliga fall orsaken till deras problem och då är det ditt jobb att lokalisera det och behandla det.

Sheogorath
2014-04-20, 08:52
I en situation där sjukgymnasten bara behandlar strukturen kommer återfallet i sjukdom att vara monumental. Jämförelsen haltar kanske lite men det är som att en doktor skulle ge en halv antibiotikakur.

L-Sami
2014-04-20, 08:57
Jag rekommenderar att man går en vidareutbildning inom psykosomatisk sjukgymnastik, man får viktiga verktyg som kan användas i patientarbetet. Det finns rendodlade psykosomatiker men varje sjukgymnast/fysioterapeut har nytta av det.

Sheogorath
2014-04-20, 09:01
Jag rekommenderar att man går en vidareutbildning inom psykosomatisk sjukgymnastik, man får viktiga verktyg som kan användas i patientarbetet. Det finns rendodlade psykosomatiker men varje sjukgymnast/fysioterapeut har nytta av det.

Så är det. Psykosomatiken är mer eller mindre viktig i all smärta både kronisk och akut. Patientens hanteringsstrategier är i samtliga fall A och O att åtminstone identifiera.

Exdiaq
2014-04-20, 09:07
Om du skulle behöva dra in en psykoterapeut i rummet varje gång du måste jobba med en patiens beteende är du verkligen inte kompetent som behandlare. Människors beteende är i nästan samtliga fall orsaken till deras problem och då är det ditt jobb att lokalisera det och behandla det.

I en situation där sjukgymnasten bara behandlar strukturen kommer återfallet i sjukdom att vara monumental. Jämförelsen haltar kanske lite men det är som att en doktor skulle ge en halv antibiotikakur.

Jag rekommenderar att man går en vidareutbildning inom psykosomatisk sjukgymnastik, man får viktiga verktyg som kan användas i patientarbetet. Det finns rendodlade psykosomatiker men varje sjukgymnast/fysioterapeut har nytta av det.

Så är det. Psykosomatiken är mer eller mindre viktig i all smärta både kronisk och akut. Patientens hanteringsstrategier är i samtliga fall A och O att åtminstone identifiera.

OK, tack!

Tolkia
2014-04-20, 09:16
Beteendemedicin är ju inte bara att behandla neurotiska kvinnor med ospecifikt ont i kroppen och jobbig hemsituation, även om det har blivit det många primärt associerar med "psykosomatik". Beteendemedicin är ju också mycket annat: Att få folk med ont i ryggen att lära sig - och leva efter - att det inte är ryggoptimalt att sitta i soffan med laptopen i knät hela sin fritid om de redan har ett heltidskontorsjobb. Att få Kolozzeummedlemmar med överbelastningsskador att inse - och leva efter - att de måste ta hand om sina överbelastningsskador om de vill bli av med dem, ÄVEN om de får ångest över sin sabbade deff. Att få starka killar som lyft sönder ryggen på gymmet att börja göra "töntiga" och tantiga bålövningar för den bål som de inte lyckats så bra med att träna genom "basövningar" som de trott. Att få random rygg/höftpatient att träna tråkig rehab istället för att springa till någon inte så nogräknad naprapat och få sitt roterade bäcken "knäckt" en gång i månaden. Osv. osv. i all oändlighet.

Sheogorath
2014-04-20, 09:31
*cupid*

Scratch89
2014-04-20, 09:58
Vill minnas att Scratch har OMT1 också.

Nja. Vi har lärt oss att undersöka columna enligt OMT, men inte extremiteterna. Då tyckte jag att det var häftigt, nu tycker jag att OMT är rätt så pretentiöst. Visst finns det plats för manipulationer och mobiliseringar, men det är alldeles för likt sättet naprapater och kiropraktorer jobbar på, och precis som Sheo skriver handlar det inte bara om att lösa strukturella problem, utan att få till en förändring hos patienten.

Exdiaq
2014-04-20, 10:08
Beteendemedicin är ju inte bara att behandla neurotiska kvinnor med ospecifikt ont i kroppen och jobbig hemsituation, även om det har blivit det många primärt associerar med "psykosomatik". Beteendemedicin är ju också mycket annat: Att få folk med ont i ryggen att lära sig - och leva efter - att det inte är ryggoptimalt att sitta i soffan med laptopen i knät hela sin fritid om de redan har ett heltidskontorsjobb. Att få Kolozzeummedlemmar med överbelastningsskador att inse - och leva efter - att de måste ta hand om sina överbelastningsskador om de vill bli av med dem, ÄVEN om de får ångest över sin sabbade deff. Att få starka killar som lyft sönder ryggen på gymmet att börja göra "töntiga" och tantiga bålövningar för den bål som de inte lyckats så bra med att träna genom "basövningar" som de trott. Att få random rygg/höftpatient att träna tråkig rehab istället för att springa till någon inte så nogräknad naprapat och få sitt roterade bäcken "knäckt" en gång i månaden. Osv. osv. i all oändlighet.

M.a.o. är beteendemedicin en grundpelare fysioterapeutens arbetssätt redan från dag ett?

Var (och är) osäker på definitionen och avgränsningen av vad som är beteendemedicin. Coping-strategier bör gå att peta in där, likaså BK och synliggöra komponenterna i postural kontroll för att nämna några. Är jag inne på rätt väg?

Exdiaq
2014-04-20, 10:11
Nja. Vi har lärt oss att undersöka columna enligt OMT, men inte extremiteterna. Då tyckte jag att det var häftigt, nu tycker jag att OMT är rätt så pretentiöst. Visst finns det plats för manipulationer och mobiliseringar, men det är alldeles för likt sättet naprapater och kiropraktorer jobbar på, och precis som Sheo skriver handlar det inte bara om att lösa strukturella problem, utan att få till en förändring hos patienten.

Att få till förändring hos patienten har jag sett som en självklarhet och inte har reflekterat över det som en abstraktion: frigjort och som en egen del i form av beteendemedicin utanför/som tillägg till fysioterapin. Tycker att det är fysioterapin. Om du förstår vad jag menar?

Sheogorath
2014-04-20, 10:19
M.a.o. är beteendemedicin en grundpelare fysioterapeutens arbetssätt redan från dag ett?

Var (och är) osäker på definitionen och avgränsningen av vad som är beteendemedicin. Coping-strategier bör gå att peta in där, likaså BK och synliggöra komponenterna i postural kontroll för att nämna några. Är jag inne på rätt väg?

Yes.

killenigrillen
2014-04-20, 12:09
Jag arbetar på en ortopedavdelning med trauma, elektivt och GOA.

Hur har det gått hittills att jobba?
Vi jobbar på exakt samma typ av avdelning tillomed, lite kul att höra reflektioner från andra nya Sjukgymnaster inom samma område.

Termy
2014-04-20, 12:35
Som sagt, söker man jobb inom primärvården som sjukgymnast får man säkerligen lättare en anställning om man har kompetens eller i alla fall intresse inom både poliklinik och multimodal rehabilitering (inom vilket en sjukgymnast har en mycket viktig och stor roll, i alla fall inom Västra Götalandsregionen).

Offtopic: kul att höra att du har fått jobb Scratch. Själv har jag sagt upp mig, slutar i september och sticker utomlands för att jobba igen (efter avlagd OMI-examen) ^^

Angel
2014-04-20, 14:27
Jag har ju träffat scratch någon liten gång också, så det var väl kanske också en liten del i det konstiga. Och han har ett par veckor kvar tills han har jobbat där ett bra tag tror jag, bestämt. *kissass*

Jo jag är med på vad du menade ;)

Exdiaq
2014-04-20, 16:06
Offtopic: kul att höra att du har fått jobb Scratch. Själv har jag sagt upp mig, slutar i september och sticker utomlands för att jobba igen (efter avlagd OMI-examen) ^^

Varthän om man får fråga? Som fysioterapeut?

Termy
2014-04-20, 16:59
Varthän om man får fråga? Som fysioterapeut?

Japp, som fysioterapeut på Casas Heddy, ett norskt rehabcenter på Lanzarote (där jag har jobbat förut). Sol, värme, gratis mat och boende, trevlig personal. Drar dit med en kompis som också ska jobba där som fysio, så det ska bli jäkligt roligt.

Fuark
2014-04-20, 19:28
Scratch89, är din inbox full? kanske har spammat nu, men känns inte som mitt PM skickats

semi-relaterat till tråden

Scratch89
2014-04-20, 19:30
Scratch89, är din inbox full? kanske har spammat nu, men känns inte som mitt PM skickats

semi-relaterat till tråden

Jag svarar om en stund. Sitter bara med telefonen så drygt att svara längre svar. :)

Fuark
2014-04-20, 19:32
Jag svarar om en stund. Sitter bara med telefonen så drygt att svara längre svar. :)

okok, tack :)

Scratch89
2014-04-20, 21:41
Vad fick dig att välja sjukgymnast före läkare? Frågar eftersom att jag går lite i samma tankebanor :) är i T2 på ft-programmet i Umeå just nu nämligen.

Det som besvärar mig är nog främst vilket yrke som är roligast/mest givande i slutändan, och är inte 100% på mitt val. Eller borde jag läsa båda?

Den enskilt största, och ärligaste, anledningen till att jag valde sjukgymnast framför läkare är att jag helt enkelt inte kom in på läkare medan jag kom in på sjukgymnast. Nu såhär i efterhand tror jag nog att jag har valt rätt, då det verkar vara väldigt frustrerande att arbeta som läkare. Visst, de tjänar så ofantligt mycket bättre än vad vi gör, men det är också sex års utbildning, AT, ST och sådär, som tar så mycket tid och energi. Man kan väl lägga upp lite för- och nackdelar, så får folk se om de håller med.

Fördelar med läkare:
-Bra betalt
-Mer ansvar, respekt
-Goda chanser till jobb, vidareutbildningar och forskartjänster

Nackdelar med läkare:
-Mer ansvar
-Stressigt, dåliga arbetstider, lite patientkontakt, mycket administrativt
-Lång utbildning för att bli specialist

Fördelar med sjukgymnast:
-Mer patientkontakt
-Oftast stor möjlighet att lägga upp dagen precis som man vill
-Sjukgymnaster är oftast bättre på "gränsöverskridande" mellan expertområden, medan t.ex ortopeder är urdåliga på medicinska frågor osv.

Nackdelar med sjukgymnast:
-Dåligt betalt
-Svårt för vissa arbetsgrupper att veta vad man gör, eller har för kunskaper.


Folk kan säkert fylla på listan med vad de själva upplever.

Jag trivs jättebra som sjukgymnast, men jag har jobbat i en månad också. Det är ett väldigt kul jobb, och man kan lära sig så otroligt mycket (även på en slutenvårdsavdelning). Visst, lönen är ju inget vidare (jag har sämre ingångslön än sjuksköterskorna) men det är inte för lönen jag har utbildat mig heller. Riktigt trevliga arbetstider (även fast jag pendlar en bra bit över 4 timmar varje dag). Jag har dessutom svårt för blod, så läkare hade jag fått jobba en hel del med för att kunna bli (även fast jag har hört att det faktiskt inte är så mycket blod under utbildningen). Det jag verkligen älskar är att vi har så pass mycket patienttid som vi har, jämfört med andra yrkesgrupper. Läkare verkar mest se patienterna som sina sängnummer och har väldigt lite kontakt med dem. De är tyvärr upptagna med att göra "kvalitetsarbete", diagnosregistrera och annat trams som vi tyvärr också måste göra.

Men vadå, har du alltså betyg för att komma in på läkarprogrammet men väljer fysioterapeut ändå? Det låter intressant, då jag aldrig har hört talas om det. Hade jag haft betyg nog hade jag valt läkare ändå, men jag är som sagt väldigt glad att jag är sjukgymnast nu. Ser mig inte plugga upp betyg och byta till läkare de närmaste fem-tio åren i alla fall. Då hellre veterinär eller så.

Exdiaq
2014-04-20, 21:53
[...]
Visst, lönen är ju inget vidare (jag har sämre ingångslön än sjuksköterskorna) men det är inte för lönen jag har utbildat mig heller.
[...]

Något jag reagerat på är att jag aldrig hört en sjukgymnast/fysioterapeut klaga på lönen, medan när det gäller sjuksköterskor verkar det vara mer regel än undantag att klaga.

Båda har för lite lön i förhållande till ansvaret, så det är inte det.


[...]
Men vadå, har du alltså betyg för att komma in på läkarprogrammet men väljer fysioterapeut ändå? Det låter intressant, då jag aldrig har hört talas om det. Hade jag haft betyg nog hade jag valt läkare ändå, men jag är som sagt väldigt glad att jag är sjukgymnast nu. Ser mig inte plugga upp betyg och byta till läkare de närmaste fem-tio åren i alla fall. Då hellre veterinär eller så.

Har minst en i klassen som gjorde det valet och han är nöjd med valet hitintills!

Scratch89
2014-04-20, 22:42
Något jag reagerat på är att jag aldrig hört en sjukgymnast/fysioterapeut klaga på lönen, medan när det gäller sjuksköterskor verkar det vara mer regel än undantag att klaga.

Båda har för lite lön i förhållande till ansvaret, så det är inte det.

Jag tror det beror på att vi har ett mer genuint intresse för att hjälpa patienterna, vi jobbar för deras skull och vi ser resultatet genom att de blir bättre/starkare/whatever, medan sköterskorna arbetar för sin egen skull och ser sin uppgift som att hålla patienterna vid liv. Lägg till en typ-A-personlighet direkt från gymnasiet med noll stresstålighet. Som tror att bara för att man har en examen så ska man få ett jobb med lön utan prestation. "Ska jag behöva jobba kväll?" frågar de, som om patienterna kan välja när de ska insjukna. För helvete, gnäll inte över lön eller arbetstider, som om det var något som uppenbarade sig ett halvår in i tjänsten.

Nu hårdrar jag väl och generaliserar, men jag tycker mig se ett mönster både bland vänner som är sköterskor, och de jag arbetar med. De sköterskorna som är riktigt duktiga, brinner också för sina patienter och förstår varför de arbetar oregelbundna tider.

L-Sami
2014-04-21, 07:50
Det där med lönen är bara ett "mindset", det jag får som sjukgymnast går inte ersätta med pengar. Att gå till arbetet och känna att jag varje dag har möjligheten att förbättra flera människors liv genom att hjälpa dem förbättra sin hälsa, funktion och få mindre smärta, få mycket kunskaper hur jag kan förbättra mitt liv genom förbättrad hälsa och förstå hur kroppen fungerar, det är mer värt än pengar.

Tolkia
2014-04-21, 09:12
Något jag reagerat på är att jag aldrig hört en sjukgymnast/fysioterapeut klaga på lönen, medan när det gäller sjuksköterskor verkar det vara mer regel än undantag att klaga.
Jag tror att det kan ha att göra med hur mycket av ens arbetstid som går till saker man uppfattar som perifera, oviktiga, ej till yrket omedelbart relaterat som man har. Sjuksköterskorna får på ett annat sätt känna av administrationsbördan (kontakt med hemtjänst, socialsekreterare, äldreboenden, sitta i konflikter mellan anhöriga som vill ha in dementa mormor på ett hem och dementa mormor som inte alls vill, register av fallrisk, undernäringsrisk, fan och hans moster, dokumentation av allt man kan tänka sig, räkna narkotikaförrådet osv.) och de problem som kommer av att det finns för få vårdplatser, särskilt i slutenvården, men även på hälsocentral (alldeles för sjuka patienter hamnar på HC för "uppföljning" och "kontroll" när de skickas hem tidigare än de borde från sjukhuset). Om de fick göra mer outright sjuksköterskejobb tror jag att det skulle se annorlunda ut. Man väljer ju i regel ett vårdyrke för att man gillar patientkontakten, och ju mer den naggas i kanten, desto mer missnöjd personal.
Har minst en i klassen som gjorde det valet och han är nöjd med valet hitintills!
+1. Jag förstår inte ens diskussionen. Jag känner flera som arbetar som sjukgymnast och som aldrig ens har övervägt läkaryrket. För att de tycker att det verkar roligare att jobba som sjukgymnast, helt enkelt. Läkare är ju inte det Högsta Goda(tm) för alla.
Jag tror det beror på att vi har ett mer genuint intresse för att hjälpa patienterna, vi jobbar för deras skull och vi ser resultatet genom att de blir bättre/starkare/whatever, medan sköterskorna arbetar för sin egen skull och ser sin uppgift som att hålla patienterna vid liv. Lägg till en typ-A-personlighet direkt från gymnasiet med noll stresstålighet. Som tror att bara för att man har en examen så ska man få ett jobb med lön utan prestation. "Ska jag behöva jobba kväll?" frågar de, som om patienterna kan välja när de ska insjukna. För helvete, gnäll inte över lön eller arbetstider, som om det var något som uppenbarade sig ett halvår in i tjänsten.
Alltså, nu är jag väl elak, men det där var ju dryg självgodhet så att man skäms när man läser det. "Alla som jobbar med annat än vad JAG jobbar med är så lata, oskickliga, ointresserade av patienternas bästa; varför kan de inte vara lika engagerade och insiktsfulla som MIN yrkesgrupp (läs: som JAG)?!" Det finns såklart olämpliga personer inom varje yrke, men den där typen av brutalgeneraliseringar får man ju lägga ned senast halvvägs genom utbildningen.

Fuark
2014-04-21, 09:35
Tack för utförligt svar scratch :) kommer nog meditera över detta ett bra tag framöver, men är ganska säker på att jag inte byter.
Om både yrkena hade haft samma intagningspoäng & samma lön, vilket hade varit bäst? Genom att resonera på det sättet så tror jag att sjukgymnast passar mig bättre, i.o.m främst patientkontakten & flexibiliteten.
Kanske läser till läkare i framtiden, eller något helt annat, får se!

Exdiaq
2014-04-21, 09:43
Tack för utförligt svar scratch :) kommer nog meditera över detta ett bra tag framöver, men är ganska säker på att jag inte byter.
Om både yrkena hade haft samma intagningspoäng & samma lön, vilket hade varit bäst? Genom att resonera på det sättet så tror jag att sjukgymnast passar mig bättre, i.o.m främst patientkontakten & flexibiliteten.
Kanske läser till läkare i framtiden, eller något helt annat, får se!

Mer djupgående kunskap om fysiologi och patofysiologi har lockat med läkaryrket för mig. Likaså lönen. Allt annat är dock "sämre" för min del.

Morrris
2014-04-21, 10:16
Arbetstider, mindre ansvar och att jobba mer handgripligt är det jag tycker låter bättre för sjukgymnaster. I alla andra avseenden passar läkare bättre för mig.

Angel
2014-04-21, 10:24
Bara grejen att kunna gå hem när ni faktiskt slutat kommer ni uppskatta om några år!

Var och lyssnade på en presentation av AT och SGY nyligen i primärvården, blir alltid lika förvånad varje gång av hur otroligt brett deras arbetsområde är.

Wormzie
2014-04-21, 10:29
Något jag reagerat på är att jag aldrig hört en sjukgymnast/fysioterapeut klaga på lönen, medan när det gäller sjuksköterskor verkar det vara mer regel än undantag att klaga.

Båda har för lite lön i förhållande till ansvaret, så det är inte det.


kan ju bero på flera omständigheter.. sjukgymnasterna man träffar under utbildningen är ju ofta handledare och vill förmedla en positiv bild av yrket osv. att sjuksköterskorna börjat klaga och ställa krav på högre lön är något positivt som kommer stärka yrkesgruppen. det känns som att de gamla var att "det är ett kall... man gör det inte för pengarna" men även om det känns nobelt känns det omodernt och dumt att tänka så. Att lönen har ökat beror på att de nyexaminerade sjuksköterskorna vågar trycka på mer en vad de redan etablerade gör. Angående sjukgymnastlönen så är det för tillfället en annorlunda situation.. det finns ett mycket mindre uttalat behov och vi har därmed inte samma chans att ställa krav. därmed inte sagt att vi inte borde försöka ändå :)

Scratch89
2014-04-21, 11:07
Alltså, nu är jag väl elak, men det där var ju dryg självgodhet så att man skäms när man läser det. "Alla som jobbar med annat än vad JAG jobbar med är så lata, oskickliga, ointresserade av patienternas bästa; varför kan de inte vara lika engagerade och insiktsfulla som MIN yrkesgrupp (läs: som JAG)?!" Det finns såklart olämpliga personer inom varje yrke, men den där typen av brutalgeneraliseringar får man ju lägga ned senast halvvägs genom utbildningen.

Om du fick det jag skrev till det du skrev så får du nog läsa en gång till.

C h r i s
2014-04-21, 11:55
Om du fick det jag skrev till det du skrev så får du nog läsa en gång till.

Tyvärr tolkade jag din text på samma sätt... :) däremot kan det du skriver stämma, vad vet jag.

Exdiaq
2014-04-21, 12:46
kan ju bero på flera omständigheter.. sjukgymnasterna man träffar under utbildningen är ju ofta handledare och vill förmedla en positiv bild av yrket osv. att sjuksköterskorna börjat klaga och ställa krav på högre lön är något positivt som kommer stärka yrkesgruppen. det känns som att de gamla var att "det är ett kall... man gör det inte för pengarna" men även om det känns nobelt känns det omodernt och dumt att tänka så. Att lönen har ökat beror på att de nyexaminerade sjuksköterskorna vågar trycka på mer en vad de redan etablerade gör. Angående sjukgymnastlönen så är det för tillfället en annorlunda situation.. det finns ett mycket mindre uttalat behov och vi har därmed inte samma chans att ställa krav. därmed inte sagt att vi inte borde försöka ändå :)

Känner en hel del sjukgymnaster/fysioterapeuter sedan innan så baserar inte det på hur jag upplevt handledare.

Ett kall är väl lite fel benämning. Inget kall för mig, däremot det enda yrke jag stött på som jag tror mig verkligen kunna trivas med. Det är värt mer än pengar för mig förutsatt att jag har så kan överleva/leva, vilket jag kan på en sjukgymnast-/fysioterapeutlön.

Morrris
2014-04-21, 12:50
Om du fick det jag skrev till det du skrev så får du nog läsa en gång till.


Har också svårt att tolka ditt inlägg på något annat sätt.

Exdiaq
2014-04-21, 12:55
Det enda jag hört lite muttrande om här och var är att sjukgymnaster/fysioterapeuter får utökat antal arbetsuppgifter/ansvar som tidigare legat på läkare. Det är positivt, däremot mindre positivt att lönen inte ökar i samband med detta. Något som får en del att undra om det utökade ansvaret beror på att andra yrkesgrupper förstår kompetensen sjukgymnaster/fysioterapeuter besitter i större utsträckning eller om det är administratörer som ser det som ett sätt förbättra balansräkningen.

Scratch89
2014-04-21, 13:53
Har också svårt att tolka ditt inlägg på något annat sätt.

På vilket sätt? Att jag (som person) är bättre än andra (personer), eller att sjukgymnaster (som grupp) är bättre än andra yrkesgrupper? Jag har inte påstått något av det.

Morrris
2014-04-21, 14:04
På vilket sätt? Att jag (som person) är bättre än andra (personer), eller att sjukgymnaster (som grupp) är bättre än andra yrkesgrupper? Jag har inte påstått något av det.


Du skriver uttryckligen att sjukgymnaster drivs av någon slags altruistisk ("genuin") vilja att göra gott och "hjälpa patienterna". Medan "sköterskorna arbetar för sin egen skull". För de flesta människor, speciellt inom vården, är det så gott som synonymt med att vara en bättre person. Hur mycket du än senare brasklappar om att det finns "duktiga" sköterskor så är det med ditt första stycke som du faktiskt ger din syn på sjuksköterskor som grupp och yrke.

Varför det överhuvudtaget gnälls över att sköterskor försöker påverka sin lön förstår jag inte.

Scratch89
2014-04-21, 14:10
Du skriver uttryckligen att sjukgymnaster drivs av någon slags altruistisk ("genuin") vilja att göra gott och "hjälpa patienterna". Medan "sköterskorna arbetar för sin egen skull". För de flesta människor, speciellt inom vården, är det så gott som synonymt med att vara en bättre person. Hur mycket du än senare brasklappar om att det finns "duktiga" sköterskor så är det med ditt första stycke som du faktiskt ger din syn på sjuksköterskor som grupp och yrke.

Varför det överhuvudtaget gnälls över att sköterskor försöker påverka sin lön förstår jag inte.

Jag håller inte med dig. Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag talar om de som efter examen märker att man faktiskt måste jobba för pengarna. Inte om majoriteten sköterskor, utan de som verkar ha trott att arbetet som sköterska var något helt annat än vad det faktiskt är.

Jag tror inte att sjukgymnaster är godare på något sätt, men verkar ändå vara nöjda med sin lön. Kanske för att de var beredda på sin lön i förhållande till sin arbetsinsats?

Sen finns det såklart sjukgymnaster som gnäller på mycket också, men de verkar försvinna efter ett tag ändå, eftersom det är lite större konkurrens om jobben. Det är, på vissa avdelningar/arbetsplatser, lätt att prestera dåligt och tycka att jobbet är hårt, precis som för alla andra arbeten.

Exdiaq
2014-04-21, 14:34
Scratch känner mig (ja, fo' real..) så han tyckte att jag skulle försvara honom då jag inte alls tolkade det han skrev på samma sätt som ni gjorde (ja, fo' real).

Så ajjabajja och passa er ordryttare!

http://www.dailyhaha.com/_pics/knight_shining_armor.jpg

Nej, men jag förstår inte kritiken om jag ska vara ärlig.