handdator

Visa fullständig version : Inhandla inför deff?


Doolie
2012-04-15, 17:30
Tjenare tjenare!

Jag har nyss påbörjat en deff och har lite frågor om recept och varor som bör inhandlas.

Jag går i gymnasiet så jag har ingen kontroll över vad jag äter till lunch men alla andra mål på dagen kan jag reglera.

Som det ser ut nu så har jag tänkt som följande:

Kvarg i mängder

Coca Cola Zero

Fun light (att blanda med kvarg, det blir tydligen gott)

Mängder med kyckling (är det onyttigt om man köper marinad som man har och steker kycklingen i? Jag menar bara kyckling i sig är ju tråkigt som bara den)
Fläskfilé i mängder det med (är det onyttigt om den är marinerad?)

Isbergssallad

Gurka

Tomat

Havregryn att göra gröt av


Kosttillskott som jag har för tillfället:

Ripped Fuel 5X

Whey Premium, extreme chockolate och Vanilla ice cream smak.

Mitt huvudmål just nu är att gå ner i vikt. Jag väger 84-86 och är 196cm lång. Ska också börja cardioträna med ungeför en mil om dagen, tidigare har jag sprungit ca 6km om dagen.

Har ni några tips på något? Något jag borde tänka på eller ändra? En av mina kompisar sa att jag skulle skippa proteinpulvret för de var tydligen 200kcal typ per shake och det var onödiga kalorier enligt honom.

Jag kan en del trix för att dämpa hunger såsom att dricka en shaker med vatten eller typ en kopp kaffe ;)

Så kom gärna med tips på vad mer jag kan inhandla. Och gärna också recept på olika nyttiga saker som jag kan laga :)

Litenochlortig
2012-04-15, 17:35
En mil om dagen och underskott kommer äta upp dina ben.

Lychgate
2012-04-15, 17:38
Vart är fettet? Inga ägg, fisk och liknande? Ät riktiga grönsaker istället för sallad.

En mil om dagen och underskott kommer äta upp dina ben.

+1.

Fugly
2012-04-15, 17:52
Ät som du gjorde tidigare (om det var en bra kosthållning) fast byt ut en del av kolhydraterna mot sallad, och vips så har du fått fram ett underskott!

Doolie
2012-04-15, 18:01
Oj kanske blev ett missförstånd här. Med det jag menar så betyder det inte att detta är det enda jag kommer äta absolut inte. Då och då äter jag ris eller fullkornspasta och jag brukar äta avokado då och då. Angående "En mil om dagen och underskott kommer äta upp dina ben." Vad exakt menar ni med det?

Surgency
2012-04-15, 18:29
Sluta lyssna på dina kompisar som enda källa. Ligg högt i protein. Du behöver inte gå en mil om dagen. Ha ett lämpligt underskott och räkna kcal.

Alelale
2012-04-15, 19:54
Oj kanske blev ett missförstånd här. Med det jag menar så betyder det inte att detta är det enda jag kommer äta absolut inte. Då och då äter jag ris eller fullkornspasta och jag brukar äta avokado då och då. Angående "En mil om dagen och underskott kommer äta upp dina ben." Vad exakt menar ni med det?

Dina ben kommer bli övertränade då de inte kommer få den näring de behöver då du kommer ligga på underskott.

Doolie
2012-04-15, 22:06
Dina ben kommer bli övertränade då de inte kommer få den näring de behöver då du kommer ligga på underskott.

Okej hur motarbetar jag detta på bästa vis utan att äta så att jag går ner i vikt?

Zenot
2012-04-15, 22:09
Okej hur motarbetar jag detta på bästa vis utan att äta så att jag går ner i vikt?
Genom att träna benen mindre.

vicarious
2012-04-15, 22:14
Kardio är inget måste för att gå ned i vikt. Reglera kosten är A och O.

begt
2012-04-15, 22:18
Att begränsa konditionsträningen kan vara bra för att minska risken för överträning/skador och förbättra återhämtningen under deff. Löpning är nog inte den mest skonsamma motionsformen i ditt läge i och med att du kanske inte har sprungit så mycket. Mitt tips är att gå raskt med stavar (tryck ifrån ordentligt med armarna för att göra det jobbigare), cykla, promenera, eller åka rullskidor om du vill konditionsträna.

Hur man åstadkommer viktnedgången är inte viktigt för hur mycket man går ned. Att äta 2500 kcal och förbränna 3000 kcal ger samma underskott som att äta 2000 och förbränna 2500 kcal. Fördelen med att ha lite konditionsträning med i ekvationen är att det är lättare att få i sig tillräckligt med näring om kaloribudgeten är större. Men nackdelen är förstås att kroppen slits mer.

Förresten så glöm inte att äta rikligt med ägg. Mättar bra och innehåller nästan allt du behöver, utom C-vitamin och kalcium. En skinkomelett på en skiva hårt tunnbröd är en av mina favoriter. Kokt ägg är inte fel det heller- kom ihåg att tillaga äggen bara för annars kan inte kroppen tillgodogöra sig allt protein.