handdator

Visa fullständig version : Ont i axel vid bänk, dips uteslutet.


Ne0phyte
2012-04-15, 16:39
Hej.

Har under en längre tid dragits med lite problem i axlarna, dips har varit uteslutet under hela min träningsperiod då det gör så extremt ont - inte under själva övningen utan när jag har gjort övningen.

Smärtan kommer även vid taskigt utförande av bänkpress, men med brygga är det inget problem. Flyes kan även det vara ett problem.

Smärtan sitter i det inringande området. Finns det några övningar jag enkelt skulle kunna göra för att stärka kring det området och bli av problemet?
http://i44.tinypic.com/14dhi0l.png

Detective
2012-04-15, 17:16
Precis samma problem som jag har

exevision
2012-04-15, 17:22
Svaghet i lats och/eller bakre cuffen?

Detective
2012-04-16, 16:15
Svaghet i lats och/eller bakre cuffen?

I mitt fall känenr jag av det även när jag inte tränar. Men det var just det som sjukgymnasten sa. Men då borde det ju inte värka när man ligger hemma i soffan efter ett träningsuppehåll på en vecka kanske. Eller?

Liimi
2012-04-17, 14:22
Har samma när jag kör för hårt me dipsen. Hade de på bänk med men sedan jag ändrade tekniken har jag inte känt ngt på bänk

miaz
2012-04-17, 14:36
samma fel här. körde usel bänk en dag, och får nu 1år senare fortfarande sota för det. kunde några månader sen inte heller göra dips.
började med lite oika övningar för rotator cuffen.
bla dessa som demonstreras här
http://www.youtube.com/watch?v=x9bvVGFYl-8

kan nu iallafall göra dips. det kan smärta en aning.
faktiskt på en del olika ställen i vänstra axeln min.
om det är övningarna som hjälpt eller ej vet jag inte.

Ne0phyte
2012-04-18, 19:51
Svaghet i lats och/eller bakre cuffen?

Latsen och baksida axlar är svaga i relation till framsida.

samma fel här. körde usel bänk en dag, och får nu 1år senare fortfarande sota för det. kunde några månader sen inte heller göra dips.
började med lite oika övningar för rotator cuffen.
bla dessa som demonstreras här
http://www.youtube.com/watch?v=x9bvVGFYl-8

kan nu iallafall göra dips. det kan smärta en aning.
faktiskt på en del olika ställen i vänstra axeln min.
om det är övningarna som hjälpt eller ej vet jag inte.

Testade facepulls idag, och kan redan nu känna att det här, det kommer bli jobbigt imorgon.

Har samma när jag kör för hårt me dipsen. Hade de på bänk med men sedan jag ändrade tekniken har jag inte känt ngt på bänk

När jag börjat köra med ordentligt brygga och tänker på skulderbladen så går det väldigt bra, DOCK kan det komma vid högrep eller riktigt tunga vikter ibland.

Jag skulle tro att mina problem beror på skillnaden i styrka på framsidan och baksidan, så kommer fokusera på att stärka baksida axlar samt cufflarna.

aijou
2012-04-18, 21:05
Intressant. Jag sitter här hemma i soffan och grämer mig över smärta på exakt samma ställe, och gissa vad jag körde på gymmet idag... Jo, bänkpress och dips såklart!

Jag har fått för mig att smärtan uppstår när jag lyfter av stången från ställningen i bänkpressen. Det kan vara inbillning men det är känslan jag har fått i alla fall. Jag tror inte att det beror på latsen i mitt fall eftersom min baksida är betydligt starkare i förhållande till min framsida. Eventuellt kan cuffarna vara problemet. Men vad vet jag.

Kotten
2012-04-18, 21:25
Hade liknande problem. Löste sig genom att stretcha latsen, armbågen upp i luften, handen ner bakom ryggen, lägger handen på armbågen och töj "fattar va?". Stretcha lilla bröstmuskeln och även en övning där jag sätter mig på knä framför ett bord, typ 1 meter ifrån eller lite mer, lägger händerna på bordet och lutar mig framåt och slappnar av så mycket det går, drar överallt i axlarna. Allt detta 3x30 sekunder varje dag. Sen lite inåt och utåt rotationer 2-3 gånger i veckan 3x15 repetetitioner ca, viktigt att jobba i full rörelse. Sen la jag in extra träning för baksida axlar, 2 gånger i veckan, både på rygg och axel passet. La mig med magen på en lätt lutande bänk och körde med hantlar, ena passet 5x8-10 och det andra runt 15 reppare. Tog några veckor sen var mina problem borta.

as0k
2012-04-27, 08:26
Jag hade samma problem i flera månader.
Jag löste det genom lägga ner bänkpress en månad och köra hantelpress istället, samt börja med uppåt, inåt och utåtrotation rotatorcuff-övningar 1-2 ggr i veckan.

Nu kan jag köra som vanligt igen men börjar alltid mina bröstpass med 1-2set av alla dom tre rotatorcuff-övningarna. Lätta vikter och 12-15 reps. Inte känt något efter detta.