handdator

Visa fullständig version : Har gjort en utvärdering av min träning, kommentarer, tips och råd mottages tacksamt


Matso
2012-04-15, 14:09
Hej allihop.

Det blir en del text nedan, men jag har ett par konkreta frågor i slutet så rulla ner om ni inte pallar…

Har tränat på gym i ca 14 veckor nu, och dessförinnan med hantlar i vardagsrummet innan jag fick mod att gå ner till gymmet som ligger på samma gata där jag bor…

Jag för journal över min träning och idag har jag roat mig med att gå igenom den från början till slut och konstaterat följande:

Överlag har jag ökat i arbetsvikter ca 10 kilo på varje övning/muskel/ler som jag tränar. Med undantag för benen vilka jag ökat mer (och håller igen på på det viset att jag inte pushar så mycket för att öka i arbetsvikt) och triceps/biceps i vilka jag inte har ökat nämnvärt alls vad gäller vikter och ansträngning för att genomföra övningarna på dem.

Lite bakgrundsinfo och sedan ett par frågor kring det hela:

Mitt program är följande, allting i maskiner:
1. Bänkpress (eller heter det bröstpress)
2. Rodd
3. Axelpress
4. Latsdrag
5. Benpress
6. Plankan alternerande med crunch/ländrygg i maskin
7. Tricepspushdown
8. Biceps (i kabeltrissa, tror jag det heter).

Jag brukar göra så att jag har en viss arbetsvikt som jag jobbar med under övningarna. Första setet gör jag med lättare tyngder för att s a s hitta formen och rörelse bana osv, sedan tar jag ett set med högre vikt än min arbetsvikt varefter jag kör 2-3 set med själva arbetsvikten, ex ett set 1: 15kg, set 2: 35 kg, och 3 -5: 30 kg. Nästa träningspass kör jag även set 3 med den högre vikten så länge jag orkar varefter jag sänker till min arbetsvikt och gör färdigt setet och resten av övningen med den.

Har också tänkt börja rulla mitt schema så att jag kan köra ett dropset på den sista övningen i varje träningspass.

Utöver detta trycker jag i mig proteiner (vasslepulver, aminotabletter innan träningen och gainer efteråt [tränar ofta sent så det är lättare än att äta innan jag går och lägger mig - rätt eller fel?] samt i form av tonfisk, kyckling, lite kött, skyr-yoghurt osv.) samt jobbar på att lära mig äta rätt.

Målet med träningen är att må bra (har stillasittande kontorsjobb och inte rört mig sedan jag var 15, vilket var längesedan) samt att bli snygg(are). Jag gillar kroppen på skådisen som spelar wolverine i x-men (åtminstone enligt de bilder som inte är photoshoppade) så jag har en bild av honom vid mitt skrivbord på jobbet som ett slags motivation. Självklart med en viss humoristisk distans…

Vad önskar jag av er? Dels lite allmänna kommentarer på det hela, ser det bra ut t.ex. eller är det något jag kan/behöver förändra vad gäller övningar eller tankesätt. Dels konkret:

1. Pushar jag för mycket med att öka vikterna? Är det kanske bättre att ge det mer tid och arbeta några pass med de arbetsvikter jag har och sedan öka ett antal pass senare?

2. Mina triceps och biceps… förväntar jag mig för mycket av dem? Är det kanske så att de är lite svårare att arbeta med än vissa andra? Till saken hör säkert att de är inblandade i vissa av de andra övningarna och har redan fått sig en del innan jag kommer till juste deras övningar, samt att det faktiskt syns skillnad i spegeln, men jag känner mig ändå missnöjd med utvecklingen av dem. Finns det kanske andra övningar eller tillvägagångssätt som kanske kan skaka lite liv i dem som ni kan tipsa om?

/Matso

användaren
2012-04-15, 15:11
jag själv har tränat ca 3 månader. en sak som jag verkligen kan rekommendera är att du lär dig grundövningarna tex knäböj, bänkpress osv.

det är inte någon raketforskning även fast man måste vara noggran med hur man utför övningarna och speciellt när man är nybörjare.

om du kan dessa grundövningar kan du sedan använda dig av ett färdigt program för nybörjare, själv kör jag detta program (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=4195843) men det finns många andra som bygger på grundövningar för nybörjare. det viktiga är att du får bra träning i hela kroppen och schemat innehåller progression dvs en plan för hur du skall öka i vikter hela tiden tex SL som har en jätte tråd i detta forum.

maskiner känns behändligt och enkelt att sätta sig i som nybörjare men träningen blir faktiskt mycket roligare när man kör med frivikter. det finns väl säkerligen någon personlig tränare eller liknande på ditt gym, ta med en lapp där du har namnet på alla grundövningar som du vill ha instruktioner i och fråga om dom kan hjälpa dig att få rätt utförande i dom. det lönar sig verkligen i längden!

min kompis som började träna samtidigt som mig har mest freestylat runt mest bland maskinerna. han tycker inte det är så roligt och han har svårt att se resultat både viktmässigt och styrkemässigt.

Matso
2012-04-15, 19:07
@ Användaren

Tack för din input. Som du ser i mitt inlägg så har jag ett schema som jag följer, det är hämtat från boken, "Styrketräning - den stora steg för steg guiden till en stark och vältränad kropp." En förbaskat bra bok enligt min mening och jag följer de instruktioner och råd som ges i den vad gäller övningar och scheman osv. I den diskuteras även progression; dock känner jag inte att jag får svar min fråga nr 1 där...

Freestyle hoppar jag över.

Vad gäller en PT har jag funderat på det... på 24/7 får man kontakta/boka tid med deras tränare om man vill ha tag på dem. Vad har du för erfarenheter av sådana?

Är det någon annan som har erfarenheter av PT:ar och kan dela med sig?

/Matso

svenbanan
2012-04-16, 02:42
1. Pushar jag för mycket med att öka vikterna? Är det kanske bättre att ge det mer tid och arbeta några pass med de arbetsvikter jag har och sedan öka ett antal pass senare?

2. Mina triceps och biceps… förväntar jag mig för mycket av dem? Är det kanske så att de är lite svårare att arbeta med än vissa andra? Till saken hör säkert att de är inblandade i vissa av de andra övningarna och har redan fått sig en del innan jag kommer till juste deras övningar, samt att det faktiskt syns skillnad i spegeln, men jag känner mig ändå missnöjd med utvecklingen av dem. Finns det kanske andra övningar eller tillvägagångssätt som kanske kan skaka lite liv i dem som ni kan tipsa om?

/Matso

1. Varför laga något som inte är trasigt? Som jag förstod det så har du blivit starkare i (nästan) alla övningar. Så länge du fortsätter utvecklas är det väl kanon. Jag tycker det verkar bättre att köra på det du fatiskt vet funkar på dig, tills dess du når en platå och inte ökar längre. Visst går det kanske att göra träningen bättre. Det gör det för nästan alla. Men det är ju inte säkert att det du förändrar kommer leda till nåt positivt. När du upplever samma situation du nu har för armarna, för resten av kroppen kan du ju fixa det.

2. Armarna har du ju som sagt problem med. Jag har egentligen inte råd till dig (som jag "vet" funkar) förutom att du borde ändra nåt om du stått still i utvecklingen i 14 veckor... Personligen så gillar jag att göra fler reps för armarna än de flesta andra övningar. Brukar också försöka tänka mer på att det verkligen ska ta i rätt muskel.

Matso
2012-04-17, 10:42
@Svenbanan

Tack för din input. Uppskattar det verkligen... if it aint broke dont fix it, tror du har en bra poäng där.
Någon förändring känner jag att jag måste göra, men kommer inte att göra någonting drastiskt, trots allt fungerar ju allting ändå på det hela taget.

Kanske skall jag bara ta en paus ett par träningspass för armarna, så att de får vila/sakna kabelcurlsen ett tag, de får ju en skvätt träning iallafall genom de andra övningarna. Och sedan på det igen.